logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان – داوود رفاهی
٨مرداد ـ ١٣مرداد ماه ١٣٩٣
اعتراضات
ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کشتی سازی صدرا!
١٢مرداد: اعتراضات کارگران کارخانه کشتی سازی صدرا به عدم پرداخت بیش از چهار ماه حقوقشان وارد دورجدیدی شد . کارگران معترض دوباره ورودی جزیره صدرا رابستند ودست به تجمع مقابل استانداری زدند. هفته گذشته(٤مرداد) کارگران شرکت صدرا که بیش از چهار ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‏اند؛ طی چند روز پیاپی نسبت به تجمع در محل جزیره صنعتی صدرا و بستن ورودی آن اقدام کردند. در پی این تجمع‏ها، مسؤولان و نمایندگان استانداری و نیز حراست کارخانه صدرا در دیدار و مذاکره با تجمع‏کنندگان قول دادند حقوق معوقه آنها تا روز شنبه (١١مرداد) پرداخت شود؛ اما این وعده‏ها نیز بی‏نتیجه ماند. کارگران از بامداد١٢مرداد تجمع خود را از سر گرفتند. آنها ابتدا به شکلی سخت تر از روزهای قبل ورودی جزیره صنعتی صدرا را بستند؛ بطوری که به جز نگهبانان، اجازه ورود کسی را به محل جزیره نمی‏دادند. در ادامه، جمعی از کارگران در مقابل استانداری بوشهر دست به تجمع زدند. از ابتدای سال ١٣٩٣ تاکنون بالغ بر ٧٠٠ نفر از کارگران دو شرکت که در صدرا مشغول به کار بوده‌اند حقوقی دریافت نکرده‌اند.

اعتصاب در شرکت ساحل سازان
١٢مرداد: بوشهر. مسئول امور اداری شرکت ساحل سازان: یک هفته است که کارگران بخاطر عدم دریافت حقوق خود دست به اعتصاب زده‌اند تا به وضعیت حقوقی‌شان رسیدگی شود.

استمرار اعتراضات کارگران نیروگاه برق دماوند
١٢مرداد: اعتراضات کارگران نیروگاه برق دماوند از دو سال پیش و به‌دنبال خصوصی‌سازی نیروگاه‌های برق آغاز شده و در سال‌های گذشته نیز با اخراج نیروهای متخصص در این بخش استمرار داشته است. کارگران درخواست پرداخت معوقات حقوقی، تغییرات حکمی ناشی از ارتقای درجه تحصیلی و سختی کار را از کارفرما داشته که با تغییر مدیرعامل و وعده‌های هیئت مدیره مبنی بر حل این مشکلات تاکنون این وعده‌ها محقق نشده است.

اعتصاب کارگران شرکت سهند آذر کرمانشاه
٦مرداد: کارگران شرکت سهند آذر کرمانشاه در اعتراض به دریافت نکردن حقوق هایشان در محل کارگاه دست به اعتصاب زده و عده ای از کارگران به خاطر عدم دریافت حقوق شان به دستگاههای سنگ شکن این شرکت حمله کرده و آن ها را تخریب کردند. مدیریت کارگاه به کارگران گفته است پولی نداریم به شما بدهیم و به همین دلیل ١٠ تن از کارگران به دستگاه های موجود در کارگاه حمله ور شده و آنها را تخریب کردند. کارگران شرکت سهند آذر در حال حاضر در پروژه سد داریان مشغول به کار هستند . بعد از این حادثه صد تن از کارگران شرکت سهند آذر کرمانشاه در اعتراض به شش ماه حقوق معوقه درمقابل استانداری کرمانشاه دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران در این تجمع خواستار رسیدگی استاندار به خواسته هایشان شدند. کارگران سپس در مقابل دادگستری کرمانشاه تجمع کرده و نماینده کارگران به دادستانی مراجعه کرد. کارگران به مسئولین دادستانی اعلام کردند که ماه هاست حقوقی دریافت نکرده اند و در فقر و نداری به سر می برند. دادگاه چند ماه پیش وعده داده بود که مالک شرکت متعهد شده است ازطریق فروش تعدادی از دستگاه های کارخانه، حقوق عقب مانده کارگران را جبران کند، ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است. گفتنی ست، کارفرمای شرکت سهند آذر کرمانشاه، سپاه پاسداران است

تجمع اعتراضی کارپرن قند کامیاران اصفهان
١٢مرداد: نفر از ٨٠ کارگران قند کامیاران اصفهان در اعتراض به نبود مواد اولیه برای تولید در محوطه این واحد تولیدی تجمع کردند. تجمع کنندگان کارگران دو شیفت کاری قند کامیاران هستند و کارگران شیفت کاری سوم نیز به این اعتراضات می پیوندند.

اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه
٦ مرداد: ٧٠٠نفر از کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به عدم دریافت یک ماه ونیم حقوق دست از کار کشیده ودر محوطه کارخانه مقابل ساختمان امور اداری مجتمع تجمع کردند. تجمع کنندگان که در بخش‌های کشاورزی و صنعتی کارخانه کار می‌کنند خواستار دریافت حقوق خود در ماه‌های خرداد و تیر هستند. با تداوم اعتراضات کارگران، کارفرما (٥مرداد) ٥٠ درصد از حقوق خرداد ماه را به حساب کارگران واریز کرده است، با این حال کارگران نیمی از حقوق خرداد و حقوق کامل تیر ماه را از کارفرما طلب کارند.

تعطیلی معدن ذغال سنگ البرز غربی (سنگرود) متوقف شد
٦مرداد : با اعتراضات مداوم کارگران معدن تعطیلی معدن زغال سنگ رودبار منتفی و فعالیت این معدن تا پایان سال ١٣٩٥ به قوت خود باقی خواهد بود. بنا به تصمیم وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و شرکت فولاد ایران با هدف خصوصی‌سازی دراواخرسال گذشته قرارشده بودتا تاریخ ٣١خرداد ماه سال جاری به فعالیت معدن زغال سنگ سنگرود خاتمه داده شودوتمامی٤٢٥کارگرش بیکارشوند. طی ماه های گذشته کارگران معدن ذغال سنگ البرز غربی (سنگرود) برای جلوگیری ازتعطیلی معدن وبیکارشدن اعتراضاتشان رابا نوشتن نامه های اعتراضی ازجمله بتاریخ ٢٧اردیبهشت خطاب به مقامات کشوری و٣١خردادماه خطاب به وزیرکار، اعتراضشان را نسبت به تصمیم وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و شرکت فولاد ایران در خصوص تعطیلی این معدن، اعلام کردند. در سال ١٣٨٥ و در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد هم موضوع تعطیلی این کارخانه و بیکار کردن کارگرانش مطرح شده بود که با سفر جمعی کارگران و برگذاری تجمعی اعتراضی در تهران، آن طرح ناکام ماند. معدن ذغال سنگ البرز غربی (سنگرود)ازشرکت های تحت پوشش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یکی از شرکتهای اصلی زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می باشد. این شرکت صد در صد دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

اعتصاب بیش از ٤٠کارخانه سنگ بری اصفهان
اعتصاب بیش از ٤٠کارخانه سنگ بری در اصفهان هم چنان ادامه دارد.
اعتصاب در اعتراض به اخاذی مالیاتی نهادهای جمهوری اسلامی از دو هفته پیش انجام گرفته است.

تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران
١١مرداد: جمعی از دانشجویان علوم پزشکیدانشگاه تهران در اعتراض به کاهش پذیرش دانشجو در مقابل وزارت بهداشت در تهران تجمع کردند. این تجمع اعتراضی بعد از اعلام نتایج و کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان صورت گرفت.

گزارش

حمله وحشیانه به دستفروشان میدان رضاییهای تهران
١٠مرداد: نیروی انتظامی در تهران به تعداد زیادی از دستفروشان در میدان رضاییها (میدان هفت تیر) وحشیانه حمله کردند. این مزدوران ضمن لگدمال کردن اجناس؛ مانع کسب و کار دستفروشان شدند. این عمل ضدانسانی مورد اعتراض مردم حاضر در صحنه قرار گرفت.

ادامه پرونده سازی علیه رسول بداقی!
به این وسیله اعلام می گردد که تا کنون کانون صنفی معلمان هیچ جایزه و یا کمک نقدی از داخل و خارج کشور جهت ارائه به رسول بداقی دریافت نکرده است و از سال ٨٩ با قطع شدن حقوق ایشان، تمام مخارج زندگی اش از صندوق مالی کانون های صنفی معلمان ایران که خودش نیز در آن صندوق عضویت دارد تامین شده است. رسول بداقی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان،ابتدا در اسفند ٨٥ در بزرگترین اجتماعات معلمان کشور جلوی پارلمان – در اعتراض به اجرا نشدن قانون نظام هماهنگ توسط دولت احمدی نژاد – و در دیماه ٨٧ در دیدار با فراکسیون اقلیت مجلس- برای بررسی تاخیر دولت در اجرای قانون – توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برایش پرونده سازی شد. سپس در وقایع سیاسی کشور در شهریور سال ٨٨ در اداره ی آموزش و پرورش اسلامشهر دستگیر و پس از تفتیش منزلش توسط نیروهای امنیتی روانه ی زندان اوین شد. و در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ و تبانی علیه نظام و تجمع غیر قانونی به شش سال حبس محکوم شد. در ادامه ی ناملایمات، در سال ٨٩ هیات تخلفات اداری او را به اخراج از آموزش و پرورش محکوم کرد. تا کنون چهار سال و ده ماه است که این کنشگر صنفی فرهنگی بدون مرخصی و با تحمل سخت ترین شرایط در اوین و رجایی شهر زندانی بوده است. به طوری که به ایشان حتی برای مراسم تدفین و تشییع مادرش هم اجازه ی خروج ندادند. در سال ٩٢ تشدید سردردهای مزمن رسول بداقی و تاخیر زندان در انتقالش به بیمارستان با اعتراض شدید کانون های صنفی معلمان کشور و خانواده ی بداقی مواجه شد. سرانجام با تایید پزشک متخصص، مسئولین زندان با انتقالش به بیمارستان جهت مداوا موافقت کردند. البته ماموران امنیتی به دستور دادستانی در طول دوره ی مداوا، دستهای او را با دستبند به تخت زنجیر کردند! همزمان با انتخاب رسول بداقی به عنوان برنده جایزه حقوق بشری رها در سال ٩٢ به دلیلی نامعلوم کتابخانه اندرزگاه ٤ زندان رجایی شهربسته شد و با اعتراض بداقی به این اقدام، ماموران او را به انفرادی بردند. پس از چند روز در داداه انقلاب کرج به اتهام اخلال در نظم زندان برایش پرونده جدید تشکیل داده شد. پیمان حاج محمود عطار وکیل کانون صنفی معلمان در اعتراض به این تصمیم با تنظیم نامه ای از رییس قوه ی قضاییه خواست تا به پرونده سازی علیه معلمان و زندانی کردن آنان پایان دهند. در اردیبهشت امسال وکیل کانون صنفی معلمان، با ارائه ی مستندات قانونی اعلام کرد که رسول بداقی طبق قانون باید در شهریور ٩٣ آزاد شود. با اعلام این خبر موجی از شادی بین فعالان صنفی و خانواده ی فرهیخته بداقی ایجاد شد. در حالیکه فرزندانش چشم انتظار آزادی پدرشان در انتهای تابستان هستند، متاسفانه برخی از مسئولان مرتبط با پرونده با استناد واهی دریافت جایزه و کمک مالی از به گفته ی خودشان “خارج نشینان” توسط کانون صنفی معلمان برای ارائه به رسول بداقی، دادن مرخصی و آزادی ایشان را منتفی دانسته اند. به این وسیله اعلام می گردد که تا کنون کانون صنفی معلمان هیچ جایزه و یا کمک نقدی از داخل و خارج کشور جهت ارائه به رسول بداقی دریافت نکرده است و از سال ٨٩ با قطع شدن حقوق ایشان، تمام مخارج زندگی اش از صندوق مالی کانون های صنفی معلمان ایران که خودش نیز در آن صندوق عضویت دارد تامین شده است. برگرفته ازسایت حقـــــــوق معلم و کارگــــر

عدم امنیت کارگران شرکت پروده طبس
کارگران شرکت زغال سنگ پروده طبس خواستارلغوواگذاری این معدن به بخش خصوصی هستند.
به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی بتاریخ٢٥اسفند١٣٩٢، رئیس کل سازمان خصوصی سازی در خصوص مصوبات آخرین جلسه هیات واگذاری که روز شنبه ٢٤اسفند١٣٩٢در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد تصریح کرد: قیمت و شرایط واگذاری ١٠٠ درصد سهام شرکت زغال سنگ پروده طبس و ١٠٠ درصد سهام شرکت معادن ذغال سنگ کرمان به همراه پروانه بهره برداری ذغال سنگ کرمان هر دو از شرکتهای زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران جهت واگذاری بابت رددیون دولت به صندوق بانشستگی کارکنان فولاد نیز در این جلسه مصوب شد. با واگذاری معادن شرکت زغال سنگ پروده طبس به طور قطع امنیت شغلی کارگران این شرکت از بین می رود و پس از گذشت ٥ سال مدت تضمین در قرارداد، نیروی شاغل در این معادن حداقل به یک سوم کاهش می یابد. درهمین رابطه کارگران شرکت زغال سنگ پروده طبس خواستارلغوواگذاری این معدن به بخش خصوصی هستند.
شهرستان طبس با وسعت ٥٥ هزار و ٤٦٠ کیلومتر مربع در غرب استان خراسان جنوبی واقع شده و بر اساس سر شماری سال ٩٠ جمعیت آن بالغ بر ٧٥ هزار نفر است. شرکت زغالسنگ پروده طبس در سال ١٣٨٦ به ثبت رسید تا به عنوان نخستین بهره بردار مکانیزه زغال سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز کند. حوضه زغال دار طبس با وسعتی بالغ بر ٣٠ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ٢.٥ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی در چهار منطقه، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می شود. ناحیه پروده نیز با وسعت یکهزار و ٢٠٠ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ١.١ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه حوضه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران محسوب می شود.

حق بیمه کارگران «نی‌بر» هفت تپه از ابتدای سال واریز نشده است
١١مرداد: حق بیمه ٦٥٠ نفر از کارگران نی یر از ابتدای سال جاری پرداخت نشده است. با وجود آنکه کارگران فصلی نی بر هفت تپه ٤٠ درصد از سهم بیمه اختیاری خود را از اول سال جاری تا مهر ماه برای واریز به حساب تامین اجتماعی به کارفرما پیش پرداخت کرده‌اند کارفرما آن را به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده است.

گروکشی مطالبات کارگران معادن ذغال سنگ آزادشهر
١١مرداد: با آغاز به کار دولت یازدهم پرداخت دستمزد کارگران معادن ذغال سنگ آزادشهر به تعویق افتاده است. پرداخت مطالبات کارگران معادن ذعال سنگ منوط به فروش این محصول به ذوب آهن اصفهان شده است.

پرستاران «خدمات درمانی» از مزایای مشاغل سخت محرومند
١١مرداد: قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران بیمه خدمات درمانی اعمال نمی‌شود و این پرستاران بعد از ٣٠ سال کار بازنشسته می‌شوند. پرستاران بسته به محل اشتغالشان در دو صندوق «تامین اجتماعی» و «خدمات درمانی» بیمه می‌شوند. پرستاران بازنشسته صندوق بیمه خدمات درمانی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور نمی‌شوند. پرستاران بیمه تامین اجتماعی طبق مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور، با ٢٠ سال کار بازنشسته می‌شوند. این درحالی است که پرستاران بخش دولتی نمی‌توانند از این قانون استفاده کنند. پرستاران بخش دولتی بیمه شده صندوق بیمه خدمات درمانی هستند و پرستاران مراکز خیریه و بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی، از صندوق تامین اجتماعی بیمه می‌شوند. علت تفاوت در بازنشستگی این دو گروه: دولت پرستاران را مشمول مشاغل سخت و زیان آور به حساب نمی‌آورد. به همین خاطر پرستاران بخش دولتی بعد از ٢٥ تا ٣٠ سال کار می‌توانند بازنشسته شوند. در حال حاضر دو پرستار که به طور همزمان، یکی با بیمه خدمات درمانی و دیگری با بیمه تامین اجتماعی مشغول کار شوند یکی پس از ٣٠ سال و دیگری بعد از ٢٠ سال کار بازنشسته می‌شود
.
ناامنی محیط کار

کشته وزخمی شدن٢کارگر
١٢مرداد: سقوط از بالابر یك مجتمع مسكونی واقع در میدان گل‌ها در شهرک مینودر یك كشته و یك مجروح بر جای گذاشت.

مرگ کارگر پروژه سیستم فاضلاب شهری در چاه فاضلاب بدون حفاظ
١١مرداد: دریچه چاه فاضلاب شهری در محدوده جنوب شرق تهران، در اتوبان محلاتی، نبش میدان محلاتی، موجب سقوط کارگری در این چاه در ساعت تاریکی هوا شدومرگش رارقم زد. یکی از کارگران پروژه سیستم فاضلاب شهری به هنگام گذر از کنار چاه فاضلاب به علت نداشتن دریچه و علائم هشدار دهنده در اطراف آن به ناگهان داخل چاه سقوط کرد. آتش‌نشانان با استفاده از طناب و هارنس وارد چاه شدند و فرد سقوط کرده را که به شدت دچار مصدومیت شده بود، با برانکارد ویژه از چاه خارج کردند و برای انجام معاینات اولیه در اختیار عوامل اورژانس قراردادند. فوت این کارگر تبعه افغانستان که ٢٦ ساله بود توسط نیروهای اورژانس به هنگام سقوط در این چاه ١٥ متری تائید شد.

مرگ درحین جوشکاری
١١مرداد: یک کارگر شاغل بنام «علیرضا شهرکی»٣٥ ساله در کارخانه کربنات سدیم استان سمنان در حین انجام کار جوشکاری در درون دستگاه خشک کن مواد جان باخت.

بیشترین مرگ و میر در محیط کار به سقوط مربوط است
٨مرداد: بررسی ها نشان می دهد طی سال های گذشته میران مرگ و میر در محیط کار افزایش داشته است. همین آمارها تایید می کند در استان هایی که نرخ بیکاری بالاتر است، میزان مرگ و میر هم کمتر است. این آمارها نشان می دهد همچنان بیشترین مرگ و میر به سقوط از بلندی مربوط است. این نوع مرگ در مورد حوادث ساختمانی است. از سوی دیگر آمارهای بانک مرکزی تایید می کند که میزان رشد صنایع ساختمانی طی دو سال گذشته منفی بوده است ولی ساخت وسازهای باقی مانده نیز همچنان جان کارگران را می گیرد

مرگ یک کارگر درپی ریزش دیواره‌های چاه
١٠مرداد: ریزش دیواره‌های چاه در یک منزل قدیمی به آدرس خیابان ١٧ شهریور، خیابان حداد عادل مرگ یک کارگر تبعه افغانستان را رقم زد.

مرگ نگهبان در کابین آسانسور
٦مرداد: سخنگوی سازمان آتش نشانی از مرگ تلخ نگهبان یک ساختمان ٥طبقه در خیابان ولیعصر خبر داد. نگهبان یک ساختمان ٥ طبقه بین دیواره و کابین آسانسور گرفتار شده، همکاران این نگهبان وقتی متوجه غیبت او شدند به جستجو پرداخته و وی را در وضعیتی نامناسب در کابین آسانسور پیدا کردند. پس از خارج کردن نگهبان از میان دیواره و کابین آسانسور، وی تحویل امدادگران اورژانس شد که پس از معاینه مرگ وی تایید شد.

مرگ دو کارگر کولبر
١٠مرداد: «سالار کلاشی» و «حسن بانی‌هیله» دو کوله بر در منطقه ثلاث باباجانی به ضرب گلوله مستقیم نیروی انتظامی از پای درآمدند. «سالار کلاشی» کوله بر جوان، در حالی که بر موتور سیکلت سوار بود به ضرب گلوله مستقیم نیروی انتظامی منطقه ثلاث باباجانی از پای درآمد. و ٩ مرداد ماه نیز «حسن بانی‌هیله» اهل روستای قالیچه از توابع ثلاث باباجانی به ضرب گلوله مستقیم نیروی انتظامی کشته شد.

اخراج و بیکارسازی

صدرا را باواگذاری به بخش خصوصی چوب حراج زدند؟
شرکت صدرا که از جمله بزرگترین شرکت‏های فعال در حوزه صنایع دریایی محسوب می‏شود؛ سال‏هاست با مشکلات مختلفی مواجه بوده و همین مشکلات باعث کاهش تعداد نیروهای کاری این شرکت نیز شده است. صدرا در سال ١٣٩٠ معادل ٢٤٥٣نفر پرسنل داشت که این تعداد در سال ١٣٩١ به ٢١٣٣ نفر و در سال ١٣٩٢ به ١٨٦٨ نفر کاهش یافت.

کارگران

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده
بهنام در بند ٢٠٩ زندان اوین همچنان تحت بازجویی قرار دارد!
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همانگونه که خود اطلاع دارید بعد از حمل به بند ٣٥٠ زندان اوین بهنام ابراهیم زاده به همراه چند زندانی سیاسی دیگر به سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ اوین منتقل شدند که در این بین بهنام تنها کسی‌ بود که بیشتر از یک ماه و در دو مرحله به بند عمومی برگردانده شد و باز هم به سلول انفرادی منتقل شد ، چندین ماه است که بهنام هیچ گونه ملاقات حضوری با خانواده خود نداشته و از ملاقات وی با خانواده‌اش ممانعت به عمل آمده. تنها فرزند بهنام که مبتلا به بیماری سخت است از نبود بهنام و شنیدن اخبار حمله به بند ٣٥٠ و ضرب و شتم پدرش و متعاقب آن حمله نیرو‌های امنیتی به خانه آنها دچار استرس و فشار‌های زیادی شده که به گفته پزشکان معالج این میتواند برای نیما بسیار خطرناک باشد و در روند بهبود نیما تاثیرات زیادی بگذارد. با توجه به مسأیلی که در بالا اشاره شد این را هم باید اضافه کنیم که بهنام بعد از انفرادی ٢٠٩ به بند ٣٥٠ بازگردانده نشده است و به جای آن به بند ٢٠٩ اوین تبعید شده که در آنجا همچنان تحت شدید‌ترین بازجویی‌ها قرار دارد و وضعیت جسمی‌ خود بهنام هم اصلا خوب نیست و از ناحیه سر ، گردن ، پا و همچنین عفونت شدید روده رنج میبرد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن ادامه روند بازجویی و تبعید بهنام به بند ٢٠٩ زندان اوین خواستار آزادی تمامی‌ فعالین کارگری زندانی ، کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است و از تمام وجدان‌های بیدار می‌خواهد که برای آزادی بهنام و دیگر فعالین کارگری زندانی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند!

تعلل در صدور مرخصی پزشکی برای یوسف آبخرابات و وخامت جسمی او
بر اساس گزارش دریافتی, یوسف آبخرابات از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری که در زندان مهاباد محبوس میباشد نیاز فوری به مرخصی پزشکی و انتقال به بیرون از زندان جهت مداوای فوری دارد. یوسف آبخرابات که دچار پارگی شبکیه چشم شده است باید فورا به پزشکان متخصص بیرون از زندان مراجعه کند تا به سرعت تحت مداوا و عمل جراحی قرار گیرد. یوسف آبخرابات که پیشتر در اثر کار فراوان دچار آسیب دیدگی در شبکیه چشم شده بود اخیرا نیز به علت فشارهای وارده در اثر دستگیری و فشارهایی که بابت دفاع از حقوق کارگران به وی وارد کرده اند به مشکلات جدیدتری در ناحیه ی چشم و شبکیه دچار شده است. خانواده ی آبخرابات به مدت دو ماه است که پرونده ی پزشکی وی را به همراه مدارک لازم جهت صدور مرخصی پزشکی به دادستانی مهاباد تحویل داده اند اما هنوز اقدام لازم جهت صدور مرخصی پزشکی برای وی از سوی دادستانی انجام نگرفته و به نظر میرسد عملا در این زمینه تعلل صورت گرفته است. این وضعیت در حالی اتفاق میافتد که رییس زندان مهاباد که از نزدیک وضعیت یوسف آبخرابات را مشاهده کرده است با مرخصی وی موافق است اما کماکان دستور نهایی دادستان صادر نشده است. بنا بر گزارش دریافتی وضعیت چشم یوسف آبخرابات به گونه ای است که دیدن محیط اطراف برای وی بسیار دشوار شده است و در صورت تعلل بیشتر در صدور مرخصی پزشکی، امکان ایجاد نارسایی دایمی بینایی برای وی محتمل است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکومیت تعلل در صدور مرخصی پزشکی یوسف آبخرابات، مسوولیت هرگونه صدمه جسمی وارده به ایشان را مستقیما برعهده ی مقامات مربوطه دانسته و همچنین خواهان آزادی تمامی کارگران و فعالین کارگری دربند است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٨ مردادماه ٩٣

اخبار بین المللی

نامیبیا – اعتصاب کارگران پمپ بنزین‌ها برای افزایش دستمزد
کارگران پمپ بنزین ها در نامیبیا روز دوشنبه ٢١ ژوییه (٣٠ تیر) هنگامی که مذاکراتشان با نمایندگان کارفرمایان بی‌ نتیجه ماند دست به اعتصاب زدند و اعلام کردند تا دستیابی به مطالبات‌شان به سر کار باز نخواهند گشت. آنها خواهان افزایش ٧٥ دلار به دستمزد ماهیانه‌شان هستند در صورتیکه کارفرمایان فقط با افزایش ٢٣ دلار موافقت کرده اند. این کارگران اعلام کرده اند که دستمزد شان نباید کمتر از ٤٢٦ دلار در ماه باشد. نماینده وزارت کار این اقدام کارگران را غیر قانونی‌ خوانده است.

سودان جنوبی – بحران غذایی و احتمال تلف شدن ده‌ها هزار کودک
شورای امنیت سازمان ملل گفته است که بحران غذا در سودان جنوبی حادترین بحران غذایی در جهان است و خواستار اقدام فوری برای مقابله با گرسنگی در آن کشور شده است. شورای امنیت از دولتهایی که خود را به پرداخت ٦١٨ میلیون دلار کمکهای غذایی به سودان جنوبی متعهد کرده بودند خواسته است اینک به تعهدات خود عمل کنند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، گفته است بحران غذا می تواند بر چهار میلیون نفر، یعنی یک سوم جمعیت سودان جنوبی، تاثیر بگذارد. یونیسف گفته است که در صورت عدم افزایش کمکهای خارجی، ممکن است ٥٠ هزار کودک در اثر گرسنگی جان خود را از دست بدهند. از زمان آغاز درگیریهای داخلی میان جناحهای مختلف حکومت سودان جنوبی در دسامبر گذشته، بیش از یک میلیون نفر ناچار به ترک خانه های خود شده اند. چندین ماه درگیری دو طرف سبب شده که کشاورزان نتوانند محصولات خود را بکارند و یا درو کنند و در نتیجه کل کشور با کمبود غذا روبرو است. آغار فصل بارانی هم بر مشکلات موجود افزوده و سبب شده که کشاورزان آواره شده سودان جنوبی نتوانند برای فصل درو بعدی محصول بکارند. سودان جنوبی که در سال ٢٠١١ از سودان استقلال یافت، توسط یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی موسوم به صندوق صلح در صدر فهرست کشورهای در معرض آسیب قرار گرفته است.

کامبوج – موفقیت نسبی‌ کارگران و پایان اعتصاب
بیش از هزار کارگر کارخانه تولید کفش “سن سیتی” که از دو هفته قبل دست به اعتصاب زده بودند، پس از موافقت کارفرمایان با بخشی از مطالباتشان توافق کردند که از روز ٢٩ ژوییه (٧ مرداد) به اعتصاب خود پایان بدهند. بدنبال مذاکرات بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان، مدیریت کارخانه موافقت کرد که با بخشی از مطالبات کارگران که شامل پرداخت ٥٠ دلار پاداش سالیانه، ٥ دلار اضافه دستمزد ماهیانه بابت بهداشت و درمان و در اختیار گذاشتن لباس و وسائل ایمنی مناسب در محل کار میشود، تن‌ بدهد. کارگران هشدار داده اند که چنانچه کارفرمایان به وعده‌های خود عمل نکنند، آنها اعتصاب خود را از سر خواهند گرفت.

آفریقای جنوبی – پایان موفقیت آمیز اعتصاب ٢٠٠ هزار کارگر فلز کار
بیش از٢٠٠ هزار کارگر فلز کار که بمدت ٤ هفته بی‌وقفه برای افزایش دستمزد دست به اعتصاب زده بودند، پس از تحمیل افزایش دستمزد به کارفرمایان موافقت کردند تا از تاریخ ٢٩ ژوییه (٧ مرداد) به سرکار باز گردند. این کارگران از تاریخ ٢ ژوییه با خواست افزایش دستمزد دست به اعتصاب زده بودند. پس از کوتاه نیامدن کارگران و پافشاری برای دستیابی به خواست‌های خود، کارفرمایان مجبور شدند با ١٠ درصد افزایش دستمزد کارگران برای سه سال آینده موافقت بکنند. به گزارش بلومبرگ این اعتصاب باعث خسارتی معادل ٣٠٠ میلیون رند ( ٢٨ میلیون دلار) در روز برای کارفرمایان شده است.

فرانسه – روند افزایشی نرخ بیکاری
تعداد افراد متقاضی کار درمراکز کاریابی فرانسه در ماه ژوئن نه هزار و ٤٠٠ نفر افزایش داشته است. براساس داده های وزارت کار فرانسه نرخ بیکاری در کشور ٠.٣ درصد رشد داشته و به رقم سه میلیون و ٣٩٨ هزار نفر رسیده است. در حالی که دولت فرانسه پیش بینی می کرد تا آخر سال ٢٠١٣ منحنی نرخ تورم را پایین بیاورد اما همچنان این نرخ در حال رشد است. از زمان انتخاب فرانسوا اولاند به مقام ریاست جمهوری فرانسه بر تعداد افراد بیکار در این کشور ٤٧٤ هزار نفر افزوده شده است

غنا – تظاهرات هزاران نفر علیه تورم و سیاست‌های دولت
روز پنج شنبه ٢٤ ژوییه (٢ مرداد) هزاران نفر در شهر‌های مختلف این کشور در اعتراض به تورم و سیاست‌های ناکارآمداقتصادی دولت به خیابان‌ها ریختند و دست به اعتراض زدند. این تظاهرات بدعوت اتحادیه‌های کارگری فراخوانده شده بود. کارگران معترض با پوشیدن لباس‌های قرمز به سیاست‌های نئولیبرالی دولت که باعث حداقل ١٥ درصد تورم در سال شده است را محکوم کردند. کارگران همچنین خواهان برقراری مجدد سوبسید بنزین و مواد سوختی شدند، چرا که حذف سوبسید این کالا‌ها باعث افزایش شدید مایحتاج روزمره مردم شده است. جالب توجه است که این اعتراضات هنگامی اتفاق میافتد که تحلیلگران غربی از چیزی که آنها “رشد اقتصادی فوق‌العاده” در غنا مینامند، ستایش کرده‌اند.

سومالی – قتل یک زن توسط اسلامگرایان بدلیل نداشتن حجاب
به گزارش بی‌ بی‌ سی‌ خانواده یک زن کوچ‌نشین سومالیایی می‌گویند شبه‌نظامیان اسلامگرا در آن کشور خویشاوند آنها را به دلیل عدم رعایت پوشش اسلامی کشته‌اند. آنها می‌گویند این زن را مردان مسلح متعلق به گروه الشباب خارج از آلونک‌اش در نزدیکی شهر هُسینگو، در جنوب سومالی کشتند. شبه‌نظامی‌های اسلامگرا به آن زن دستور داده بودند که حجاب به سر کند ولی پس از آنکه پیش او بازگشتند و دیدند بازهم حجاب ندارد، او را کشتند. خویشاوندان این زن که از ترس انتقام نمی‌خواهند نامشان فاش شود به بی‌بی‌سی گفتند او در حدود ساعت هفت و نیم به وقت محلی کشته شد. الشباب که بخش بزرگی از مرکز و جنوب سومالی را زیر کنترل خود دارد، قوانین سختگیرانه‌ای، از جمله در مورد حجاب، را به اجرا گذاشته است.

یمن – تظاهرات هزاران نفر در اعتراض به افزایش قیمت سوخت
روز چهار شنبه٣٠ ژوییه ( ٨ مرداد) هزاران نفر در صنعا و چند شهر دیگر در اعتراض به افزایش ٤٠ درصدی قیمت مواد سوختی دست به تظاهرات زدند. حمله پلیس به معترضین باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چندین تن‌ گردید. دولت یمن متعهد شده است که برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول، سوبسید‌ها را حذف بکند و دست به صرف جوئی اقتصادی بزند. قرار است وامی معادل ٥٦٠ میلیون دلار بزودی پس از حصول اطمینان صندوق بین‌المللی پول به متعهد بودن دولت یمن به وعده‌های خود، به این کشور داده بشود. سال ٢٠٠٥ میلادی نیز دولت تلاش کرد که سوبسید بنزین و دیگر مواد سوختی را حذف کند ولی‌ با مقاومت گسترده مردم روبرو شد و مجبور به عقب نشینی از برنامه خود شد. اعتراضات سال ٢٠٠٥ بیش از ٢٠ کشته و ده‌ها مجروح بجا گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *