Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:
تظاهرات خیابانی در شهر مریوان!
دوشنبه بیست و نهم، مردم شهر مریوان به اعتراض به نحوه ترافیک درون شهری تجمع بزرگی در محله ترمینال قدیم برپا کردند و با شعارهای اعتراضی، مردم شهر نارضایتی خود را از ترافیک درون شهری ابراز نمودند. مردم معترض میگویند: طی چندین سال است کامیون‌های تانکردار در حالی که هیچ سودی را برای مردم شهر مریوان ندارند در خیابان‌های سطح شهر عبور می‌کنند و به خطری جانی برای شهروندان تبدیل و آسایش را از ساکنین محلات نزدیک خیابان سلب کرده و باید شهرداری و فرمانداری جاده‌ای ویژه برای تردد این کامیون‌های ترانزیتی احداث نمایند. خواست احداث “جاده های” ویژه و بالا بردن استاندارهای ترافیکی درون شهری انتقال ترددهای سنگین درون شهری به خارج از شهر، کم کردن ضایعات دود و مواد گازهای آلوده، خواست مردم معترض شهر مریوان است. فرماندار مزدور مریوان «فلاحتی» و نهادهای امنیتی ـ هراسان از تظاهرات و تجمع بزرگ شهر مریوان در محل تجمع حاضر و با فیلمبرداری از تظاهرات کنندگان و دستگیری تلاش برای متفرق کردن مردم معترض را داشتند. اقدامات امنیتی مزدوران ناکام شد و مردم مصممانه اعلام کردند که مانع تردد ماشین های ترانزیتی نفت کش و کامیون های تانکردار خواهند شد.
اعتراض و تظاهرات مردم شهر مریوان تعرض و نارضایتی از نظامی است که برای جان انسان و تامین و رعایت استاندارهای زندگی ارزشی قائل نیست. در شهر مریوان بدلیل مرزهای مشترک با کردستان عراق روزانه بیش از دویست کامیون تانکردار و ماشین های ترانزیتی نفت کش در حال تردد هستند. از قبل تجارتهای بی حد و مرز در مرزهای مشترک مریوان با کردستان عراق روزانه میلیاردها تومان به جیب سرمایه داران، مقامات ریز و درشت جمهوری اسلامی، فرماندار و نهادهای اطلاعاتی و پلیس جمهوری اسلامی سرازیر میشود. جمهوری اسلامی رژیم دزدی و فساد مالی است. ضد انسان و ضد رفاه و تامین استانداردهای مورد قبول برای مردم ایران است. هر قدم پیشروی و تحمیل خواست برای زندگی با استانداردهای امروزی فقط و فقط با اعتراض و تظاهرات و قدرت توده ای مردم در خیابانها عملی است. راه و شیوه عمل اعتراضی و رادیکالی که توسط تظاهرکنندگان شهر مریوان انجام شد!

راهپیمایی اعتراضی کارکران کارخانه ذوب آهن کردستان در سنندج
روز دوشنبه کارگران ذوب آهن در سنندج راهپیمایی کردند .کارگران معترض پلاکاردهایی با نوشته هایی همچون ١: ما خواهان بازگشت به کار میباشیم ٢: ما خواهان پرداخت حقوق معوقه میباشم ٣ : ما خواهان افزایش حقوق ماهیانه هستیم و… در مسیرهای اصلی شهر به طرف استانداری حرکت کردند و تجمع در مقابل استانداری در سنندج هم اکنون ادامه دارد. تظاهرات کارگران که با واکنش وبرخورد شدید نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی مواجه شد

اعتراض رانندگان تاکسی خط حسن آباد سنندج
بنا به گزارش رسیده صبح روز ۲۷/۰۲/۹۳ رانندگان تاکسی در مسیر حسن آباد به میدان آزادی شهر سننج نسبت به افزایش ناچیز کرایه تاکسی در این مسیر از ساعت ۹صبح به مدت دو ساعت در ایستگاه دوم حسن آباد دست به تجمع اعتراضی زدند وخواهان رسیدگی به مشکلات خود شدند . در پی این تجمع نیروهای لباس شخصی وانتظامی ومسئولین تاکسیرانی در محل حاضر شدند ویکی از مسئولین تاکسیرانی با تهدید اینکه این تجمع برای آنها گران تمام خواهد شد ومدارک شما را ضبط خواهیم کرد شروع به یاداشت پلاک تاکسیها کردند اما رانندگان با بی توجهی به این تهدیدها اعلام کردند که با این مقدار ناچیزی که به حق ما اضافه شده وبا توجه به این وضعیت مخارج زندگی، به هیچ وجه نمی تواند جوابگوی نیازهای روزانه ما باشد و در ادامه یکی از رانندگان، رو به مسئولین تاکسیرانی گفت: اگر قرار است که ما با این مبلغ ناچیز کرایه کار کنیم پس تعاون تاکسیرانی موظف است سوبسید سوخت ما را پرداخت وحق بیمه ما را کاهش وبه ما لاستیک وقطعات به نرخ دولتی ارائه دهد که در ادامه با آوردن گارد ویژه به محل، رانندگان را مجبور به ترک محل کردند . کمیته هماهنگی از خواست برحق رانندگان تاکسی مبنی بر اینکه تعاون تاکسیرانی باید امکانات لازم را در اختیار رانندگان قرار دهد تا از میزان فشار بر توده های مردم در نتیجه افزایش کرایه تاکسی کاهش یابد، حمایت کرده و تنها راه رسیدن به خواست های بر حق رانندگان را در اتحاد وهمبستگی آنان می داند.

جان باختن ناصح خضری کارگر مهاجر در اقلیم کُردستان عراق.
ناصح خضری ٥٠ ساله، متاهل و اهل شهر سنندج، روز شنبه بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه هنگام کار در اقلیم کُردستان دچار سکته قلبی شده و جان سپرد. آمبولانس اداره پزشکی قانونی شهر سلیمانیه بدون دریافت هیچ هزینه‌ای، جنازه ‌را تا مرز ایران منتقل می‌کند، اما آمبولانس بهداشت و درمان استان کُردستان در ایران برای انتقال این جسد مبلغ یک میلیون و ٦٠٠ هزار تومان را از خانواده آنها طلب کرده است.

اعتصاب کارگران مرزی مرز حاج عمران در پیرانشهر
شنبه ۲۷ اردیبهشت کارگران شاغل در مرز حاج عمران در “پیرانشهر” در اعتراض به پائین بودن دستمزدهای خود، دست به اعتصاب زدند. این کارگران که تعدادشان بالغ بر یکهزار و ۲۰۰ نفر می باشد به تخلیه بار از ماشینهای مرزی اشتغال دارند و روزانه حدود 15 هزار تومان دریافت می کنند. قابل ذکر است که اعتصاب این کارگران تا ساعت یک بعداز ظهر روز شنبه ادامه داشته است.

دستمزدهای پرداخت نشده
شرکت ابراهیمی واقع در شهرک صنعتی شماره یک سنندج سازنده نایلکس و نایلون، دستمزدهای معوقه ۷ نفر از کارگران خود را پرداخت نکرده است. مدیر عامل این شرکت دستمزد 4 ماه از این کارگران را پرداخت نکرده و اکنون گریخته است. کارکنان این شرکت هیچ گونه بیمه ای ندارند و این در حالی است که مدیر عامل شرکت مذکور قول بیمه کردن کارگران را داده بود.

دستگیری
بانه: فاضل چوپانی معلم مدرسه و لقمان یک نوجوان ۱۵ ساله در شهر بانه بازداشت شدند.
باینگان: نیروهای انتظامی بخش باینگان، مستقر در پاسگاه روستای “سیمان”، با مراجعه به منزل محمد مهربانی و لایق کریمی آنها را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.
پاوه: هشت فعال فرهنگی(هادی سپنجی، مختار هدایتی، جهانگیر محمود ویسی، نعمت رحمانی، یاسر خالد زاد، محـمد رشید امینی و نرمین گیوه‌چی، جمال جباری) ساکن شهر پاوه که رسما به جشنواره “ماچو” در اقلیم کُردستان عراق دعوت شده بودند، پس از بازگشت با احضار و بازجویی اطلاعات سپاه مواجه گردیدند. این جشنواره روزهای پنجم، ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه در بخش بیاره شهر سلیمانیه برگزار شده بود و شماری از پژوهشگران شرکت‌کننده در این جشنواره در مقالات خود دیدگاه‌ها و مستنداتی درباره دخالت سیستماتیک و هدفمند حکومت اسلامی ایران در بحث زبان مادری و ایجاد تفرقه میان لهجه‌ها و گویش‌های زبان کُردی سخن به میان آورده بودند. تا لحظه انتشار این خبر دلیل اصلی احضار این فعالان به اطلاعات سپاه شهر پاوه نامعلوم می‌باشد.(منبع کردپا)

محکومیت به زندان
بیست و هشتم اردیبهشت‌: مسعود شمس‌نژاد، وکیل دادگستری از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان ارومیه به ٤ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به ریاست قاضی شیخلو و طبق ماده ٥، ٢١١ و ١٩ از مجازات ﺍﺳﻼﻣﯽ است. مسعود شمس‌نژاد در هفدهم ماه جاری توسط دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ و عضویت در احزاب کرد” اپوزسیون حکومت اسلامی ایران در شعبه دوم شهر ارومیه محاکمه گردید. وکالت مسعود شمس‌نژاد را وکلا صالح نیکبخت، عباس جمالی و عثمان مزین برعهده داشتند.

تولید مواد مخدر توسط مزدوران محلی
سردشت: اعضای بومی سپاه در سردشت با استفاده از حدود ٣٠٠ لابراتوار، به تولید ماده مخدر شیشه در اطراف این شهر دست زده اند. مواد مخدر تولیده شده که از نوع صنعتی می‌باشد به دیگر شهرهای کُردستان و ایران و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا ترانزیت می‌شود.
تولید مواد مخدر صنعتی(شیشه)عملا برای تباهی و گسترش اعتیاد در میان جوانان است. “اعضای سپاه داروهای اولیه لازم جهت ساخت شیشه را در کشور عراق خریداری و از ٣ گذرگاه غیر رسمی وارده کشور می‌کنند”. طی ماه‌های اخیر در شهرهای سردشت و ربط نیز آشپزخانه‌های خانگی بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی دچار حادثه انفجار شده اند که نهادهای امنیتی از انتشار علل و عواقب بروز چنین حوادثی ممانعت بعمل آورده اند. سالانه حدود ٣ ملیارد دلار درآمد ناشی از تولید و تجارت مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه به کشورهای اندونزی، فلیپین و مالزی نصیب سپاه پاسداران می‌شود. شیشه یكی از موادمخدر جديد كه در بازار قاچاق عرضه می‌شود که شكل ظاهری اين ماده شبيه شيشه‌ای كه خرد و پودر شده باشد و يا تكه‌های ريز يخ و يا خرده‌های ريز نبات است. این ماده مخدر در کشورهای آسیای دور به “شابو” معروف است و در اروپا با نام “آیس” به فروش می‌رسد.

خودکشی
معصومە فقهە‌ملکی فرزند حسین و ساکن شین‌آباد پیرانشهر، روز چهارشنبە ٢٤ اردیبهشت‌ماه، بە علت خودکشی جان سپرد. وی از اهالی روستای “شین‌آباد” از توابع پیرانشهر است.

آزادی زندانی سیاسی
بیست و هفتم اردیبهشت، مسعود حسین‌پناهی فعال سیاسی از اهالی روستای “باباریز” از توابع سنندج که ١١ سال پیش بازداشت شده بود آزاد گردید. مسعود حسین پناهی در بیست و ششم خرداد سال ١٣٨٢ توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد، در ابتدا از سوی دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم و پس از ٣ سال، حکم وی با یک درجه تخفیف به حبس ابد کاهش پیدا کرد. مسعود حسین پناهی ٤٥ ساله و دارای ٢ فرزند با استفاده از آزادی مشروط و پس از ١١ سال زندان، از زندان مرکزی سنندج آزاد گردید.

به یاد کارگران جانباخته معدن سوما!
حادثه ی عظیمی است
وقتی که زمین می لرزد و شهر و روستاها را در خود فرو می بلعد
حادثه ی مهیبی است
وقتی که گرد بادهای آتشین
قرن ها تمدن بشریت را به آتش می کشند
حادثه ی سهمگین ی است
وقتی که طوفان خانه و کاشانه ی مردم را
گرفتار باد فنا می کند
اما حوادث عظیم تر از زلزله و گرد باد و طوفان وقتی است
که برای ثروت کلان عده ای قلیل
انفجار معادن هر سال
عده ی کثیری را در خود فرو می بلعند
که برای سود جویی عده ای قلیل
شعله های آتشین کارخانه های نا امن
هر روز کارگران را در شعله های خود گرفتار می کند
برای حفظ خانه های مجلل عده ای قلیل
عده ی کثیری هر روز بی خانمان می شوند
و فاجعه بارتر از تمام اینها وقتی است
که پدری هر روز برای کار از خانه بیرون می رود
و همیشه این سوال فرزندان اش را بی پاسخ می گذارد:
بابا کی از سر کار برمی گردی؟!».
زیرا که او هرگز نمی داند که آن روز
قرعه ی مرگ به نام چه کسی خواهد خورد.
(و درد من این است که این دنیا می توانست این گونه نباشد، اما این گونه است…پر از فجایعی که صاحبان سود و سرمایه خالقان آنند).
ناهید وفایی ۱۵.۰۵.۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *