logo negah

نگاه هفته

logo negah
نسان نودینیان- نسرین رمضانعلی

خبر مسرت بخش! پیش بسوی آزادی کامل رضا شهابی!
کمپن ما تا آزادی بهنام ابراهیم زاده و ده ها کارگر زندانی ادامه دارد!
خبر پایان اعتصاب کارگر انقلابی رضا شهابی

موافقت نماینده دادستان با مرخصی پزشکی رضا شهابی – پایان اعتصاب غذای رضا! بیانیه شماره ۷۵– موافقت نماینده دادستان با مرخصی پزشکی رضا شهابی – پایان اعتصاب غذای رضا. در ۵۰ امین روز اعتصاب غذای رضا شهابی در روز یکشنبه ۲۹ تیر ماه آقای خدابخشی نماینده ی دادستان تهران با مراجعه به بیمارستان بر بالین رضا حاضر شد و با توجه به وخامت وضع جسمی رضا از جمله خونریزی شدید معده، لاغری، بی حسی و مشکلات عدیده ی جسمی در حضور رضا و همسرش اعلام نمود که با مرخصی پزشکی رضا موافقت می کند و از رضا نیز درخواست نمود که اعتصاب غذای خودش را متوقف نماید. رضا شهابی با توجه به اظهارات نماینده ی دادستان مبنی بر آغاز روند صدور مرخصی پزشکی از ابتدای ساعات اداری پیش رو، که در واقع اجرایی شدن خواسته های وی می باشد اعلام نمود نظر به درخواست اکید دوستان، فعالین کارگری، تشکل ها و نهادهای داخلی و خارجی و نیز درخواست همسر و اعضای خانواده اش در ۵۰ امین روز اعتصاب (از ساعت ۷ عصر یکشنبه ۲۹ تیرماه ۹۳) دست از اعتصاب غذا بر می دارد؛ اما چنانچه کوچکترین ممانعت یا تغییری در روند اجرایی شدن خواسته هایش ایجاد گردد مجدداً اعتصاب غذای خود را از سر خواهد گرفت و تن به عمل جراحی نیز نخواهد داد. در صورت صدور مرخصی پزشکی، رضا شهابی با عمل جراحی که باید هر چه سریعتر انجام گیرد موافقت خواهد نمود. پزشکان معالج با توجه به اوضاع جسمی رضا انجام عمل جراحی و نیز مرخصی پزشکی بعد از عمل را برای سلامتی رضا و خروج وی از این بجران و وخامت جسمی ضروری اعلام کرده اند. کمیته دفاع از رضا شهابی ۲۹تیرماه ۱۳۹۳

اعتصاب کارگران سد بنیر مریوان
بنا به گزارش رسیده، ۴۵۰ نفر از کارگران سد بنیر مریوان از روز چهارشنبه ۲۵/۴/۹۳برای چندمین بار در سال جاری، در اعتراض به وعده های کارفرما مبنی بر پرداخت عیدی و پاداش سال ۹۲ و عدم پرداخت حقوق فروردین و اردیبهشت و خرداد ۹۳ دست به اعتصاب زدند. بنا به این گزارش حدود ۳۵ نفر از این کارگران، که در قسمت حمل ونقل مشغول به کار می باشند از ماه اذر ۹۲ حقوق خود را دریافت نکرده اند و همراه با قسمتهای مخزن و دیوار و تونل در اعتراض به این وضعیت در این اعتصاب شرکت کرده اند. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

ادامه تجمع اعتراضی کارگران شرکت کولهایم در سنندج
٢٩تیر: کارگران شرکت کولهایم در سنندج بار دیگر در اعتراض به اخراج بی رویه کارگران در مقابل این شرکت دست به تجمع زدند. کارگران معترض گفتند نهادهای دولت و کارفرماها در این شرکت قصد دارند تا یک ماه آینده بیش از ٦٠٠تن از کارگران را به بهانه اتمام پروژه سد داریان از کار اخراج کنند. خاطرنشان می شود روز شنبه هفته گذشته ٢١تیر جمعی از کارگران این شرکت در اعتراض به اخراج ٥٠تن از رانندگان در مقابل این شرکت دست به تجمع زده بودند.

٢٠٠کارگر شهرداری سنندج اخراج شدند
اتحادیه آزاد کارگران ایران : ۲۰۰ نفر از کارگران روز مزد شهرداری سنندج در روزهای اخیر از کار خود ، اخراج شدند طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این کارگران که همگی چند سال سابقه کار دارند ، از طرف شهرداری اخراج شدند لازم به ذکر است که این کارگران در طی این سالها ، قرارداد روز مزد با شهرداری داشتند و در صورتی که کارگران ، در ایام تعطیل و یا روزهایی که به سر کار خود حاضر نمیشدند از حقوق و مزایا و بیمه محروم بوده اند این کارگران به مدت سه ماه میباشد که حقوق های خود را دریافت نکردند و شهرداری سنندج سه ماه از بیمه های این کارگران را نیز به تامین اجتماعی واریز ننموده است کارگران در روزهای آینده در اداره کار سنندج طرح شکایت خواهند کرد اتحادیه آزاد کارگران ایران

٧تیر: کارفرمای شرکت ساختمانی “بانتا آبیدر” سنندج ٧ تن از کارگران شاغل در این شرکت را اخراج کرد. کارفرمای این شرکت ضمن اخراج این ٧ کارگر به بهانه کم کاری، دیگر کارگران این شرکت را نیز تهدید کرده در صورتی که خوب کار نکنند ، آنان را نیز اخراج خواهد کرد. شرکت بانتا در سه راه شریف آباد سنندج مشغول احداث ساختمانهای تجاری و مسکونی می باشد که ٨٥کارگر با دستمزدهای در حدود ٣٧٥ هزار تومان در آن مشغول به کار هستند. لازم به ذکر است که مقداری از این دستمزد نیز به بهانه هایی نظیر حق بیمه و غیره از کارگران کسر می شود.

کاهش امنیت شغلی کارگران کوره پزخانه به دلیل رکود بازار کار
رکود بازار ساخت و ساز به فعالیت کوره پزخان‌ها هم سرایت کرده‌است و سوی دیگر افزایش بهای قیمت حاملهای انرژی بویژه گاز باعث شده نیمه فعال شدن کوره های واحد‌های آجر پزی شده است.
نایب رییس انجمن صنفی کارگران کوره ‏پزخانه ‏های قرچک ورامین، از کاهش امنیت شغلی کارگران کوره پزخانه به دلیل رکود بازار کار خبر داد. چند برابر شدن قیمت حاملهای انرژی بویژه گاز موجب نیمه فعال شدن برخی واحدهای کوره پزخانه شده است با ذکر مثالی افزود: اگر قبلا یک واحد دو میلیون تومان بهای گاز مصرفی در یک دوره می‌داد هم اکنون این رقم به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت حاملهای انرژی در حالی عملی شده که قیمت آجر هیچ گونه افزایشی نداشته به همین دلیل تولید برای تولید کننده آجر به صرفه نیست وتوجیهه اقتصادی ندارد از طرف دیگر کشش خریداران اجرهای سنتی به سمت اجرهای صنعتی سوق پیدا کرده است. علاوه بر مشکلات واحد‌های تولیدی، کارگران شاغل در کوره پزخانه‌ها از مشکلات مضاعفی همانند نواقص سوابق بیمه‌ای، عدم ایمنی وبهداشت در کارگاه‌ها روبرو هستند.

شلاق بدلیل روزه خواری
درپی اتهام روزه‌خواری به پنج جوان در کرمانشاه، حکم ٧٠ ضربه شلاق در مورد آنها به اجراء درآمد. این حکم طبق قانون مجازات اسلامی است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی را “جرم مشهود” تلقی می‌کند. هویت این پنج جوان نامعلوم می‌باشد اما بنابه خبر “ایلنا”، حکم مزبور عصر روز گذشته در چهار نقطه از شهر کرمانشاه به اجرا درآمده است. پیشتر خبرگزاری‌های دولتی از اجرای دو مورد حکم ۸۰ ضربه شلاق به اتهام “تظاهر به روزه‌خواری” در شهر شیراز خبر دادند. در قانون جزایی ایران برای حداقل ١٤٨ جرم، مجازات شلاق مقرر گردیده است.

دستگیری، زندان و محکومیت
رحیم رشی ٦٦ساله ساکن شهر مهاباد از زمان بازداشتش در یکم اسفندماه ٩٢ تنها یکبار دادگاهی شده و سرنوشت او همچنان نامعلوم می‌باشد. وی پس از بازداشت، ١٥ روز را در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان مهاباد سپری کرد و بعدها به زندان مرکزی این شهر منتقل گردید.

هژیر هوشیاری به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
هژیر یکی دیگر از اعضای مکتب قرآن است. هژیر هوشیاری، پنجمین عضو مکتب قرآن در سنندج است که در دو هفته‌ی اخیر به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار می‌گیرند.
بانه: شبکه‌های اجتماعی اسامی ٤ جوان روستای “سیوچ” به اسامی رامین حسن‌زاده فرزند فیض‌الله، رامین رستمی فرزند طاها، صلاح عبدالله‌پناه فرزند صالح و سامان شهیدی فرزند محمود را منتشر نموده که از سوی افراد مسلح بازداشت و از محل نگهداری آنان نیز خبر تأییدشده‌ای در دست نیست.

٢١تیر: “اسعد و قرنی کاکله گلوانی” در روستای پسوی پیرانشهر از سوی نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند. ماموران اداره اطلاعات هنگام بازداشت این دو شهروند تعدادی خانه آنها را نیز تفتیش کرده اند و مقداری وسائل شخصی و اسناد را ضبط و با خود برده اند.

قتلهای مشکوک
یکی از ساکنین روستای “دریاوی” از توابع شهرستان سقز به دلیل نامعلومی به قتل رسیده و همزمان دو برادر ساکن روستای “پیرگل” از توابع ارومیه با اسلحه گرم کشته شدند.
همچنین سعید کَسنزانی ٥٥ ساله ساکن روستای دریاوی در منطقه سرشیو سقز در منزل شخصی با ضربات چاقو به قتل رسید. بیست و یکم تیرماه کمال یوسفی ٤٨ ساله و حاکم یوسفی ٥٠ ساله به دلیل اختلافات ملکی و کشاورزی با شلیک گلوله کشته شدند.

تبعید و اخراج
اسماء چشمه کبودی دبیر ریاضی مدارس دخترانه شهر کامیاران پس از ١٥ سال تدریس به مدت سه سال به استان یزد تبعید گردید. اسما عضو مکتب قرآن بوده، ٢ سال قبل در آزمون دکترا ریاضی محض دانشگاه کُردستان پذیرفته شده بود، اما چند ماه پس از تحصیل از دانشگاه اخراج شده بود. اسماء چشمه کبودی پس از اعتراض به اخراج از دانشگاه، نه اینکه به اعتراض وی پاسخی داده نمی‌شود، بلکه اعتراضش منجر به صدور حکم “نفی بلد” (تبعید)از طرف هیأت تجدیدنظر شعبه یکم رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت آموزش و پرورش شد.

اسراء گویلی فرزند محمدرحیم که یکی از پرسنل بیمارستان “تامین اجتماعی” شهر کامیاران بوده به حکم هسته گزینش منطقه دو همدان از کار اخراج گردید. این پرستار ساکن کامیاران که به مدت سه سال در بیمارستان “تامین اجتماعی” شهر کامیاران پرستار بوده به دلیل عضویت در مکتب قرآن از کار اخراج گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *