logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
٢٥خرداد ـ ٢تیر ماه ١٣٩٣

درود بر همبستگی کارگری – جعفر عظیم زاده
ما کارگران امروز در جهانی برای بهبود شرایط زندگی مان و پایان دادن به ستم طبقاتی پیکار میکنیم که زندانی کردن هر کارگر معترضی صحنه های پرشوری از همبستگی کارگری را رقم میزند. این مایه مباهات و یکی از درخشان ترین عرصه های ابراز وجود طبقه کارگر در ابعادی جهانی است. من نیز همچون دیگر هم طبقه ای هایم جزئی از این همبستگی پرشور کارگری هستم و بدینوسیله دست یکایک شخصیتها، نهادها، سازمانها و تشکلهای کارگری را که در نقاط مختلف دنیا در کارزارهای حمایت از کارگران زندانی در ایران (منجمله اینجانب) شرکت کرده اند صمیمانه می فشارم و از همه آنان و دوستان عزیزم در سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری و اتحادیه آزاد کارگران ایران که از نزدیک در کنار خانواده ام بودند و کارگران کارخانه های مختلف و دیگر تشکلها و نهادهای کارگری که از طریق بیانیه ها، پیامها و تماسهای تلفنی آنان را تنها نگذاشتند صمیمانه قدردانی میکنم و از همینجا با اعتراض به وضعیتی که برای بهنام ابراهیم زاده و رضا شهابی پدید آورده اند با این عزیزان اعلام همبستگی میکنم و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه کارگران دربند و انسانهای شریف و آزادیخواه از زندانهای سراسر کشور هستم. جعفر عظیم زاده – عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٥ خرداد ١٣٩٣

جعفر عظیم زاده با قرار کفالت، از زندان آزاد شد
پس ازگذشت ٤٦ روز از دستگیری وبازداشت غیرقانونی جعفرعظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزادکارگران ایران واز هماهنگ کنندگان طومار٤٠ هزارنفری اعتراض به سطح دستمزد ومعیشت کارگران و از شاکیان اصلی پرونده اختلاس درسازمان تامین اجتماعی ، پس اعلام مقامات قضائی به خانواده مبنی بر احتمال آزادی ایشان در قبال وثیقه و تلاش خانواده در تهیه آن و مراجعه به زندان اوین ازاول صبح امروزشنبه ٢٤/٣/١٣٩٣ ، بالاخره ایشان در ساعت ٥ بعد ازظهر با قرار کفالت، درمیان استقبال وشادمانی دوستان ،همکاران واعضای خانواده و بستگان از زندان اوین آزاد شد. جعفرعظیم زاده مانند سایر کارگران معترض باهربهانه ای که بازداشت شده باشد، درحقیقت امر، بدلیل تلاش ومبارزه برای دفاع ازبهبود سطح معیشت کارگران وارتقاء کیفیت زندگی آنان ، درمقابله با دست اندازی وتعرض سرمایه داران ومراکزقدرت حامی آنها، بازداشت وروانه زندان شده بود. وعملا” به لحاظ قانونی هیچ کیفرخواستی علیه وی قابل تنظیم نیست. اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی جعفر عظیم زاده را به تمام کارگران و خانواده ایشان تبریگ میگوید و مصرانه خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی کارگران زندانی میباشد و از تمامی تشکلات کارگری در داخل و خارج جهت تلاشهایشان برای آزادی کارگران زندانی کمال تشکر را دارد اتحادیه آزاد کارگران ایران ٢٤ خرداد ٩٣

دیدار کارگران سنندج با جعفر عظیم زاده
اتحادیه آزاد کارگران ایران : صبح امروز یکشنبه ٢٥ خرداد ٩٣ تعداد١٢ نفر از کارگران و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به نمایندگی از سوی کارگران شاهو،نساجی کردستان و پرریس و فعالین کارگری شهر سنندج با عزیمت به تهران با جعفر عظیم زاده که عصر دیروز از زندان آزاد شده بود دیدار کردند .در این دیدار گرم و صمیمانه جعفر عظیم زاده و پروین محمدی و شاپور احسانی راد هر کدام با ارائه گزارشی در مورد فعالیتهای اتحادیه به مناسبت اول ماه مه در تهران و بازداشتهای صورت گرفته وبر تداوم پرشور فعالیتهای اتحادیه آزاد کارگران ایران تاکید گذاشتند . اتحادیه آزاد کارگران ایران. ٢٥ خرداد ٩٣

اعتراضات

تجمع اعتراضی کارگران شرکت گلفام مقابل فرمانداری سیرجان
٢٢خرداد: ١٠٠ نفر از کارگران شرکت گلفام (یکی از شرکت های تابعه گل گهر) علیه اخراج و بیکارسازی مقابل فرمانداری شهرستان سیرجان دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران شرکت واحد مقابل شهرداری تهران تجمع کردند
٢٥خرداد: ٧٠نفر از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اعتراض به عملکرد تعاونی مسکن مرکزی این شرکت در مقابل ساختمان شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت تجمع کردند. شرکت تعاونی برای پروژه های ساختمانی سپیدار ٢ و ٣ از هر کدام از کارگران بین ٣٠ تا ٤٠ میلیون تومان هزینه دریافت کرده اما با گذشت یکسال از موعد تحویل این پروژه ها، هنوز خانه ای به کارگران تحویل داده نشده است.

اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه یک و یک دریک ماه گذشته
در یک ماه گذشته صدها نفر از کارگران کارخانه یک و یک دست به اعتصاب، تجمع و تظاهرات اعتراضی زده اند. مطالبات کارگران؛ پرداخت بیمه معوقه،پرداخت حقوق وامنیت شغلی، پرداخت حقوق معوقه سال ٩٢،پرداخت بیمه معوقه سال٩١و٩٢،تعیین ساعت کاری طبق قانون کار ،پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارگران ،بازگرداندن دستگاه های تولید ی ارسال شده به شرکت های کوچک،احترام به کارگران و جلوگیری از توهین به آنها،امنیت شغلی و قراردادمعین شدن،جلوگیری از تعطیلی بعضی از خطوط تولید مثل مربا،سس مایونز مطرح شده.

اعتصاب کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل ادامه دارد
بیش از ٢٥٠تن از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به پرداخت نشدن ٣ماه حقوق عقب افتاده از روز ١٢خرداد دست به اعتصاب زده اند.

تجمع اعتراضی کارگران و کارمندان صنایع فولاد
٢٤خرداد: کارگران و کارمندان بازنشسته صنایع فولاد سنگرود در رودبار در مقابل کانون بازنشستگی در این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. آنها به پرداخت نشدن دو ماه حقوق عقب افتاده اعتراض کردند. بیش از ٢٠٠٠نفر از کارگران معدن سنگرود بازنشسته شده اند که علاوه بر حقوق عقب افتاده، اختلاف حقوق دو سال پرداخت نشده را مطالبه می کنند.

تجمع کارگران در چهار محل بختیاری
٢٢خرداد: کارگران معدن سنگ باباحیدر در فارسان در استان چهار محال و بختیاری در مقابل فرمانداری در این شهر دست به تجمع زدند. کارگران به پرداخت نشدن دو ماه حقوق عقب افتاده خود اعتراض دارند و گفتند: تا حقوق عقب افتاده مان را دریافت نکنیم به اعتراض خود ادامه خواهیم داد.

تجمع دوباره کارگران مخابرات روستایی در مقابل ساختمان مجلس
٢٤خرداد: ١٥٠٠نفر از کارگران مخابرات روستایی از چند استان(امروز از استان‌های لرستان، ‌خوزستان، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان به تهران) در اعتراض به وضعیت قرارداد، بیمه و دستمزدشان در ابتدا مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند و در ادامه برای پیگیری مطالبات خود به دادسرای عمومی انقلاب اسلامی استان تهران واقع در میدان ارگ مراجعه کردند. ١٠ هزار نفر در مخابرات روستایی مشغول به کارند.

تجمع کارگران شرکت اسفالت توس
٢٠خرداد: ٧٠نفر از کارگران شرکت اسفالت توس در اعتراض به اخراج و عدم استخدام کارگران در این شرکت در مقابل فرمانداری شهر سیرجان دست به اعتراض زدند.

اعتصاب کارگران خدمات شهری شهرداری اهواز
٢٢خرداد: چهارمین روز از اعتصاب کارگران خدمات شهری و رفت و روب خیابانی از مناطق شهری اهواز از جمله منطقه یک این شهر. اعتصاب یپگیرانه و فدرتمند کارگران خدمات شهری اهوار علیه ٤ماه حقوقهای پرداخت نشده است

تجمع اعتراضی سه روزه کارگران کارخانه سیمان داراب
٢٠خرداد: کارگران کارخانه سیمان داراب پس از سه روز تجمع اعتراضی(١٩،١٨و٢٠خرداد) به سرکارشان برگشتند. مطالبات اعتراضی کارگران؛ افرایش دستمزدها، افزایش وام مسکن، و اعتراض به نابرابری دستمزدهای کارگران و عناصر مدیریت این کارخانه است. فرماندار مزدور داراب با ابراز وحشت از گستردگی حضور کارگران در اعتصلبات سه روز به آنها توصیه کرده بود که اعتصاب نکنند و بجای اعتصاب کارگران به اداره کار مراجعه کنند که عملا کارگران معترض با پیگیری مطالبلت خود و با اعتصاب سه روزه در مقابل توصیه های فرماندار ایستادند.

در اعتراض به عملی نشدن وعده کارفرما! آغاز دوردوم اعتراض کارگران پروفیل ساوه
٢١خرداد: ٤٠٠ کارگر کارخانه پروفیل ساوه، در اعتراض به عملی نشدن وعده کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات کارگران دور دوم تجمع اعتراضی خود را آغاز کردند. در ٦ سال گذشته کارفرمای کارخانه حقوق کارگران را با تاخیر ٤٠ تا ٥٠ روز پرداخت می کنند که به مرور حجم مطالبات معوقه این کارگران تا ٥ ماه هم برآورد می‌شود. آخرین حقوقی که کارگران کارخانه پروفیل ساوه دریافت کرده اند مربوط به دی ماه سال گذشته است. دور نخست اعتراضات کارگران پروفیل ساوه که از صبح روز شنبه،سوم تا دهم خرداد ماه ادامه یافت، ٢٠٠ کارگر شرکت داشتند. در نهایت این تجمع اعتراضی با وعده کارفرما مبنی بر اینکه بخشی از معوقات کارگران حداکثر تا روز هیجدهم خرداد پرداخت می‌شود خاتمه یافت.

کارگران خباز در مقابل فرمانداری سنندج تجمع کردند
١٩ خرداد: ١٠٠ کارگر خباز در اعتراض به افزایش نیافتن مزدشان برای سومین سال متوالی در مقابل فرمانداری سنندج تجمع کردند/ فرماندار سنندج در دیدار با نمایندگان کارگران تاکید کرده است مطالبات آنان را در جلسه ای که روز شنبه هفته آینده در استانداری کردستان برگزار می شود، مطرح خواهد کرد. این تجمع اعتراضی در پی آن برگزار شد که با گذشت بیش از ١٩ روز از ابتدای خرداد ماه، حداقل دستمزد کارگران خباز هنوز افزایش نیافته است.

اعتراض کارگران خباز سقز
١٠٠ نفر از کارگر شاغل در خبازی های شهرستان سقز و حومه با امضای طوماری خطاب به استاندار کردستان نسبت به تداوم پرداخت مزدپایه ٩١ به کارگران خباز هشدار داده اند. امضاء کنندگان این طومار با اشاره به افزایش بی رویه اجاره مسکن، تورم موجود و هزینه های سرسام آور زندگی که معیشت کارگران را فلج کرده، تاکید کرده اند که فقر و فلاکت روز به روز با شدت بیشتری بر زندگی شان سایه می اندازد. در بخشی از این طومار نوشته شده است کارگران خباز هر روز قبل از طلوع آفتاب جهت امرار معاش در محل کار حاضر می شوند ولی جز ناامیدی و درآمد اندک، چیز عاید خود و خانواده هایشان نمی شود.

اعتصاب٤هزار نفر كارگران معدن سنگ آهن مركزی بافق بیست ودومین روز راپشت سرگذاشت
١٩خرداد ماین نیوز، به دنبال واگذاری ناگهانی ٧١/٥ درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به صندوق بازنشستگی فولاد و نیز طرح ٢٨/٥ درصد آن در فرابورس؛ بیش از ٤ هزار نفر از کارکنان این شرکت معدنی دست از کار کشیدند. کارگران متحصن خواستار لغو این واگذاری شبه دولتی و باقی ماندن مالکیت شرکت سنگ آهن مرکزی در اختیار دولت هستند.

تجمع اعتراضی در مقابل تعاونی مسکن مهر کرمانشاه
١٩خرداد: ثبت نام کنندگان تعاونی مسکن مهر کرمانشاه با تجمع در مقابل دفتر تعاونی شماره ٢ نسبت به خلف وعده مسئولان اعتراض کردند . تجمع پس از دو ساعت پایان یافت .

شاکیان اداره برق تهران جلوی مجلس با شعار “مرگ بر زمین خوار” تجمع کردند
اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران به دلیل تحویل ندادن زمین‌های خریداری شده از سوی سازمان اداره‌ی برق تهران، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تجمع کنندگان با شعارهایی ” مرگ بر زمین خوار” و ” مرگ بر زمین خواران” از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

تجمع مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی استان جلوی استانداری آذربایجان غربی
٢٠خرداد: ٣٤٥نفر ازمهندسین ناظر کشاورزی برای دومین بار در اعتراض به وضعیت استخدامی شان در مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند. تجمع کنندگان اعلام کرده اند؛ که تمامی مراحل استخدامی آنها بنابر قانون موجود انجام گرفته اما مسئولین به دلایل مختلف از استخدام آنها طفره می روند.

تجمع پزشکان زن متخصص در اعتراض به تعهد اجباری
٢٠خرداد: پزشکان زن متخصص در اعتراض به مصوبه شورای آموزش تخصصی در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. شورای آموزش تخصصی در نشست پنجاه و هشتم خود، مصوبه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن استفاده‌کنندگان از سهمیه زنان، متعهد شدند به میزان سه برابر مدت تحصیل در مناطق محروم خدمت کنند. براساس این مصوبه، شرکت‌کنندگان دستیار پزشکی که حد نصاب نمره قبولی در رشته دستیاری را دریافت نکرده بودند قبل از تحصیل طی یک تعهد محضری، متعهد شدند در رشته دستیاری در صورتی ادامه تحصیل دهند که بعد از اتمام تحصیلات خود ١٢ سال در منطقه محروم خدمت کنند. این در حالی است که این پزشکان زن که اغلب جراح هستند مدعی‌اند چنین تعهدی به اجبار و طی مصوبه ای غیر قانونی از آن‌ها گرفته شده است. «پزشکان معترض، حضور در مناطق محروم را عامل ایجاد مشکل در زندگی شخصی و خانوادگی خود برشمرده و خواستار رسیدگی هر چه زودتر وزارت بهداشت و شخص وزیر به این موضوع هستند.

کارگران

اجرای حکم تعزیری غالب حسینی از اعضای کمیته هماهنگی
غالب حسینی ،فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری طی نامه ای که در تار یخ ١٨/٠٣/٩٣ دریافت نمود ،طی ٢٠روز آینده جهت گذراندن ٦ ماه حکم تعزیری باید خود را به دادگاه معرفی نماید . نامبرده در ٢٩ اسفند سال ١٣٩١ در محل کار بازداشت و به مدت ٢ ماه در سلول های اداره اطلاعات بازداشت بود که با قرار وثیقه ١٥٠ میلیون تومانی در روز ٢٣ اردیبهشت سال ٩٢ از زندان آزاد شد و بعد از دادگاهی در شعبه اول دادگاه انقلاب توسط قاضی بابایی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی به یک سال حکم تعزیری و از حیث تبلیغ علیه نظام به ٦ ماه حکم تعزیری که در مجموع ١٨ ماه حبس محکوم گردید که در دادگاه تجدید نظر به جهت عضویت ر کمیته هماهنگی تبرئه و ٦ ماه حکم جهت تبلیغ علیه نظام تایید گردید که در حا ل حاضر جهت گذراندن باقی مانده حکم باید طی ٢٠ روز آینده خود را به زندان معرفی نماید . کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن حکم صادره علیه این عضو کمیته هماهنگی خواهان لغو احکام صادره علیه کارگران و فعالین کارگر می باشد . کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٢٠خرداد ١٣٩٣

به آزار و اذیت بهنام ابراهیم زاده و جعفر عظیم زاده پایان دهید!!!
بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی بعد از اینکه ماموران از یگانها و نهاد های ضد انسانی و ضد کارگری تحت نظارت مسئولین مربوطه به بند سیاسی ٣٥٠ زندان اوین حمله کردند و در ان حمله ددمنشانه زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس تعدادی از انها را به انفرادی منتقل کرده مورد شکنجه ، اذیت و ازار قرار دادند، همچنین علیه برخی از انها مجددا” اقدام به پرونده سازی کردند یکی از آن زندانیها که مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفتند کارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده است که هنوز در انفرادی تحت بازجویی و شکنجه مداوم بسر می برد، هنوز مشخص نشده است ماموران و سربازان گمنام امام زمان و خدمت گذاران جمهوری اسلامی سرمایه داری که در طی خدمت به سرمایه داری جمهوری اسلامی مجهز به بیماری سادیسم نیز شده اند از جان بهنام ابراهیم زاده چه می خواهند؟ نظام اسلامی سرمایه داری برای پا برجا ماندن، آگاهانه و مداوم به ارتکاب جنایت های گوناگون توسط ماموران و مسئولانش که دائما” از روش های ضد انسانی و ضد کارگری به دو صورت سیستماتیک و سلیقه غیر قانونی و ضد قانونی استفاده می کنند، وابسته است، البته عملکرد جنایتکارانه مسئولین و ماموران با روی کرد سلیقه ای و بیمار گونگی ( سادیستی که به بخشی از وظایف مذهبی این ماموران و مسئولین تبدیل شده است ) خود طی مدت سی و پنج سال عمر ننگین جمهوری اسلامی به نوعی سیستم ، عرف و سنت جنایت کارانه تبدیل شده است، که بر علیه همه ، از راه های گوناگون ، و از زوایای مختلف در جامعه به مردم تحمیل می شود، بارزترین و شفافترین شکل این جنایات علیه زندانیان سیاسی بخصوص کارگران زندانی خود را نشان می دهند، در این نظام سرمایه داری اسلامی کارگران به دلیل اعتصاب ، شکایت از کارفرما،اعتراض به معوقه شدن دست مزدهای خود ، تلاش برای ایجاد تشکل ، فعالیت برای حفظ شغل و داشتن امنیتی شغلی در واقع تلاش برای زنده ماندن و گذراندن زندگی خانواده خود مورد تهدید ، تعقیب ، دستگیری ، شکنجه ، محاکمه و زندانی می شوند، در حالی که همه ای این موارد در هیچ کجای جهان بجزء جمهوری اسلامی سرمایه داری جرم محسوب نمی شوند، حتی این نظام ضد انسانی و ضد کارگری خانواده های زندانیان را نیز از اذیت و آزار بی نسیب نمی گذارد، در پی چنین عرف و سنت و آموزه های جمهوری اسلامی است که خانواده زندانیان نیز به صورت های مختلف همراه عزیزان زندانیشان مجازات می شوند.
٥ روز پیش از زندان اوین به خانواده بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی تلفن کردند که می توانید پنجشنبه ٢٢/٣/١٣٩٣ به ملاقات بهنام بیاید ، خانواده بهنام بنا به تجربیاتی که طی چند سال اخیر از بی قانونی و ضد قانونی بودن مسئولین، باز جوها و نهاد های جمهوری اسلامی بخصوص نهاد های مربوط به زندانیان سیاسی و همچنین ضد کارگری بودن مجموعه جمهوری اسلامی تجربیات بسیاری کسب کردند، به دنبال وجود چنین تجربیاتی بوده است که خانواده بهنام بعد از صحبت با تلفن فوق به دفتر خدابخشی که از مسئولین پرونده زندانیان است رفته و از او خواسته است که دست خطی بدهد چون بار ها گفته اند به ملاقات بیاید ولی وقتی رفتیم هماهنگی های لازم نشده بود و موفق به ملاقات نشدیم و خدابخشی با توجه به اینکه در جریان بوده است برگه ای نیز داده است، اما روز پنجشبه وقتی همسر و نیما پسر بهنام جهت ملاقات در زندان اوین حاضر می شوند ماموران می گویند بهنام اجازه ملاقات ندارد خانواده بهنام هر چه اصرار می کنند و توضیح می دهند که طبق روال عادی نیما باید در بیمارستان محک برای ادامه مداوای بیماری سرطان بستری شود و برای اینکه از نظر روحی توتانایی تحمل چنین مداوای را داشته باشد نیاز مبرم دارد پدرش را امروز ملاقات نماید با توجه به اینکه نزدیک دو ماه است ملاقاتی نداشته ایم و به خاطر نامشخص بودن وضعیت پدرش دچار استرس است ، اما هیچ کدام از این توضیحات و دستور خدابخشی کار ساز نمی شود و ماموران ضد انسانی و ضد کارگر به خانمواده بهنام اجازه ملاقات نمی دهند و چون پنجشبه بود که روز نیمه تعطیلی است خدابخشی نیز رفته بوده و خانواده بهنام امکان دست یابی به او را نداشتند ، اما می دانیم که متاموران و بازجوها امکان پیدا کردن خدابخشی را داشته اند و همچنین وظیفه داشتند طبق برنامه و اطلاع دادن خودشان ملاقات بدهند ، این نشان می دهد که بازجوها نقشه و توطئه ای علیه بهنام در دست اجرا یا قصد ازار و اذیت خانواده او را دارند. قابل ذکر است که این وضعیت نشانه در خطر بودن جان بهنام ابراهیم زاده است همچنین با توجه به اینکه بیش از ٤٠ روز است از وضعیت جعفر عظیم زاده یکی دیگر از کارگران زندانی خبری در دست نیست و او را نیز به صورت گروگان گیری ربوده اند بنا براین جان جعفر نیز در خطر است. جسته گریخته شنیده می شود که جعفر را تحت فشار گذاشتند و مورد شکنجه و ازار قرار می دهند و از او می خواهند انحلال اتحادیه ازاد کارگران را اعلام کند، جعفر جانانه مقاومت می کند و البته ماموران دچار حماقت و سادیسم هستند ، و انقدر شعور ندارند که به فهمند تشکل کارگری به یک نفر یا چند نفر وابسته نیست ، حتی اگر جعفر چنین چیز محالی را اعلام کند باز این تشکل منحل نخواهد شد همان گونه که این باز جوها و ماموران تا به این روز موفق به دریافت چنین اعلامی از هیچ فعال کارگری نشده اند و صد البته از این پس نیز موفق نخواهند شد: اما ، کارگران ، تشکل های کارگری و مردم آزادیخواه : وظیفه یک به یک همه ای ماست که از فرزندان مبارزمردم و کارگران فعال از هر طریق ممکن دفاع و حمایت نماییم، هشیار باشیم که جان بهنام ابراهیم زاده و جعفر عظیم زاده به دلیل بودن در انفرادی و نامشخص بودن وضعیت شان و همچنین در اعتصاب غذا بودن و بیمار بودن رضا شهابی و محمد جراحی و همین طور تحت فشار بودن شاهرخ زمانی و بقیه کارگران زندانی نیاز مبرم به حمایت و دفاع دارند ، آنها را فراموش نکنیم ، چرا که در خط مقدم مبارزه، با دشمن دست به گریبان هستند. از همین حالا باندیشیم که از چه طریقی و با کدام نیروها می توانیم در حمایت از این زندانیان اقدام به فعالیت عملی نماییم . زندانیان سیاسی ازاد باید گردد! بهنام و جعفر باید به سالن های عمومی منتقل شوند به خانواده ها ملاقات داده شود! پیش بسوی اتحاد بیشتر برای فشار بیشتر! پیش بسوی اعتراضات گسترده تر با شعار! کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد! کمیته حمایت از شاهرخ زمانی ٢٢/٣/١٣٩٣

نگران وضعیت جسمی رضا شهابی هستیم (جمعی از زندانیان سیاسی)
از آن روزی که زندانبانان بی رحمانه به بند سیاسی ٣٥٠ اوین یورش بردند و زندانیان بی دفاع را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و سپس با تشکیل تونل وحشت آنها را ضمن ضرب و شتم به انفرادی منتقل کردند هنوز دست از سر این مبارزان دلیر بر نداشتند و قالب مجموعه ی اقدامات سرکوبگرانه ، گروهی از زندانیان سیاسی بند ٣٥٠ اوین را بر خلاف آئین نامه اجرایی سازمان زندانها که بر تفکیک جرایم تاکید دارد به بند های عادی (غیر سیاسی) انتقال دادند، همچنین بر خلاف قانون، گروهی از زندانیان را به زندان رجایی شهر انتقال داده و این اقدامات خلاف قانون هنوز پایان نیافته است. یکی از زندانیان تبعیدی به زندان گوهر دشت کرج آقای رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و از فعالین کارگری است، که در اعتراض به تبعید غیر قانون به مدت ١٣ روز است که دست به اعتصاب غذا زده است،لازم بذکر است که آقای شهابی امروز دچار سر گیجه شده و لحظاتی نتوانست کنترل خود را بدست آورد، ما هم بندیهای او بشدت نگران وضعیت جسمی او هستیم، بنا براین و از این طریق از همه شخصیت ها و نهاد های کارگری و آزادیخواه، می خواهیم برای رسیدگی های قانونی و پیش گیری از صدمات جسمی و معنوی ، در جهت قبول خواسته های بر حق رضا شهابی به حکومت جمهوری اسلامی فشار بیشتری وارد سازند. زندانیان سیاسی ، عقیدتی : ١ـ محمد امیرخیزی ٢- افشین حیرتیان ٣- حشمت الله طبرزدی ٤- شاهرخ زمانی ٥- خالد حردانی ٦- پیروز منصوری ٧ – سعید ماسوری ٨- صالح کهندل

اطلاعیه شماره ٦٩: رضا شهابی درحالی وارد پنجمین سال حبس خود شد که . . .!
٢٢ خردادماه ١٣٨٩ رضا شهابی را به جرم دفاع از حق و حقوق کارگران شرکت واحد و عضویت در سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت کردند. پس از آن روز اتفاقات ناگوار زیادی برای این کارگر زندانی افتاد که شرح گوشه‌ای از آنها در اطلاعیه‌های پیشین این کمیته آمده: انفرادی‌های طولانی مدت، بازجویی‌های پی در پی و طاقت‌فرسا و بعضاً همراه با کتک‌کاری، فشارهای روانی و عصبی شدید از جمله تهدید به اعدام، دچار شدن به مشکلات وخیم جسمی که اکثر آنها به دلیل برخوردهای فیزیکی مأموران بوده است،‌ عدم رسیدگی پزشکی به این مشکلات که باعث وخیمتر شدن اوضاع وی شده است و . . .رضا یکبار از ناحیه گردن تحت عمل جراحی قرار گرفت و مسئولان به جای اینکه اجازه دهند دوران بعد از عملش را در منزل و در محیطی آرام طی کند، علیرغم نظر صریح پزشک معالج، او را به زندان بازگرداندند که این امر باعث وخیمتر شدن اوضاع جسمی رضا شد. بار دیگر اسفندماه سال قبل و پس از ماهها اعتراض رضا را که از مشکل حاد کمر و ستون فقرات رنج میبرد و پای چپ‌اش بیحس شده بود، مجدداً برای معاینه به بیمارستان منتقل کردند و پزشک معالج پس از معاینه دستور عمل جراحی فوری داده بود. اما مسئولان به جای مهیا کردن مقدمات این عمل، رضا را به زندان بازگرداندند و حالا به جای بیمارستان او را به زندان گوهردشت کرج منتقل کرده اند که وضعی به مراتب وخیمتر از زندان اوین دارد. این انتقال بدون هیچ اطلاع قبلی بوده است و هیچ توضیح و دلیلی هم برای آن داده نشده و هیچ فرصتی برای دفاع از جرم احتمالی هم به رضا داده نشده است! حق ابتدایی هر زندانی است که در شهر محل سکونت‌اش دوران حبس را بگذراند تا خانواده مجبور نشوند برای ملاقات مسیری طولانی را طی کنند. زندان گوهردشت وضعیتی بسیار نامناسب دارد: تراکم جمعیت زیاد در اتاق‌ها، وضعیت وخیم بهداشت، عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان، غذای بسیار نامناسب و غیرقابل خوردن، دریافت پول بابت هرنوع خدمت و . . . تنها گوشه‌ای از شرایط اسفبار این زندان است. حال رضا را با همان شرایط وخیم جسمی به چنین جایی منتقل کرده‌اند. گویی به جای درمان او قصد جانش را کرده‌اند! رضا نیز به محض ورود به زندان گوهردشت اعلام اعتصاب غذا کرده است و اکنون سیزدهمین روز از این اعتصاب می‌گذرد. در پی این اعتصاب غذا رضا دچار کاهش وزن شدید و نوسان فشار شده است که با توجه به وضعیت حاد جسمی اش خطرات زیادی را در پی دارد. همچنین به دلیل این اعتصاب غذا مصرف دارو برای رضا تقریباً غیرممکن است که این امر هم به نوبه ی خود بر وخامت حال او می افزاید. در ضمن تا کنون هیچ پزشکی در زندان گوهردشت وی را معاینه نکرده است. کمیته دفاع از رضا شهابی به شدت نگران سلامت این عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد است و ضمن اعتراض شدید به این انتقال، خواستار انتقال سریع رضا به بیمارستان برای پیگیری عمل جراحی کمر و ستون فقرات است و از تمامی تشکلهای کارگری ایران و جهان میخواهد به هر شکل ممکن اعتراض خودشان را نسبت به وضعیت رضا شهابی اعلام کنند.
کمیته دفاع از رضا شهابی – ٢٣ خرداد ١٣٩٣

چرا ما کارگران احتیاج به تشکل داریم؟ / شاهرخ زمانی , رضا شهابی و محمد جراحی
در برابر تبعیض و نابرابری که توسط سرمایه داری تحمیل می شود ، تشکل و آگاهی طبقاتی تنها ضامن تحقق و کسب مطالبات کارگران است، طبقه ١٤ میلیونی کارگران که همراه خانواده خود بیش از ٥٠ میلیون از جمعیت ایران را تشکیل می دهند، بعنوان نیرو ی اصلی جمعیت و تولید تمامی نعمت های جامعه در عرصه های نفت و پتروشیمی ، ماشین سازی ، الکترونیک ، معادن ، حمل نقل ، کشاورزی و خدمات ساختمان هستند، که در سنگر مقاومت و مبارزه در مقابل استثمار ،نا عدالتی، زور و ظلم در صف مقدم قرار دارد. آمار شورای امنیت ملی مولتی میلیادر های حاکم در اعتراف بر رشد اعتراضات و اعتصابات روزمره کارگری و تهدید و چنگ و دندان نشان دادن محافظان مافیای ثروت و قدرت به کارگران از مهمترین دلایل اثباتی این گفته است. حال سوال این است که :
چرا؟ با وجود مشکلات و معضلات عدیده مانند بیکاری میلیونی ، ٧٥ در صد صنایع ورشکسته ، اخراج های گسترده ، نبود امنیت شغلی ، دستمزد های یک چهارم زیر خط فقر ، نابودی تامینات اجتماعی در عرصه بیمه ها ، بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش ، حذف هر روزه خدمات عمومی، ورزش و تفریحات، … یعنی اوضاع هر روز بیشتر از قبل رو به وخامت می رود. و همچنین با وجود بالاترین نرخ گرانی و تورم که حاصل سیاست های ضد کارگری و دیکته شده نهاد های سرمایه داری جهانی مانند صندوق بین المللی پول ، سازمان تجارت جهانی ، بانک جهانی و … است، گریبان کارگران و مردم را می فشارد و به بهای گرسنگی و بی خانمانی کارگران هر روز افزایش بیشتری می یابند و به نوبه خود باعث افزایش و گسترش اعتصابات و اعتراضات روز مره می گردند، اما ، چرا جنبش کارگری به نتیجه مطلوبی در تحقق خواسته هایش نمی رسد؟
جواب ما به این سوال بسیار واضح و روشن است : ارتش ٥٠ میلیونی کارگران بسیار متفرق و پراکنده است، و در مقابل سیاست های ادامه و تشدید بهره کشی و سرکوب مادی و معنوی، برنامه ریزی شده سراسری و هماهنگ طبقه سرمایه داری و دولت اش فاقد نقشه ، برنامه و تشکیلات سراسری است، بنابراین مبارزاتش تکی، پراکنده ، خود به خودی و محدود می باشد و این مسئله مانند این است که با سنگ و کلوخ به جنگ تانک و مسلسل بروی، و یا در بهترین حالت گردانهای پراکنده یک به یک به جنگ یک ارتش منظم و تا دندان مسلح و مدرن بروند. به عبارتی در حالی که چند صد شرکت فرا میلیتی امپریالیستی درهماهنگی وبا استفاده از ٧٠ الی ٨٠ مولتی میلیادر دولتی و شبه دولتی در ایران ( و امثال اینها با اندکی کم وبیش در بقیه کشور های جهان )به عنوان شرکا و مباشرین ایرانی خود با تشدید استثمار کارگران و کلیه مزد بگیران در سطح ملی و جهانی با طرح و برنامه های دقیق و منطبق با شرایط کنونی طراحی کرده اند. شرکت های چند ملیتی با در اختیار داشتن دولت ها و تمامی ابزار های حاکمیت و تکنولوژی های مدرن طرح های فوق را در غالب جهانی کانالیزه می کنند، سپس مباشرین و شرکای آنها (٧٠ الی ٨٠ مولتی میلیادر حاکم و صاحب دولت) در کشورهای مانند ایران طرح های فوق را مو به مو به اجرا در می آورند. اما کارگران ایران به عنوان گردانی از ارتش چند میلیاردی کارگران جهان در سطح ملی و جهانی پیش کش حتی در سطح یک رشته مانند حمل و نقل ، ساختمان ، ماشین سازی ، پتروشمی و نفت و از این هم بدتر حتی در سطح یک کارخانه هم در مقابل تشکیلات طبقاتی سازمان یافته تا دندان مسلح سرمایه داری فاقد برنامه و تشکل مبارزاتی سراسری بوده و دنباله رو حوادث و منتظر نجات بخش از غیب و منتظر فرصت طلایی خیالی هستند . در حالی که بر تری ما نسبت به دشمنان طبقه کارگر به جرائت می توان گفت ١میلیون در مقابل یک است.
طبقه کارگر جهانی در طول دویست سال تاریخ مبارزات خود با ایجاد سه انترناسیونال (تشکیلات جهانی طبقاتی کارگران) و در عرصه تشکل و آگاهی و اشکال مبارزه طبقاتی تجاربی ذی قیمتی اندوخته است، تا به عنوان سلاح برنده علیه بهره کشی و استثمار و استبداد طبقه سرمایه دار و برای رسید به عدالت اقتصادی و اجتماعی و در تعیین سر نوشت اقتصادی و سیاسی خود به کارگیرد، در عرصه تشکل های طبقاتی تعاونی ها ، صندوق های همیاری، سندیکا ، اتحادیه ، فدارسیون و … که به عنوان ابزار نبرد در عرصه های اقتصادی هستند و حزب سیاسی مستقل کارگری ، شوراهای کنترل و شوراهای نمایندگان، کمیته های متنوع به عنوان تشکلهای سیاسی و گروههای ورزشی ، هنری و مدنی به عنوان تشکل های قانونی – اجتماعی و همچنین با استفاده از آنها در هماهنگی و همراه اعتراضات و اعتصابات اقتصادی و سیاسی محدود و سراسری ، قیام ، تحصن ، میتیگ و غیر ه به عنوان اشکال مبارزات طبقاتی تجربه کرده است، و مهمتر اینکه آگاهی سوسیالیستی به عنوان علم شناخت حرکت در قوانین اجتماعی و علم رهای از بردگی اقتصادی و سیاسی و علم بر قراری حاکمیت طبقاتی کارگری را در حافظه تاریخی و انبان خود به عنوان توشه راه مبارزه دارد. همین طور طبقه کارگر ایران به عنوان گردانی از ارتش چند میلیاردی جهان با تاریخ صد و اندی سال مبارزه، تجارب گرانبهای ثبت شده در حافظه خود دارد، از جمله احزاب اجتماعیون و عامیون ، سوسیالیست ، عدالت ، کمونیست ، توده و از سال ١٣٢٠ تا ١٣٣٢ شورای متحده کارگری به عنوان فدراسیون سراسری اتحادیه ها و عضو نهادهای جهانی کارگری و سازماندهنده اعتصابات اقتصادی و سیاسی متعدد کارکرده است، همچنین با دستآوردهای بسیار مهم از جمله تدوین مترقی ترین قانون کار در خاور میانه در سال ١٣٢٥ و خلع ید خارجی از شرکت نفت و بالاخره مهم تر از همه اعتصابات سراسری و سیاسی در انقلاب ١٣٥٧ و تشکیل بیش از ١٦٠ شورای کنترل کارگری به عنوان مجری تعیین سرنوشت دمکراتیک اقتصادی – سیاسی را در حافظه تاریخی خود ثبت کرده است، که البته باید تجربیات فوق را در عرصه پیکار طبقاتی به کار ببندد. طبقه کارگر ایران در شرایط کنونی علی رغم بیکاری و اخراج های گسترده ، علی رغم منع فعالیت های قانونی حتی در حد کشور های همسایه و شرایط بسیار سختی که در ان قرار دارد. اما با وجود پتانسل مبارزاتی بسیار بالا و شرایط اماده از جهات مختلف و تجربیات ذکر شده که باید بعنوان تکیه گاه و سنت قابل استفاده در رابطه با داشتن و ساختن تشکل صنفی و سندیکا و … قرار بگیرند، همچنین باید از اعتصابات گسترده و تجارب غنی صد ساله جهت ساختن تشکل های لازم قدم های بلندی رو به جلو بردارد، و با استفاده از تشکل های موجود و همچنین با ایجاد هیات های موسس سندیکا ها و اتحادیه ها در کارخانجات و مراکز کارگری بر اساس مطالبات پایه خود و طرح آنها از جمله : اشتغال دائم ، دستمزد ها ، حق اعتصاب ، حق قرارداد های دسته جمعی و بالا خره حق تدوین قانون کار مترقی در جهت تشکیلات سراسری حرکت کند و صفوف مبارزه پراکنده خود را در مقابل طبقه متحد دارا ( سرمایه داری) یک پارچه سازد، چرا که ؟ تنها چاره کارگران وحدت و تشکیلات است . شاهرخ زمانی عضو هیات موسس سندیکای نقاشان تهران و عضو کمیته پیگیری … از زندان گوهر دشت کرج رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه از زندان گوهر دشت کرج محمد جراحی کارگر عسلویه عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری از زندان مرکزی تبریز

داوود سندیکا: حمایت وزارت کار و عوامل امنیتی از تشکل های دست ساز ضد کارگری و شوراهای فرمایشی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:
علیرغم تمام تلاش های همکاران سندیکایی در سامانه یک برای افشای ماهیت ضدکارگری شوراهای اسلامی کار شرکت واحد و موفقیت و اگاهی رانندگان در جهت عدم شرکت در انتخابات ضدکارگری شوراها و مشخص شدن ماهیت متقلب شوراهای شرکت واحد بر اساس مدارکی که اعضای فعال سندیکای کارگران شرکت واحد در سال گذشته به وزارت کار ارسال کردند و با پی گیری و تجمعات مختلف از وزارت کار خواستار انحلال شوراهای ضدکارگری شدند وزارت کار در واقع با وجود اسناد معتبر بر مشخص بودن تقلب در انتخابات سامانه یک دستور توقف این انخابات را صادر کرد ،اما از انجا که شوراهای اسلامی کار از دست پرورده های خانه ضدکارگر و عوامل امنیتی است گویا با توصیه مقامات بالا این محدویت را برداشته و مجددا قصداقدام به برگزاری انتخابات در سامانه یک اتوبوسرانی کرده اند که این مسئله باعث اعتراض همکاران راننده سامانه یک گردید و دیروز مورخ ٢١خرداد ماه گروهی از رانندگان سندیکایی به محل وزارت کار رفتند و در این موضوع مجددا شکا یاتی را مطرح کردند و مسئولین وزارت کار وقتی اعتراض این رانندگان را دیدند قول رسیدگی را به رانندگان معترض سندیکایی دادند . هر چند که اینطور که مشخص شده از طرف حاکمیت با تشکیل سندیکای کارگری و تشکل های مستقل مخالفت می شود و گرنه دولت روحانی هم وعده حمایت از تشکل های مستقل را بارها داده اما هیچ شواهدی دال بر این عمل به این گفتار وجود ندارد.

ادامه اعتصاب کارگران در بافق و ضرورت ایجاد تشکل معدن چیان
اعتصاب بیش از ٥ هزار کارگر و مهندس شرکت سنگ آهن مرکزی شهرستان بافق در استان یزد هم چنان ادامه دارد و بر اساس خبرها، بیست و سومین روز خود را پشت سر گذاشت. مهم ترین خواست کارگران اعتصابی، جلوگیری از خصوصی سازی این معدن است و به نظر می رسد مقام های دولتی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه در دستور کار ندارند. ما به عنوان جمعی از کارگران و فعالین کارگری که در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری متشکل شده ایم، هفته گذشته در بیانیه ای با حمایت از کارگران بافق و خواسته های آنها، خواستار پشتیبانی دیگر کارگران ایران از این اعتصاب شدیم. اما در اینجا می خواهیم به یک نکته مهم و کلیدی که همواره روی آن تاکید داشته ایم، یعنی مبارزه برای ایجاد تشکل مستقل کارگران بپردازیم. به باور ما کارگران فقط باید به نیروی خود تکیه داشته باشند و تشکل خودساخته را نیر می توانند به اراده و قدرت خود ایجاد کنند. تشکل مستقل کارگری آن حلقه مفقوده ای در جنبش اعتراضی کارگران است که ما بارها از ضرورت ایجاد آن سخن گفته ایم. در سال های اخیر شرایط سخت و طاقت فرسای کار در معادن، بی حقوقی و دستمزد پایین کارگران و انفجارهای مرگ بار معدن و هم چنین رشد اعتراض های کارگری در این بخش، ایجاد تشکل سراسری معدن چیان را به یک ضرورت عینی و واقعی تبدیل کرده است. امروزه کارگران معدن چی در بیشتر کشورهای دنیا با مبارزه و نیروی خود تواسته اند تشکل خود را ایجاد کنند و به حاکمان سرمایه داری تحمیل نمایند. کارگران اعتصابی معدن بافق نیز می توانند در درون همین اعتراض جاری، قدم های بزرگی را برای ایجاد تشکل کارگران معدن و سراسری کردن آن بردارند. تشکل کارگری را می توان از همین مجامع عمومی که در درون اعتراض و اعتصاب های جاری کارگران تشکیل می شود، پایه ریزی کرد. ایجاد تشکل کارگران معدن، یک ضرورت عاجل است و می تواند نقش تعیین کننده ای در پیشبرد خواسته ها و مطالبات این بخش از طبقه کارگر داشته باشد. ما از همه کارگران معدن بافق می خواهیم که به نیروی اراده و آگاهی خود، متشکل شوند. رمز موفقیت کارگران در اتحاد و تشکل آنهاست. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ٢٠ / ٣ / ١٣٩٣

تایید احکام صادره علیه فعالین کارگری بوکان در دادگاه تجدید نظر استان
به گزارش رسیده دادگاه تجدید نظر استان کردستان احکام صادره در دادگاه بدوی در رابطه با ٥ فعال کارگری شهر بوکان را تایید کرد. بر اساس این حکم جمال مینا شیری و هادی تنومند هر کدام به سه سال و نیم حبس تعزیری و همچنین قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور ومحمد کریمی هر یک به ٢ سال حبس تعزیری محکوم شدند. لازم به ذکر است که این فعالین در تاریخ ٢٩ آذر ٩١ به دلیل شرکت در مجمع عمومی کمیته هماهنگی بازداشت شده بودند و پس از طی ٤٣ روز بازداشت با قرار وثیقه ٣٠ میلیونی از زندان آزاد شدند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن احکام صادره علیه جمال میناشیری، هادی تنومند، قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور و محمد کریمی خواهان شکسته شدن این احکام و آزادی و بی قید و شرط همه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی می باشد. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٢٤ خرداد ١٣٩٣

دستمزدهای پرداخت نشده

پرداخت حقوق کارگران شهرداری اشنویه بازهم به تعویق افتاد
١٨خرداد: حقوق ماهیانه کارگران خدمات شهری شهرداری اشنویه دو ماه است پرداخت نشده است.
یکی از دلایل پرداخت نامنظم حقوق کارگران خدمات شهری در اشنویه سپردن فعالیت های خدماتی به شرکت های خصوصی است. این شرکتها با مدیریت نادرست و برنامه ریزی های غلط عمدتاً در پی کسب سود بوده و در اغلب موارد علاوه بر لحاظ نکردن کیفیت ارائه خدمات حقوق پرسنل و کارگران را به بهانه عدم اختصاص اعتبار از سوی شهرداری به تعویق می اندازند. از سوی دیگر شهرداری اشنویه نیز با سپردن امورات خدمات شهری به شرکت های خصوصی عملاً جوابگوی شکایات کارگران نبوده و پیمانکاران را مقصر اصلی این مساله قلمداد می کند. حال با این اوضاع حقوق نزدیک به دوماه کارگران خدمات شهری اشنویه در گیر و دار مشکلات بین شهرداری و شرکت خصوصی همچنان بلاتکلیف است و کارگران زحمتکش بایستی همچنان در حسرت تهیه حداقل مایحتاج روزگار بگذرانند.

۱۱ماه حقوق ها پرداخت نشده
٢٢٠نفر از کارگران کارخانه «آجر جیل» در اهواز با تعطیلی کارخانه و تعویق ١١ ماه حقوق با کارفرمای این کارخانه روبرو شده اند. کارفرما از فروردین سال گذشته حقوق کارگران راپرداخت نکرده است.

تاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق کارگران بازنشسته صنعت فولاد
حقوق کارگران بازنشسته صنعت فولاد علی رغم آنکه موضوع سهم‌شان در صندوق بازنشستگی مشخص شده است اما حقوق‌شان با تأخیر یکی دو ماهه پرداخت می‌شود .

ناامنی محیط کار

سقوط مرگبارکارگرجوان در چاهک آسانسور
٢٢خرداد: یک کارگرجوان افغانی ٢٠ ساله(فیض الله ـ الف) در ساختمان ٦ طبقه در حال احداث به علت نامشخصی به داخل چاهک آسانسور افتاد و از طبقه ششم تا طبقه منفی یک سقوط کرد.

واژگونی مینی بوس کارگران معدن البرزگان در محور اولنگ رامیان
٢١خرداد: یک دستگاه مینی بوس کارگران معدن البرزگان رامیان در مسیر برگشت از معدن در مسیر محور اولنگ رامیان –حد فاصل معدن البرزگان به رامیان- واژگون شد. و دو نفر از سرنشینان آن زخمی شدند.

انتشار گاز سمی و مرگ سه کارگر
کشته شدن سه کارگر در یک واحد مقواسازی در شهرک صنعتی اشکذر در استان یزد بر اثر استنشاق گازهای سمی .

قطع دست کارگر خشت زن در حین تمیز کردن نوار نقاله
کارگر ٣٨ ساله‌ در حین سرویس دستگاه‌ نوار نقاله در ٣٥ کیلومتری میامی، روستای خادم آباد در استان خراسان رضوی، به هنگام کار دچار حادثه شد و دست چپ خود را از ناحیه بازو از دست داد.

تهران مرگ کارگر ساختمانی
٢٤خرداد: یک کارگر ساختمانی ٣٥ ساله بر اثر سقوط از طبقه ١٩ یک ساختمان در حال ساخت درتهران جان خود را از دست داد.

سقوط از ساختمان نیمه کاره، مرگ کارگر ٥٠ ساله را رقم زد
٢٣خرداد: سقوط کارگر ٥٠ ساله حین کار در یک ساختمان نیمه کاره در شهرک مرزداران تبریز بر روی نخاله‌های ساختمانی افتاد و جان سپرد.

ریزش کانال جان ٢ کارگر را گرفت
١٨خرداد: ریزش دیواره کانال فاضلاب شرکتی در شهرستان ایجرود دو کارگر را به کام مرگ کشاند.

گزارش

دخل و خرج کارگران خباز با مزد سال ٩٠ جور در نمی‌آید
انجمن صنفی کارگران خبازی های سنندج و حومه با صدور بیانیه ای نسبت به افزایش نیافتن حداقل دستمزد کارگران خباز که نزدیک به سه سال بدون تغییر باقی مانده است، اعتراض کرد. انجمن صنفی کارگران خبازی های سنندج و حومه با صدور بیانیه ای نسبت به افزایش نیافتن حداقل دستمزد کارگران خباز که نزدیک به سه سال بدون تغییر باقی مانده است، اعتراض کرد. در این بیانیه با اشاره به مشکلات اقتصادی که در سه سال گذشته به دلیل عدم افزایش دستمزد کارگران خباز برای آنها و خانواده‌ایشان ایجاد شده است، از مسئولا خواسته شده تا به وضعیت آنها رسیدگی شود. به گزارش خبرنگار ایلنا، متن کامل این بیانیه که در تجمع دو روز پیش کارگران خبازی های سنندج مقابل فرمانداری این شهرستان قرائت شد در این بیانیه آمده است: مدتی است که کارگران خبازیهای شهر سنندج و حومه در اعتراض به عدم افزایش دستمزدهای خود که قریب به سه سال بدون تغییر باقی مانده، اقداماتی قانونی را در راستای رسیدن به مطالبات برحق و قانونی خود انجام داده‌اند. اما متاسفانه تمامی این اقدامات، مکاتبات و مراجعات نمایندگان قانونی این صنف با نهادها و ارگانهای دولتی ذیربط و اتحادیه کارفرمایان خباز تاکنون بی نتیجه مانده و تنها چیزی که نصیب کارگران شده وعده وعید بوده است. این عدم رسیدگی به مشکلات کارگران در حالی است که تورم موجود در کشور با افزایش قیمت حاملهای انرژی از سوی دولت و افزایش بی رویه اجاره مسکن و نیز چند برابر شدن قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز سفره کارگران که روز به روز خالی و خالی تر می‌شود، موجب به خطر افتادن معیشت اکثر کارگران خباز شده به طوری که این کارگران حتی قادر به تامین نیازهای اساسی زندگی‌شان نیستند و چون مبنای دستمزد فعلی کارگران خباز تورم سال ١٣٩٠ می‌باشد دخل و خرج این کارگران تحت هیچ مکانیسمی با هم جور درنمی آید و جوابگوی تورم موجود در کشور نیست. براساس این بیانیه کارگران خباز خواهان افزایش سریع و بی قید و شرط دستمزدهای خود برابر با ماده ٤١ قانون کار هستند. در این بیانیه آمده است: ما کارگران خباز دیگر تاب تحمل این همه فشار اجتماعی، اقتصادی که طی این سالیان به خود و خانواده‌هایمان وارد شده است را ندارنیم و از مسئولین مربوطه می‌خواهیم تا هرچه سریع تر به این مشکل بزرگ رسیدگی کنند.

مرگ روزانه ٨جوان بر اثر استفاده از مواد مخدر
دبیر کمیته برگزاری سالروز مبارزه با مواد: مرگ روزانه ٨ جوان بر اثر استفاده مواد مخدر و گفت: بخش اعظم زندانی‌ها و ٥٠ درصد طلاق‌های کشور به مواد مخدر مرتبط است.

ویژه سونامی بیکاری

کارخانجات مازندران یکی پس از دیگری تعطیل شدند
شهرستان قائمشهر، کمال علیپور نماینده مجلس؛ در سال‌های گذشته کارخانجات مازندران یکی پس از دیگری تعطیل شدند. نرخ بیکاری چهار شهر قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ حدود ٢٢ درصد است.

تعطیلی بیش از ٥هزار واحد تولیدی در شهرك‌های صنعتی
نماینده مردم گرگان و آق قلا اعلم کرد: طبق آمار رسمی وزارت صنعت و معدن از ٣١ هزار واحد تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی حداقل ٥ هزار و ٤٠٠ تعطیل و بقیه با پایین‌ترین ظرفیت مشغول کار می‌باشند

اخراج کارگران شرکت اشکان سازه غرب
اتحادیه آزاد کارگران ایران : طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در فروردین ماه ٩٣ تعداد ٨ نفر از کارگران شرکت اشکان سازه غرب اخراج شدند. این کارگران در مرخه ٢٣/٣/٩٣ در اداره کار شهرستان دهگلان در هیئت تشخیص جهت رسیدگی به شکایت طرح شده جلسهایی برگزار شد. لازم به توضیح است کارگران قراردادی در فروردین ماه ٩٣ قرارداد کاری از طرف کارفرما با کارگران منعقد نشد و کارفرما تمدید قرارداد را مشروط به این نموده بود که کارگران هر اندازه کارفرما صلاح بداند دستمزد دریافت کنند و یا تا هر میزانی که کارفرما مایل باشد باید در ساعات اضافه کاری در شرکت مشغول به کار باشند ولی این موارد از طرف کارگران مورد اعتراض قرار گرفت و به همین دلیل کارفرما از ادامه ی کار این کارگران جلوگیری به عمل آورد در ضمن این کارگران بابت ساعات اضافه کاری و حق شیفت کاری و پرداخت بیمه های معوقه و مانده مرخصی و… سال ٩٠ و ٩٢ از کارفرما طلب کار میباشند
اتحادیه آزاد کارگران ایران. ٢٥ خرداد ٩٣

اخبار بین المللی

برزیل – تظاهرات معلمان در آستانه‌ برگزاری جام جهانی‌ فوتبال
سومین روز از اعتصاب کارکنان متروی شهر سائوپائولو در برزیل با مواجهه پلیس همراه شد. کارکنان خطوط مترو در حالی به اعتصاب خود ادامه می دهند که تنها ٥ روز تا آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال در این کشور باقی است. این بازیها قرار است طی روزهای ١٢ ماه ژوئن تا سیزدم ماه جولای در ١٢ شهر برزیل برگزار شود و نخستین بازی دوره مقدماتی نیز در شهر سائو پانولو برگزار خواهد شد. اعتصاب کنندگان خواستار افزایش دستمزد و حقوق مزایای اجتماعی هستند. متروی شهر سائو پائولو با جمعیتی حدود ١٠ میلیون نفر، روزانه به طور میانگین ٥ میلیون مسافر را جابجا می کند و مختل شدن این سیستم، حمل و نقل شهری را با چالشی جدی مواجه کرده است. همزمان با افزایش اعتراض و اعتصاب ها در آستانه مسابقات جام حهانی فوتبال در برزیل، مسئولان فیفا نسبت به بروز اختلال در جریان برگزاری مسابقات ابراز نگرانی کرده اند.

اسپانیا – راهپیمایی اعتراضی علیه نظام سلطنتی
هزاران تن از معترضان به خانواده سلطنتی اسپانیا روز شنبه ٧ ژوئن (١٧ خرداد) در خیابان های مادرید، پایتخت این کشور به راهپیمایی پرداخته و خواستار برچیده شدن نظام سلطنتی شدند. یکی از این مخالفان نظام پادشاهی می گوید: ما می خواهیم شهروند باشیم و نه فرد. ما می توانیم در یک جمهوری خواستار پاسخگویی رئیس جمهور شویم اما با پادشاه نمی توانیم این را بکنیم. ما نمی خواهیم که خانواده ای فاسد بر ما به عنوان بوروبن حکومت کند. در گالیسیا نیز همزمان با راهپیمایی در پایتخت، شماری از چپ گرایان تظاهرات کرده و خواستار برپایی همه پرسی شدند. دختری در این تجمع اعتراضی می گوید: امروز ما می خواهیم که حق تصمیم گیریمان را مطالبه کنیم. بنابراین می توانیم تصمیم بگیریم که پادشاهی یا جمهوری یا چه نوع نظامی می خواهیم بنا کنیم.

ایتالیا – اعتصاب کارکنان بخش دولتی
حدود ٢٠ هزار کارمند دولت در شهر رم، پایتخت ایتالیا، در اعتراض به برنامه‌ی دولت محلی برای کاهش حقوق خود دست از کار کشیدند. این اعتصاب به درخواست سه اتحادیه‌ی مهم ایتالیا، کنفدارسیون عمومی کار، کنفدراسیون اتحادیه‌های صنفی ایتالیا و اتحادیه‌ی کار ایتالیا برگزار شده است. کارکنان اعتصاب کننده شامل کارکنان بخش اداری، معلمان دوره‌های پیش دبستانی و مأموران کنترل ترافیک بودند. به گفته اعتصاب کنندگان ایگنازیو مارینو شهردار رم نباید مزایای پرداختی آنها را کاهش دهد. وزارت اقتصاد و امور دارایی ایتالیا پیشنهاد کاهش مزایا را مطرح کرده و گفته است که مزایای کارکنان امور شهری به عملکرد آنها یا تولید ارتباط ندارد و بنابراین باید قطع شود. کارمندان اعتصاب کننده همچنین به این موضوع که نمی‌توانند از عهده‌ی افزایش هزینه‌های زندگی برآیند، اعتراض دارند. ایتالیا در یک دهه‌ی گذشته کندترین رشد اقتصادی را در حوزه‌ی یورو داشته است و این در حالی است که این کشور در همین مدت سیاست‌های ریاضتی و کاهش هزینه‌ها را در دستور کار قرار داده است و این مسئله نگرانی جدی بسیاری از مردم این کشور را به دنبال داشته است. نرخ بیکاری در ایتالیا در ماه فوریه به رکورد ١٣ درصد رسید و نرخ بیکاری جوانان ایتالیایی به رقم ٤٢.٤ درصد افزایش یافت. مردم ایتالیا در سال‌های اخیر بارها اعتراضاتی علیه نرخ بالای بیکاری، شرایط سخت اقتصادی و دشواری‌های ناشی از سیاستهای ریاضتی اعمال شده از سوی دولت برگزار کرده‌اند.

آلمان – اخراج سازیهای وسیع در شرکت زیمنس
مدیر اجرایی زیمنس می گوید بزرگترین شرکت مهندسی اروپا بدلیل سیاستهای کاهش بودجه، نزدیک به یازده هزار و ششصد موقعیت کاری را موقتا از چرخه نیروی کار این شرکت حذف خواهد کرد.
تعدیل نیروی کار زیمنس چیزی معادل ٣ درصد از کل نیروی کار در یکی از قدیمی ترین شرکتهای مهندسی جهان است. در این میان، هفت هزار و ششصد پست به شرکتهای زیر مجموعه زیمنس منتقل خواهند شد و چهار هزار تای دیگر در راستای سیاستهای منطقه ای از چرخه زیمنس حذف خواهند شد.

برزیل – تعویق اعتصاب برای دو روز و از سر گیری آن همزمان با بازی‌ها‌ی جام جهانی‌
کارکنان خطوط متروی شهر سائوپائولو در برزیل اعتصاب خود را برای دو روز به حالت تعلیق درآوردند. آنها می گویند روز پنج شنبه١٢ ژوئن (٢٢ خرداد) و همزمان با اولین بازی جام جهانی اعتصاب خود را از سر خواهند گرفت. آلتینو دی ملو پرازر، رئیس اتحادیه کارگری مترو برزیل می گوید: در یازدهم ژوئن تجمع دیگری برگزار می شود و براساس نتیجه آن شاید روز دوازدهم بار دیگر دست به اعتصاب زدیم. این اعتصاب از پنج شنبه گذشته آغاز و موجب اختلال جدی در شبکه حمال و نقل بزرگترین شهر برزیل شده است. کارمندان مترو خواستار افزایش حقوقشان به میزان ١٢ درصد هستند اما مترو افزایش ٨.٧ درصدی را پیشنهاد کرده است. ناآرامی های اخیر در برزیل برخاسته از خشم مردم این کشور از اختصاص بودجه کلان برای میزبانی جام جهانی فوتبال است. در حالیکه فقر و نبود امکانات بهداشتی و آموزشی در این کشور بیداد می‌کند. پلیس برزیل برای متفرق کردن تجمع اعتصاب کنندگان در روزهای اخیر به پرتاب گاز اشک آور متوسل شد.

شیلی – درگیری پلیس با دانشجویان معترض
نیروهای پلیس شیلی با ده‌ها هزار دانشجوی معترض به وضعیت سیستم آموزشی در شهر سانتیاگو پایتخت این کشور درگیر شدند. به نقل از رویترز، پلیس شیلی با استفاده از گاز اشک آور و ماشین آبپاش سعی کرد هزاران دانشجوی معترض را که در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده بودند متفرق کند. بر اساس این گزارش دانشجویان از رئیس جمهور شیلی می خواستند تا سیستم آموزشی این کشور را اصلاح کند. دانشجویان اعلام کردند، طرح های در نظر گرفته شده برای اصلاح سیستم آموزشی شیلی به هیچ وجه کافی نبوده و در تناقض با انتظارات اولیه دانشجویان است. رئیس جمهور شیلی که برای دومین بار در ماه مارس امسال قدرت را در اختیار گرفته قول داده بود تا همه تلاش خود را برای اصلاح سیستم آموزشی کشور انجام دهد. سیستم آموزشی شیلی هم اکنون به شدت به نفع مدارس خصوصی است ٢١ می نیز پلیس شیلی با استفاده از گاز اشک آور و توپ آبپاش به تجمع اعتراض آمیز هزاران دانشجو و فعال محیط زیست در شهر والپاراسیو حمله کرده بود. ٨ می نیز هزاران دانشجوی معترض به سوی کاخ ریاست جمهوری شیلی تظاهرات آرام و مسالمت آمیزی برگزار کردند و خواستار اجرای اصلاحات ساختاری در نظام آموزشی شدند. دانشجویان معترض بر این باورند که مدارس و دانشگاه های دولتی کیفیت لازم را ندارند و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیز به شدت بالا است.شیلی از سال ٢٠١١ میلادی صحنه اعتراضات دانش آموزان و دانشجویان نسبت به وضعیت آموزشی است.

فرانسه – اعتصاب کارگران در راه آهن سراسری
اتحادیه های کارکنان راه اهن در فرانسه در اعتراض به اصلاحات پیشنهادی مسئولان راه آهن این کشور برای مهار بدهی سرسام آور بخش حمل و نقل ریلی، اعتصاب ٢٤ ساعته سراسری را اغاز کردند. به نقل از خبرگزاری فرانسه ،‌ اعتصاب کارکنان راه اهن ملی فرانسه از شامگاه سه شنبه١٠ ژوئن (٢٠ خرداد) آغاز شد ولی بیشترین تاثیر آن ، روز چهارشنبه احساس خواهد شد که بخش قطارهای مرتبط با دیگر کشورهای همسایه فرانسه را در بر می گیرد. از هر دو یا سه قطار سریع السیر فرانسوی ، فقط یک قطار فعال خواهد بود. بر اساس گزارش ها ، بیشترین شمار اعتصاب کنندگان در بخش گیرندگان بلیط و رانندگان لوکوموتیوها خواهد بود. سه شنبه شب ، پاریس شاهد ترافیک سنگین خیابان ها بود.

فرانسه – اخراج بیش از ١٥٠٠ تن‌ از شرکت بوییگ تله کام
شرکت مخابراتی و خدمات اینترنتی بوییگ تله کام در نظر دارد ١٧ درصد از نیروی کار خود را حذف کند. این رقم معرف یک هزار و ٥١٦ نفر نیروی کار این شرکت فرانسوی است. بوییگ دلیل این حذف مشاغل را مشکلات این شرکت و ضرر و زیان عملیاتی آن که به رقم ١٩ میلیون یورو رسیده عنوان کرده است. بوییگ تله کام از بین چهار اپراتور مخابراتی بزرگ در فرانسه در ردیف سوم قرار دارد. اخیرا شرکتهای مخابراتی ایلیاد و اورانژ برای خرید این گروه دچار مشکل, پیشنهاداتی را به مدیران آن داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *