Hamid-t3

یاداشتهای هفته

Hamid-t3
حمید تقوایی:

“خلافت اسلامی” در عراق و “ولایت فقیه” در ایران

روزنامه آمریکائی وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان “نوری مالکی حمایت ایران را از دست میدهد” از قول یک “مقام بلندپایه عراقی” نوشته است: “تهران به طور جدی در حال کاهش حمایت خود از نوری مالکی به عنوان نامزد پست نخست وزیری عراق است.”

این گزارش تنها بیانگر موقعیت ضعیف و رو به سقوط مالکی نیست بلکه تضعیف موقعیت جمهوری اسلامی را نیز نشان میدهد. دولت مالکی برای جمهوری اسلامی یک اهرم اعمال قدرت و کسب نفوذ در عراق و به این اعتبار در منطقه بود و اکنون با گسترش نفوذ رقبای منطقه ای جمهوری اسلامی نظیر عربستان و ترکیه در عراق و حتی نومیدی آمریکا از دولت مالکی که خودش در عراق سر هم بندی کرده بود این اهرم از دست رژیم اسلامی خارج میشود.

اما مشکل جمهوری اسلامی در منطقه از موقعیت نیروهای شیعه و دولت مالکی فراتر میرود. رو در روئی نیروهای اسلامی شیعه و سنی در عراق و در منطقه دست جمهوری اسلامی و ضدآمریکائی گری اش را هر چه بیشتر رو میکند و موقعیت آن بعنوان یک قطب اسلام سیاسی را بیش از پیش بزیر سئوال میبرد.

یک بازنده شرایط حاضر در منطقه، با و یا بدون دولت مالکی، جمهوری اسلامی است. داعش پوشش ضد آمریکائی گری جمهوری اسلامی را به کنار میزند و ماهیت ارتجاعی آنرا صریح و عریان در برابر همگان قرار میدهد. داعش در استراتژی و هدف و نوع حکومتی که اعلام کرده است نقطه مقابل جمهوری اسلامی نیست، هم سنخ و هم جنس آنست. “خلافت اسلامی” نوع داعش با تمام توحش و تحجرش آئینه تمام نمای ولایت فقیه نوع جمهوری اسلامی است!

*************************

جنگ غزه ادامه چه سیاستی است؟

سازمان ملل اخیرا با اشاره به هجوم نظامی اسرائیل به نوار غزه اعلام کرده است “جای امنی برای غیر نظامیان در غزه باقی نمانده است.”

این اظهار نظر البته به کشتار و خانه خرابی و آوارگی مردم غزه در اثر هجوم هوائی و زمینی اسرائیل اشاره دارد، اما حتی در شرایط غیر جنگی نیز نوار غزه جای امنی برای فلسطینیان نیست. گفته معروفی است که جنگ ادامه سیاست به طرق دیگر است. جنگ بین حماس و اسرائیل و هجوم به غزه هم که به یک فاجعه تکراری تبدیل شده است نیز تنها ادامه سیاست “انکار حق اسکان و زندگی مردم فلسطین” به شیوه های دیگر است. استقرار مناطق یهودی نشین در نوار غزه بوسیله دولت اسرائیل که علیرغم توافقات قبلی و قطعنامه های سازمان ملل صورت میگیرد، تحت فشار قرار دادن مردم غزه از نظر اقتصادی و ارتباط با جهان خارج، طفره رفتن از مذاکرات صلح و نپذیرفتن دولت مستقل فلسطینی به بهانه های مختلف، و بالاخره اصرار بر برسمیت شناخته شدن اسرائیل بعنوان “دولت یهودی” از جانب نیروی الفتح که هم اکنون اسرائیل را بعنوان یک کشور و دولت برسمیت شناخته است، همه این سیاستها زندگی هر روزه را به مردم فلسطین سیاه و نا امن کرده است. در اجرای این سیاستها، حماس نیز مانند جمهوری اسلامی عملا در خدمت دولت فاشیستی اسرائیل قرار میگیرد. حماس نیز مانند جمهوری اسلامی و دولت اسرائیل با طرح دو دولت مخالف است. دو قطب تروریستی اسرائیل و حماس- حزب الله – جمهوری اسلامی مکمل و توجیه گر سیاستهای ضد انسانی یکدیگر هستند. دولت فاشیستی اسرائیل با دشمنانی نظیر حماس و جمهوری اسلامی به دوست نیازی ندارد!

*************************

گر رسم شود که مست گیرند … !

“در پرونده ٦۵۰ میلیون یوروئی جرمی واقع نشده”! – سخنگوی دولت روحانی
“به رانت خواران ٦۵۰ میلیون یوروئی فقط تذکر داده ایم!” – دیوان محاسبات رژیم

این هم از مجاهدتهای دولت “تدبیر و امید” برای سرو سامان دادن به بحران و وضعیت فلاکتبار اقتصادی!

پای دزدی و چپاول ثروت جامعه که بمیان میاید حتی همان تفاوتهای لفظی بین جناحهای حکومتی از میان برمیخیزد. در دزدی و رانتخواری و ویژه خواریهائی که تنها از بخش کوچکی از آنها در کشمکش بین جناحها “پرده برداری” شده است دست همه جناحها در کار است. دولت “تدبیر و امید” با انکار این دزدیها امتیازی به دولت دوره احمدی نژاد و یا جناح مقابل نمیدهد، ازمنافع مستقیم خود دفاع میکند! گر رسم شود که مست گیرند، در شهر هر آنکه هست گیرند!

*************************

جنایت “احتمالی” دولت اسرائیل!
بنا به گزارش خبرگزاری ها “در نتیجه ١٦ روز حمله اسرائیل به نوار غزه، بیش از ٦۵۰ فلسطینی کشته شده اند که اکثر آن ها غیر نظامی و بیش از ١۰۰ تن از قربانیان کودک هستند”. از سوی دیگر ناوی پیلای مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است “احتمالا اسرائیل در غزه مرتکب جنایات جنگی میشود”!

احتمالا؟! براستی که قاطع تر و صریح تر از این نمیتوان کشتار بیش از ٦۵۰ نفر شهروند فلسطینی که تنها جرمشان آوارگی و در بدری و بی سرزمینی است را محکوم کرد! حمایت آمریکا و دولتهای غربی و برخورد مسامحه گرانه نهادهای بین المللی و حقوق بشری به جنایات دولت فاشیستی اسرائیل متاسفانه امر تازه ای نیست. بر علیه این جنایات باید مردم آزادیخواه بمیدان بیایند و دولت اسرائیل و حامیان بین المللی آنرا تحت فشار قرار بدهند. این جنگ و کشتار باید فورا قطع بشود و عاملین آن تحت پیگرد قرار بگیرند. وظیفه احزاب کمونیست نظیر حزب ما اینست که با تمام قوا برای شکل دهی به این اعتراض جهانی فعالیت کنند و بویژه تلاش کنند که نیروهای اسلامی نظیر حماس و حزب الله و جمهوری اسلامی از این شرایط به نفع خود بهره برداری نکنند. ما همیشه اعلام کرده ایم که نیروهای اسلامی که از درد و رنج مردم فلسطین سرمایه سیاسی ساخته اند نه دوست و نماینده مردم بلکه جزئی از صورت مساله مردم فلسطین محسوب میشوند. راه حل در دست مردم سکولار و شریف و آزادیخواه دنیا است. در شرایطی نظیر امروز که توجه جهانیان به مساله فلسطین جلب شده است باید این پیام را بمیان مردم برد و صف مردم متمدن دنیا را در برابر جنایات دولت اسرائیل و علیه سوء استفاده جوئی نیروهای ارتجاعی اسلامی از این مساله نمایندگی کرد و بمیدان آورد.*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *