خوزستان کانون داغ اعتراضات کارگری & «کرونا نفس خوزستان را به شماره انداخته است»

خوزستان کانون داغ اعتراضات کارگری
اعتراضات کارگری در سطح جامعه گسترده است. خوزستان یک کانون داغ این اعتراضات است. در زیر لیستی از اعتراضات کارگران در این استان در یکماه اخیر را میخوانید:

  • طی روزهای٣، ١٠، ١٧، ٢٤ و ٢٨ اسفند، در پاسخ به فراخوان سراسری از قبل اعلام شده بازنشستگان تامین اجتماعی برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای مختلفی در خوزستان از جمله در شهرهای شوش، شوشتر، اهواز ، دزفول و خرم آباد تجمع کردند. اعتراض بازنشستگان به زندگی زیر خط فقر، به تبعیضات و نابرابریها، و به دزدی ها و اختلاس هاست. بازنشستگان در اعتراضاتشان بر خواستهایی چون اجرای همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آن به بالای ١٢ میلیون، درمان رایگان، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و داشتن حق تشکل و تجمع و اعتراض، پایان دادن به اختلاس ها و دزدیها و بازگشت پولهای دزدی شده با صندوق بازنشستگی تاکید کرده اند اما علیرغم اعتراضات گسترده و پی در پی هنوز پاسخی نگرفته اند. بازنشستگان تامین اجتماعی از آذر ماه تا این مقطع بطور هفتگی تجمع داشته و این تجمعات در بیش از ٢٤ شهر برپا شده است.
    -. در هفته های اخیر همزمان با بلند شدن صدای اعتراض کارگران در مراکز کاری نسبت به تعیین نرخ دستمزد نازل سال ۱۴۰۰، اعتراض به عدم تمدید قراردادهای موقت کاری نیز به یک موضوع وسیع اعتراضی در میان کارگران تبدیل شده است. یک سیاست سرمایه داران مفتخور برای شانه خالی کردن از پرداخت تعهدات خود به کارگرانی که قبلا شاغل بوده و سابقه کاری دارند و برای تحمیل دستمزدهای کمتر به کارگران جدید در پایان سال، خاتمه دادن قراردادهای موقت کاری و استخدام نیروی جدید است. در همین راستا در روزهای منتهی به سال ۱۴۰۰ مدیریت کارخانه سیمان کارون به قرارداد ده نفر از کارگران روزمزد شاغل در قسمت بارگیری خود خاتمه داد و گفته میشود بیکارسازی های بیشتری در راه است. همچنین در شرکت صنایع فولاد تا این لحظه ۸۴ نفر از کارگران شاغل در بخش های مختلف در آخرین روز سال ۹۹ از کار اخراج شدند. بنا بر خبرهای دریافتی بیش از ۵۰ نفر از کارگران اخراج شده ساکنین مناطق محروم و حاشیه نشین اهواز، کوت عبدالله و قلعه چنعان هستند. گفتنی است که این کارگران بدون پرداخت معوقات مزدی شان از کار اخراج شده اند و حتی شمار زیادی از آنان فاقد هرگونه بیمه ای می باشند. کارگران صنایع فولاد خوزستان می گویند کارفرمای شرکت در نظر دارد در روزهای آینده تعداد بیشتری از کارگران را از کار اخراج نماید. همچنین در نیشکر هفت تپه تعدادی از کارگران موقت اخراج و طول قراردادهای موقت به سه ماه کاهش یافته است. پاسخ این تعرضات وحشیانه اعتراض سراسری کارگران است.
    اخراج ها باید فورا متوقف شود و کارگران اخراجی به سر کار خود بازگردند و قراردادهای موقت فورا به دائمی تبدیل شود.
  • روز دوشنبه ۲۵ اسفند شماری از کارکنان آتش نشانی آبادان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و عیدی مقابل ساختمان شهرداری این شهرستان دست به تجمع زدند.
  • صبح روز ٢٦ اسفند پاکبانان شهرداری بهبهان به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.
  • روز ۲۴ اسفند کارکنان آب و فاضلاب شهرستان فلاحيه (شادگان) به دلیل عدم پرداخت حقوق و مزایای معوقه، حق بیمه و ساعات اضافه کاری همزمان با تجمع سایر کارکنان در شهرهاى اهواز و دشت آزادگان (دشت ميسان) در مقابل فرمانداری شادگان دست به تجمع زدند.
  • روز سه شنبه ۱۲ اسفند کارگران شهرداری کوت سیدنعیم از توابع دشت آزادگان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ۷ ماه اخیر خود تجمع کردند. در همین روز کارگران شهرداری کوت عبدالله نیز بخاطر عدم دریافت ٤ ماه دستمزد خود تجمع داشتند. یک موضوع مهم اعتراضی این کارگران سطح نازل حقوقها و قراردادهای پیمانی است.
  • روز ١٣ اسفند بازنشستگان فولاد در اهواز در اعتراض به عدم اجرای همسان سازی حقوقها و سطح نازل آن و محرومیت از درمان رایگان مقابل استانداری دست به تجمع زده و با شعار تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم فریاد اعتراض خود را بلند کردند. همزمان در این روز بازنشستگان فولاد اصفهان نیز تجمع داشتند.
  • روز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه جمعی از کارکنان پیمانی دانشگاه چمران در اهواز در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق، عدم پرداخت عیدی و سنوات، عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و تبدیل وضعیت، در جلوی سازمان مرکزی دانشگاه چمران اهواز تجمع کردند. این تجمع اعتراضی با شعار” دکتر خواجه حیا کن دانشگاه رو رها کن” همراه بود. دکتر خواجه رئیس دانشگاه است. بنا بر خبر برخی از این کارکنان ۲۰ سال و بالاتر سابقه کار دارند اما هنوز پیمانی هستند.
  • روز ٥ اسفند جمعی از کارکنان قطار شهری اهواز، در اعتراض به عدم پرداخت ۱۰۰ روز حق بیمه خود، مقابل درب ورودی ساختمان شهرداری این شهر، تجمع کردند.
  • طی روزهای ٤ و ٥ اسفند مربیان پیش دبستانی سال ۹۷ در شهرستان ایذه استان خوزستان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود و با خواست استخدام رسمی در آموزش و پرورش برای سومین روز تجمع کردند. این تجمع مقابل دفتر نماینده مجلس اسلامی برگزار شد.
    کمیته سازمانده-واحد خوزستان
    ۵ فروردین ۱۴۰۰، ۲۵ مارس ۲۰۲۱
  • …………………….

« کرونا نفس خوزستان را به شماره انداخته است »

در حالی که در بسیاری از کشورها واکسیناسیون مردم در مقابل کرونا آغاز گشته و تا حدودی روند پیشروی این بیماری مهار و کنترل شده است در ایران پاندومی کرونا با شدت رشد کرده و دارد بیش از پیش قربانی میگیرد. سیاستهای ضد مردمی و به بازی گرفتن جان انسانها از سوی حکومت، آشفتگی در تصمیم گیری ها و از همه مهمتر دخالت نهادهای مذهبی و غیرتخصصی باعث شده تا به طور روزافزون شاهد گسترش بیماری کرونا و بالارفتن آمار مبتلایان و مرگ و میر های ناشی از آن باشیم.
در این میان خوزستان اما شرایط بدتر و نگران کننده تری از سایر مناطق دارد به گونه ای که در یک سال گذشته بارها در وضعیت قرمز و پیک کرونایی قرار گرفته و آمار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان های اکثر شهرهای استان همچنان روندی افزایشی دارد.
از جمله در همین چند روز اخیر، مسئولان بهداشت و درمان استان به جای برنامه ریزی برای بکار بستن اقدامات علمی و موثر، تجهیز بیمارستان ها و تکمیل کادر درمان ؛ در مصاحبه های ضد و نقیض شان اوج استیصال و آشفتگی و درماندگی خود در کنترل بحران را به نمایش گذاشته اند.
بطور مثال روز دوم فروردین رییس مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرد که روند ابتلا به کرونا در این استان کاهش یافته است. اما فردای آن روز رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افزایش تعداد مبتلایان در شهرهای قرمز کرونایی خبر داد. رئیس بیمارستان رازی اهواز نیز در برنامه تلویزیونی از مردم خواست که با مشاهده کوچکترین علائمی سریعا به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه کنند. اما رئیس بهداشت اهواز به مردم می گوید تا زمانی که علائم تنگی نفس و سرفه ندارید در خانه بمانید.
در نتیجه این سوء مدیریت ها و فقدان وجود پروتکل های مشخص از سویی و کمبود شدید امکانات لازم وناکافی بودن تعداد کادر درمان از سوی دیگر ؛ خسارت های جبران ناپذیری متوجه مردم کرده شده و فشار بر روی پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان های کرونایی را دو چندان کرده است. هم اکنون ظرفیت همه بیمارستان ها در اهواز تکمیل است و جای خالی برای بیماران و کسانی که تازه مبتلا شده اند وجود ندارد. به گفته کادر درمان، بیمارستان های اهواز در وضعیت اسفناکی قرار دارند و دیگر نه تخت خالی و نه امکانات کافی وجود دارند و روند مراجعه به مراکز درمانی بسیار نگران کننده شده است.
یکی از بیمارانی که به تازگی از بیمارستان رازی اهواز ترخیص شده می گوید: «شب اول را در راهروی بیمارستان و بدون تخت و حتی برانکارد روی زمین سپری کردم، فردای آن روز مرا به بخش اورژانس منتقل کردند که هیچگونه امکاناتی برای بیماران کرونایی نداشت. او در ادامه گفت بخاطر مشکل شدید تنفسی نیاز به اکسیژن داشتم اما برای حدود ۲۰ تختی که در اورژانس بود تنها ۳ کپسول اکسیژن وجود داشت که با توجه به وخامت حال بیماران به نوبت برای ما بکار گرفته می شد!».
با این همه این بیمار گفته است که کادر درمان و پرستاران بی وقفه با کمترین امکانات در حال خدمات رسانی به بیماران بودند و با وجود اینکه به شدت خسته شده بودند، سعی می کردند روحیه خود را حفظ کرده و به بیماران امید دهند. اگر از جان گذشتگی آن ها نبود تلفات انسانی فاجعه بارتر بود. بیمار دیگری می گوید که بخشی از ساختمان بیمارستان قدیم سوانح و سوختگی اهواز را برای بستری بیماران کرونایی در نظر گرفته اند که فقط با ۱۰۰ تخت بدون داشتن سایر امکانات لازم تجهیز شده است.
بنا بر گزارشات مناطق حاشیه‌ نشین کوی علوی، کیان، شیخ بهاء، خشایار، کمپلوی جنوبی و حتی مناطق روستایی مانند عین ۲ و تصفیه شکر جزو آلوده ترین مناطق نام برده شده اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور می‌گوید‌ حدود ۲۵ درصد فوتی‌های کرونا در خوزستان کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستانها بستری‌اند و برخی از مبتلایان در یک یا دو ساعت اول بستری فوت می‌کنند و یا فوت شده به بیمارستان‌ها می‌رسند.
رییس بیمارستان ایذه هم وضعیت کرونا در این مرکز درمانی را بحرانی توصیف کرده و می گوید تمام ظرفیت بخش‌ کرونایی این بیمارستان تکمیل شده است. به گفته او کادر درمان بیمارستان ایذه دوران بسیار سختی را سپری می کنند. این شهرستان با وجود ۳۳۰ هزار نفر جمعیت و علیرغم چهار برابر شدن آمار مراجعه کنندگان و مبتلایان تنها ۴۶ تخت ویژه بیماران کرونایی دارد و مازاد بیماران در بخش اورژانس بستری هستند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان نیز وضعیت بیماری کرونا در این شهر را رو به وخامت توصیف کرده و می گوید بدون اغراق هر لحظه احتمال رخداد یک فاجعه کرونایی در هندیجان وجود دارد. در شهر ماهشهر بیش از ۶۵ درصد تست های انجام شده مثبت گزارش شده اند. اکنون در خوزستان شهرهای بهبهان، ایذه، اهواز، کارون، رامهرمز، آبادان، شوشتر، ماهشهر و دزفول وضعیتشان خطرناک اعلام شده است.
این گزارش و آمارها نشان از عمق فاجعه و ناتوانی و بی مسئولیتی کامل جمهوری اسلامی در مقابله با بحران کرونا دارد. حکومت در قبال جان مردم باید پاسخگو باشد و به سرعت تمهیدات لازم برای در اختیار گرفتن نیروهای تازه نفس و متخصص و برطرف کردن کمبود تجهیزات بیمارستان ها را بکار بندد. دستورالعمل ها و پروتکل های معمول در همه دنیا همچون قرنطینه کردن شهرها و تعطیلی مراکز کاری و ادارات و مشاغل دیگر باید در خوزستان به اجرا درآیند. حکومت موظف است تا در صورت تعطیل اعلام نمودن ادارت و کارخانجات نسبت به تامین مالی افراد و پرداخت بیمه بیکاری به کارگران اقدام نماید. تامین داروهای مورد نیاز بیماران و همچنین تامین واکسن معتبر و شروع سریع واکسیناسیون عمومی و رایگان باید هر چه زودتر صورت پذیرد.
گزارش دریافتی کمیته سازمانده- واحد خوزستان
۵ فروردین ۱۴۰۰، ۲۵ مارس ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *