etsab kargari 210 x 146

اعتصاب در مراکز مختلف کارگری جریان دارد

etsab kargari 210 x 146(عکس از آرشیو)

در هفته های گذشته اعتصابات و اعتراضات در مراکز مختلف کارگری گسترش یافته و برخی از اعتصابات در مراکز بزرگ کارگری به مدت طولانی ادامه یافته است. از جمله به اعتصاب کارگران پروفیل ساوه باید اشاره کرد که چندین بار در روزهای مختلف دست به اعتصاب و تجمع زدند و کارگران معدن سنگ آهن بافق در استان یزد ۲۵ روز است در اعتصاب بسر میبرند. در اینجا گوشه ای از این اعتصابات را ملاحظه میکنید:

نورد پروفیل ساوه

کارگران این کارخانه با دست زدن به اعتصابات و تجمعات متعدد به بخشی از خواست های رسیدند و قدم های مهمی در جهت دائمی کردن مجمع عمومی برداشتند.

کارفرما تمام امکانات خود را علیه کارگران و برای به شکست کشاندن آنها به خدمت گرفت اما کارگران آنها را خنثی کردند و کارفرما و ادارات پشتیبان او را به تسلیم کشاندند. کارگران ضمن گرفتن دوماه عیدی و پاداش طبق برنامه زمان بندی زیر، به بخشی از دیگر مطالبات خود نیز دست یافتند. کارگران فرمانداری و شورای تامین شهر را وادار کردند توافق نامه را امضا کنند و اداره کار و تامبن اجتماعی نیز بر تحقق این خواست ها نظارت کند و با اینکار دست کارفرما را برای زدن زیر این تعهدات تا حدود زیادی بستند و این کارفرمای قلدر را سر جای خود نشاندند و پیروزمندانه در روز ۲۰خرداد به اعتصاب خود پایان دادند:

این توافقات طبق گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران بشرح زیر میباشد:

حقوق بهمن ۹۲ در روز ۸ تیر و حقوق اسفند در روز ۱۵ مرداد و حقوق فروردین در روز ۳۱ مرداد پرداخت شود. و به همین ترتیب با فاصله هر ده بیست روز حقوق معوقه کارگران پرداخت خواهدشد بطوری که تا پایان آذر امسال مطالبات قبلی کارگران تسویه و پرداختها در موعد مقرر پرداخت گردد.

متن کتبی این توافق با کارفرما وتایید مسئولین مذکور، در تابلو اعلانات کارخانه نصب شده است.

یک دلیل مهم موفقیت کارگران تشکیل مجمع عمومی و تصمیمات یکپارچه بود. بدنبال این موفقیت و تاثیراتی که مجمع عمومی در موفقیت کارگران داشت، کارگران تصمیم مهمی گرفتند و اعلام کردند که ماهی یکبار در یک روز معین مجمع عمومی خود را به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برپا خواهند کرد. برگزاری مجمع عمومی منظم و ماهانه در این کارخانه یک قدم بزرگ کارگران را در امر متشکل شدن جلو میبرد و الگوی مهمی از متشکل شدن مقابل کل طبقه کارگر قرار میدهد.

کارخانه سيمان داراب

کارگران کارخانه سيمان داراب پس از سه روز اعتصاب و تجمع اعتراضی در روزهای ۱۸ تا ۲۰ خرداد به سرکار خود بازگشتند. در دومین روز اعتصاب فرماندار و تعدادی از مدیران شهرستان به کارخانه سيمان داراب رفتند و با کارگران معترض برای بررسی خواسته ها و مشکلات شان در يک جلسه مشترک برگزار کردند. در این نشست فرماندار از کارگران خواست به سر کار خود بازگردند اما کارگران به اعتصاب و تجمع خود در روز ۲۰ خرداد نیز ادامه دادند . پس از اینکه هیئت مدیره شرکت به کارگران قول داد که حداکثر تا يک ماه آينده جلسه دیگری با کارگران برگزار میکند تا درمورد خواست های آنها مذاکره کند، کارگران به سر کار خود بازگشتند.
در این جلسه یکی از کارگران گفت که از ساده ترین حقوق خود برخوردار نیستیم و هربار میخواهیم صحبت کنیم تهدید به اخراج میشویم. موضوع پرداخت حقوق به ۳۰ نفر از مديران و پرسنلی که مجيدپور مدير عامل اين شرکت آنها را استخدام کرده است یکی از موارد اعتراض کارگران به استخدام ۳۰ نفر از مدیران توسط مجیدپور مدیر عامل شرکت بود که معادل ۳۰۰ کارگر حقوق میگیرند. کارگران خواهان افزایش حقوق، افزایش حق نوبت کاری، رسیدگی به مشکلات مربوط به بازنشستگی و افزایش وام مسکن هستند که در این جلسه به برخی از خواستهای آنها قول رسیدگی داده شد.

سنگ معدن بافق

اعتصاب هزاران کارگر شرکت سنگ آهن بافق وارد ۲۵ مین روز خود شد. کارگران در مقابل خصوصی سازی این معدن، با توجه به بیکارسازی پی آمد آن مقاومت میکنند.
ناظران کشاورزی مازندران: ناظران کشاورزی مازندران در مقابل ساختمان استانداری استان تجمع کردند. تجمع کنندگان خواهان استخدام بر اساس قانون مصوب سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی هستند.

تجمع مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی در آذربایجان غربی:

مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی در استخدام خود جلوی استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند.
تصمیم بسیار مهم این کارگران در این اعتصاب این بود که با توجه به قدرت اتحاد خود در دستیابی به اهدافشان، از این پس مجمع عمومی خودرا چه مشکل داشته باشند یا نداشته باشند، هر ماه در یک روز معین ۴۵ دقیقه تا یکساعت برپا کنند.
پلی اکریل: اعتراضات گسترده و مستمر کارگران به برکناری هیئت مدیره این کارخانه منجر شد اما سایر خواست های کارگران هنوز به جائی نرسیده است.

تجمع اعتراضی اعضای تعاونی کارکنان ادارات دولتی بیجار

حدود ۲۰۰ نفر از اعضای تعاونی کارکنان ادارات دولتی بیجار شامگاه چهارشنبه در اعتراض به فروش ملک تعاونی خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

ایران تایر

کارگران با خواست پرداخت حق تولید و اجرای طرح طبقه بندی حدود ۷۰۰ کارگر روزمزد دست به تجمع اعتراضی در مقابل وزارت کار زدند.

کارگران متروی اهواز:

کارگران پیمانی قطار شهری اهواز چندین روز متوالی در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق خود، در مقابل سایت مرکزی واقع در خیابان اقبال اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران پیمانی پتروشیمی شازند تجمع کردند

تعدادی از کارگران پیمانی پتروشیمی شازند اراک در اعتراض به شیوه اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل مقابل ساختمان اداری این واحد تولیدی دست به تجمع اعتراضی زدند. نزدیک به دو هزار کارگر پیمانی و حدود ۷۰۰ کارگر قرارداد مستقیم در پتروشیمی شازند مشغول به کار هستند.

کارخانه ذوب آهن اردبیل:

با تعطیلی این کارخانه ۲۷۵ کارگر بیکار شده دست به تجمع اعتراضی در مقابل اداره کار اردبیل زدند. کارگران این کارخانه ۴ ماه حقوق طلب دارند و عیدی، سنوات و اضافه کاری آنها نیز از سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است. حق بیمه کارگران نیز طی شش ماه گذشته پرداخت نشده و حتی لیست بیمه نیز برای آنها رد نشده است.

مخابرات راه دور شیراز:

كارگران مخابرات راه دور شيراز در مقابل اداره صنايع و معادن این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند و با پلاکاردهائی که روی آنها نوشته شده بود وزارت صنایع این آخرین اخطار است، مرگ بر قائمیان (سهامدار اصلی شرکت) و حق و حقوق كارگر پرداخت بايد گردد، عزم خود را برای گسترش مبارزه نشان دادند. کارگران خواهان پرداخت فوری ۵۵ ماه حقوق و سنوات معوقه خود هستند. جمهوری اسلامی مامورین حراست را بعنوان بخشی از دم و دستگاه کثیف وزارت اطلاعات، سراغ کارگران فرستاد تا کارگران را پراکنده کنند اما كارگران مقاومت کرده و به تجمع خود ادامه دادند و اعلام کردند تا گرفتن حق و حقوق خود به تجمعات اعتراضی ادامه میدهند.

مخابرات اردبیل:

در اردبیل نیز کارگران و کارکنان مخابرات با خواست پرداخت بموقع دستمزدها و تدادم قرارداد کار در مقابل استانداری در این شهر دست به تجمع زدند. مزدوران نیروی انتظامی و لباس شخصی که حضور چشمگیری داشتند، تلاش کردند جلو ورود کارگران به استانداری را بگیرند که به درگیری لفظی میان کارگران و آنها منجر شد.

دانشگاه آزاد سوادکوه:

جمعی از کارمندان دانشگاه آزاد سوادکوه روز گذشته در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق خود در این دانشگاه تجمع کردند. پس از این اقدام، احمدی، رئیس دانشگاه با حضور در جمع متحصنین، به دنبال آرام کردن اوضاع و بازگردان کارکنان به دفاترشان بود که این اقدام نیز نتیجه ای در بر نداشت.

کارگران فولاد زاگرس کردستان:

در پی تجمع و راهپیمایی کارگران فولاد زاگرس کردستان در شهر سنندج و طی نشستی که بین نمایندگان کارگران و فرمانداری نجام گرفت سه ماه حقوق عقب مانده کارگران به آنها پرداخت شد.

کارگران شهرداری بهبهان:

کارگران خدمات شهرداری بهبهان یک هفته دست به اعتصاب زده و خواهان پرداخت فوری حقوق های معوقه خود شدند. لازم به توضیح است که کارگران شهرداری اهواز و شوشتر و برخی دیگر از شهرهای خوزستان و همینطور استانهای دیگر کشور با مشکلات مشابهی از نپرداختن دستمزد و اخراج و مشکلات بیمه و بازنشستگی مواجهند و در اعتراض به این وضعیت بارها دست به اعتراض زده اند.

سد بنیر مریوان:

۴۵۰ کارگر سد مریوان در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و بی توجهی مسئولان حکومتی سد نسبت به پیگیری مطالبات آنها دست به اعتصاب زدند.

کارگران خباز سنندج:

بیش از ۱۰۰ کارگر خباز سنندج در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزدهای خود برای سومین سال متوالی در مقابل فرمانداری سنندج تجمع کردند.

اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران:

اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران در مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع کنندگان می‌گویند ٤ سال قبل با پرداخت وجهی زمین‌هایی را در هشتگرد خریداری‌ کرده‌اند اما به دلیل استنکاف اداره برق تهران، از تحویل این زمین‌ها در تعاونی جلوگیری شده است.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۲ خرداد ۱۳۹۳ ، ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *