yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

کاندید اتحادیه میهنی رئیس جمهور عراق شد!
بعد از چندین روز جدل و کشمکش در میان اعضای رهبری اتحادیه میهنی، بالاخره روز چهارشنبه ۲۳ جولای از میان سه کاندید اتحادیه میهنی، فراکسیون کردها در پارلمان عراق به فواد معصوم رای دادند. همچنین روز بعد ۲۵ جولای نمایندگان پارلمان عراق فواد معصوم را بعنوان هشتمین رئیس جمهوری عراق اعلام کردند. گرچه تعین رئیس جمهور در عراق امروز ظاهری انتخابی دارد، اما در اصل و در پی تقسیم قدرت در میان جریانات مذهبی و ناسیونالیستی در عراق، عملا رئیس جمهوری سهم ناسیونالیستهای کرد است که آنها نیز با توجه به تقسیم قدرت در میان خود آنرا به اتحادیه میهنی واگذار کرده اند ولی اتحادیه میهنی تا ساعات پایانی” انتخابات” فراکسیون کردها نتوانست یک کاندید را معرفی کند و به همین خاطر این فراکسیون از میان سه کاندید فواد معصوم را انتخاب کرد.

دیدار هیاتی از سیاستمداران عراقی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان
هفته گذشته هیتی از سیاستمداران عراقی با مسعود بارزانی در باره اختلافات حکومت اقلیم و دولت بغداد دیدار و مذاکره کردند. وایل عبدل لطیف از اعضای هئیت عراقی دیدار کننده با بارزانی گفته ” به مدت ۴۵ دقیقه بر سر مسائل مختلف و از جمله، بحث جدایی کردستان، تهدیدهای گروه داعش، شایعه کمک نیروهای اقلیم برای به تسلیم واداشتن نیروهای ارتش عراق در شهر موصل به گروه داعش، شایعه اینکه گویا شهر کرکوک از طرف نیروهای اقلیم اشغال شده، فروش نفت کردستان به دولت اسرائیل و نخست وزیری نوری مالکی بحث و گفتگو کرده اند”. این عضو هئیت مذاکره کننده گفته، مسعود بارزانی در این دیدار تهدید کرده که اگر نوری مالکی بخواهد برای دور سوم نخست وزیر عراق بماند، آنگاه جدایی کردستان قطعی خواهد بود.لازم به ذکر است که بحث استقلال کردستان و اعلام کشوری مستقل اکنون به بحثی جدی در میان مردم تبدیل شده و بسیاری از احزاب سیاسی و از جمله خود مسعود بارزانی از آن دفاع کرده اند، اما بسیاری از ناظران بر این باورند که احزاب ناسیونالسیت نه تنها خواهان جدائی نیستند، بلکه آنها خود عملا مانعی جدی در راه تصمیم گیری آزادانه مردم کردستان عراق بر سر جدائی هستند و همچنانکه از این خبر هم پیداست مسعود بارزانی و احزاب ناسیونالیست جدائی را بعنوان تهدیدی برای سهم خواهی بیشتر از دولت قومی مذهبی عراق می خواهند تا خواستی عادلانه و مشروع برای مردم کردستان.

در کمتر از ۲۴ ساعت هفت زن قربانی ناموس پرستی و مردسالاری شدند.
طبق گزارشی از سایت ان ار تی، تنها در روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه جولای در منطقه اقلیم کردستان چهار زن جانشان را از دست داده اند و سه نفر هم زخمی شده اند. این سایت، قتل وحشیانه زنان را چنین گزارش می دهد، “روز۲۶جولای زنی در شهر اربیل توسط همسرش مورد اثابت چند گلوله قرار می گیرد و بشدت ز‌خمی میشود. در زیوی نزدیک شهر دوکان در همین روز جنازه زنی که با گوله به قتل رسیده بود پیدا می شود. در شهر رانیه نیز دو دختر ۱۵ و ۱۶ ساله دست به خودکشی می زنند و هر دو جانشان را از دست می دهند. در روستای چومان نیز زنی ۲۰ ساله به اسم راضیه بعد از یک ماه ازدواج خود سوزی می کند و دیروز بعد از نه روز از خود سوزی، او هم جانش را از دست می دهد. راضیه اعلام کرده بود که به دلیل اختلاف با شوهرش و اینکه او از رفتن به مدرسه اش جلوگیری کرده دست به خود سوزی زده. ساعت ده صبح روز یکشنبه ۲۷ جولای در روستای بیتاس در نزدیک شهر زاخو نیز مردی ۸۲ ساله به روی همسر و نوه خود اسلحه کشیده و هر دو را ز‌خمی می کند”.
این گزارش تکان دهنده، و همچنین قتل صدها زن در ۲۳ سال گذشته که احزاب ناسیونالیست کرد قدرت را در دست داشته اند نشانه توحش بی پایان قوانین مردسالارانه، مذهبی و ناسیونالیستی به جسم و جان زنان است که تنها با بر افراشتن پرچم برابری کامل زن و مرد، کنار زدن جریانات ناسیونالیست قومی و مذهبی و دستگیری و محاکمه کلیه کسانی که در قتل زنان دست داشته اند می تواند نقطه پایانی را بر این زن ستیزی تصور کرد.

دیدار نوری مالکی نخست وزیر عراق از جلال طالبانی
روز جمعه ۲۶ جولای نوری مالکی نخست وزیر عراق در شهر سلیمانیه با جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق دیدار کرد. لازم به ذکر است که جلال طالبانی بر اثر بیماری نزدیک به دو سال در کشور آلمان به سر می برد و هفته گذشته و چند روز قبل از پایان ریاست جمهوریش به کردستان عراق بازگشت، اما هنوز هم اطلاع دقیقی از چگونگی وضع جسمی جلال طالبانی در دست نیست.

گروه داعش کردهای مقیم شهر موصل را به کوچ اجباری تهدید کرد.
به گفته یکی از مقامات بالای حزب دمکرات کردستان گروه تروریستی داعش که اکنون خود را دولت اسلامی شام و عراق می نامد از طریق مساجد شهر موصل از کردهای این شهر خواسته اند که شهر موصل را ترک گویند. این مسول حزب دمکرات می افزاید، آنها اعلام کرده اند که کردهای شهر موصل اگر شهر را ترک نگویند، یا به نیروهای مسلح آنها نپیوندند، باید سرانه پرداخت کنند. این سیاست فاشیستی گروه تروریستی داعش، هفته قبلتر مسیحیان شهر موصل را تهدید و در نهایت اکثریت آنها را به کوچ اجباری وادار کردند و اکنون هم در حالی کردهای مقیم شهر موصل را تهدید می کنند که آنها نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت ۲ میلیون نفری شهر موصل را تشکیل می دهند و این مردم قبل از تسخیر این شهر توسط گروه وحشی داعش برای دهه ها در آسایش با هم زندگی کرده اند، ولی آنها با این سیاست فاشیستی عملا پاکسازیهای قومی و مذهبی را شروع کرده اند که می تواند آینده ای بسیار خونبارترازآنچه حتی امروز در عراق می گذرد در پی داشته باشد.

دستگیری سه تن از نیروهای اقلیم کردستان توسط گروه داعش
روز پنج شنبه ۲۴ جولای گروه تروریستی داعش که بخشهای مهمی از عراق را در دست دارد، اعلام کردند که در نزدیک شهر موصل و در منطقه تلکیفی سه تن از نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان را به اسارت خود در آورده اند.

شهر جلولا بطور کامل به تصرف نیروهای اقلیم کردستان در آمد.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، شب ۲۳ جولای در جنگی میان نیروهای گروه تروریستی داعش و اقلیم کردستان، شهر جلولا به تصرف کامل نیروهای اقلیم کردستان در آمد. لازم به یاد آوریست که بعد از تصرف شهر موصل و بخشهای زیادی از عراق توسط گروه داعش بارها درگیری میان این گروه و نیروهای اقلیم کردستان پیش آمده و هر دو طرف نیروهای زیادی را به طرف مرزهای مشتکرشان سرازیر کرده اند و هم اکنون عملا اقلیم کردستان بیشترین نوار مرزی را با گروه داعش دارد تا حکومت مرکزی عراق.

با وجود تهدید و اعتراض اسلامیون، استخر عمومی شهر سلیمانیه به کار خود ادامه می دهد.
مسولین شهر بازی چاوی لند در شهر سلیمانیه اعلام کردند که با وجود اعتراض تعدادی از اسلامیون به بازگشائی استخر عمومی در این شهر، آنها به کار خود ادامه می دهند و روزهای سه شنبه خانوادها و زوج های جوان می توانند زن و مرد با هم شنا کنند. این اولین استخری است در منطقه اقلیم کردستان زن و مرد با هم می توانند شنا کنند و البته قبل از اعتراض اسلامیون هم مسولین این شهر بازی خود از قبل زمینه اعتراض اسلامیون را فراهم کرده بودند، چرا که به جای اعلام استخری عمومی برای زن و مرد، آنها تنها روزهای سه شنبه را به عمومی زنان و مردان اختصاص داده بودند و آنهم با این شرط که زن و مرد مجرد به تنهایی و بدونه همراهی خانواده هایشان نمی توانند وارد استخر شوند. لازم به ذکر است که هفته پیش تعدادی از اسلامیون در شهر اربیل با پرچم” استخر عمومی تعرض به اسلام است” در مقابل پارلمان کردستان دست به اعتراض زدند و حتی تعدادی از نمایندگان پارلمان قول پیگیری خواسته ارتجاعی انها را داده بودند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *