logo negah

نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

logo negah
نسان نودینیان:
همزمان با جلسه هیات حل اختلاف، کارگران فولاد زاگرس دست به تجمع در مقابل اداره کار شهرستان قروه زدند.
بدنبال صدور رای ابقا بکار کارگران فولاد زاگرس از سوی هیاتهای تشخیص و حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه در سال گذشته، مدیریت این شرکت تلاش کرد با عدم تمکین به این آرا و سر دواندن کارگران آنان را وادار به ترک کار و وصل شدن به بیمه بیکاری کند اما با مشاهده مقاومت این کارگران، مدیریت شرکت در آخرین روزهای سال گذشته طی دسیسه ای با هدف دور زدن آرا صادره مراجع قانونی، شرکت را منحل اعلام کرد که این امر با تجمعات اعتراضی کارگران و طرح شکایت از سوی آنان در هیات تشخیص اداره کار شهرستان قروه مواجه شد. کارگران فولاد زاگرس در طول این اعتراضات همچنین خواهان پرداخت کلیه معوقات خود از سوی کارفرما شدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال شکایت کارگران فولاد زاگرس هیات تشخیص اداره کار شهرستان قروه روز ۲۸ اردیبهشت با ملزم کردن کارفرما به پرداخت کلیه معوقات کارگران و تایید انحلال شرکت، رای به اخراج و قطع رابطه کاری آنان با شرکت فولاد زاگرس داد که با اعتراض شدید کارگران مواجه شد و آنان در روز ۲۹ اردیبهشت دست به راهپیمائی در سطح شهر سنندج زدند و خواهان پرداخت کلیه معوقات خود و بازگشت بکار شدند. بدنبال این اعتراض قاطعانه و دیگر اعتراضاتی که کارگران فولاد زاگرس مبادرت به آن کردند، کارفرمای این شرکت مجبور به پرداخت کلیه معوقات کارگران در روز ۲۲ خرداد شد و مسئله انحلال شرکت و اخراج کارگران بر اساس شکایتی که آنان به هیات حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه کرده بودند ظهر امروز ۲۸ خرداد ماه در این هیات مورد رسیدگی قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، در این جلسه که توام با حضور مامورین امنیتی در محل اداره کار و تجمع کارگران در مقابل اداره کار شهرستان بود این مامورین ابتدا تلاش کردند با وارد کردن اتهامات واهی به جعفر عظیم زاده که به عنوان نماینده کارگران همراه با دیگر نماینده های آنان در آنجا حضور پیدا کرده بود مانع شرکت وی در جلسه هیات حل اختلاف شوند که با مقاومت وی، بویژه مقاومت قاطعانه کارگران مواجه شدند و نهایتا جلسه هیات حل اختلاف با حضور وی و دیگر نماینده های کارگران برگزار شد. در این جلسه نماینده های کارگران با تاکید بر تلاش کارفرما برای اخراج کارگران که در طول یکسال گذشته به انحا مختلف ادامه داشت، انحلال شرکت را حربه ای از سوی کارفرما برای دور زدن آرا مراجع قانونی با هدف دستیابی به اخراج کارگران اعلام کردند و با استناد به دلایل و مستندات قانونی، خواهان رسیدگی به تخلفات آشکار کارفرما در مورد انحلال شرکت و بازگشت بکار کارگران شدند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۳

کارفرمایان حاضر به اجرای بخشنامه شورای عالی کار نیستند
نزدیک به ۱۰۰ کارگر شاغل در خبازی های شهرستان سقز و حومه با امضای طوماری خطاب به استاندار کردستان نسبت به تداوم پرداخت مزدپایه ۹۱ به کارگران خباز هشدار داده اند.
امضاء کنندگان این طومار با اشاره به افزایش بی رویه اجاره مسکن، تورم موجود و هزینه های سرسام آور زندگی که معیشت کارگران را فلج کرده، تاکید کرده اند که فقر و فلاکت روز به روز با شدت بیشتری بر زندگی شان سایه می اندازد.

در بخشی از این طومار نوشته شده است کارگران خباز هر روز قبل از طلوع آفتاب جهت امرار معاش در محل کار حاضر می شوند ولی جز ناامیدی و درآمد اندک، چیز عاید خود و خانواده هایشان نمی شود.
کارگران خبازی های شهرستان سقز و حومه در ادامه تاکید کرده اند دولت محترم، قانونمندی و حمایت از اقشار محروم جامعه را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است اما عملا فقط در حد شعار بوده به گونه ای که خواسته قانونی کارگران خباز برای افزایش دستمزد برابر مصوبه مزدی شورای عالی کار از ابتدای سال نادیده گرفته شده است و کارگران همچنان با دستمزد سال ۹۱ مشغول به کارند.

به گفته نویسندگان این طومار، با گذشت ۲ سال از پیگیری و مکاتبات نمایندگان کارگران در انجمن صنفی کارگران خبازی های سقز و حومه با فرمانداری، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه کارفرمایان نان و شیرینی تا به حال نتیجه ای حاصل نشده است و کارفرمایان و نمایندگان آنها حاضر به اجرای بخشنامه شورای عالی کار نیستند.

تجمع مجدد اعتراض آمیز اعضای تعاونی مصرف کارمندان بیجار
٢٨خرداد: ٢٠٠ نفر از اعضای تعاونی کارمندان بیجار برای دومین بار در اعتراض به فروش ساختمان تعاونی در مسجد امیر المؤمنین این شهر تجمع کردند و خواستار پیگیری فسخ فروش ملک تعاونی شدند.

بهنام ابراهیم زاده به بند عمومی اوین و مهدی فراحی شاندیز به رجایی شهر منتقل شدند
بهنام ابراهیم زاده را که پس از یورش وحشیانه ماموران به بند ٣٥٠ زندان اوین و مورد ضرب و شتم قرار دادن زندانیان به سلول انفرادی منتقل کرده بودند پس از ٥٤ روز بودن در سلول انفرادی و شکنجه های جسمی و روحی این کارگر زندانی روز سه شنبه به بند عمومی منتقل کردند. البته هنوز خانواده او موفق به ملاقات نشده اند فقط بهنام دو روز قبل تلفن کرده و اعلام کرده است که به بند عمومی منتقل شده و هنوز در کدام بند است مشخص نشده است . در ضمن طی چند روز اخیر مهدی فراحی شاندیز معلم زندانی یکی دیگر از اعضای کمیته پیگیری را از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل کردند در مورد ایشان نیز هنوز خبری در دست نیست که به کدام بند رجایی شهر منتقل شده است . ما ضمن محکوم کردن یورش به بند ٣٥٠ خواستار محاکمه عاملین و امرین این یورش هستیم و همچنین خواهان آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی می باشیم . کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری در ایران

کودکان شین آباد
نماینده مجلس شورای اسلامی از پیرانشهر اعلام کرد: هنوز چند خانواده دیه نقدی خود را دریافت نکرده‌اند و معتقدند مبلغ آن کم است و باید بیشتر شود. دانش‌آموزان حادثه دیده شین‌آباد پیرانشهر تا‌کنون ۲دیه عمر به مبالغ ۶۰ و ۷۲ میلیون تومان دریافت کرده‌اند که این دیه‌های عمر به اسم دانش‌آموزان مصدوم است.

رسول خضری به ایلنا گفته سقف دیه نقدی ۱۱۰میلیون تومان است و دیه نقدی بنا به درصد سوختگی دانش‌آموزان از ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۶۰، ۷۰ میلیون تومان پرداخت شده و بیشترین میزانی هم که تعلق گرفته ۱۱۰میلیون تومان بوده است. وی با تأکید بر لزوم پرداخت مستمری به دانش‌آموزان شین‌آبادی از توابع پیرانشهر افزود: در ابتدای شروع به‌کار دولت یازدهم درخواست کردیم که برای این دانش‌آموزان مستمری درنظرگرفته شود و بحث‌هایی هم دراین زمینه مطرح شد اما هنوز به قطعیت نرسیده است.

آذر۹۱ بخاری نفتی یکی از کلاس‌های دبستان شین‌آباد از توابع پیرانشهر دچار آتش‌سوزی شد که بر اثر آن ۲۷دانش‌آموز، ۲معلم و خدمتگزار این دبستان دچار مصدومیت شدند. متأسفانه ۲نفر از دانش‌آموزان مصدوم این حادثه بر اثر شدت سوختگی جان باختند. آذر ۸۵ نیز مدرسه‌ای در روستای درودزن استان فارس آتش گرفت که بر اثر آن ۸دانش‌آموز مصدوم شدند. پرداخت دیه‌ آنها بیش از زمان معالجه به درازا کشید.

قتل ناموسی
بر اساس خبر رسيده از سردشت هفته گذشته در روستاي بركياس از توابع منطقه الان سردشت سارا سليمي ٢٢ ساله توسط خانواده اش به قتل مي رسد اين دختر كه در حدود ١٤ سالگي اجبارا با يك مرد به اسم امیرچاوشين كه سن بالایي داشته است ازدواج ميكند. چند وقت پيش سارا با يك جوان همسن خود به اسم جوهر خاكي آشنا شده و با او دوست میشود. به همين دليل خانواده سارا ابتدا سارا را كشته و سپس به دوست سارا حمله كرده و او را با ضربات چاقو زحمي كرده اند به طوري كه او اکنون در بيمارستان در حالت كما به سر ميبرد.

جان باختن یک کارگر کارخانه کارتن سازی مات در شهرک صنعتی مهاباد.
٣١خرداد: ٥ نفر از کارگران کارخانه کارتن سازی مات در شهرک صنعتی مهاباد به داخل حوضچه مواد شیمیایی این کارخانه افتادند. تلاش این افراد برای زنده ماندن تا زمان فرا رسیدن نیروهای امدادی ادامه داشت اما متأسفانه یک نفر این کارگران نتوانست در حوضچه بیشتر از دقایقی دوام بیاورد و کشته شد. سایر مجروحان این حادثه توسط نیروهای امدادی نجات یافتند و به مراکز درمانی منتقل شدند.

سقوط یک کارگر از ارتفاع
بنا به گزارش رسیده، روز جمعه ٢٣/٣/١٣٩٣ کارگری به نام جهانبخش مرادی اهل شهرستان ایذه که برای شرکت سینا صنعت در پتروشیمی سنندج کار می کرد ، هنگام کار از ارتفاع ٩ متری سقوط کرده و به شدت از ناحیه کمر آسیب دیده است. همچنین هفته گذشته برادر همین کارگر نیز از ارتفاع سقوط کرده و هم اکنون در خانه در حال استراحت است.گفته می شود به علت نبودن آمبولانس و دیگر امکانات پزشکی در محل کار، کارگر مسدوم را با ماشین جمع آوری زباله به بیمارستان منتقل نموده اند این کارگر به علت وخیم بودن وضعیتش به تهران اعزام شده است.این گزارش همچنین می افزاید که شرکت هیچ گونه حق عیدی و پاداشی به کارگران نمی پردازد
اتحادیه آزاد کارگران ایران ٢٧ خرداد ٩٣

دستگیری
۲تیر. مهاباد سیوان حسین پور دبیر هنری مدارس عکاس و کاریکاتوریست شهر مهاباد، بازداشت شد. منزل شخصی‌اش نیز مورد تفتیش نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته و کتاب، کامپیوتر و برخی از آثار هنری ایشان را نیز ضبط و با خود به اداره بردند.

۲تیر. بوکان
سعدی فرامرزی فرزند کریم‌علی توسط نیروهای امنیتی در محل کارش در مغازه‌ی موبایل فروشی‌اش بازداشت شد.

دهگلان:
وزارت اطلاعات در شهرستان دهگلان رامین حسین پناهی برادر کوچک انور حسین پناهی را به این اداره احضار مورد بازجوئی و تهدید قرار داده است.

بوکان:
حسین خضرپور و کامل فقه‌احمدی ساکن روستای “قره‌گل” از توابع شهر بوکان چهاردهم خردادماه از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شدند.

اعدام:
۱تیر.هیمن براوندی از اهالی حومه پیرانشهر در زندان مرکزی نقده به دار آویخته شد.سن این زندانی، ٢٥ سال است.

بعد از سکته، اعدام
نقدعلی رجایی اهل ارومیه به اتهام خرید و فروش مواد مخدر به هنگام اجرای حکم اعدام در زندان “دریا” شهر ارومیه دچار عارضه‌ی قلبی شد و جان سپرد. یکی از بستگان خانواده‌ی رجایی در ارومیه اعلام کرد: این زندانی به هنگام انتقال با دست‌بند و پابند به محوطه‌ی زندان دریا دچار تشنج گردیده و سپس سکته کرده و جان خود را از دست داد.وی در ادامه افزود: “مرگ نقدعلی موجب نگردید که مقامات دولتی از اجرای اعدام این شهروند خودداری کنند”.

احکام زندان
سقز حسن بهاری، کارشناس معماری ساختمان و اهل روستای “سیاه‌در” شهرستان سقز به اتهام “همکاری با اپوزسیون حکومت اسلامی ایران”به یکسال زندان تعزیری و دو سال زندان تعلیقی محکوم گردید. این حکم حسن بهاری از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب شهر سقز به ریاست قاضی شایق صادر شده است. حسن بهاری، بیست و پنجم مهرماه سال ٩٢ از سوی ماموران ستاد خبری وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ٢٠ روز نگهداری در اداره اطلاعات شهرهای سنندج و سقز با تودیع وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شدند. همچنین اقبال دستوانه ساکن یکی از روستاهای منطقه فیض‌الله‌بیگی “دره پنبه‌دان” از توابع شهر سقز از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب شهر سقز به دو سال زندان تعزیری محکوم شد.

کارگران کولبر
درپی انفجار مین در منطقه‌ی مرزی شهر قطور(کوتول) کولبر جوانی به نام محمد قوردویی‌میلان یک پای خود را از دست داد. این کولبر ٢٥ ساله اهل منطقه “اَلَند” از توابع شهرستان خوی می‌باشد. محمد قوردویی دارای همسر و دو فرزند می‌باشد و به گفته‌ی نزدیکان وی تنها نان‌آور خانواده جهت امرار معاش بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *