اخباری از تحرکات اعتراضی در مراکز نفتی

روز ۱۸ اسفند شماری از کارگران شرکت فراورده‌های نفتی شهرستان ماهشهر در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و سطح نازل دستمزدهایشان در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.
روز ١٧ اسفند کارگران پتروشیمی تخت جمشید در اعتراض به نقض دستورالعمل‌های سازمان بهداشت سازمان جهانی در مقابله با بیماری مرگبار کرونا و حتی عدم رعایت قوانین خود منطقه ویژه اقتصادی صدای اعتراض خود را رسانه ای کردند. به گفته آنها حتی برای داشتن سلامت هم حق مطالبه‌گری از آنها سلب شده است.
بنا بر خبر دیگری گفته میشود که حدود ۳۰۰ کارگر بومی که ۷ سال است در پروژه‌های پارس جنوبی و فاز ۱۳ عسلویه مشغول به کار هستند قرار است در پایان امسال از کار اخراج شوند. به این کارگران گفته شده است که تا پایان سال اخراج خواهند شد و کارگران جدید با آنها جایگزین خواهند شد. با پایان گرفتن سال قراردادهای کاری بسیاری از کارگران در این منطقه تمدید نمیشود و پیمانکاران مفتخور با آوردن کارگران جدید به جای کارگران اخراجی تلاش میکنند همواره سطح دستمزدها را پایین نگاه دارند. این وضعیت زمزمه های اعتراض در میان کارگران پروژه های پارس جنوبی را شدت داده است .

تحرکات اعتراضی در میان کارگران نفت و مراکز وابسته به آن بر سر مسائلی چون اخراجها ، تعویق پرداخت دستمزدها و عدم اجرای پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی و سطح نازل حقوقها در میان کارگران پیمانی در نفت بسیار گسترده است. کارگران غیر رسمی نفت طی بیانیه ای در اعتراض به خلف وعده های داده شده در جریان اعتصابات مرداد ماه ضمن تاکید بر افزایش حقوقها به بالای ١٢ میلیون، بر خواستهایی چون کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قرار دادهای موقت و پیمانی، پایان دادن به دزدی ها و اختلاسها، بالابردن استانداردهای زیستی و کاری در مراکز کارگری و پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات‌در محیط های کار تاکید کرده اند. اخبار اعتراضات و خواستهای کارگران نفت را باید وسیعا رسانه ای کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٨ اسفند ۱۳۹۹، ٨ مارس ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *