Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

در حاشیه اخبار کارگری

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:
١٥مورد اعتصاب و تجمع اعتراضی در طول زمانی کمتر از دو هفته بیلان بالایی از اعتراضات کارگری است.
– کارگران در ایران در وضعیت ویژه ای قرار دارند. اعتصاب به شیوه موثری برای اعتراض کارگری تبدیل شده. ١‌/کارگران معدن بافق در دهمین روز اعتصاب علیه خصوصی سازی هستند. ٢/کارکنان و کارگران ایران تایر در چند نوبت علیه اخراج سازی و کاهش حقوق و دستمزدها دست به تجمع اعتراضی زده اند. ٣/کارگران قطار شهری اهواز در پنچمین روز متوالی و تا ١٨ خرداد ماه در اعتراض به عدم دریافت پنچ ماه حقوق های ومعوقه در مقابل دفتر مرکزی قطار شهری دست به تجمعات اعتراضی زده اند. ٤/تجمع کارگران پتروشیمی شازند اراک در اعتراض به نحوه اجرای طبقه بندی مشاغل. ٥/تجمع کارمندان دانشگاه آزاد سوادکوه در اعتراض به تاخیر حقوق ها. ٦/تجمع کارگران ایران تایر در هجده اردیبهشت در مقابل وزارت کا در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان. ٧/تجمع اعتراضی اعضای تعاونی کارکنان ادارات دولتی بیجار در اعتراض به فروش ملک تعاونی. ٨/تجمع٣٠٠ پزشک متخصص زن در اعتراض به طرح خدمت در مناطق محروم به مدت ١٢ سال، ٩/مقابل ساختمان وزارت بهداشت. ١٠/تجمع دکه داران اردبیل علیه رفتار ضد انسانی ماموران شهرداری. ١١/اعتصاب کارگران کارخانه سیمان جغتای در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و حق بیمه. ١٢/اعتصاب کارگران شرکت جیسون در فاز ١٢ پارس جنوبی. ١٣/تجمع و راه پیمایی اعتراضی کارگران فولاد زاگرس کردستان در سنندج.١٤/ تجمع کارگران سهامدار بازنشسته گروه صنعتی آردل. ١٥/ تجمع کارگران کشت و صنعت کارون.

۱۵مورد اعتصاب و تجمع اعتراضی در طول زمانی کمتر از دو هفته بیلان بالایی از اعتراضات کارگری است.
اعتصاب موثرترین شیوه در اعتراضات کارگران بکار گرفته شده و به روش قابل اتکایی تبدیل شده است.
تمرکز اصلی و محوری مطالبات کارگران عدم پرداخت حقوق و دستمزدها و پایین بودن حقوق دستمزدها. و اعتراض به اخراج و بیکارسازی است.

بررسی موردی آخرین وضعیت اعتصاب کارگران نوردپروفیل ساوه نشانگر پیشروی قابل اتکایی است. اطلاعیه اتحایه آزاد کارگران ایران و اخبار مرتبط با اعتراضات کارگران نورد پروفیل ساوه در این شماره کارگر کمونیست را منتشر میکنیم.

گزارش از آخرین وضعیت اعتصاب کارگران نوردپروفیل ساوه

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بدنبال اعتصاب مجدد کارگران نورد پروفیل ساوه که (درپی خلف وعده کارفرما از تعهداتش)، از امروز صبح آغازشد، طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ، کارفرما ناچارشد که مبلغ وعده داده شده یعنی عیدی و پاداش سال ٩٢ را به حساب کارگران واریز نماید. علیرغم این موفقیت، کارگران به اعتصاب خود پایان ندادند و در مجمع عمومی خود تصمیم گرفتند که به دو شرط به سر کار خود برمیگردند.

١ـ دو ماه از حقوقهای معوقه ی پارسال را به حسابشان واریز نمایند.

۲ـ به منظورجلوگیری ازاین خلف وعده ها، برای عملی شدن پرداخت بقیه مطالباتشان که شامل ٤ ماه حقوق میباشد، کارفرما تعهد کتبی و تضمین های لازم را بدهد چرا کارگران باید مجبور باشند برای اجرای هرقول وقدمی که توافق میشود مجبور به جنگیدن وتلاش وصرف انرژی ومبارزه باشند؟. تعهد کتبی وتضمین های لازم، دست کارفرما را تا حدود زیادی برای بی توجهی به تعهداتش در آینده خواهد بست. تصمیم بسیار مهم این کارگران در این اعتصاب این بود که با توجه به قدرت اتحاد خود در دستیابی به اهدافشان، از این پس مجمع عمومی خودرا چه مشکل داشته باشند یا نداشته باشند، هر ماه در یک روز معین بمدت٤٥ دقیقه تا یکساعت برپا نمایند. اتحادیه آزاد کارگران ایران این تصمیم مهم را که اعمال اراده مستقیم توده کارگران است ، به کارگران نورد پروفیل ساوه تبریک میگوید. این تصمیم یعنی تشکیل منظم و مستمر مجمع عمومی بعنوان تشکل قدرتمند اراده کارگری ، میتواند یک سنت قوی وپایدار برای حرکت عمومی کارگران در سراسر ایران قرار گیرد ساعت ٢ بعد از ظهر دوشنبه ١٩ خرداد ٩٣. برقرارباد اتحاد وهمبستگی سراسری کارگران ایران

کارگران نوردپروفیل ساوه طبق وعده اشان دوباره دست به اعتصاب زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : درپی اعتصاب گسترده هفته قبل کارگران نورد پروفیل ساوه و کشمکش بسیار با مسئولین این شهرستان، بالاخره با حضور رستمی صاحب کارخانه و توافق با کارگران در چندین مورد (که مشروح اخبارآن در هفته گذشته منتشر شد)، ازجمله وعده پرداخت ٢ ماه عیدی وپاداش سال ٩٢ این اعتصاب پایان یافته بود. کارگران با این اولتیماتوم که اگر تا تاریخ یکشنبه ١٨ خرداد(دیروز) به وعده داده شده عمل نشود، اعتصاب خودرا از سر خواهند گرفت. طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران از آنجا که تا آخر وقت اداری دیروز یکشنبه وپایان مهلت اولتیماتوم، با خلف وعده کارفرما پولی به حساب کارگران واریز نشد، کارگران نوردپروفیل ساوه از امروز دوشنبه ١٣٩٣/٣/١٩ دست از کار کشیدند واز صبح امروز مجددا” اعتصاب کردند.اخبار تکمیلی ونتایج این اعتصاب متعاقبا” به اطلاع خواهد رسید.

اخبار مرتبط با اعتراضات کارگران نورد پروفیل ساوه ، منتشره از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران
١٢٠٠ نفرکارگرنورد پروفیل ساوه برای دستیابی به مطالباتشان دست از کارکشیدند. اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران کارخانجات نورد پروفیل ساوه برای دستیابی به مطالبات انباشته شدشان ودر اعتراض به تعرض مداوم کارفرما به معیشت وزندگیشان ازامروز صبح شنبه ٣/٣/٩٣ اعتصاب کرده ودست از کار کشیدند. تعرض بی پاسخ کارفرما طی ماههای گذشته صبر کارگران خشمگین را لبریز کرده است. کارفرما در ادامه تعدیل نیرو بین ٥٠ تا ٦٠ نفر را اخراج نموده. با کاهش مدت قراردادها به سه ماه وحتی یک ماه عدم امنیت شغلی را به حداکثر رسانده.این کارگران از آذر ماه سال گذشته تاکنون یعنی ٧ ماه دستمزد طلبکارند . ماههاست سهم بیمه آنها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده،لذا دفترچه بیمه درمانی آنها تمدید اعتبار نشده وخود وخانواده هایشان رابا مشکلاتی روبرو کرده است.کارفرما برای کاهش هزینه ها بخشهای فنی را منحل وکارگران تعمیر ونگهداری را به تولید منتقل میکند. تا ساعت ارسال خبر کارفرما موافقت کرده که یکماه از ٧ ماه حقوق معوقه را پرداخت کند که با مخالفت کارگران مواجه شده وکارگران خواستار دریافت تمامی حقوق خودهستند.

این اعتصاب با استقبال وحمایت کارگران کارخانجات نورد لوله صفا که در نزدیکی آنان بوده وهمواره ارتباط ومنافع مشترکی داشته اند، روبرو شده است.

کارگران معترض نورد پروفیل ساوه به طرف فرمانداری ساوه دست به راهپیمایی زدند

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزادکارگران ایران، درادامه اعتصاب کارگران معترض کارخانه نورد پروفیل ساوه که از صبح امروز ٩٣/٣/٣ آغاز شد وپس از عدم پاسخگوئی کارفرما وبی جواب گذاشتن خواسته های کارگران، آنهاتصمیم گرفتندکه به سمت فرمانداری شهرستان ساوه حرکت کنند. بدنبال این تصمیم حدود ٤٠٠ نفراز کارگران اعتصابی ساعت ٣ بعدازظهر ودر هوای گرم حدود ٣ کیلومتر را پیاده به سمت شهر پیمودند. قبل از رسیدن به فرمانداری، نیروی انتظامی در محل پارک جنگلی راه را برکارگران بستند واز آنها خواستند که در همین محل بمانند تا فرماندار به اینجا بیاید. کارگران نپذیرفتند وبه راه خود بسمت محل فرمانداری ادامه دادند. تا ساعت مخابره خبر کارگران در محل فرمانداری ساوه تجمع کرده وخواستار ملاقات با فرماندار این شهرشدند. لازم به ذکر است که کارفرمای این شرکت تاکنون چندماهی است که سهم بیمه کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده و قرار دادهای ٣ و ١ ماهه با این کارگران عقد میکند که این موارد هم از خواست و مطالبات کارگران در اعتصاب امروزشان می باشد. کارفرمای شرکت امروز تنها حاضر به پرداخت یکماه از ٧ ماه حقوق معوقه به کارگران شد که با مخالفت کارگران روبرو گشت. این عدم پاسخگویی کارفرمای شرکت به کارگران در حالی صورت میگیرد که کارگران شرکت نورد لوله صفا نیز که متعلق به همین کارفرما میباشد اعلام کرده اند چنانچه حقوق معوقه آنان نیز تا روز سه شنبه پرداخت نشود آنان نیز دست از کار میکشند. اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام میکند که به گرو گرفتن دستمزد کارگران دزدی آشکار در حق خانواده های کارگران میباشد و ضمن حمایت قاطع از خواست این کارگران، در هر قدم خود را همراه آنان می داند.

اخبارتکمیلی اعتصاب کارگران نورد پروفیل ساوه

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران نورد پروفیل ساوه امروز یکشنبه ٩٣/٣/٤ در دومین روزاعتصاب خود نیزهمچنان بر خواست دریافت دستمزدهای معوقه خود پافشاری کردند. بدنبال راهپیمائی ٣ کیلومتری روز شنبه کارگران ازمحل کارخانه تا فرمانداری ساوه که به تجمع دراین محل منجرشد.،کارگران تجمع خودرا تا ١٠ شب ادامه دادند. بازتاب گسترده این تجمع چنان بود که علاوه بر کارگران شاغل کارخانه، جمعی از بازنشستگان و تعدادی از کارگران همین کارخانه که طی ٧ سال اخیر اخراج شده بودند، به جمع همکاران اعتصابی خود پیوستند. همچنین حدود ٢٠ نفر از کارگران کارخانه نورد لوله صفا نیزبرای پشتیبانی واعلام حمایت کارخانه خود دراین تجمع حضوریافتند. کارگران پیشنهاد فرمانداری را برای تعیین نمایندگان نپذیرفتند واعلام کردند که تجربه های قبل نشان داد که بانماینده ها برخورد شده که منجر به اخراجشان گردید لذا تضمینی برای ادامه کاری آنان پس از پایان اعتصاب وجود ندارد. واعلام کردند که تا زمانیکه ٥ ماه دستمزد عقب افتاده و٢ ماه عیدی وپاداش خودرا نگیریم به اعتصاب ادامه خواهیم داد. مسئولین شهرستان ساوه ازجمله: رئیس اداره کار، رئیس سازمان تامین اجتماعی، دبیرشورای تامین شهر وفرمانده نیروی انتظامی در جمع کارگران معترض حضور یافته وقول دادند که فردا فرماندار در جمع شما در کارخانه حاضر شده ومطالبات شما را پیگیری خواهد کرد. بنابراین کارگران با مشورت در جمع عمومی خود اعلام کردند که با توجه به بازتاب گسترده این تجمع ورساندن صدای اعتراضی کارگران در سطح شهر، به تجمع خوددرمحل فرمانداری پایان داده ودر محل کارخانه به اعتصاب خود تا دستیابی به مطالباتشان ادامه خواهند داد. لذا امروز یکشنبه از ساعت ٧ صبح بیش از ٤٠٠ نفر ازکارگران در محل کارخانه به اعتصاب خود ادامه دادند. کارگران اعتصابی که اینبار همکاران دفتری واداری را نیز باخود همراه کرده بودند، از ورود وخروج کامیونهای حمل بار جلوگیری کردند واجازه ندادند که هیچ دستگاهی درکارخانه روشن شود. تا زمانیکه دستمزدهایشان به حساب واریز گردد. اتحادیه آزادکارگران ایران ضمن اعلام حمایت از مطالبات برحق این کارگران و تلاش برای انتشار اخبار این مبارزات تا دستیابی به حقوقشان، به اتحاد وهمبستگی آنها درود میفرستد.

اعتصاب کارگران نورد و پروفیل ساوه وارد سومین روز خود شد

طبق خبر ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران بیش از ٤٠٠ نفر از کارگران نورد و پروفیل ساوه بعد از دو روز اعتصاب ، امروز دوشنبه ٥ خرداد نیز از ساعات اولیه صبح به اعتصاب خود ادامه دادند در ادامه اعتصاب امروز سه نفر از مدیران شهری از جمله آقای معمارپور (مسئول کمیسیون فرمانداری ) و آقای حق پرست ( معاونت روابط کار اداره کار ساوه ) و دبیر شورای تامین در جمع کارگران حاضر شدند و از طرف رستمی صفا مالک کارخانه اعلام نمودند به شرط اینکه دستگاههای تولید استارت زده و روشن شوند ، ایشان حاضر است یک ماه حقوق کارگران را بپردازند. این شرط گذاری و پیام وقیحانه ی رستمی به صورت خشمگینانه ایی مورد اعتراض شدید کارگران قرار گرفت و اعتراض خود را از عدم حضور فرماندار و رستمی صفا در کارخانه اعلام کردند و در مجمع عمومی خود با این تصمیم کارفرما سخت مخالفت کردند و پیشنهاد نمودند که در صورتی به اعتصاب خود پایان خواهند داد که حداقل حقوق بهمن ماه و عیدی و پاداش سال ٩٢ به حسابشان واریز شود و برای مابقی مطالبتشان ،هر بیست روز یکبار، یک ماه از حقوقهای معوقه خود را دریافت کنند و تصمیم جمعی بر این شد که از صبح چهارشنبه به اعتصاب خود تا حصول نتیجه ادامه دهند این کارگران ٥ ماه حقوق و عیدی و پاداش سال ٩٢ را طلبکار میباشند و در ضمن تعداد ٢٠٠ کارگر که از ٢٠ الی ٢٨ سال سابقه کار دارند، مشمول طرح مشاغل سخت و زیان آور میباشند و میتوانند با این قانون بازنشسته شوند

لازم به ذکر است که امروز دفترچه های درمانی تامین اجتماعی کارگران تمدید اعتبار گردید و ناهار کارگران نیز که از روز گذشته توسط کارفرما قطع شده بود ،برقرار شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن اعلام حمایت از مطالبات برحق این کارگران و تلاش برای دستیابی به حقوقشان اعلام میکند که به گرو گرفتن دستمزد کارگران دزدی آشکار در حق خانواده های کارگران میباشد و به اتحاد وهمبستگی آنها درود میفرستد

تجمع کارگران نورد و پروفیل ساوه در مقابل درب کارخانه

طبق اخبار ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران،در ادامه ی اعتراضات کارگران نورد و پروفیل ساوه از روز شنبه ٣خرداد کارگران امروز چهارشنبه مورخ ٧ خرداد نیز برای ادامه اعتصاب خود به محل کارخانه مراجعه نمودند اما با درب بسته ی محل کارخود مواجه شدند در حالیکه از روز شنبه مورخ ٣خرداد از آغاز اعتصاب بدلیل قطع سرویس ایاب و ذهاب توسط کارفرما، کارگران با وسایل شخصی خود در محل کار حاضر شده اند. کارگران در مقابل درب کارخانه تجمع اعتراضی خود را بر پا نمودند. در پی این اعتراض رئیس اداره کار و رئیس نیروی انتظامی و معاون فرماندارشهرستان ساوه در جمع کارگران حاضر شدند و با تهدید کارگران مبنی بر غیر قانونی بودن تجمع کارگران از آنها خواستند که به تجمع خود پایان دهند. در پی این سخنان تهدید امیز کارگران در حالیکه بشدت خشمگین شده بودند فریاد میزدند که :کسانی غیر قانونی هستند که ماهها حقوق کارگران را پرداخت نمی کنند ، پرداخت نکردن بیمه کارگران غیر قانونی است ،و کسانی غیر قانونی هستند که به جای پرداخت مطالبات انباشته شده ی کارگران برای جلوگیری از ادامه ی تجمع و اعتصاب کارگران دست به قطع ناهاروسرویس ایاب و ذهاب کارگران زده و در ب های کارخانه را در برابر کارگران میبندند. در پی خشم کارگران وپافشاری بر ادامه ی اعتراضاتشان مسولین دولتی اعلام نمودند که هم اکنون یک ماه از حقوق های معوقه به حساب کارگران واریزشده است و قول داده شد که در روز شنبه ١٠خرداد ٤% هزینه ی طرح مشاغل سخت و زیان آور برای دویست نفر از کارگران به تامین اجتماعی واریز گردد واز کارگران خواستند که به اعتصاب خود پایان دهند و دستگاهها تولید را روشن کنند. کارگران بعد از حصول اطمینان از واریز شدن حقوق یک ماه از معوقاتشان درمقابل درب کارخانه مجمع عمومی خود را برگزار کردند و با اکثریت آراء تصمیم گرفتند که در روز شنبه ١٠ خرداد به اعتصاب و اعتراضات خود تا دریافت عیدی و پاداش سال ٩٢ و واریز شدن ٤%هزینه طرح مشاغل سخت و زیان آورو تعهد پرداخت یک ماه از معوقات هر بیست روز یکبار، ادامه دهند. کارگران ساعت ١١/٥ صبح به تجمع خود پایان دادند اتحادیه آزاد کارگران ایران هراندازه موفقیت و دستیابی به خواسته های کارگران را مدیون اتحاد و همبستگی و پافشاری کارگران بر خواسته ها و مطالبات بر حقشان می داند.

پیروزی کارگران نوردپروفیل ساوه، پس از یک هفته اعتصاب

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروزشنبه دهم خرداد٩٣ پس ازگذشت یک هفته اعتصاب گسترده ی کارگران نورد پروفیل ساوه، رستمی مدیرعامل قدرتمند وصاحب نفوذ کارخانه که باغرور وسرمستی ناشی از ارتباط با مراکزقدرت به خواست کارگران همواره بی اعتناء بوده، ازابتدای صبح امروز در جمع کارگران اعتصابی حضوریافت وبه خواسته ها وصحبت کارگران گوش کردوبا آنان به گفتگوپرداخت. بدنبال چانه زنی وکشمکش بسیارکارگران اعتصابی با مدیرعامل که سعی درتوافق با حداقل مطالبات ممکن با کارگران را داشت. مقاومت وپافشاری کارگران، بالاخره به عقب نشینی رستمی منجرشدو کارگران به مطالبات اصلی خود دست یافتند. جدا از یکماه حقوق و تمدیداعتباردفترچه های درمانی، که طی روزهای قبل انجام شده بود،مدیرعامل متهدگردید: دوماه مبلغ عیدی وپاداش را تا حداکثریکشنبه هفته آینده بحساب کارگران واریز نماید. درمقابل خواست کارگران برای پرداخت دستمزدهای معوقه هر٢٠ روزیکبار، مدیرعامل قول دادکه تا تیرماه کلیه معوقات را پرداخت نماید. ٤%مبلغ مربوط به مشاغل سخت وزیان آوربرای تامین بازنشستگی کارگران، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردد. هیچکس بخاطر شرکت وفعالیت دراعتصاب اخراج نشود وحقوق یک هفته اعتصاب محاسبه وپرداخت گردد. مدیرعامل ماهی یکبار درجمع کارگران حضوریافته وبه خواسته های آنان توجه نماید. کارگران پس ازمشورت در جمع عمومی خود ودریافت تضمین های قابل قبول، با این شرط که اگرتا یکشنبه آینده مبلغ موردتوافق واریز نشود، مجددا” دست از کارخواهندکشید، به اعتصاب پیروزمندانه خود پایان دادندوبه سرکارهای خودبازگشتند. درکناراین موفقیتها بزرگترین دستاورد این اعتصاب، اتحاد ویکپارچگی واحساس قدرتی بود که کارگران قبلا” اینچنین تجربه نکرده بودند. مجمع عمومی کارگران آن بستر وظرفی بود که قدرت وتوانائی کارگران را برای دستیابی به مطالباتشان،درمقابل نمایندگان مراکز قدرت،با همه امکانات وقدرت وترفندهایشان نشان داد. اتحادویکپارچگی کارگران متبلورشده درمجمع عمومی کارگران، ضامن موفقیت آنها شد. واین درسی بزرگ و تائیدچند باره براین تجربه برای سایر کارگران ایران است. اتحادیه آزادکارگران ایران این موفقیت رابه کارگران نوردپروفیل ساوه که قطعا” بر زندگی ومعیشت کارگران کارخانه نورد ولوله صفا هم تاثیرمستقیم دارد، تبریک میگوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *