yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

گفتگوی مسعود بارزانی با خبرنگار بخش انگلیسی الجزیره
در گفتگوئی طولانی با خبرنگار الجزیره، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در باره استقلال کردستان می گوئید” عراق تقسیم شده، و روز به روز هم این تقسیمات عمیقتر می شود”. در این گفتگوی طولانی خبرنگار الجزیره چندین بار به شیوه های مختلف از بارزانی در باره استقلال کردستان و تصمیم او در این باره می پرسد، که مسعود بارزانی در نهایت می گوید که این مردم کردستان است که باید رای بدهند و مردم این حق را دارند که در یک انتخابات شرکت کنند و از کشورهای دنیا می خواهد که اگر موافق نیستند حداقل مانع نباشند. در بخش دیگری از این گفتگو، مسعود بارزانی اشاره می کند که کمیسونی در پارلمان کردستان برای چگونگی طرح رفراندم تشکیل شده، اما معلوم نیست که آیا این پروسه چه مدت طول خواهد کشید. لازم به یاد آوریست با وجود طرح بحث استقلال کردستان از طرف مسعود بارزانی و امروز حمایت بسیاری از جریانات سیاسی از استقلال، بسیاری بر این باورند که احزاب ناسیونالیستی و حاکم در کردستان عراق، در این باره بیشتر مشغول معامله و ساخت و پاخت هستند تا طرحی جدی برای مراجعه به آرای مردم و تصمیم رفراندم برای استقلال کردستان و مسعود بارزانی هم در این مصاحبه طولانی بارها اشاره می کند که آنها در واقع راهی دیگری نمی بینند.

بازگشت جلال طالبانی به کردستان
جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و رهبر اتحادیه میهنی کردستان روز شنبه ۱۹ جولای بعد از ماهها دوری از عراق به کردستان بازگشت. طی اعلام خبری آراس جنگی برادر زاده طالبانی اعلام کرد که، جلال طالبانی به شهر سلیمانیه رسیده و به زودی اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی با او دیدار خواهند کرد. لازم به ذکر است که جلال طالبانی از یک سال و هفت ماه پیش بدلیل بیماری به آلمان سفر کرده بود و در باره بازگشتش هم هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت جسمی او در دست نیست و آگاهان می گویند که طا لبانی توانای حرف زدن خود را دست داده و هنوز بشدت بیمار است. طبق تقسیم قدرت در عراق رئیس جمهور که عملا پستی تشریفاتی است به جلال طالبانی رسیده بود و هم اکنون هم باز قرار است طبق این تقسیمات قومی، مذهبی و قبیله ای در عراق اتحادیه میهنی کسی را بعنوان رئیس جمهور عراق معرفی کند، که در هفته های گذشته، این انتخاب باعث تنش و اختلافات جدی در میان رهبری اتحادیه میهنی شده و هنوز هم ادامه دارد.

پارلمان کردستان هئیت انتخابات و رفراندم برای جدای را تصویب می کند.
شوان احمد نوعمان عضو هیئت قانون گذاری در پارلمان کردستان اعلام کرد که هفته آینده در جلسه پارلمان کردستان قرار است چگونگی هیئت انتخابات و رفراندم برای جدائی کردستان تصویب شود. این عضو پارلمان کردستان همچنین می گوید قرارهای در باره انتخابات و رفراندم به هیئت ما رسیده بود و ما هم با ادغام هر دو قرار و تصویب آنها، آنرا به اعضای پارلمان ارائه داده ایم و قرار است، پارلمان در جلسه این هفته آنرا تصویب کند.
ئەندامێكی لیژنەی یاساییی پەرلەمانی كوردستان دەڵێت، بڕیارە ئەم هەفتەیە لە كۆبوونەوەی پەرلەمانی كوردستاندا پڕۆژەیاسای كۆمسیۆنی سەربەخۆی هەڵبژاردن و ریفراندۆم لە هەرێمی كوردستان پەسەند بكرێن.

داعش در شهر موصل دست به پاکسازی مذهبی زد.
بعد از قدرت گیری گروه تروریستی داعش و اعلام خلافتشان در شهر موصل و بخشهای زیادی از عراق، آنها به مسیحیان شهر موصل فشار آورده اند که یا باید مسلمان شوند، یا ۵۵۰ هزار دینار عراقی سرانه بپردازند و یا شهر موصل را ترک کنند. در این باره و بعد از اتمام اخطار این گروه قلدر و وحشی روز یکشنبه شهردار شهر موصل به اسم سلمان فارسی طی بیانیه ای خواهان اجرای کامل قانون جدید پاکسازی مذهبیشان شد و گفته می شود هم اکنون اکثر مسیحیان این شهر را ترک کرده و روانه اقلیم کردستان و یا بخشهای دیگر عراق شده اند و حکومت اقلیم کردستان در این بار از مراجع بین المللی تقاضای کمک و همکاری در کمک به این آوارگان جدید شده.

جنگ قدرت در میان اتحادیه میهنی بر سر تعیین رئیس جمهور عراق همچنان ادامه دارد
کوسرت رصول علی و ملا بختیار از اعضای رهبری اتحادیه میهنی در دو پیام جداگانه اعلام کرده اند که، تنها دفتر سیاسی اتحادیه میهنی حق تعیین رئیس جمهور را دارد. این بیانیه ها پس از آن منتشر می شود که گویا نجمه دین کریم به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب شده و این دو اعضای رهبری اتحادیه میهنی هم در مخالفت با این انتخاب اعلام کرده اند که ” هر قدمی در مخالفت با دفتر سیاسی، برای انتخاب رئیس جمهور برداشته شود، هیچگاه قبول نخواهد شد”.

یکی دیگر از کارگران مهاجر جانش را از دست داد
روز شنبه ۱۹ ماه جولای جنازه کارگری ۲۵ ساله اهل کردستان ایران به اسم علی یار احمدی در حوالی شهر سلیمانیه پیدا شد. طبق گزارش خبرگزاری کردپا، این کارگر در یکی از کارگاهای ساختمانی در محله قرگه شهر سلیمانیه مشغول به کار بوده. در چهار ماه گذشته این هشتمین کارگر مهاجر ایرانیست که در مناطق اقلیم کردستان جانش را از دست می دهد. گرچه این کارگر به طرز مشکوکی جانش را از دست داده و ممکن است خودکشی کرده باشد و یا کسانی او را به قتل رسانده باشند، اما در چند سال گذشته در منطقه اقلیم کردستان به دلیل نا امنی محیط کار دهها کارگر مهاجر که بسیاری از آنها اهل کردستان ایران بوده اند جانشان را از دست داده اند.

اسلامیون در اعتراض به استخر عمومی دست به اعتراض می زنند.
طيق گزارشی روز یکشنبه ۲۰ ماه جولای تعدادی از اسلامیون در شهر اربیل در اعتراض به بازگشائی استخری عمومی در شهر سلیمانیه که روزهای سه شنبه خود را به شنای خانواده ها اختصاص داده دست به اعتراض زدند و خواهان برچیدن آن شدند، همچنین این خبر می افزاید معترضین با تعدادی از نمایندگان پارلمان کردستان ملاقات کرده اند و آنها نیز قول پیگیری خواست ارتجاعی اسلامیون عقب افتاده شده اند که بر یکی از پلاکاردهای خود نوشته بودند” استخر عمومی توهین به مسلمانان است”. لازم به یاد اوریست که سالهاست در مناطق اقلیم کردستان جریانات مرتجع اسلامی تا آنجای که توانسته اند، چه از طریق قوانین ارتجاعی، چه از طریق تهدید، ترور و بی حرمتی به مردم بخشی از سنت کثیف و ارتجاعی خود را به مردم تحمیل کرده اند و احزاب ناسیونالیست حاکم در قدرت هم جز سازش و مماشات با آنها هیچ گاه کوچکترین قدمی را برای دفاع از سکولاریزم و کوتاه کردن دست مذهب و مذهبیون از زندگی مردم بر نداشته اند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *