logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
٢تیرخرداد ـ ٨تیر ماه ١٣٩٣
اعتراضات

اعتراض بیش از ٥ هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق با تحقق مهم‌ترین مطالبه آنان پایان یافت.
٤تیر:استاندار یزد (چهارشنبه ٤ تیر) در جمع کارگران متحصن حاضر شد و مصوبه هیات دولت مبنی بر لغو واگذاری ٢٨/٥ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به بخش خصوصی را در اختیار آنان قرار داد. با عقب نشینی دولت و استانداری یزد کارگران با تحقق مهم‌ترین مطالبه شان بعد از گذشت ٣٩ روز متوالی به اعتراض خود پایان دادند.

صدها نفر از کارگران پیمانی بخش تعمیرات پارس جنوبی در فازهای ١ و ٢ و ٣ عسلویه در مقابل ساختمان ١٢ طبقه ای پارس جنوبی دست به تجمع اعتراضی زدند
٣ تیر: ٨٠٠ تا ١٠٠٠ نفر از کارگران پیمانی بخش تعمیرات پارس جنوبی در فازهای ١ و ٢ و ٣ عسلویه در مقابل ساختمان ١٢ طبقه ای پارس جنوبی دست به تجمع اعتراضی زدند. نیروی حراست و نیروی ویژه وزارت اطلاعات بلافاصله سررسیدند اما نتوانستند اعتراض کارگران را خاموش کنند. کارگران با گرفتن این قول که تا سه روز دیگر بیمه آنها واریز میشود به تجمع خود پایان دادند. سه ماه بیمه کارگران به حساب واریز نشده و در نتیجه دفترچه های بیمه آنها تمدید نشده است. کارگران مطالبات دیگری نیز دارند از جمله صاحب شرکت اوج نصر با همدستی ناظر بر کار پیمانکار بخشی از طلب کارگران از جمله حق اضافه کاری و حق استفاده کارگران از خوابگاه را در اردیبهشت ماه بالا کشید و فرار کرد. همچنین با کارگران سه ماه است قرارداد کاری بسته نشده است و چون دفترچه بیمه آنها تمدید نشده در صورت بیماری از همان امکان سطح پائین درمانی نیز محرومند. کارگران کار طولانی و طاقت فرسائی دارند و به سطح دستمزد یک میلیون و دویست تا سیصد هزار تومان بشدت معترضند. کارگران همچنین به تبعیضات فاحش میان خود و مهندسین اعتراض دارند. کارگران میگویند در حالیکه به ما حتی لباس کار نمیدهند و مجبوریم لباس کهنه سال قبل را استفاده کنیم، شش نفر در این اطاق زندگی میکنیم و از ساده ترین نیازهای زندگی در عسلویه محروم هستیم، مهندسین در شرایط بسیار متفاوتی زندگی میکنند و از امکان پرواز برای دیدار با خانواده و امتیازات دیگری برخوردارند و کارگران از همه این امتیازات محرومند. طبق این گزارش ناظرین بر کار پیمانکاران، در همدستی با پیمانکاران و رشوه گرفتن از آنها و در همدستی با مسئولین حراست و نیروی ویژه وزارت اطلاعات فشار و زورگوئی به کارگران را تشدید کرده اند. اسامی ناظرین فازهای مختلف که در میان کارگران بسیار منفورند به این شرح است: جهانگیر سالاری، ناظر فاز ١. باقری، ناظر فاز ٢ و ٣. مهدی قربانی نژاد، ناظر فارهای ٤ و ٥. مهدی علیپور ناظر فاز ٦ و ٧ و ٨. خلیل باغبان، ناظر فازهای ٩ و ١٠. مهندس عبدلی، ریئس کل ناظران و دزدان

تجمع کارگران کارخانه یک ویک
٢٧نفر از کارگران کارخانه یک و یک در اعتراض به عدم تمدید قراردادهایشان دست به تجمع اعتراضی زدند

تجمع دوباره کارگران قند اهواز در مقابل ساختمان بانک ملی
٤تیر: کارگران دوباره در مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی تجمع کردند.کارگران کارخانه قند اهواز از روز ٣١ خرداد ماه برای تحقق مطالبات خود در تهران هستند و ٤تیر بانک‌های ملی و ملت جلسات متعددی در خصوص پرداخت ٤٥ ماه مطالبات معوقه با آنها برگذار کرده‌اند که تاکنون همه آنها بی‌نتیجه بوده است. در آخرین جلسه ای که بعد اظهر سه شنبه (٤ تیر ماه) میان نمایندگان بانک ملی، ملت ونماینده کارگران انجام شده این دو بانک به بهانه های مختلفی تلاش دارند که از پرداخت مطالبات کارگران خوداری کنند. بانک ملت به عنوان سهام دار اصلی کارخانه نماینده ای را برای برسی وضعیت کارخانه و مطالبات کارگران انتخاب کرده است اما کارگران تا بررسی وضعیت کارخانه که چندین ماه به طول خواهد انجامید دیگر نمی‌توانند بدون دریافت مطالبات خود زندگی کنند.

تجمع کارگران سیمان آبیک در محوطه کارخانه
٣تیر: کارگران کارخانه سیمان آبیک در اعتراض به کاهش حقوق و عدم اجرای مشاغل سخت در محوطه کارخانه مقابل سالن غذا خوری کارخانه تجمع کردند. تجمع کارگران سیمان آبیک از (٢تیرماه) آغاز شده است. اعتراض به عدم اجرای قانون مشاغل سخت وزیان آور و بازنگری در محاسبه حقوق و سایر مزایا است. ٣٠٠ کارگر در کارخانه سیمان آبیک شاغل هستند. در آمد کارگران نزدیک به حداقل‌ است و از این بابت میزان دریافتی آنان کفاف معاش زندگیشان را نمی‌دهد. قانون مشاغل سخت وزیان آور در مورد کارگران کارخانه سیمان آبیک از سال ٨٧ اجرایی نشده است. کارفرما برای گریز از عملی کردن پرداخت هزینه های مشاغل سخت اخیرا در کارخانه سیمان آبیک چند فیلتر هوا و دستگاهای تصویه آب نصب کرده است. تا از این طریق این کارخانه به عنوان واحد نمونه صنعت پاک معرفی شود.

تجمع اعتراضی کارگران قند اهواز
٢تیر: تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز که از دو روز پیش درمقابل ساختمان مرکزی بانک ملی ایران (یکی از سهام داران کارخانه) آغاز شده بود، دوشنبه (دوم تیر ماه) در مقابل ساختمان مرکزی بانک ملت (سهامدار دیگر کارخانه) ادامه یافت. سومین روز متوالی است که ٥٠ کارگر کارخانه قند اهواز در اعتراض به عدم دریافت ٤٥ ماه حقوق و مزایا خود،در تهران حضور دارند.

تجمع مربیان حق التدریسی مقابل مجلس
٣تیر: مربیان حق التدریسی مراکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای در پی اجرایی نشدن مصوبه سال ٩١ مجلس در خصوص تبدیل وضعیتشان مقابل مجلس تجمع کردند.| تجمع کنندگان خواستار پیگیری اجرای مصوبه سال ٩١ مجلس در خصوص تبدیل وضعیت مربیان حق التدریسی مراکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای شدند.

اعتصاب کارگران پتروشیمی تبریز
٢٥خرداد: بیش از ٥٠٠ نفر از کارگران پتروشیمی تبریز در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات نمایندگان انتخابی خود با مدیر عامل و دیگر مسئولین ذیربط پتروشیمی تبریز بعد از آغاز Over Hall (آغاز تعمیرات اساسی ماشین آلات) دست از کار کشیدند. خواست اصلی کارگران اعتصابی افزایش دستمزد به میزان حداقل ٥٠٠هزار تومان در حقوق پایه شان می باشد. بعد از آغاز اعتصاب که دامنه ی حمایت از آن روز به روز گسترش می یابد، مدیر عامل و مسئولین در بین کارگران حاضر شده و طبق معمول قول رسیدگی در آینده را داده اند، که کارگران بر اساس درسها و تجربیات عملی که از مبارزات، اعتراضات و اعتصابات قیلی خود داشتند، به تهدیدات و وعده های آنان اعتنایی نکرده و اعتصاب خود را ادامه می دهند. زمان اعتصاب کارگران به گونه ای است که دامنه ی آن تولید و ادامه ی کار دیگر بخشهای پتروشیمی را در ابعاد بسیار گسترده ای تحت تاثیر قرار داده است. لذا مسئولین به عناوین مختلف آنها را تحت فشار گذاشته اند که به سر کار خود برگردند. این کارگران که بعد از اعتصابات متوالی در سالهای گذشته موفق شده اند شر پیمانکار واسط را از سر خود کم کنند و با پتروشیمی تبریز قرارداد مستقیم منعقد نمایند، نه تنها حال و روز بهتری پیدا نکرده اند، بلکه روز به روزدر اثر تورم سرسام آور، قدرت خرید خود را نیز از دست داده اند. صدر مدیر عامل پتروشیمی تبریز در یکی از جلسات مشترک با کارگران در پاسخ به اعتراض کارگران می گوید: چرا ماشین می خرید؟! چرا لوازم خانه می خرید؟! اصلا چرا مریض می شوید تا حقوقتان کفاف خرجتان را ندهد! مسئولین می گویند، بروید سر کارتان تا رسیدگی کنیم و کارگران می گویند حقوقمان را افزایش دهید تا کار کنیم! کارگران مصمم هستند تا رسیدن به خواستهای خود اعتصاب را ادامه دهند، لذا نیاز به حمایت و همبستگی هم طبقه ای های خود، اتحادیه ها و سندیکاها و تشکلهای کارگران سراسر ایران و جهان را دارند.(منبع سایت اخبار روز)

کارگران
حمله نیروهای امنیتی به منزل بهنام ابراهیم زاده و ضرب و شتم خانواده بهنام.
کارگران مردم آزاده: بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی که چند سال از حبس خود را پشت سر گذاشته است درحمله به بند ٣٥٠ زندان اوین مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفت و بعد از آن ایشان را به بند ٢٠٩ جهت بازجویی انتقال دادند, در این رابطه یک پرونده برای بهنام تشکیل دادند و از آن روز ممنوع الملاقات می باشد. دیروز هفتم تیر ماه ١٣٩٣ از سوی مسئولان زندان با خانواده بهنام تماس می گیرند و از خانواده بهنام می خواهند تا جهت ملاقات بهنام به زندان مراجعه کنند. خانواده بهنام ساعت ٩ صبح امروز یکشنبه هشتم تیر ماه جهت ملاقات با بهنام به زندان مراجعه می کنند و بعد از اینکه ملاقات تمام می شود ٦ نفر از ماموران لباس شخصی همسر و فرزند بهنام ابراهیم زاده را به گروگان می گیرند و همراه چند ماشین به خانه بهنام ابراهیم زاده حمله می کنند و کلیه وسایل منزل این کارگر زندانی را با خود حمل و آن را مصادره می کنند. ماموران امنیتی نیما ابراهیم زاده پسر بهنام را که ١٥ سال سن دارد و تمام جهان از مریضی ایشان اطلاع دارند، تحت فشار قرار می دهند که مدارک پدرش از جمله فلاش هایش را تحویل آنان دهند. قابل ذکر است که همراه ماموران فیلم بردار هم حضور داشت و از منزل بهنام فیلم برداری می کردند تا در میان مردم محله آنان را بی حرمت کنند. ماموران بعد از اینکه چند ساعت منزل بهنام را تفتیش و تخریب کردند ساعت ٤ منزل او را ترک کردند. در این بازرسی همسر و فرزند بهنام را تهدید کردند و آنان را تحت فشار قرار دادند که” هر کاری کردند به آن اعتراف کنند”. ماموران بعد از بازرسی کلیه لوازم منزل آن کارگر زندانی کامپیوترو وسایل جانبی آن و ماهواره آن خانواده را با خود برند. همچنین کلیه مدارک شناسایی از جمله مدارک هویتی خانواده و کارت های بانکی و شماره حساب را ثبت و با خود برده اند. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن این حرکت غیر انسانی‌ ماموران امنیتی به خانواده بهنام ابراهیم زاده از جمله برخورد غیر انسانی با نیما ابراهیم زاده را محکوم و علیه کسانیکه حکم بازرسی منزل بهنام ابراهیم زاده را صادر کرده اند، شاکی و هر گونه عواقب بعدی برای نیما اتفاق بیفتد به عهده ماموران تفتیش کننده و مسئول صادر کننده حکم بازرسی به منزل بهنام ابراهیم زاده می داند. ما اعضای کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده از تمام تشکل های کارگری و کارگران می خواهیم که در مقابل این یورش سکوت نکنند و از هر طریقی که برایشان میسر است اعتراض خود را طرح کنند.
هشتم تیر ماه ١٣٩٣

فراز آزادی: نگاهی به اعتصاب ٥٠٠ کارگر مجتمع پتروشیمی تبریز
بنا به اخبار منتشره در رسانه ها ٥٠٠نفر از کارگران پتروشیمی تبریز ، در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات نمایندگان منتخب شان با مدیر عامل و سایر مدیران ذیربط این پتروشیمی ، از تاریخ ٢٥ خرداد دست به اعتصاب زده اند. خواست کارگران افزایش ٥٠٠ هزارتومان به حقوق ماهیانه شان است. زمان اعتراض و نحوه اعتراض طوری است که بخشهای وسیع و حساس پتروشیمی را با تعطیلی مواجه ساخته است. کارگران پتروشیمی تبریز در ماههای گذشته با اعتصاب و اعتراض خودشان موفق شده اند که پیمانکار واسط نیروی کار( به عنوان طرف قرارداهایشان) را حذف و قرارداد مستقیم با کارفرما ببندند. این اعتصاب کارگری حول افزایش دستمزد، یکی از مهمترین اعتراضات کارگری در سال ٩٣ میباشد. انتخاب زمان شروع اعتراض، نشاندهنده درایت رهبران عملی این اعتصاب مهم کارگری است. اعتصاب و توقف تولید در مجتمع های پتروشیمی بدلیل سرمایه هنگفتی که این مجتمع ها بخود اختصاص داده اند، از اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولت برخوردار است. این اعتصاب درست بعد از پایان عملیات اورهال( انجام تعمیرات اساسی و سالیانه مجتمع) آغاز گردید. مسئولین مجتمع های پتروشیمی روی برنامه تولید دوره بعد از توقف یکی دوماهه مجتمع برای تعمیرات، حساب کرده و میدانند که مجتمع قرار است با ظرفیت خوبی تولید و جبران چهار پنج ماه تولید کمتر از ظرفیت معمول را خواهد کرد. زمان این اعتصاب از این نظر مهم بوده که مدیران مجتمع را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. تا نگارش این نوشته، هنوز خبری در خصوص ادامه و یا نتیجه اعتصاب در رسانه ها درج نشده است. ولی با توجه به محل شروع اعتصاب یعنی حساسترین واحد تولیدی مجتمع و زمان شروع این اعتصاب و مذاکرات نمایندگان کارگران با مدیران ( از نظر شکل حساب شده اعمال فشار به کارفرما) موفقیت کارگران بدرجات زیادی محتمل است. این مبارزه کارگری در نوع خود پیام خوبی به کارگران مهمترین بخشهای صنایع نفت و پتروشیمی ( مانند پالایشگاههای نفت) که شاهرگ حیاتی اقتصاد رژیم بحساب میاید، دارد و آن اینکه رهبران عملی اعتراضات کارگری در صنایع بزرگ و حساس، میبایستی به زمان و محل شروع اعتصاب در مجتمع های بزرگ صنعتی توجه نمایند تا احتمال موفقیت اعتصاب را بالا برده و در تحت فشار قرار دادن کارفرما حداکثر بهره را ببرند. و نکته مهمتر از همه تشکیل مجمع عمومی و انتخاب نمایندگان برای مذاکره با کارفرما. یعنی اعمال اراده توده های کارگر در مقابل کارفرما. با امید به موفقیت کارگران پتروشیمی تبریز فراز آزادی – ٢٧ جون ٢٠١٤

بازهم در باره حکم های ناعادلانه ای که برای اعضای کمیته هماهنگی صادر شد!
امروز دیگر بازداشت و محاکمه کارگران و فعالین کارگری در ایران به امری مرسوم تبدیل شده است و آنها به اتهام های بی اساس و واهی توسط مقام های قضائی به زندان محکوم می شوند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری هم به عنوان یک تشکل مستقل کارگری از این قاعده مستثنی نبوده و بارها اعضای اش تحت تعقیب و زندانی شده اند. هم اکنون محمد مولانایی، واحد سیده، یوسف آبخراباد و افشین ندیمی از اعضای کمیته هماهنگی در شهرهای مهاباد و کامیاران در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند و حسن رسول نژاد، جمال میناشیری، هادی تنومند، قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور، محمد کریمی و غالب حسینی از اعضای شهرهای بوکان و سنندج، محکومیت شان به تائید دادگاه تجدید نظر رسیده و باید به زندان بروند.همان طوری که کمیته هماهنگی بارها به اطلاع افکار عمومی رسانده، اتهام های وارده به فعالین کارگری و اعضای خود را پرونده سازی بی اساس در راستای جلوگیری از فعالیت این تشکل مستقل دانسته است. در حالی فعالین کارگری در شهرهای مهاباد و بوکان به اتهام شرکت در مجمع عمومی ٢٦ خرداد سال ١٣٩١ کمیته هماهنگی در شهر کرج محکوم شدند که بسیاری از دوستان ما در شهرهای دیگر، با اثبات حقانیت شرکت خود در این مجمع، تبرئه شدند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری نظیر دیگر تشکل ها ی مستقل کارگری بخشی از دستاوردهای مبارزه کارگران ایران در دهه اخیر برای دستیابی به مطالبات و حقوق پایمال شده شان بوده و فعالیت های این تشکل، در چهارچوب حقوق به رسمیت شناخته شده طبقه کارگر جهانی است. بر این اساس کمیته هماهنگی خود را محق می داند که بر طبق اساس نامه، برای تشکیل مجمع عمومی سالیانه اقدام کند و تشکیل مجمع عمومی در کرج نیز در این راستا بوده است. ما برای اثبات حقانیت خود به عنوان یک تشکل کارگری، چند ماه مانده به مجمع عمومی، طی یک نامه رسمی از وزارت کار تقاضای اختصاص مکانی برای تشکیل مجمع سالانه کرده بودیم و پس از پاسخ منفی این نهاد دولتی، تصمیم به برگزاری مجمع عمومی گرفتیم. یکی دیگر از اتهام هائی که به دوستان محکوم شده ما در شهرهای مهاباد و بوکان زده شده، غیر قانونی بودن کمیته هماهنگی و وابستگی آن به احزاب اپوزیسیون دولت ایران است. برای رد این ادعا همین کافی است که طی هشت سال فعالیت کمیته هماهنگی ما تاکنون از هیچ مرجع قضائی، حکمی مبنی بر غیر قانونی بودن تشکل خود دریافت نکرده ایم. بنابراین چگونه است که اعضای کمیته هماهنگی را باید به دلیل غیر قانونی بودن آن، محاکمه و مجازات نمود؟ و در باره ارتباط و وابستگی کمیته هماهنگی به احزاب اپوزیسیون نیز همان طور که بارها اعلام کرده ایم کمیته هماهنگی تشکلی مستقل کارگری است که تصمیم های خود را از اساس نامه و اراده جمعی اعضای اش می گیرد. ما ارتباط و وابستگی خود را به احزاب و سازمان های مخالف حکومت ایران بارها رد کرده ایم و به شدت تکذیب می کنیم. ما اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری اتهام های وارده به دوستان خود در شهرهای مهاباد، بوکان، سنندج و کامیاران را بی اساس و واهی می دانیم و حکم های صادره را ناعادلانه می دانیم و خواستار لغو این احکام هستیم. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٩٣/٤/٤

جنگ های فرقه ای درعراق و سختی های مضاعف برای کارگران
افزایش ناگهانی درگیری ها و حملات تروریستی و انتخابات ناتمام، شرایط کارگران در عراق را وخیم تر کرده است. کارگران از زمان سرنگونی صدام حسین تلاش کرده اند که تشکل های خود را دوباره بسازند. اما این تلاش ها توسط دستگاه سرکوب و قوانین بازدارنده، مختل شده است. افزایش درگیری های اخیر، کارگران بیشتری را در معرض خطر قرار داده است*. مشکلات کارگران از مداخله نیروهای مختلف ارتجاعی و امپریالیستی ناشی می شود که هر کدام سعی می کنند کنترل مناطق مختلف و ثروت های آن را به دست بگیرند. تنها مبارزه متحدانه کارگران در منطقه می تواند صلحی پایدار را به همراه داشته باشد. *در جریان درگیری های اخیر نزدیک به ٦٠ کارگر مهاجر در عراق به گروگان گرفته شدند که اهل هندوستان، ترکیه، نپال، ترکمنستان، بنگلادش و پاکستان هستند.
ترجمه: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری. ٧تیر ١٣٩٣

جان رضا شهابی در خطر است!
٦تیر: همانطور که همگان مطلع اند رضا شهابی کارگر زندانی و عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، و مسئول مالی این سندیکا، در اعتراض به تبعید غیر قانونی خود از زندان اوین به زندان گوهردشت و در این رابطه اعلام چهار خواسته دایر بر بازگشت به بند ٣٥٠ زندان اوین، برخورداری از مرخصی استعلاجی جهت درمان و عمل جراحی دیسک کمر، اجرای ماده ١٣٤ قانون جدید مجازات اسلامی و برخورداری از قانون آزادی مشروط، دست به اعتصاب غذا زده و در وضعیت بسیار نامناسب و مخاطره آمیز جسمانی وارد بیست و هفتمین روز اعتصاب غذای خود شده است. رضا شهابی در تاریخ ٢٢ خرداد سال ٨٩ در حالی که مشغول به کار بود توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت و در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال و “اقدام علیه امنیت ملی” به پنج سال و در مجموع به شش سال زندان تعزیری محکوم شده است. وی همچنین محکوم به پرداخت هفت میلیون تومان کمک های جمع آوری شده از کارگران به دولت و پنج سال محرومیت ازفعالیت های سندیکایی و کارگری شد.ارگران ! تشکل ها و فعالان کارگری ! مردم آزاده و عدالت طلب ایران و جهان ! یکی از کارگران آگاه و از فرزندان شریف این آب و خاک، بیش از ٥ سال از عمر و زندگی خود را با اتهاماتی واهی و در حقیقت به خاطر دفاع از حقوق و مطالبات خود و هم طبقه ای های خود، در زندان سپری می کند و با توجه به ناراحتی های متعدد جسمی، انواع فشارها و مشکلات را که از جانب بازجویان و به اصطلاح نیروهای امنیتی و در یک کلام عوامل سرمایه متوجه او می شوند تحمل می نماید. وی یک بار به تشخیص پزشکان و برای پیشگیری از فلج شدن بخشی از بدن خود مجبور به یک عمل شش ساعته و بسیار حساس بر روی مهره های گردن خود شد که متأسفانه بعد از عمل، به جای انتقال به منزل، جهت استراحت کامل و گذراندن دوران نقاهت، مستقیماً به زندان منتقل شد. همین مسئله به نوبه خود سبب شد تا به جای بهبودی، بیماری او و در این رابطه دردهای گردن و کمر وی تشدید شود. تا آن جا که در شرایط کنونی نیز باز هم به تشخیص پزشکان، وی به یک عمل جراحی دیگر بر روی ستون فقرات و مهره های کمر خود و صدالبته مراقبت های بعد ازعمل نیاز دارد که بازجویان و مقامات زندان در راستای فشار به این کارگر شریف و زحمتکش، آشکارا از این اقدام جلوگیری به عمل می آورند. این مسئله سبب شده است تا این کارگر زندانی، گاه دردهای جانکاهی را در درون زندان تحمل نماید و به دلیل بی حسی سمت چپ بدن، با مشکلات حرکتی جدی روبرو شود که چه بسا عوارض این بیماری ها برای همه عمر در او باقی بمانند. کارگران ! مردم آزاده وآگاه ایران و جهان ! این چندمین بار است که رضا شهابی در اعتراض به یکه تازی ها و زورگویی های بازجویان و مقامات زندان و شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی را که به وی و دیگر زندانیان تحمیل می کنند دست به اعتصاب غذا می زند و زندگی و سلامتی خود را در مقابله با قدرقدرتی عوامل سرمایه به مخاطره می اندازد. تا جایی که به گفته شاهدان عینی تا این جای کار بیش از ٨ کیلو از وزن بدنش کاسته شده و سلامتی وی به طور جدی در معرض خطر قرار گرفته است. هم اکنون، ٩ نفر از زندانیان بند سیاسی زندان رجایی شهر کرج در حمایت از وی و خواسته هایش دست به اعتصاب غذای یک روزه زده اند تا بیش از پیش توجه جهانیان را به این مسئله جلب نمایند. چرا که تأثیرات و فواید احتمالی اعتراض رضا شهابی به تُرکتازی مقامات زندان و بی حقوقی حاکم بر زندان ها و زندانیان، تنها شامل حال این کارگر آگاه و مبارز نمی شود و همه ی زندانیان را در بر می گیرد. کارگران و مردم آزاده و برابری طلب ایران و جهان ! رضا شهابی امروز وارد بیست و هفتمین روز اعتصاب غذای خود شده و تحت فشار مقامات و بازجویان زندان گوهر دشت، روزهای بسیار سختی را در این زندان سپری می کند. جان او در خطر است و مسئولیت این بی توجهی و بی مبالاتی مستیماً بر عهده مقامات زندان و زندانبانان وی گذاشته شده است. “مردانی”، رئیس این زندان در حالی که در برخورد با این کارگر آگاه و مبارز دچار عجز و ناتوانی شده است و این عجز را با عبارتی چون ” رضا! تو از جان ما چه می خواهی ؟” بر زبان می آورد، در عین حال، “برای خالی نبودن عریضه” و برای این که نشان دهد کم نیاورده است در ظاهر او را تهدید به حبس در زندان انفرادی می نماید. همه ی این وقایع و اتفاقات شرایط بسیار ملتهبی را پیش روی رضا شهابی گذاشته و وی را در شرایط سختی قرار داده است. بر عهده همه ما است که به هر طریق ممکن از وی حمایت کنیم و صدای حق طلبی این کارگر شریف را که به خاطر دفاع از حقوق کارگران و بهبود سطح معیشت و زندگی آنان، سال هایی از عمر خود را در زندان بسر برده است به گوش کارگران و وجدان های بیدار و آگاه جهان برسانیم. باید به شکل همه جانبه ای از او و خانواده ارجمندش حمایت کنیم. رضا شهابی و خانواده محترم او نباید در این شرایط حساس تنها بمانند. در عین حال باید از همه راه ها و امکانات، برای اعمال فشار به سرمایه و حامیان آن استفاده نمود و رضا شهابی را در رسیدن به خواست ها و مطالبات برحق خود، تا آزادی کامل یاری رساند. باید در این جنگ طبقاتی همدم و همراه کارگران بود. رضا شهابی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم زاده، رسول بُداغی، حسن رسول نژاد، افشین ندیمی، غالب حسینی، یوسف آبخرابات، واحد سیده، محمد مولانایی، هادی تنومند، جمال میناشیری، قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور، محمد کریمی و خیل عظیمی از کارگران و هم طبقه ای های آنان امروز آشکارا در یک طرف این نبرد طبقاتی با سرمایه و عوامل آن قرار دارند. با همه ی وجود از این کارگران و خواست های برحق و طبقاتی آنان دفاع کنیم و در راه اتحاد و همبستگی طبقاتی آنان بکوشیم. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن فشار به رضا شهابی و انتقال غیر موجه وی به زندان گوهردشت که درراستای اعمال فشاربه این عزیز و خانواده ی محترم ایشان صورت گرفته است، به سهم خود از همه کارگران آگاه و تشکل های کارگری، تمامی انسان های آزادی خواه و عدالت طلب جامعه و همه وجدان های بیدار در داخل و خارج کشور می خواهد تا از تمامی راه های ممکن برای اعتراض به این قبیل اعمال ضدکارگری و سرمایه پسند استفاده نموده این کارگر شریف و مبارز را برای دست یابی به خواست های برحق خود تا آزادی از زندان یاری نمایند. این کمیته همچنین خواهان آزادی تمامی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی و عقیدتی که صرفاً برای ابراز عقیده و طرح مطالبات و خواست های خود در زندان هستند می باشد. با آرزوی آزادی تمامی کارگران از زندان سرمایه زنده باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

افشین ندیمی راهی زندان شد!
به گزارش رسیده امروز چهار شنبه ٤/٤/٩٣ افشین ندیمی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری برای گذراندن یک سال حکم تعزیری خود به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید. این فعال کارگری پس از اعلام اجرای احکام دادگاه انقلاب شهر کامیاران، صبح چهارشنبه خود رابه دادگاه معرفی و سپس از طرف دادگاه تحویل کلانتری محل شد و از آنجا به زندان مرکزی سنندج انتقال یافت. لازم به ذکر است افشین ندیمی به همراه مهرداد صبوری مدتی در سلیمانیه عراق مشغول به کارگری بودند که در تاریخ ١٧/٨/٩٢ هنگام بازگشت توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر بانه بازداشت و به اداره اطلاعات شهر کامیاران منتقل گردیده و بعد از نزدیک به دوماه بازجویی در اداره اطلاعات شهر سنندج، سرانجام به زندان مرکزی شهر سنندج منتقل گردیدند. این دو فعال کارگری پس از مدتی بدون حضور وکیل مدافع در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج توسط قاضی بابایی محاکمه شدند که افشین ندیمی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی به ٥سال حبس تعزیری وبه اتهام تبلیغ علیه نظام به ١ یک سال حبس تعزیری (جمعاً ٦ سال) و مهرداد صبوری به ٨ ماه حبس تعزیری محکوم گردیدند. آنان در دادگاه تجدید نظر از حیث عضویت در کمیته هماهنگی تبرئه، و احکام آنان تنها با تبلیغ علیه نظام برای افشین ندیمی به یکسال، و برای مهرداد صبوری به چهار ماه تقلیل یافت. که افشین ندیمی موقتاً در تاریخ ٤/١٢/٩٢ با تودیع وثیقه ی یکصد و سی میلیون تومانی، آنهم تا ابلاغ حکم قطعی آزاد گردید. مهرداد صبوری نیز پس از اتمام چهار ماه حبس خود در تاریخ٢١/١٢/٩٢ آزاد شد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن اجرای حکم زندان افشین ندیمی، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال کارگری و همچنین آزادی سایر کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی می باشد.

تشدید فشار بر فعالان کارگری و اجتماعی
بیش از ٢٥ روز است که رضا شهابی در اعتراض به انتقال به زندان گوهر دشت و بی توجهی نسبت به وضعیت درمانی اش در اعتصاب غذا به سر می‌برد. بهنام ابراهیم زاده همچنان ممنوع الملاقات است. محمد مولانایی، واحد سیده، یوسف آبخرابات و افشین ندیمی از اعضای کمیته هماهنگی در شهرهای مهاباد و کامیاران در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند و حسن رسول نژاد، جمال میناشیری، هادی تنومند، قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور، محمد کریمی و غالب حسینی از اعضای کمیته ی هماهنگی در شهرهای بوکان و سنندج، محکومیت‌شان به تائید دادگاه تجدید نظر رسیده و باید به زندان بروند. شاهرخ زمانی، محمد جراحی در زندان گوهردشت و تبریز به سر می برند و پس ازگذشت ٢٠ روزاز بازداشت سعید شیرزاد، هیچ خبری از این کارگر و فعال حقوق کودکان کار به خانواده‌ی وی داده نشده است. این بگیر و ببندها در میان فعالان کارگری واجتماعی در حالی صورت می‌گیرد که سازش با سرمایه‌های بین‌المللی و دعوت از سرمایه‌داران جهانی برای سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتر در ایران هر روز ابعاد وسیعتری می یابد. گویا برای خوش‌آمدگوئی به این سرمایه‌گذاران باید فشار را بر فعالان کارگری و اجتماعی بیشتر کرد تاامنیت سرمایه‌هایشان بیشتر شود . قدرتمداران باید بدانند که با این بگیرو ببند ها و فشار بیشتر بر فعالان کارگری و اجتماعی نمی‌توانند از مشکلاتی فرار کنند که خود با سیاست‌های غیر مردمی خودشان به وجود آورده اند.
ما خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط کلیه فعالان کارگری و اجتماعی و رعایت ابتدائی‌ترین حقوق انسانی تمام زندانیان هستیم. کانون مدافعان حقوق کارگر. تیر ١٣٩٣

دستمزدهای پرداخت نشده

عدم پرداخت ٦ماه حقوق ٤٠٠ کارگر شرکت پایندان فاز ١٣ عسلویه
به ٤٠٠نفر از کارگران فاز ١٣ «شرکت پایندان» منطقه عسلویه ٦ ماه از حقوق معوقه پرداخت نشده است.

٣٠٠ تن از کارگران “سد قوچم” از توابع شهر دهگلان مدت ٥ ماه است که دستمزد و عیدی دریافت نکرده اند.
دستمزد کارکران در حالی پرداخت نشده است که در همین مدت شرکت آرسا که اداره سد قوچم را عهده دار است دو عدد بیل مکانیکی به مبلغ ١٥٠ میلیون تومان خریداری کرده است. لازم به ذکر است که کارگران این سد مدتی قبل دست به اعتصاب زده بودند که در پی آن از طرف استاندار و بخشدار به آنان قول داده شد حقوق و مطالبات معوقه پرداخت می گردد اما تاکنون در این خصوص هیچ اقدامی صورت نگرفته است. کارگران هشدار داده اند اگر حقوقشان پرداخت نشود مجددا دست به اعتصاب خواهند زد.

عدم پرداخت ٦ماه حقوق٢٥٠کارگرکارخانه فولاد میبد
٧تیر: بیش از ٢٥٠ كارگر كارخانه فولاد میبد ، بیش از شش ماه است كه حقوق دریافت نكرده اند و كارگران قبلی نیز طلب های خود را نگرفته اند.

تأخیر ٣ماهه در پرداخت حقوق ١٤٠ کارگر پیمانی آبفای آبادان
٦تیر: ١٤٠کارگر که بصورت پیمانکاری در استخدام شرکت آبفای آبادان هستند از ابتدای سال جاری(١٣٩٣) هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند. علاوه بردستمزدهای معوقه این کارگران، شرکت فخروظفر به عنوان پیمانکار سابق شرکت آب وفاضلاب آبادان بابت حق سنوات، لباس و مرخصی سالهای٩٠،٩١ و ٩٢ نیز به کارگران بدهکار است.

عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری منطقه یک اهواز
٣تیر: از اسفند ماه سال ١٣٩٢کارگران شرکت لیدوماحقوق دریافت نکرده اند. در چند ماه گذشته کارگران برای دفاع از حقوق خود دست به تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر زدند که با آن ها برخورد امنیتی شد و تعدادی را دستگیر کردند.

اخراج و بیکارسازی

اخراج در شرکت تاسیسات دریایی خرمشهر
٣تیر: تعدادی از کارکنان شرکت تاسیسات دریایی خرمشهراخراج شدند

اخراج تعدادی ازکارگران کاغذ سازی پارس هفت تپه وکارون شوشتر
٢تیر: تعدادی از کارگران و کارکنان کاغذ سازی پارس هفت تپه و کارون شوشتر،‌ توسط یکی از شرکت های خصوصی زیر نظر شرکت کاغذ سازی پارس هفت تپه از کار برکنار شدند و تعدادی دیگر نیز به دلیل غیر بومی بودن از شرکت کاغذ سازی کارون اخراج شدند.

علیرغم وعده و وعیدها کارخانه ذوب آهن اردبیل کماکان تعطیل و٢٧٥کارگربیکارند
٦تیر: با وجود اعلام نظر مسئولان مبنی‌بر فعالیت این کارخانه، ذوب آهن همچنان تعطیل است.

مرکزآمارنرخ بیکاری زمستان١٣٩٢
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری عمومی کشور ١٠.٥ درصد، نرخ بیکاری مردان ٩.١ درصد و زنان ١٨.٩ درصد است. بیکاری زنان شهری و روستایی به ٤٧.٢ درصد وبرای زنان شهرنشین به رکورد ٥٤.١ درصد رسید. این آمار که مربوط به نرخ بیکاری کشوردر زمستان ٩٢ است، نشان میدهد که کمترین نرخ بیکاری کشور مربوط به گروه سنی ٦٥ ساله است.این امار نشان میدهد کمترین میزان بیکاران نیز در گروه سنی ٦٠ تا ٦٤ ساله یعنی افراد در آستانه بازنشستگی حدود ١.٦ درصد است.همچنین بیشترین نرخ بیکاری هم مربوط به بازنشستگان به میزان ١.٢ درصد است.

طبق اعلام این مرکز،هنوز پیک تقاضا برای کارو بیشترین جستجوی شغلی ازسوی افراد گروه سنی ٢٠ تا ٢٤ سالهاست. ١٥ تا ١٩ ساله‌ها هم ٢٠.٩ درصد و ٢٥ تا ٢٩ ساله‌ها هم با ١٩.٧ درصد؛بالاترین نرخ بیکاری رابه خود اختصاص داده‌اند. آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که هنوز زنان نسبت به مردان بیشتر جویای کارهستند.رکورد بیکاری زنان در این مدت با ٤٧ درصد زده شد بر این اساس نرخ بیکاری زنان شهری و روستایی کشور به ٤٧.٢ درصد این نرخ برای زنان شهرنشین به رکورد ٥٤.١ درصد رسید.حال تجمع اصلی بیکاران در فاصله سنی ١٥ تا ٢٩ ساله قرار است. شاید این امر بیانگر هجوم کارجویان در سال های بعد باشد و این افراد در سال های آینده با مشکلات بیشتری همراه شوند.

ناامنی محیط کار

آیا نسل های آینده ما سالم خواهند ماند ؟

آخرین خبرهادرباره کارگران مسموم با آرسنیک پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه
مسمومیت شدید بیش از ١٩٢نفر از کارگران در روز ٢٥ خردادماه در بخش سلDI پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه از شهرهای شهربابک، سیرجان، رفسنجان و پاریز. یکی از کارگران در تشریح وضعیت خود می گوید: بعد از اینکه چند ساعتی در محل کار به فعالیت پرداختیم، دچار سرگیجه و تهوع شدید شدیم و به مسئول مستقیم خود مراجعه کردیم؛ گفتند جلسه داریم و از ساعت ١١ تا ٣/٥ عصر اجازه ملاقات به ما ندادند که وضعیت بسیار بد خود را به اطلاع برسانیم. ساعت ٣/٥ به شهربابک آمدیم، به دکتر معصومی مراجعه و وی همراه با تجویز سرم و دارو ما را جهت انجام آزمایش به آزمایشگاه فرستادند. پس از انجام آزمایش و مشاوره با دکتر پرورش، خانم دکتر امامی رییس آزمایشگاه گفت: شما باید سریعا به یزد یا تهران جهت مداوا بروید. یکی از پزشکان بیمارستان گودرز گفت: مسمومیت این افراد که ناشی از اوره و کراتین است، بالا بودن میزان آنزیم های وی پی کا است و در حال حاضر این بیماران در حال سرم درمانی با آزمایشات مکرر هستند و یداله زین الدینی به علت شدت مسمومیت در حال دیالیز است. پزشک بیمارستان : این مسمومیت ناشی از بخارات آرسنیک می باشد که روی کبد و آنزیم های قلبی و CPK اثر مخرب می گذارد. علاوه بریداله زین الدینی، سید محمد مهدی هاشمی نیا، سید محسن حسینی، صادق طهماسبی، حسن اسماعیلی و تعداد زیادی از کارگران پاریز، سیرجان و رفسنجان حضور داشتند که جمع این کارگران زمان گزارش ٢٤ نفر بوده است. کارگران به عدم انجام تست و آزمایش سرب در خون به شدت اعتراض دارند. و گفتند نه خودشان تست سرب را می گیرند و نه اجازه می دهند خودمان بگیریم. دومین اعتراض آن ها به این بود که چرا ما را در بیمارستانی با امکانات محدود و قدیمی فرستادند؟ سومین اعتراضشان این بود که چرا مدیریت پالایشگاه اقدامی برای ما نکرده است و حراست و بهره برداری به مشکل ما توجه نکردند و سوالشان این بود که آیا نسل های آینده ما سالم خواهند ماند ؟

هر ١٦ روز یک کارگر معدن می‎میرد
٥تیر: معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در هر ١٦ روز یک معدنچی در معادن کشور بر اثر سانحه ریزش معدن یا سقوط می‌میرد.

مرگ دو کارگر
٨تیر: دو کارگر یک سازمان دولتی حین تعویض لامپ‎های پارک سطح شهر در خرم‎آباد بر اثر برق‎گرفتگی جان خود را از دست دادند.

مرگ کارگر ٤١ساله
٨تیر: کارگر ٤١ ساله‌ای در حین انجام کار از طبقه ششم یک ساختمان در حال ساخت در آذرشهر سقوط کرد. مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی اعلام کرده مرگ های ناشی از حوادث کاری ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان در سال گذشته ٨٢ نفر بودند که این رقم نسبت به سال ٩١ حدود ١٢.٣٣ درصد افزایش نشان می دهد. سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، برق گرفتگی و سوختگی به ترتیب دلایل مرگ در حوادث کاری بوده است.

مرگ کارگر١٨ساله هنگام گودبرداری
٧تیر: ریزش آوارهنگام گودبرداری ، مرگ کارگر ١٨ ساله را در خیابان طرشت جنوبی، خیابان اکبری، کوچه شفیعی، در پی داشت.

مرگ دو کارگر در شهر سلیمانیه کُردستان عراق
٤تیر: دو کارگربه نام هادی نقدی و میستیر یوسفی در نزدیکی یکی از روستاهای شهر سلیمانیه روستای “موسک” بر اثر واژگونی تراکتور جان باختند. هادی نقدی اهل سنندج و ساکن روستای “بوئین” از توابع شهر بانه بوده که به منظور کار و امرار معاش به اقلیم کُردستان عراق سفر کرده است. “میستیر یوسفی” اهل بوکان.

مرگ دو کارگر در اثر ریزش آوارمعدن درشهرستان قدس
٤تیر: ریزش آوار شن و ماسه در معدنی واقع در شهرستان قدس جان دو کارگر را گرفت. در این حادثه به دلیل گودبرداری و برداشت نا ایمن و بی رویه ماسه از دیواره معدن، حجم بسیاری از شن و ماسه بر روی دو دستگاه خودرو سنگین شامل یکدستگاه بنز ١٩٢١ و یکدستگاه لودر ریزش کرده و متاسفانه منجر به محبوس شدن دو نفر از پرسنل معدن شد.

کشته و زخمی شدن چند کارگر کارخانه آسفالت در سنندج
٢تیر: بنا به گزارش رسیده روز شنبه ٣١/٣/٩٣ چهار نفر از کارگران کارخانه آسفالت (تعاونی١٦٣ سنندج) واقع در بیست کیلومتری جاده ی سنندج به کرمانشاه در حین کار بر اثر خلاص شدن یک دستگاه لودر و برخورد با آنان دچار حادثه شدند. بر اثر این سانحه یکی ازکارگران به نام فواد چاردولی به زیر چرخ لودر رفته و متاسفانه در دم جان باخت. سه کارگر دیگر به نامهای فواد زندی، منصور یوسفی و آرش عباسی دراثر شدت جراحات به بیمارستان منتقل شدند. لازم به ذکر است که فواد چاردولی ٣٠ساله، متاهل و داری یک فرزند است. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن عرض تسلیت به خانواده و دوستان فواد چاردولی وقوع چنین حوادثی درمحیط های کار را ناشی از عدم رعایت استانداردهای ایمنی در محیط های کار توسط کارفرمایان می داند و خواهان رعایت استانداردهای ایمنی جهت پیشگیری از چنین حوادث ناگواری می داند. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

مرگ یک کارگربراثر گازگرفتگی چاه
٢تیر: تهران؛ یک کارگر ٤١ ساله براثر گاز گرفتگی چاه در جان خود را از دست داد.

چشم کارگری بر اثرسقوط میلگرد مصدوم شد
٢تیر: بندر عباس؛ کارگری ٢٣ساله به اتفاق همکارانش در حین بالا بردن میلگرد و سایر اتصالات توسط بالابر به بالای ساختمان بودند، که ناگهان در اثر سقوط مصالح، یک شاخه میلگرد در ناحیه چشم وی فرو می رود.

اخبار بین المللی

ژاپن: جمال صابری: در اعتراض به ساسیت های راست دولتی
روز ٣٠ژوئن جمعیتی ٤٠ هزار نفره از مردم ژاپن در اعتراض به ساسیت های راست دولتی در مقابل دفتر نخست وزیری این کشور تجمع اعتراضی بر پا داشتند. این تجمع از عصر روز گذشته آغاز و تا نیمه های شب ادامه یافت.

مردم خواهان برکناری دولت و عقب نشینی دولت آن از سیاست های راستش است. خبر ها حکایت از ادامه و برگزاری تظاهرات گسترده تر برای فردا است. گفتنی است که این اعتراضات چتین تجمع گسترده ای پس از دو سال و افولی که در اعتراضات مردم بوجود آمده بود، دوباره سر بلند کرده است. در راس این تظاهرات ها نسل جوان هستند که سازماندهندگان تشکلهای جدید مردمی هستند. این تظاهرات ها به فراخوان این تشکل ها و اتحادیه های کارگری ژاپن و از جمله اتحاد آزاد کارگران ژاپن بر پا شده است.

آمریکا – تظاهرات بیش از هزار کارگر فرودگاه لوس آنجلس
شمار زیادی از اعضای اتحادیه های کارگری و فعالان کارگری با تجمع در فرودگاه بین المللی لس آنجلس که دومین فرودگاه بزرگ این کشور محسوب می شود، خواستار افزایش حقوق و دستمزد و بهبود شرایط کاری خود شدند. در این تظاهرات بیش از یک هزار نفر شرکت داشتند. تظاهرکنندگان از طرح مسئولان فرودگاه برای تعلیق دستمزدها و کاهش ساعات اضافه کار و محدود کردن بیمه ناراضی هستند. رجینا نتلز از کارگران فرودگاه گفت ما فقط می خواهیم آنچه را داریم حفظ کنیم. آنها می خواهند مانع افزایش دستمزدهای ما شوند. آنها می خواهند برای خدمات درمانی پول بدهیم. ما نمی توانیم به این وضع ادامه بدهیم. آمارها نشان می دهد صنایع هواپیمایی آمریکا شاهد بیشترین سود خود در چند سال گذشته بوده است. هواپیمایی های یونایتد ایرلاینز و امریکن ایرلاینز هر کدام بیش از یک میلیارد دلار سود کرده اند. شرکت دلتا نیز بیش از دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار سود داشته است با وجود این سودهای کلان، کارگران این شرکتها همچنان کمترین بهره را می برند. گوئیرمو تورس از فعالان کارگری گفت درست نیست که شرکتهای هواپیمایی میلیاردها دلار سود کنند اما از طرف دیگر دنبال کم کردن دستمزدها و خدمات درمانی ما هستند. ماریا الینا دورازو از فدراسیون کارگران لس آنجلس گفت چرا ما باید یارانه شرکتهای هواپیمایی را پرداخت کنیم در حالی که آنها سودهای بی سابقه ای به جیب می زنند. پلیس لس آنجلس چندین تظاهرکننده را بازداشت کرد. کارگران می گویند آماده اند به تظاهرات خود ادامه دهند.

آمریکا – متهم شدن ٥ شرکت به خشونت علیه کارگران
مرگ یک زن ٥٢ ساله در انبار شرکت آمازون در پنسیلوانیا آمریکا باعث شده تا سازمان “سلامت و ایمنی کار” در آمریکا دست به تحقیق درباره این پرونده بزند. به گزارش “دیلی میل”، خانم جودی رودس حدود ٢ هفته پیش با ابزار جکی که با آن بار حمل می کرد، به یکی از قفسه‌ها خورد و بر اثر ریزش قفسه بر رویش جان خود را از دست داد. مرگ این کارگر با ٢ پسر و ٤ نوه در حالی بود که پیشتر وی از سرطان سینه جان به در برده بود. از سوی دیگر چند ماه پیش از این یک کارگر مرد هم در انبار آمازون در نیوجرسی دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

رونالد اسمیت ٥٧ ساله ٤ فرزند و ٧ نوه داشت و مرگ این ٢ نفر، حساسیت زیادی را ایجاد کرده است. اکنون سازمان بهداشت و سلامت کار در آمریکا، ٥ شرکت (٤ آژانس کاریابی و یک شرکت تجهیزات و پشتیبانی) را به “خشونت جدی” علیه کارگران متهم کرده است. این شرکت‌ها متهم شده‌اند که قبل از استخدام کارگرها، میزان خطر موجود در محل کار را ارزیابی نکرده اند. پاتریسیا جونز از مدیران سازمان بهداشت و سلامت کار در بیانیه ای گفته است: “آژانس‌های کاریابی که مشاغل موقت تهیه می کنند و کارفرماها، به طور مشترک مسوول امنیت و سلامت کارگران موقت هستند. این سازمان ها که مسوول استخدام هستند، باید امنیت محل کار را بررسی کنند تا مطمئن شوند کارگرها به طور مناسب از خطرهای احتمالی محافظت می شوند.”

انگلستان – تظاهرات ده‌ها هزار نفر علیه سیاست‌های ریاضت کشی‌ دولت
دهها هزار نفر در لندن روز شنبه ٢١ ژوئن (٣١ خرداد( علیه سیاستهای ریاضت اقتصادی دولت انگلیس تظاهرات کردند. هزاران نفر از سراسر انگلیس به نمایندگی از گروههای مختلف و با هدف و پیامی واحد در خیابانهای لندن پایتخت این کشور تظاهرات کردند. پیام تظاهرکنندگان این بود که برنامه ریاضت اقتصادی مفید نیست و کارآمدی ندارد. اصلاحات در نظام رفاه و تامین اجتماعی از طرحهای مهم دولت ائتلافی بوده است اما تظاهرکنندگان معتقدند این طرح بیشتر به مردم و جامعه انگلیس آسیب زده است. کارولین لوکاس نماینده پارلمان انگلیس از حزب سبز گفت ما می خواهیم پیامی روشن به دولت بدهیم و آن اینکه سیاستهای آنها باید متوقف شود. سیاستهای دولت برای تنبیه فقرا و قشر کم درآمد است. سیاستهای ریاضت اقتصادی دولت هم ظالمانه و هم غیرسازنده است. دولت می تواند از روشهای دیگر از جمله لغو برنامه تسلیحات هسته ای و موشکی کسری بودجه خود را جبران کند.

یک تظاهرکننده دیگر گفت دولت با طرحهای خود عملا مردم را فقیر کرده است. وعده هایی که دولت برای بهبود اقتصاد کشور می دهد دروغ محض است. تظاهرکنندگان معتقدند برنامه های ریاضت اقتصادی و اصلاح رفاه و تامین اجتماعی بیشتر از آنکه برای جبران کسری بودجه باشد برای تغییر بافت جامعه انگلیس است. با وجود اینکه شواهد به خوبی نشان می دهد آسیب پذیرترین قشرها بیشتر از همه از برنامه های دولت صدمه می بینند، ائتلاف حاکم حاضر نیست در طرحهای خود بازنگری کند.

جان ریس از اجتماع مردمی علیه ریاضت اقتصادی گفت دهم ژوئیه یک و نیم میلیون کارگر در سراسر انگلیس اعتصاب خواهند کرد که بیشتر اعتراض آنها به پایین بودن دستمزدها خواهد بود. بعد از آن نیز کارکنان بخش بهداشت و درمان اعتصاب و راهپیمایی خواهند کرد. اواخر تابستان و اوایل پاییز کنگره اتحادیه های کارگری انگلیس تظاهرات دیگری برگزار خواهد کرد که بسیار بزرگتر خواهد بود. دولت باید حواسش را جمع کند. این آغاز دوره مبارزات و اعتراضاتی است که در نهایت دولت و حامیانش در اقلیت کوچک قرار خواهند داشت. جرمی کوربین نماینده پارلمان انگلیس از حزب کارگر گفت تظاهرات مردم در بیرون پارلمان به حدی گسترده است که نمایندگان داخل پارلمان نمی توانند آن را نادیده بگیرند. همه تغییرات اجتماعی که در انگلیس اتفاق افتاده است، نه به خاطر تلاشهای نمایندگان در ساختمان پارلمان است بلکه نتیجه تلاش فعالان و راهپیمایی مردم در بیرون پارلمان است.

صربستان – اعتراض البانیایی تبار‌ها به تبعیض نژادی
پلیس کوزوو روز یکشنبه ٢٢ ژوئن (١ تیر( در میترویتسا برای متفرق کردن معترضان خشمگین به گاز اشک آور متوسل شد و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد. در جریان این درگیری ها دست کم هفت مامور پلیس زخمی شدند. پنج خودرو نیز به آتش کشیده شد. یک سخنگوی پلیس می گوید: معترضان سعی داشتند با گذشتن از سد موانعی که پلیس ایجاد کرده بود خود را به پل برسانند. از اینرو نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان خشمگین ناگزیر به استفاده از زور شدند. تجمع معترضان در مخالفات با موانع ایجاد شده در ابتدای پلی بود که از طریق آن اقلیت آلبانیایی تبار می توانست به مرکز شهر دسترسی داشته باشد. این پل بر روی رودخانه ایبار موجب جدایی آلبانیایی تبارها از سایر مردم این شهر شده است. گرچه این پل از سال ٢٠١١ بسته است اما به مناسبت هایی باز می شود. شهرداری میترویتسا در اقدامی دست به احداث باغچه ای در ابتدای این پل زده که عملا به مانعی برای دسترسی آلبانیایی تبارها به آنسوی پل شده است.

آفریقای جنوبی – پایان اعتصاب ٥ ماهه معدنچیان
اتحادیه انجمن کارکنان معدن و ساخت و ساز آفریقای جنوبی می گوید اعتصاب معدنچیان طلا پس از پنج ماه پایان می یابد. پس از مذاکرات و توافق صورت گرفته با شرکت های تولیدکننده پلاتین، جوزف ماتونجوا، رئیس این اتحادیه با حضور در جمع نزدیک به ٣٠ هزار معدنچی که در استادیوم ورزشی شهر روستنبورگ تجمع کرده بودند از پایان رسمی اعتصاب معدنچیان خبر داد و تصریح کرد که آنها از روز چهار شنبه ٢٥ ژوئن (٤ تیر(کار خود را از سر می گیرند. اعتصاب معدنچیان آفریقای جنوبی که با هدف افزایش دستمزدها و از ژانویه سال جاری آغاز شد بیش از دو میلیارد دلار به اقتصاد این کشور زیان زده است.

پاکستان- فرار گروهی آوارگان جنگی به افغانستان
یک هفته پس از حملات تروریستی هواداران طالبان به فرودگاه کراچی، ارتش پاکستان عملیات خود را علیه شبه نظامیان این گروه در وزیرستان شمالی گسترش می‌دهد. تا کنون بیش از ٤٠٠ هزار غیرنظامی به افغانستان پناهنده شده‌اند.ارتش پاکستان به ساکنان منطقه‌ی قبیله‌ای وزیرستان شمالی و خیبر هشدار داده بود که تا شامگاه روز دوشنبه ٢٣ ژوئن (٢ تیر) اقامت‌گاه‌های خود را ترک کنند. به گفته‌ی سخن‌گوی نیروهای امنیتی این کشور، پس از پایان این فرصت، حکومت نظامی برقرار و عملیات بمباران هوایی برای نابود‌کردن پناه‌گاه‌های اسلام‌گرایان افراطی آغاز می‌شود. شاهدان عینی از فرار گروهی ساکنان این منطقه‌ها خبر می‌دهند. بنا بر آگهی‌های رسمی مقامات پاکستانی، در یک هفته‌ی گذشته بیش از ٤٣٠‌هزار غیرنظامی خانه‌های خود را ترک کرده و به شهرهای هم‌جوار یا افغانستان پناه برده‌اند. درگیری‌های جدید دولت پاکستان با اسلام‌گرایان افراطی این مناطق در پی حمله‌ی گسترده‌ی این گروه در روز یک‌شنبه ١٨ خرداد به فرودگاه بین المللی کراچی و مقر آموزشی ارتش این کشور که در نزدیکی فرودگاه واقع است،‌ آغاز شد. وزیرستان شمالی، یک از پایگاه‌های اصلی گروه‌های طالبان و سازمان القاعده است.

فلسطین – اعتصاب وسیع کارمندان دولت در غزّه
روز پنج شنبه ٢٦ ژوئن (٥ تیر) بیش از ٤٠ هزار کارمند دولت در غزّه در اعتراض به عدم در یافت دستمزد خود دست از کار کشیدند. این اعتصاب بمدت یک روز اعلام شده است. این کارمندان که در دوره حکومت حماس استخدام شده اند می‌گویند که خواهان این هستند که در لیست کارمندان دولت وحدت ملی‌ که اخیرا از ادغام سازمان آزادیبخش فلسطین و حماس تشکیل شده است، قرار بگیرند و دستمزدشان را از آنجا دریافت بکنند. آنها تهدید کرده اند که چنانچه دولت وحدت ملی‌ اقدامی در جهت مطالبتشان انجام ندهد، اعتصابشان را با قدرت بیشتری پیگیری بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *