bafg 291 x 201

کارگران سنگ معدن بافق با یک التیماتوم دوماهه به اعتصاب پایان دادند‌

bafg 291 x 201(عکس از آرشیو)

پنجهزار کارگر سنگ معدن بافق در استان یزد پس از ۳۹ روز اعتصاب امروز به سر کار بازگشتند. یک خواست مهم کارگران پس گرفتن تصمیم دولت برای فروش سهام این معدن بود. کارگران حرفشان این بود که خصوصی سازی شرکت به معنی تعدیل نیروی کار و از دست دادن شغل خیلی از کارگران است. روز چهارشنبه چهارم تیرماه استاندار یزد در جمع کارگران حاضر شد و اعلام کرد که دولت موقتا فروش سهام را متوقف کرده و تصمیم نهائی را به او محول کرده است. کارگران امروز به سر کار بازگشتند اما اعلام کردند که در صورتی که تا دو ماه دیگر فروش سهام کاملا منتفی نشود اعتراض را از سر خواهند گرفت. مقامات اعلام کرده اند که کمیته ای نیز برای پیگیری سایر خواست های کارگران توسط مقامات مختلف حکومت و یکی از نمایندگان کارگران تشکیل شده است.

در طول این مدت بارها مقامات مختلف از استاندار تا امام جمعه و اعضای شورای شهر و نماینده مجلس رژیم در بافق و فرماندار و تعدادی دیگر از مقامات ضمن چاپلوسی از کارگران، تلاش کردند که کارگران را تشویق به بازگشت به کار کنند اما کارگران زیر بار نرفتند. فرماندار یزد هفته قبل گفته بود که بخشی از کارگران میخواهند به اعتصاب پایان دهند اما تعدادی از کارگران “دنبال چیزهای دیگر هستند” و به این ترتیب قصد تهدید و تفرقه اندازی در میان کارگران داشت. این تشبثات را کارگران با نیروی متحد خود خنثی کردند. اکنون نیز اینطور که بسیاری از کارگران و مردم بافق میگویند، کارگران اعتمادی به قول و قرارهای مقامات ندارند به همین دلیل دو ماه به دولت مهلت داده اند. ربیعی وزیر کار قرار بود در اجتماع کارگران ظاهر شود اما دو بار سفرش را ملغی کرد و حضور در میان کارگران را به پایان دادن به اعتصاب مشروط کرد. کارگران به درخواست ربیعی نیز پاسخی ندادند و به اعتصاب ادامه دادند تا بالاخره دولت را وادار به یک عقب نشینی موقت کردند.

کارگران معدن سنگ آهن بافق، زحمتکشان بافق:
دولت در صدد وقت کشی و ایجاد تفرقه در میان شما است. از امام جمعه تا فرماندار و استاندار و نماینده مجلس رژیم و سایر مقامات همه علیه شما هستند. به هیچکدامشان اعتماد نکنید. اتحاد خود را حفظ کنید و با تشکیل مجمع عمومی تعداد زیادی نماینده برای پیگیری کلیه خواست های خود انتخاب کنید و از نمایندگان بخواهید که بطور مرتب نتیجه اقدامات خود را به مجمع عمومی شما گزارش بدهند. انتخاب یک نماینده کافی نیست. اینرا به تجربه دریافته اید. پیشروی شما و تحقق مطالبات شما در گرو آمادگی شما، اتحاد شما و ادامه مبارزه شما است. اکثر قریب به اتفاق مردم شهر در کنار شما هستند. این نیرو را هیچکس نمیتواند شکست بدهد. مردم شهر را به اجتماعات خود دعوت کنید و وضعیت را به آنها نیز گزارش بدهید. مردم شهر و رسانه هایی که صدای شما را منعکس میکنند را مطلع کنید و اجازه ندهید گزارشات دروغ از رسانه های حکومتی منتشر شود.

حزب کمونیست کارگری از مبارزه شما و خواست های بحق تان قاطعانه حمایت میکند و کلیه مراکز کارگری و مردم شریف بافق و یزد را فرامیخواند قاطعانه از شما حمایت کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۵ تیرماه ۱۳۹۳ ، ۲۶ ژوئن ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *