محمد شکوهی

mm1shokohi@gmail.com

اعتراضات ضد حکومتی در لبنان اوج میگیرد

انترناسیونال 911

محمد شکوهی

خبرگزاری آسوشیتدپرس عصر روز چهارشنبه ٢٠ اسفند گزارش داده که مردم خشمگین لبنان در بیروت و چندین شهر دیگراز جمله شهرهای صیدا و طرابلس، اقدام به برپایی تظاهرات های بزرگ ضد حکومتی کرده اند. در جریان این اعتراضات مردم علیه فساد، گرانی و بیکاری و ناکارآمدی دولت دست به تظاهرات زده و چندین مرکز دولتی را به آتش کشیدند. شعار سرنگونی نظام و به زیر کشیدن سیستم قومی و مذهبی یکی از شعارهای اصلی مردم در کنار شعار علیه گروه تروریستی حزب الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی می باشد، برجسته است.در جریات تظاهراتهای امروز در بیروت جوانان با آتش زدن لاستیک و ایجاد راه بندان مانع حملات پلیس شدند. در طول امروز با بالا رفتن ستون های غلیظی از دود، آسمان بیروت پایتخت این کشور تیره شد.ازاوایل مارس مردم لبنان در چندین شهر این کشور دور جدید تظاهرات های خیابانی بزرگ و ضد حکومتی را بار دیگر آغاز کرده اند. درهفته دوم این ماه تظاهرات های بزرگ در شهرهای بیروت، صور و صیدا و طربلس ادامه داشت. دهها هزار نفر در چندین شهر این کشور به خیابانها آمده وعلیه سیاستهای ریاضت کشی اقتصادی دولت، تحمیل فقر و فلاکت و گرانی و بیکاری دست به تظاهرات زدند. این تظاهراتها در ادامه مبارزات مردم این کشورعلیه سیستم فاسد حکومت قومی و مذهبی وعلیه بدترشدن وضعیت اقتصادی است که در بیش از یک سال گذشته در این کشور ادامه داشته است.

لازم به توضیح است اعتراضات گسترده و ادامه دارمردم در طول یک سال و اندی به این طرف دولت قومی و مذهبی را با بحران جدی ولاینحل سیاسی روبرو کرده و چندین دولت و وزیر مجبوربه استعفا شده اند. احزاب و دار و دسته های قومی و مذهبی شریک در مافیای دولت این کشور مدام مشغول دادن وعده و وعید می باشند. مردم از وعده های پوچ خسته شده و همه این دار و دسته ها و گروهها را مسئول ادامه این وضعیت دانسته و خواهان کنار رفتن همه این باندها از دولت و جامعه می باشند.بعد از انفجار بزرگ در بندر بیروت که صدهها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند، مردم باردیگر به خیابانها آمده و خواهان معرفی و مجازات عاملان این جنایت شدند. گروه تروریستی حزب الله متهم به دست داشتن در این جنایت می باشد.این خودجرقه ای شد برای گسترش اعتراضات ضد حکومتی بویژه علیه حزب الله لبنان.
لازم به یادآوری است که اوایل اکتبر ٢٠١٩ جنبش اعتراضی بزرگ وقدرتمند علیه رژیم و دولت فاسد لبنان، علیه فقر و گرانی و بیکاری .. شکل گرفت. مردم در اعتراضات ماه اکتبر ٢٠١٩ شعارسرنگونی حکومت قومی و مذهبی را با صدای رسا سر دادند.شیوع کرونا در ماههای پایانی سال ٢٠١٩ بهانه ای در دست دولت شد که تجمعات را ممنوع اعلام کرده و بدین وسیله حکومت نظامی اعلام نشده را در چند شهر بزرگ کشور برقرار بکند. در طول سال ٢٠٢٠ اعتراضات مردم مقابل مراکز اصلی دولتی ادامه یافت و فعالین جنبش های اعتراضی به اشکال مختلف اعتراضات را به پیش برده اند.از اوایل سال ٢٠٢١ وضعیت اقتصادی مردم بدتر شده؛ ارزش پول این کشور ٨٠ درصد سقوط کرده، گرانی ها بیشتر شده، حقوقها و دستمزدهای کارگران کفاف زندگی بخور و نمیر را نمی دهند. در کنار تحمیل فقر وگرانی؛ کرونا و مشکلات عدیده عدم دسترسی به دوا و درمان، مشکلات مردم را چند برابر کرده است. هزاران کارگر بیکار شده و ماهها دستمردهای پرداخت نشده دارند.کارگران و اتحادیه های کارگری و خدماتی در طول یک سال گذشته چندین اعتصاب سراسری در اعتراض به این وضعیت برپا داشته اند، که دولت جوابی به خواستهایشان نداده است.

دولت قومی و مذهبی حاکم بر این کشور فقط به فکر پر کردن جیب دزدان و مافیای دولتی وابسته باندهای قومی و مذهبی و شریک و سهیم در دولت، در کنار تحمیل فقر و فلاکت و سرکوب بی حقوقی محض بر گرده مردم می باشند.
دولت قومی و مذهبی باید گورش را گم بکند. برخورداری از همه امکانات و استانداردهای مدرن زندگی امروز، در کنار امنیت و آسایش برای مردم حق طبیعی مردم می باشد. حزب الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی می باشد، در کنار جمهوری اسلامی و برخی دول عربی که از گروههای قومی مذهبی سنی و شیعی حمایت می کنند، عاملان این وضعیت می باشد.مردم به حق علیه همه این دار و دسته ها وباندها و درکل علیه سیستم قومی و مذهبی و دولت فاسد این کشور می باشند. همه اینها سازماندهندگان جنگ؛ مسئول تحمیل فقرو گرانی وفلاکت و سرکوب بر علیه مردم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *