۱۶ فروردین: ادامه اعتراضات در نیشکر هفت تپه & تجمع اعتراضی ۱۲۰۰ کارگر اخراجی شرکت معادن آسمینون منوجان

اطلاعیه خبری

تجمع اعتراضی ۱۲۰۰ کارگر اخراجی شرکت معادن آسمینون منوجان

-روز ۱۵فروردین ۱۲۰۰ کارگر اخراجی شرکت معادن آسمینون منوجان به نشانه اعتراض تا ساعت  ۶ عصر راه ترانزیتی استان هرمزگان، کرمان و  سیستان بلوچستان را مسدود کردند.  در نتیجه این حرکت اعتراضی ترافیک  ۲۰ کیلومتری از ایست بازرسی نودژ تا پل آبنمای رودان از سمت منوجان تا دوراهی سررس منوجان ایجاد  شده بود و کارگران با این اقدام خود تلاش کردند صدای اعتراض خود را به همگان برسانند. زیر فشار حرکت قدرتمند اعتراضی کارگران سرانجام فرماندار منوجان در جمع آنها حاضر شد و وعده داد که در جلسه ای با استاندار کرمان در هفته آینده ترتیب فعالیت مجدد این معدن داده شود و مطالبات مزدی کارگران پرداخت گردد. و بدنبال این وعده ها کارگران راه را بازکردند. گفتنی است که این کارگران روز قبل از این در مقابل فرمانداری تجمع داشتند.

بنا بر خبرهای منتشر شده در نوروز امسال تحت عنوان کمبود سیمان و اختصاص ندادن سهمیه آن، شرکت معادن فاریاب منوجان تعطیل و کارگران به مرخصی اجباری فرستاده شدند و مدیریت به کارگران اعلام کرد که  تا اطلاع ثانونی به شرکت مراجعه نکنند. در برابر اعتراضات کارگران رئیس هیئت مدیره معدن اعلام کرده  است که حق و حقوق ۲ ماه و بخشی از عیدی کارگران را که باقی مانده تا اردیبهشت تسویه خواهد کرد و بعد از رفع مشکلات با کارگران مورد نیاز، قرارداد جدید بسته خواهد شد. اما کارگران خواهان بازگشایی فوری معدن و بازگشتشان به کار و پرداخت تمامی طلبهایشان و داشتن قرار داد دائم هستند.

مدتی است که کارگران در این معادن در اعتراض هستند. قبلا مدیریت از ۱۶ نفر از آنان بدليل تجمعات اعتراضی کارگری در این معادن شکایت کرده بود. و این موضوع با عکس العمل اعتراضی بسیار کارگران مواجه گردید.  بعلاوه در دیماه ۹۹ شاهد اعتراضات گسترده ای در این معادن به  قراردادهای ماهیانه، سطح نازل حقوقها و حذف هر روزه دیگر اقلام مزدی، عدم ایمنی محیط کار، اخذ تعهد عدم اعتراض از کارگران و دریافت سفته از رانندگان خودروهای سنگین بودیم. کارگران معادن منوجان در مورد ناامنی محیط کارشان چنین میگویند:” تونل‌‌های معدن از ایمنی لازم برخوردار نیستند و رفتن کارگر به داخل تونل با خودش است اما برگشتنش با خداست”.  بعلاوه اینکه  امکانات رفاهی در این معادن در حد صفر است. از جمله خودروی حمل و نقل کارگران سیستم گرمایشی ندارد و زمانی که کارگر از تونل بیرون می‌آید باید با آب سرد حمام کند. در همین سالهای اخیر چهار نفر از کارگران این معدن در اثر حوادث محیط کار به قتل رسیده اند.

اعتراض روز ۱۶ فروردین کارگران معادن آسمینون نوجان انعکاس وسیعی در کل منطقه که در برگیرنده معادن بسیاری است داشته است. بیکارسازیها، تعویق پرداخت دستمزدها، شرایط نا امن کار و قراردادهای موقت و پیمانکاری محورهای مشترک اعتراضات کارگران در این منطقه است. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از مبارزات کارگران معادن آسمینون، همه کارگران معادن در این منطقه را به همبستگی با آنها فرا میخواند. شرکت خانواده های کارگری در اعتراضات کارگران معادن سنتی جا افتاده است و باید آنرا گسترش داد.  

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ فروردین اسفند ١٤٠٠،  ۵ آپریل ٢٠٢١-

۱۶ فروردین: ادامه اعتراضات در نیشکر هفت تپه

روز ۱۶ فروردین اعتراضات کارگران بخش دفع آفات نیشکر هفت تپه علیه اخراج ها ادامه یافت. در آغاز سال جدید هشت نفر از کارگران این بخش از جمله محمد مسحنه، صادق مشهدی، رضا میری زاده، مهدی سجادی، سعادت نیا، سعید بهمنی، و سید مرتضی صنوبر به بهانه پایان زمان قرارداد از کار بیکار شدند. کارگران بخش های مختلف نیشکر هفت تپه از مبارزات کارگران دفع آفات اعلام حمایت کرده اند و بر بازگشت به کار این کارگران و لغو تصمیم اخراج تاکید دارند. مدیریت مافیایی شرکت زیر فشار اعتراضات و اعتصابات کارگران با به روز کردن دستمزدها، تلاش کرد فضای اعتراضی در شرکت را کاهش دهد اما در کنار این عقب نشینی دارد به کارگران تعرض میکند و شماری از آنها را اخراج کرده است. کارگران نیشکر هفت تپه متحدانه در برابر اخراجها  و تعرضات دیگر باند مافیایی اسدبیگی از جمله  کوتاه کردن زمان قراردادها و پرونده سازیهای امنیتی ایستاده و پیگیر مطالبات خود هستند. کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کردند که در صورت ادامه این تعرضات و عدم بازگشت کارگران اخراجی بر سر کار اعتصابات وسیع خود را از سر خواهند گرفت. این کارگران پرداخت بموقع دستمزدها  و حق بیمه را حق مسلم خود دانسته و  خواهان بازگشت به کار فوری همکاران اخراجی، دائمی شدن قراردادها، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و پرونده سازیها هستند. کارگران نیشکر هفت تپه بر خلع ید از باند مافیایی اسدبیگی و پایان دادن به این بساط اختلاس و دزدی و فضای ضد کارگری تاکید دارند و انجام آنرا گامی مهم در جهت داشتن امنیت شغلی و معیشتی خود میدانند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران16 فروردین ۱۴۰۰،  5 آپریل ٢٠٢١ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *