yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
یدی محمودی:
اتحادیه میهنی و جنبش گوران ( تغییر) بر سر اداره شهر سلیمانیه به توافق نرسیدند!
روز یکشنبه ۲۲ ژوئن هیئت هایی از اتحادیه میهنی و جنبش گوران به مدت دو ساعت بر سر چگونگی انتخاب شهر دار شهر سلیمانیه و انجمن شهر مذاکره کردند، اما بعد از دو ساعت و بدونه هیچ نتیجه ای به مذاِکرات خود پایان دادند. لازم به ذکر است که چند ماه پیش در انتخابات شهرداریها برای شهر سلیمانیه از مجموع ۳۲ نماینده انجمن شهر، جریانات مختلف چنین رای آوردند: جنبش گوران ۱۲ نماینده، اتحادیه میهنی ۱۱ نماینده، حزب دمکرات 3 نماینده، دو جریان اسلامی کومه ل و یه کگرتوی اسلامی چهار نماینده و حزب سوسیالیست دمکرات کردستان یک نماینده. هچنین گفته می شود که اتحادیه میهنی و جنبش گوران که بیشترین نماینده در انجمن شهر را دارا هستند هر یک مشغول مذاکره با دیگر جریانات هستند تا بتوانند اکثریت را در انجمن شهر بدست بیاورند و اداره شهر را بدست گیرند.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز دو شنبه ۲۳ ژوئن وارد اقلیم کردستان شد!
بر اساس خبرهای منتشر شده جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه بعد از دیدار از بغداد و ملاقات با نوری مالکی نخست وزیر، عمار حکیم رئیس انجمن اسلامی، اوسامه نجومی رئیس لیست متحدین و هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد. همچنین او قرار است عصر روز دوشنبه به اقلیم کردستان سفر کند و با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در مورد اوضاع جدید عراق گفتگو کند. در باره اوضاع جدید عراق دولت آمریکا و دولتهای مرتجع منطقه هر یک به تکاپو افتاده اند تا برای سهم خواهی بیشتر مردم بخت برگشته عراق را باز هم به خاک سیاه بنشانند، وگرنه که کی هست که نداند مسول اوضاع امروز عراق دولت امریکا، رژیم جنایتکار اسلامی ایران، دولتهای مرتجع منطقه و جریانات و احزاب مذهبی و قومی هستند که نقش کلیدی را در بوجود آوردن و پرورش جریانات تروریست و کثیفی مثل داعش داشته اند.

مسول اول گروه تروریستی داعش در منطقه دوز خورماتو بدست نیروهای اقیم کردستان کشته شد.
ریکوت محمد سخنگوئی نیروهای پیشمرگ در منطقه سلیمان بگ و دوز خورماتو اعلام کرد که در یک درگیری چهار ساعته در این منطقه چندین نفر از نیروهای گروه داعش و از جمله مسول اول این گروه به اسم صدام تورکی کشته شده اند. لازم به ذکر است که بعد از حمله گروه تروریستی داعش به شهر موصل و چندین شهر دیگر و پیشروی آنها به طرف بغداد و بقیه مناطق عراق در چندین جبهه هم با نیروهای حکومت اقلیم کردستان درگیر شده اند و هم اکنون کلیه نیروهای نظامی حکومت اقلیم در آماده باش به سر می برند.

نیچیروان بارزانی از مالکی می خواهد که استعفا دهد!
در یک مصاحبه با کانال تلویزیون ان بی سی آمریکا، نیچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان خواهان استعفای نوری مالکی نخست وزیر عراق شد. بارزانی می گوید، نوری مالکی همیشه تلاش کرد که از راه نظامی مشکلات مردم عراق را حل کند و پیشروی امروز داعش هم از همان سیاست غلط نوری مالکی سر چشمه می گیرد و بهتر است او استعفا دهد تا اوضاع عراق بهتر شود.

۹۳ میلیون دلار پول فروش اولین کشتی نفت اقلیم کردستان از بانک خلق در ترکیه برداشته شد!
وزیر انرژی ترکیه تانه ر یلدز روز ۲۲ ژوئن اعلام کرده که امروز سومین کشتی حامل نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه به بازارهای جهانی فرستاده شد. تانه ر یلدز اعلام کرده که اولین کشتی نفت اقلیم کردستان در ماه گذشته به فروش رسیده و ۹۳ میلیون دلار پول آن از طریق بانک خلق ترکیه پرداخت شده و هم اکنون چهارمین کشتی نفت اقلیم در حال بارگیری است.

لازم به ذکر است که در سالهای گذشته حکومت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق بر سر فروش نفت مدام در کشمکش بوده اند. در سالهای گذشته در چندین منطقه اقلیم کردستان احزاب ناسیونالیست کرد دست به استخراج نفت زده اند و حتی چندی پیش ارتش ترکیه یک خط لوله نفت قاچاقی از اقلیم کردستان به ترکیه را کشف کرد، همچنین مردم کردستان عراق بارها شاهد بوده اند که گروههای مسلح احزاب حاکم شبانه دست به دزدی نفت زده اند و تانکرهایشان با پشتیبانی نیروی مسلح و ملیشیائی خود در حال رفت و آمد به مرزهای ترکیه و ایران بوده اند و این در حالی است که بعد از ۲۳ سال از حاکمیت احزاب ناسیونالیست، زندگی مردم روز به روز بدتر شده و هنوز هم بخشهای زیادی از مناطق اقلیم کردستان از کمبود و آب و برق بطور جدی در مضیقه بوده اند و با بکار افتادن رسمی فروش نفت هم امکان اینکه مردم کردستان عراق بتوانند زندگی بهتری را داشته باشند بسیار ضعیف است، چرا که احزاب حاکم با اتکا به نیروهای مسلح خود هر کدام مشغول دزدی و چپاول ثروت و امکانات جامعه هستند و کمترین توجهی به اوضاع نابسامان مردم ندارند.

یک مسول امنیتی شهر کرکوک فاش ساخت که گروه تروریستی داعش قصد حمله به شهر کرکوک را دارد!
بنا بر گزارشهای منتشر شده، یک مسول امنیتی شهر کرکوک روز ۲۲ ژوئن اعلام کرد که گروه داعش قصد حمله به شهر کرکوک را دارند و بر اساس اطلاعاتی که به دست آنها رسیده قرار است از سه جبهه به شهر کرکوک حمله شود.

نچیروان بارزانی اعلام کرد که سه روز قبل از حمله داعش به موصل دولت عراق اطلاع داشت
بارزانی در گفتگوئی با خبرگزاری آنادولی اعلام کرده: سه روز قبل ازسقوط شهر موصل توسط گروه تروریستی داعش، آنها دولت عراق را با خبر ساخته بودند، اما دولت عراق بعد از سقوط شهر با ما تماس گرفت و خواهان کمک شدند که عملا کاری از دست ما ساخته نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *