اعتصاب سراسری نفت گسترده تر میشود, دهها مرکز کارگری نفت در اعتصاب بسر میبرند

لینک به اطلاعیه های کمپین نفت

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۸

بنا به گزارشات دریافتی هم اکنون دهها مرکز نفتی و صنایع وابسته به آن در اعتصاب بسر میبرند. از جمله در عسلویه که شامل ۲۴ فاز است، در فازهای ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ تمامی کارگران رسمی و غیررسمی در اعتصاب کامل هستند و در باقی فازها کارگران پیمانی در اعتصاب بسر میبرند. و با در نظر گرفتن اینکه هر کدام از این فازها خود از ۴ تا ۵ شرکت با حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگر تشکیل میشود، نشانگر بعد وسیع این اعتصاب سراسری است. بعلاوه اعتصاب شرکتهایی مثل شرکت مبین در عسلویه که تامین کننده آب پتروشیمی است تاثیر مستقیم خود را بر فعالیت پتروشیمی ها که زنجیر وار به هم متصل هستند و تقویت اعتصابات کارگری در این منطقه میگذارد. برای مثال یکی از مراکز حساس اعتصابی در پارس جنوبی پتروشیمی هنگام است. این پتروشیمی در سال یک میلیارد و صد و هفتاد میلیارد تن تولید دارد و بنا بر تخمینی بودجه سه ماه کشور از پتروشیمی هنگام تامین میشود.

بعلاوه خبرها حاکی از اعتصاب کارگران غیر رسمی در پتروشیمی کنگان، پالایشگاه آبادان، پالایشگاه تهران، شرکتهایی در پالایشگاه اصفهان، قشم و دیگر مراکز نفتی است و اخبار آنرا در اطلاعیه های قبلی انتشار دادیم. خبرهای دریافتی امروز سوم تیر ماه نیز از پیوستن شمار دیگری از مراکز نفتی از جمله کارگران پروژه‌ای شرکت دی پلیمر شاغل در صنایع پتروشیمی‌های عسلویه، کارگران پیمانکاری فولاد بوتیا در کرمان، کارگران پیمانی شرکت سازه فرافن قشم و کارگران پروژه‌ای بید بلند ۲ ماهشهر به اعتصاب سراسری برای خواست افزایش دستمزدها و تغییر و افزایش روزهای مرخصی گزارش میدهند. کارگران پیمانی نفت اولتیماتومشان برای آخر مرداد ماه است.

براساس همین گزارشات. نبض پتروشیمی ها بدست کارگران فیلر و جوشکار است و کارگران رسمی در این شرکت ها در منطقه عسلویه که سیزده میلیون مزد میگیرند، خواستار هفده میلیون شده اند. و در بیانیه شورای هماهنگی اعتصاب کارگران غیر رسمی بر اینکه دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از 12 میلیون باشد تاکید شده است. کارگران غیر رسمی 24 روز کار میکنند و شش روز مرخصی دارند و اکنون خواستار بیست روز کار و ده روز مرخصی هستند.

محور بودن خواست افزایش دستمزدها در این اعتراضات و جلو آمدن کارگرا ن نفت با چنین مطالباتی تاثیر مستقیمی بر بالا بردن سطح توقع کارگر از زندگی و معیشتش در سطح جامعه و بویژه در میان خود کارگران نفت دارد.

از سوی دیگر کارگران نفت در اعتراضات خود کل ساختارهای برده وار نفت را به چالش کشیده و در بیانیه هایشان بر پایان دادن به قوانین مناطق ویژه اقتصادی، کوتاه شدن دست پیمانکاران و امن شدن محیط های کار و بالا رفتن استانداردهای زیستی و معیشتی در مراکز نفت و حق داشتن تشکل، تجمع و اعتراض تاکید کرده اند.

اعتصاب کارگرا ن نفت تمام توجه ها را بخود جلب کرده است. در این اعتصابات کمپینی برای تخلیه سراسری محل های کار و باز گشت به خانه ها به راه افتاده است. بخش زیادی از کارگران محل های کار را ترک کرده و به خانه ها میروند. اما بخش بزرگ دیگری با ماندن در خوابگاه بر حضور خود در محل و پیگیری مطالباتشان تاکید دارد. روشن است که محور قرار دادن تخلیه کار و رفتن به خانه ها اولین ضررش تضعیف دخالت حداکثری بدنه کارگری و تصمیم گیری جمعی است. بعلاوه این کار زمینه را برای اخراج کارگران روزمزدی که شمارشان بالاست و گزینش نیروهای جدید به جای آنها و ایجاد تفرقه در میان کارگران فراهم تر میکند.

خبرها حاکی است که در برخی از مراکز نفتی که کارگران محل را به قصد منازل خود ترک کرده اند، پیمانکاران کارگران روزمزد را اخراج کرده اند. یک نمونه خبرساز آن اخراج ۷۰۰ کارگر در پالایشگاه نفت تهران است. اعتصاب سراسری است و باید در برابر هر گونه تعرضی به کارگران اخراجی ایستاد. اخراج ۷۰۰ کارگر باید فورا لغو شود.

فراهم کردن امکان دخالت حداکثری بدنه کارگری از طریق مدیای اجتماعی و تصمیم گیری جمعی، ترک نکردن محیط های کار و ماندن در خوابگاهها و برپایی تجمعات اعتراضی در مراکزی چون مقابل وزارت نفت، جلوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی عسلویه و غیره گامهایی در جهت مقابله به هرگونه تعرضی به اعتصاب سراسری کارگران نفت و تقویت و گسترش دامنه این اعتراضات است.

لازم به یادآوریست که کارگران رسمی نفت برای روز نهم تیر به تجمع سراسری فراخوان داده اند. خواستهای بسیاری کارگران رسمی و غیر رسمی نفت را به هم پیوند میدهد. لازم است کارگران پیمانی با شرکت در این تجمعات و با بیانیه های حمایتی، همبستگی وسیع خود را با همکاران رسمی شان اعلام کنند. در عین حال خانواده های کارگران نفت یک نیروی مهم تقویت کننده این اعتراضات هستند و باید تا آنجا که ممکن است وسیعا در تجمعات شرکت نمایند.

حزب کمونیست کارگری از اعتصاب سراسری کارگران پیمانی و فراخوان کارگران رسمی نفت به تجمع در روز نهم تیر قاطعانه حمایت میکند و همه بخش های کارگری، معلمان، بازنشستگان و بویژه مردم ساکن در مناطق نفتی را به حمایت همه جانبه از مبارزات کارگران نفت فرامیخواند.

زنده باد کارگران نفت

پیش به سوی اعتصابات سراسری!

حزب کمونیست کارگری ایران

۳ تیر۱۴۰۰، ۲۴ ژوئن ٢٠٢١

لیست مراکز اعتصابی ضمیمه است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *