yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

دیدار مسعود بارزانی از ترکیه
طبق اخبار منتشر شده روز دوشنبه چهارده جولای مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان به همراه هیتی بلند پایه از مقامات حکومت اقلیم و از جمله قباد طالبانی معاون حکومت اقلیم وارد خاک ترکیه شدند و با عبدالله گل رئیس جمهور و رجب تیب اردوغان نخست وزیر آن کشور دیدار و گفتگو کردند. این دیدار در شرایطی صورت می پذیرد که اوضاع عراق به شدت نابسامان است و کشورهای مرتجع منطقه هر یک دنبال منافع خود هستند و گرچه اخبار زیادی از نتیجه این ملاقاتها منتشر نشده، اما همه میدانند که ترکیه به شدت به دنبال به فروش رساندن نفت اقلیم کردستان است و ظاهرا یکی از موارد مذاکرات نیز همین چگونگی فروش نفت بوده که در این باره سفین دزه ی سخنگوی حکومت اقلیم کردستان اعلام کرده که ” در باره فروش نفت از طریق ترکیه بحث شد و بر تعهدات خودمان و قرار داد قبلی تاکید کردیم و همچنین در این باره بحث کردیم که بتوانیم فروش نفت سال آینده را به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم.

سفیر پیشین امریکا در عراق اعلام کرده” دولت کرد به دنیا خواهد آمد”
زلمای خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در عراق از بوجود آمدن دولت کردی صحبت کرده و گفته” اگر رهبران عراق نتوانند در باره تشکیل یک حکومت ملی با نخست وزیری جدید به توافق برسند، آنگاه تقسیم عراق قطعی خواهد بود. خلیلزاد اشاره کرده که اگر دولت عراق نتواند با شروط اقلیم کردستان که آزادی کرکوک، فروش نفت و اختلاف بودجه است را بدست بیاورد آنگاه تشکیل دولت کردی قطعی است و باید آمریکا و کشورهای دنیا بتوانند با این واقعیت بسازند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق بارزانی را به همکاری با گروه تروریستی داعش متهم کرد!
نخست وزیر عراق در سخنان هفتگی خود روز ۱۱ جولای به حکومت اقلیم کردستان حمله کرد و گفت” اربیل به مرکز داعش و تروریستها تبدیل شده و با آنها همکاری می کنند” بعد از حمله گروه تروریستی داعش به موصل دومین شهر بزرگ عراق و پیشروی سریع آنها به بقیه مناطق عراق، شایعاتی مبنی بر همکاری حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی با گروه داعش در جریان بود که مالکی به این صورت با حمله به اربیل آنها را به همکاری با داعش متهم می کند.

حکومت اقلیم اعلام کرد که اوائل ماه جاری دستمزد تمام کارکنان دولتی را پرداخت خواهند کرد
سفین دزه ی سخنگوی حکومت اقلیم کردستان هفته گذشته اعلام کرده که در چند روز آتی حقوق ماه شش تمام کارمندان دولت پرداخت خواهد شد و به زودی حقوق ماه هفتم را نیز پرداخت خواهیم کرد. در ماههای گذشته بدلیل اختلافات دولت مرکزی و حکومت اقلیم کردستان بارها حقوق کارمندان دولت با تاخیر پرداخت شده و سفین دزه ای در این باره گفته بود” تاخیر خواهد بود، اما در نهات پول تمام کارمندان را از پول فروش نفت و دیگر درآمدها پرداخت خواهیم کرد” .

دو تن از رهبران اتحادیه میهنی ناچار شدند اعلام کنند که آنها مخالف استقلال نبوده و در مخالفت چیزی نگفته اند.
روز دو شنبه چهارده جولای ابتدا کسرت رسول علی معاون رهبر اتحادیه میهنی و بعد عادل مراد رئیس انجمن اتحادیه میهنی در بیانیه های جداگانه ای اعلام کردند که، آنها در باره استقلال کردستان صحبتی نکرده اند و آنها نیز مثل اتحادیه میهنی همیشه خواهان حق تعین سرنوشت برای مردم کردستان بوده اند. لازم به ذکر است که بعد از بحثها و جدلهای که در باره استقلال کردستان عراق وجود دارد، اتحادیه میهنی بیشتر سیاستی پاسیو در مورد استقلال کردستان عراق را پیشه کرده و غیر مستقیم آطلاعیه های کوسرت رسول و عادل مراد حمله به حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی است که خواهان رفراندم و استقلال کردستان شده بود.

اعلام ۴۰۰ زندانی ناپدید شده در اقلیم کردستان!
روز چهارده جولای سوران عمر، رئیس هیت حقوق بشر پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرده که ” اسامی چهارصد زندانی ناپدید شده در دوران جنگ داخلی را در دست دارند، او گفت ناپدید شدگان هیچ اسامی در زندانهای علنی اقلیم کردستان ندارند، به همین خاطر ما فکر می کنیم که زندانهای مخفی در اقلیم کردستان وجود داشته باشد” . لازم به یاد آوریست که در چند دور جنگ داخلی بین اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق در سالهای اولیه قدرت گیریشان صدهها نفر از دو طرف کشته شدند و هم اکنون هم این گزارش تاکید بر ناپدید شدن بیش از چهار صد نفر را دارد که تنها بخش کوچکی از جنایتی است که احزاب ناسیونالیست حاکم در کردستان عراق علیه مردم و مخالفین خود انجام داده اند، چرا که امروزه مخوف بودن زندانهای حکومت اقلیم و احزاب حاکم زبانزد خاص و عام است و مردم آنها را با زندانهای حکومت بعث عراق مقایسه می کنند.

هشیار زیباری اعلام کرد جایگزین کردن سمت او توسط نوری مالکی برایش مهم نیست
بعد از سخنان تند نوری مالکی نخست وزیر عراق خطاب به اقلیم کردستان در رابطه با همکاری آنها با گروه داعش، وزرای کرد زبان دولت عراق و از جمله هوشیار زیباری وزیر امور خارجه دولت مالکی، حکومت مالکی را بایکوت کردند و اعلام کرده اند تا گرفتن دستور از اقلیم در جلسات کابینه دولت مالکی شرکت نخواهند کرد.

اختلافات اتحادیه میهنی بر سر جایگزینی برای پست ریاست جمهوری عراق
بنا بر خبرهای منتشر شده، اتحادیه مهینی تلاش دارد تا جایگزینی را برای جلال طالبانی بنعوان رییس جمهور عراق انتخاب کند و همین امر باعث اختلافاتی در درون این سازمان شده، بطوری که هم اکنون برهم صالح و نجمدین کریم هر یک به دنبال جمع آوری رای هر چه بیشتری هستند تا خود بتوانند جایگزین جلال طالبانی شوند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *