Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:

عرصه اجتماعی، تهدید به اخراج و تجاور جنسی، بوکان: طی چند سال گذشته شماری از کارمندان بیمارستان‌های شهرستان بوکان از سوی مسئولان حراست شبکه بهداشت بوکان از کار اخراج شدند و همچنین چند زن کارمند با تهدید تجاوز جنسی روبرو شده‌اند.
اخاذی از رانندگان دیواندره: ماموران نیروی انتظامی با همکاری نیروهای سپاه در خیابان “ساحلی” شهر دیواندره به بهانه تفتیش، خودرو شهروندان را متوقف و از رانندگان وجه نقد مطالبه کردند.
کرمانشاه: پنجمین سالمرگ کیانوش آسا. دوستان، بستگان و خانواده‌ آسا با حضور در منزل عزیز دانشور آسا، برادر کیانوش، یاد و خاطره‌ی او را گرامی داشتند. خودکشی پیمان رستمی ساکن روستای “یاقوجان” در عرصه کارگری؛ دیدار کارگران سنندج با جعفر عظیم زاده، کارگران خباز در مقابل فرمانداری سنندج تجمع کردند، اعتراض کارگران خباز سقز، تجمع اعتراضی در مقابل تعاونی مسکن مهر کرمانشاه، اجرای حکم تعزیری غالب حسینی از اعضای کمیته هماهنگی، تایید احکام صادره علیه فعالین کارگری بوکان در دادگاه تجدید نظر استان، پرداخت حقوق کارگران شهرداری اشنویه بازهم به تعویق افتاد، اخراج کارگران شرکت اشکان سازه غرب، عدم پرداخت دستمزد کارگران منابع طبیعی سنندج. عرصه زندانیان سیاسی دستگیری و زندان سلمان قربانی ساکن روستای رحیم‌خان از توابع منطقه آله‌شین بوکان، بهمراه همسرش به نام افسانه آقابیگ‌پور به دلیل اعتراض به نمایندگان نهادهای مرتبط شهر بوکان که از این روستا دیدار کرده بودند، بازداشت شده‌اند. تهدید به محاکمات مجدد عمر فقیه‌پور و خالد فریدونی دو زندانی سیاسی اهل شهر مهاباد که به مدت ١٤ سال است در زندان‌های حکومت اسلامی ایران در بازداشت بسر می‌برند، چند روز قبل به بخش اعزام زندان رجایی شهر کرج احضار و تهدید به تبعید گردیدند. عفو بین الملل در یک بیانیه برای اقدام فوری نسبت به نابینا شدن زندانی سیاسی زینب جلالیان هشدار داد. در این بیانیه آمده است: زینب جلالیان که حکم زندان ابد خود را در زندان کرمانشاه طی می کند در خطر از دست دادن بینایی است و نیاز مبرم به رسیدگی پزشکی دارد.
دیدار کارگران سنندج با جعفر عظیم زاده
اتحادیه آزاد کارگران ایران : صبح امروز یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۳ تعداد۱۲ نفر از کارگران و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به نمایندگی از سوی کارگران شاهو،نساجی کردستان و پرریس و فعالین کارگری شهر سنندج با عزیمت به تهران با جعفر عظیم زاده که عصر دیروز از زندان آزاد شده بود دیدار کردند .در این دیدار گرم و صمیمانه جعفر عظیم زاده و پروین محمدی و شاپور احسانی راد هر کدام با ارائه گزارشی در مورد فعالیتهای اتحادیه به مناسبت اول ماه مه در تهران و بازداشتهای صورت گرفته وبر تداوم پرشور فعالیتهای اتحادیه آزاد کارگران ایران تاکید گذاشتند . اتحادیه آزاد کارگران ایران. ۲۵ خرداد ۹۳
کارگران خباز در مقابل فرمانداری سنندج تجمع کردند
۱۹ خرداد: ۱۰۰ کارگر خباز در اعتراض به افزایش نیافتن مزدشان برای سومین سال متوالی در مقابل فرمانداری سنندج تجمع کردند/ فرماندار سنندج در دیدار با نمایندگان کارگران تاکید کرده است مطالبات آنان را در جلسه ای که روز شنبه هفته آینده در استانداری کردستان برگزار می شود، مطرح خواهد کرد. این تجمع اعتراضی در پی آن برگزار شد که با گذشت بیش از ۱۹ روز از ابتدای خرداد ماه، حداقل دستمزد کارگران خباز هنوز افزایش نیافته است.

اعتراض کارگران خباز سقز
۱۰۰ نفر از کارگر شاغل در خبازی های شهرستان سقز و حومه با امضای طوماری خطاب به استاندار کردستان نسبت به تداوم پرداخت مزدپایه ۹۱ به کارگران خباز هشدار داده اند. امضاء کنندگان این طومار با اشاره به افزایش بی رویه اجاره مسکن، تورم موجود و هزینه های سرسام آور زندگی که معیشت کارگران را فلج کرده، تاکید کرده اند که فقر و فلاکت روز به روز با شدت بیشتری بر زندگی شان سایه می اندازد. در بخشی از این طومار نوشته شده است کارگران خباز هر روز قبل از طلوع آفتاب جهت امرار معاش در محل کار حاضر می شوند ولی جز ناامیدی و درآمد اندک، چیز عاید خود و خانواده هایشان نمی شود.

تجمع اعتراضی در مقابل تعاونی مسکن مهر کرمانشاه
۱۹خرداد: ثبت نام کنندگان تعاونی مسکن مهر کرمانشاه با تجمع در مقابل دفتر تعاونی شماره ۲ نسبت به خلف وعده مسئولان اعتراض کردند . تجمع پس از دو ساعت پایان یافت .

اجرای حکم تعزیری غالب حسینی از اعضای کمیته هماهنگی
غالب حسینی ،فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری طی نامه ای که در تار یخ ۱۸/۰۳/۹۳ دریافت نمود ،طی ۲۰روز آینده جهت گذراندن ۶ ماه حکم تعزیری باید خود را به دادگاه معرفی نماید . نامبرده در ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۱ در محل کار بازداشت و به مدت ۲ ماه در سلول های اداره اطلاعات بازداشت بود که با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی در روز ۲۳ اردیبهشت سال ۹۲ از زندان آزاد شد و بعد از دادگاهی در شعبه اول دادگاه انقلاب توسط قاضی بابایی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی به یک سال حکم تعزیری و از حیث تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حکم تعزیری که در مجموع ۱۸ ماه حبس محکوم گردید که در دادگاه تجدید نظر به جهت عضویت ر کمیته هماهنگی تبرئه و ۶ ماه حکم جهت تبلیغ علیه نظام تایید گردید که در حا ل حاضر جهت گذراندن باقی مانده حکم باید طی ۲۰ روز آینده خود را به زندان معرفی نماید . کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن حکم صادره علیه این عضو کمیته هماهنگی خواهان لغو احکام صادره علیه کارگران و فعالین کارگر می باشد . کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ۲۰خرداد ۱۳۹۳

تایید احکام صادره علیه فعالین کارگری بوکان در دادگاه تجدید نظر استان
به گزارش رسیده دادگاه تجدید نظر استان کردستان احکام صادره در دادگاه بدوی در رابطه با ۵ فعال کارگری شهر بوکان را تایید کرد. بر اساس این حکم جمال مینا شیری و هادی تنومند هر کدام به سه سال و نیم حبس تعزیری و همچنین قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور ومحمد کریمی هر یک به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. لازم به ذکر است که این فعالین در تاریخ ۲۹ آذر ۹۱ به دلیل شرکت در مجمع عمومی کمیته هماهنگی بازداشت شده بودند و پس از طی ۴۳ روز بازداشت با قرار وثیقه ۳۰ میلیونی از زندان آزاد شدند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن احکام صادره علیه جمال میناشیری، هادی تنومند، قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور و محمد کریمی خواهان شکسته شدن این احکام و آزادی و بی قید و شرط همه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی می باشد. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

پرداخت حقوق کارگران شهرداری اشنویه بازهم به تعویق افتاد
۱۸خرداد: حقوق ماهیانه کارگران خدمات شهری شهرداری اشنویه دو ماه است پرداخت نشده است.
یکی از دلایل پرداخت نامنظم حقوق کارگران خدمات شهری در اشنویه سپردن فعالیت های خدماتی به شرکت های خصوصی است. این شرکتها با مدیریت نادرست و برنامه ریزی های غلط عمدتاً در پی کسب سود بوده و در اغلب موارد علاوه بر لحاظ نکردن کیفیت ارائه خدمات حقوق پرسنل و کارگران را به بهانه عدم اختصاص اعتبار از سوی شهرداری به تعویق می اندازند. از سوی دیگر شهرداری اشنویه نیز با سپردن امورات خدمات شهری به شرکت های خصوصی عملاً جوابگوی شکایات کارگران نبوده و پیمانکاران را مقصر اصلی این مساله قلمداد می کند. حال با این اوضاع حقوق نزدیک به دوماه کارگران خدمات شهری اشنویه در گیر و دار مشکلات بین شهرداری و شرکت خصوصی همچنان بلاتکلیف است و کارگران زحمتکش بایستی همچنان در حسرت تهیه حداقل مایحتاج روزگار بگذرانند.

اخراج کارگران شرکت اشکان سازه غرب
اتحادیه آزاد کارگران ایران : طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در فروردین ماه ۹۳ تعداد ۸ نفر از کارگران شرکت اشکان سازه غرب اخراج شدند. این کارگران در مرخه ۲۳/۳/۹۳ در اداره کار شهرستان دهگلان در هیئت تشخیص جهت رسیدگی به شکایت طرح شده جلسهایی برگزار شد. لازم به توضیح است کارگران قراردادی در فروردین ماه ۹۳ قرارداد کاری از طرف کارفرما با کارگران منعقد نشد و کارفرما تمدید قرارداد را مشروط به این نموده بود که کارگران هر اندازه کارفرما صلاح بداند دستمزد دریافت کنند و یا تا هر میزانی که کارفرما مایل باشد باید در ساعات اضافه کاری در شرکت مشغول به کار باشند ولی این موارد از طرف کارگران مورد اعتراض قرار گرفت و به همین دلیل کارفرما از ادامه ی کار این کارگران جلوگیری به عمل آورد در ضمن این کارگران بابت ساعات اضافه کاری و حق شیفت کاری و پرداخت بیمه های معوقه و مانده مرخصی و… سال ۹۰ و ۹۲ از کارفرما طلب کار میباشند. اتحادیه آزاد کارگران ایران. ۲۵ خرداد ۹۳

عدم پرداخت دستمزد کارگران منابع طبیعی سنندج
۲۵خرداد: دستمزد کارگران نهالستان منابع طبیعی شهر سنندج به مدت سه پرداخت نشده است. معاون فنی اداره منابع طبیعی به کارگران معترض که تعداد آنان ۱۸ نفر است، اعلام کرد هر کس که از این وضعیت ناراضی است می تواند تسویه حساب کند که با اعتراض کارگران روبرو گردید. در پی این اظهارات کارگران وی را مجبور به خروج از نهالستان نمودند و درب را بر روی وی بستند. مقامات رژیم عدم وجود پیمانکار را بهانه عدم پرداخت حقوق کارگران اعلام کرده اند در صورتی که پیمانکار وجود دارد اما اداره منابع طبیعی از تنظیم و بستن قرارداد خودداری می کند.

کرمانشاه: پنجمین سالمرگ کیانوش آسا
دوستان، بستگان و خانواده‌ی آسا با حضور در منزل عزیز دانشور آسا، برادر کیانوش، یاد و خاطره‌ی او را گرامی داشتند. در وسط حیاط منزل برادر این فعال دانشجویی بخشی از وسایل شخصی کیانوش نظیر کوله‌پشتی، کفش کوهنوردی و تنبور در معرض دید شرکت‌کنندگان درمراسم قرار گرفت. کیانوش آسا متولد ٢٩ اسفندماه ٦٢ می‌باشد که در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت مشغول به تحصیل بود. وی در جریان حوادث پس از انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨ و در پی شرکت در تظاهرات میلیونی ٢۵ خرداد آن سال، به ضرب دو گلوله جان خود را از دست داد. کیانوش تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه رازی کرمانشاه گذراند و علاوه بر موفقیت‌های علمی، عضو گروه کوهنوردی دانشگاه علم و صنعت و همچنین عضو جبهه‌ی صلح سبز کرمانشاه بوده و به فعالیت‌های زیست‌محیطی و بشردوستانه نیز می‌پرداخت.

اخازی از رانندگان
دیواندره: ۲۴خرداد: ماموران نیروی انتظامی با همکاری نیروهای سپاه در خیابان “ساحلی” شهر دیواندره به بهانه تفتیش، خودروی شهروندان را متوقف و از رانندگان وجه نقد مطالبه کردند. رانندگان تنها به شرط دادن پول به این نیروها، اجازه تردد داشتند، در غیر اینصورت خودروی مورد نظر متوقف و از تردد آنان جلوگیری می‌کردند. از رانندگان ٢٥ تا ١٠٠ هزار تومان گرفته می‌شود که این اقدام نیروهای انتظامی نارضایتی رانندگان را درپی داشته است. نیروهای نظامی به ویژه نیروهای انتظامی به دلیل وضعیت معیشتی و مزایای ناچیز بالاجبار بسوی رشوه‌گیری از شهروندان سوق داده می‌شوند. حتی در برخی موارد برای اجرای این امر به اسلحه متوسل شده‌اند.

دستگیری و زندان
۱۱خرداد: سلمان قربانی ساکن روستای رحیم‌خان از توابع منطقه آله‌شین بوکان، بهمراه همسرش به نام افسانه آقابیگ‌پور به دلیل اعتراض به نمایندگان نهادهای مرتبط شهر بوکان که از این روستا دیدار کرده بودند، بازداشت شده‌اند. اوایل خردادماه امسال شماری از نمایندگان نهادهای مرتبط شهر بوکان که در نتیجه مشکل کم‌آبی روستای رحیم‌خان از این روستا دیدار کرده بودند، شماری از ساکنین روستا تجمع اعتراضی را برگزار نمودند. اداره اطلاعات سلمان قربانی را تحت فشار گذاشته که باید اعتراف کند، این تجمع اعتراضی و موضع‌گیری نسبت به نمایندگان نهادهای مرتبط شهر بوکان با پشتیبانی و حمایت یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران بوده است. سلمان قربانی تاکنون در اداره اطلاعات شهر بوکان در بازداشت بسر می‌برد و بطور مداوم افسانه همسرش به این نهاد امنیتی احضار و با بی‌حرمتی و بازجویی ماموران وزارت اطلاعات روبه‌رو می‌گردد.

تهدید به محاکمات مجدد
عمر فقیه‌پور و خالد فریدونی دو زندانی سیاسی اهل شهر مهاباد که به مدت ١٤ سال است در زندان‌های حکومت اسلامی ایران در بازداشت بسر می‌برند، چند روز قبل به بخش اعزام زندان رجایی شهر کرج احضار و تهدید به تبعید گردیدند. برای این دو زندانی سیاسی پرونده‌سازی جدیدی کرده اند و احتمال دارد به همین دلیل محاکمه مجدد شوند. عمر فقیه‌پور ٤٧ ساله فرزند رسول بهمراه خالد فریدونی دهم شهریورماه سال ٧٩ در شهر مهاباد بازداشت و بعدها به اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران به اعدام محکوم و دهم اردیبهشت‌ماه سال ٨٤ این حکم به حبس ابد تغییر یافت.

تهدید به اخراج و تجاور جنسی
بوکان: طی چند سال گذشته شماری از کارمندان بیمارستان‌های شهرستان بوکان از سوی مسئولان حراست شبکه بهداشت بوکان از کار اخراج شدند و همچنین چند زن کارمند با تهدید تجاوز جنسی روبه‌رو شده‌اند. “ج.ر” که مسئول حراست شبکه بهداشت اهل میاندوآب می‌باشد به مدت ١٠ سال مسئولیت حراست شبکه بهداشت شهر بوکان برعهده داشته و در این مدت چندین کارمند بیمارستان شهر بوکان از جمله “قاسم رحیمی‌آذر، علی اسماعیل‌نژاد و شورش آریاپور” را به زندان افکنده و از کار اخراج کرده است. مزدوران حراست و کارگزینی شبکه به زنان کارمند بیمارستان شهر بوکان اعلام کرده اند: اگر برای آنها “جاسوسی” نکنند، به آنان تجاوز جنسی خواهند کرد.

خودکشی
۲۶ خرداد: پیمان رستمی ساکن روستای “یاقوجان” از توابع شهرستان ثلاث باباجانی در نتیجه “مشاجره‌ی خانوادگی” اقدام به خودکشی کرد.

هشدار عفو بین الملل نسبت به نابینا شدن زندانی سیاسی زینب جلالیان
عفو بین الملل در یک بیانیه برای اقدام فوری نسبت به نابینا شدن زندانی سیاسی زینب جلالیان هشدار داد. در این بیانیه آمده است: زینب جلالیان که حکم زندان ابد خود را در زندان کرمانشاه طی می کند در خطر از دست دادن بینایی است و نیاز مبرم به رسیدگی پزشکی دارد.. وضعیت جسمی او به وخامت گرائیده و ممکن است نابینا شود… ، او مدت هشت ماه در زندان وزارت اطلاعات در بازداشت بوده و مورد شکنجه قرار گرفته است… … زینب جلالیان گفته است درخواست خروج از زندان کرده است اما به او گفته اند به شرط اعتراف تلویزیونی می تواند آزاد شود اما او از اینکار خودداری کرده است.*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *