yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

اعتراض به کشتن دنیا عروس ۱۵ ساله شهر دهوک گسترش می یابد!

به دنبال شکنجه و آذیت و آزار فراوان دنیا دختر ۱۵ ساله اهل نزدیکیهای شهر دهوک توسط همسر ۴۵ ساله اش و قتل وحشیانه او، در روز ۲۴ ماه مه، اعتراضات وسیعی در بسیاری از شهرهای کردستان عراق به راه فتاده و بسیاری از آزادیخواهان و مدافعین حقوق زن خواهان دستگیری و محاکمه شوهر فراری دنیای کوچولو هستند که مرگش دل هر انسان شریفی را به درد می آورد. لازم به ذکر است که تا هم اکنون نیروهای امنیتی نتوانسته اند هیچ رد پایی از قاتل دنیا که همان شوهرش می باشد بدست بیاورند. بعد از اعتراضات مردم در شهرهای چون سلیمانیه و کرکوک اخیرا نماینده سازمان ملل در عراق هم قتل دنیای ۱۵ ساله را به شدت محکوم کرده و از حکومت اقلیم کردستان خواسته است که راههای موثرتری را برای دفاع از حقوق زنان انتخاب کند.
احمد شیروان جوانه ۱۵ ساله اربیلی به دلیل بی خدائی به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار محکوم شد!

احمد قرار بود روز اول جون توسط دادگاهی در اربیل محاکمه و به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار محکوم شود. لازم به یاد آوریست که دستگیری، شکنجه، دادگاهی کردن و هم اکنون محکومیت او اعتراضات زیادی را در پی داشته و کمپین وسیعی برای دفاع از احمد براه افتاده و حکومت اقلیم و دادگاه کذائیشان را به خاطر این اعمال کثیفشان محکوم کرده اند. از طرف دیگر احمد این جوان ضد دین در تمام این مدت کوتاه نیامده و به افشاگری خود علیه دین و قوانین دینی ادامه داده، اما آخرین خبر این است که او برای بدر بردن جان خود از دست مذهبیون و احزاب عشیره ای در قدرت به ناچار عراق را ترک کرده و هم اکنون در ترکیه به سر میبرد.

کارگر دیگری در شهر سلیمانیه و در حین کار جانش را از دست داد!

بر اساس خبرهای رسیده، کارگری ۳۵ ساله اهل جنوب عراق روز سوم ژوئن بدلیل نبود ایمنی محیط کار از پشت بام سقوط می کند و جانش را از دست می دهد. دراقلیم کردستان این بهشت بورژوازی کرد روزانه تعدادی از کارگران بدلیل نا امنی محیط کار جانشان را از دست می دهند و یا زخمی می شوند، به شیوه ای که طبق آمارهای رسمی از اوائل امسال تا کنون حداقل ۱۹ نفر در حین کار جان خود را از دست داده و دهها نفر دیگر زخمی شده اند.

روزنامه لفین از زندانهای مخفی حزب دمکرات خبر می دهد!

به گزارش روزنامه لفین، پاراستن ارگان امنیت حزب دمکرات کردستان عراق زندانهای مخفی دارد و تا هم اکنون ۲۵ زندانی که توسط دستگاه مخفی امنیت حزب دمکرات کردستان عراق دستگیر شده اند از سر نوشت آنها خبری در دست نیست.
مخارج یک سال رهبری پارلمان اقلیم کردستان به ۴۸ میلیارد دینار رسید!

بر اساس گزارشهای منتشر شده پارلمان اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۴۸ میلیارد دینار مخارج داشته است. این مخارج هنگفت در حالیست که چهار ماه آخر ۲۰۱۳ عملا پارلمان در حال نیمه تعطیل بوده، چرا که از انتخابات سپتامبر ۲۰۱۳ به این سو احزاب ناسیونالیست نتوانسته اند بر سر چگونگی تقسیم قدرت میان خود به توافق برسند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *