نامه سرگشاده دفتر بین المللی حزب کمونیست کارگری به دولت های جهان: رئیس جمهور و حکومت قاتل را برسمیت نشناسید!

چنانچه می دانید، بدنبال یک مضحکه انتخاباتی، که از طرف اکثریت مردم ایران بایکوت شده بود، جمهوری اسلامی یکی از مقامات قاتل خود، ابراهیم رئیسی را به پست ریاست جمهوری برگزید. انتصاب رئیسی بدرست با خشم سازمان های بین المللی حقوق بشر، بخش بزرگی از رسانه های جهانی، و افکار عمومی در سطح بین المللی روبرو شده است.

رئیسی یک جنایتکار تحت تعقیب است. در تابستان ۶۷ بعنوان عضو “هیات مرگ” که به دستور خمینی تشکیل شده بود، او دستور اعدام های مخفی و جمعی هزاران زندانی سیاسی و دفن اجساد آنها در گورهای جمعی بی نام و نشان را صادر کرد. همچنین، از سال ۶۷ تا به امروز وی در سمت هائی ارشد در دادستانی و قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از جمله بعنوان رئیس قوه قضائیه، مسئول دستگیری، شکنجه، شلاق زدن و اعدام صدها زندانی است که جرمی بجز اعتراض به فقر و بیحقوقی نداشته اند.

یک مورد  دیگر از جنایات او در دوره ریاستش بر قوه قضاییه مصونیت دادن به قاتلان بیش از ۱۵۰۰ نفر از جوانان معترض در خیزش توده ای سال ٩٨ و زندانی کردن هزاران نفر از آنها است که بسیاری از آنان همچنان در زندان به سر میبرند.

رئیسی همچنین بعنوان یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی در تصمیم به سرنگونی عامدانه پرواز اوکراینی در ۱۸ دیماه ۹۸ که منجر به کشتار همه ۱۷۶ سرنشین آن شد نقش داشته است. رئیسی از کشتار تابستان ۶۷ بعنوان “یکی از دستاوردهای افتخار آمیز نظام” یاد کرده است، و هفته گذشته در اولین کنفرانس رسانه ای خود بعنوان رئیس جمهور وقیحانه کارنامه خونین خود را “دفاع از حقوق بشر” نامید.

آنچه مردم ایران از جامعه جهانی انتظار دارند اینست که مضحکه انتخاباتی اخیر و نتیجه آنرا برسمیت نشناسد. اینکه قاتل افرادی بیشمار می تواند به پست ریاست جمهوری منصوب شود، قبل از هر چیز گواه بر خصلت جنایتکارانه خود جمهوری اسلامی و عدم مشروعیت آن است. آنچه مردم ایران میخواهند نه برسمیت شناسی دیپلماتیک این حکومت وحشی و اعطای مشروعیت سیاسی به آن، نه مذاکره با آن و رئیس جمهور قاتل آن، بلکه بایکوت سیاسی این حکومت و اخراج آن از جامعه جهانی است. دولت های جهان بجای ادامه روابط خود با این حکومت، اکنون باید گام های مشخصی برای محاکمه رئیسی و سایر رهبران جمهوری اسلامی بردارند. یک نمونه، رای دادگاه آنتاریو کانادا در ماه گذشته بود که بدنبال اعلام جرم از طرف جمعی از خانواده های داغدار قربانیان پرواز ۷۵۲، اعلام کرد که سرنگونی این پرواز توسط جمهوری اسلامی عامدانه وعملی تروریستی بوده است، و خامنه ای و چند تن از سران سپاه پاسدارن را بعنوان مسئولین مستقیم این کشتار محکوم کرد.

از شما می خواهیم که ابراهیم رئیسی و حکومت او را نه تنها برسمیت نشناسید، بلکه وی و حکومتش را بایکوت و طرد و منزوی کنید. از شما می خواهیم که با بکارگیری ابزار حقوقی “دادرسی یونیورسال”، ابراهیم رئیسی را، ولو غیابا، بجرم جنایت علیه بشریت جلب و محاکمه کنید. در عین حال، چنانچه رئیسی پایش به کشوری خارج از ایران برسد، از مقامات آن کشور می خواهیم که فورا وی را دستگیر کرده و به دست عدالت بسپارند.

با احترام

بهرام سروش

مسئول دفتر بین المللی حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵ ژوئن ۲۰۲۱، ۴ تیر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *