جدید ترین

اطلاعیه خبری: تجمع معلمان در شیراز و تهران، و تجمع کارگران شهرداری کوت عبدالله

روز ١٣ اسفند بیش از صد نفر از معلمان رسمی در شیراز با خواست حق سنوات خود در مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند. این معلمان فارغ التحصیلان دانشسرای مقدماتی از سال ٧٢ به بعد هستند . ماجرا از این قرار است که بنا بر مصوبه سال ٦٩ دانش آموزان دانشسراها و دانشجویان تربیت معلم مکلف هستند که در آغاز تحصیل خود به آموزش و پرورش تعهد ثبتی بسپارند که پس از فراغت از تحصیل به میزان دوبرابرمدت تحصیل که حداقل کمتر از ۵ سال نباشد ودرمحلی که وزارت آموزش و پرورش تعیین میکند، خدمت کنند وقبل از اتمام خدمت تعهد داده شده خود حق استخدام در هیچ یک از وزارتخانه ها و سازمان ها را ندارند. به موجب همین قانون این معلمان از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و فوق العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم برخوردار می شوند . معلمان تجمع کننده در تجمع روز سیزدهم اسفند در شیراز علیرغم داشتن تمامی این شرایط و پس از سالها کار در محروم ترین روستاهای کشور با این نامه روبرو شده اند که گویا دولت جهت استخدام آنها با کمبود ردیف بودجه مواجه است. در نتیجه در همان زمان تعدادی را استخدام و تعداد زیادی را بصورت حق التدریس به کار گرفتند و حتی عده ای هرگز به کار نیز دعوت نشدند. و بعضا یک تا چهار سال بصورت حق التدریسی هم اجازه کار نداشتند. تا اینکه بعد از کشاکش های بسیار تا سال ۷۶ همه کسانی که تعهد محضری خود را لغو نکرده بودند ، استخدام شده و مشغول به خدمت شدند. حالا مشکل حق سنوات این معلمان است. آنها بارها بخاطر گرفتن حق خود مراجعه کرده اند و دیوان عدالت نیز به محق بودن این معلمان رای داده و وزارت آموزش و پرورش را موظف به پرداخت آن کرده است. اما باز هم تحت عنوان کسری بودجه این معلمان را سر می دوانند. در اعتراض به این وضعیت است که معلمان فارغ التحصیل دانشسرای مقدماتی در شیراز که شاغل آموزش و پرورش هستند دست به تجمع زده اند. این معلمان برای پیگیری خواستهایشان به تجمع دیگری برای روز شنبه ١٦ اسفند فراخوان داده اند.
اشاره کنیم که روز سه‌شنبه ۱۲اسفند معلمان حق‌التدریسی نیز در اعتراض به نحوه اجرای قانون استخدامی و مطالبه حذف آزمون اصلح و با خواست استخدام رسمی برای چندمین بار مقابل ساختمان اصلی وزارت آموزش وپرورش تهران تجمع کردند.
معلمان یک بخش معترض جامعه هستند. بارها در تجمعات اعتراضی خود بر روی خواستهایی چون افزایش حقوقه به بالای خط فقر، درمان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن حق مسکن و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و خواست آزادی همکاران بازداشتی و دیگر زندانیان سیاسی تاکید کرده اند. معلمان همراه با بازنشستگان و تشکلهای مختلف کارگری برای ساعت ده و نیم صبح روز یکشبنه ١٧ اسفند در اعتراض به رقم اعلام شده میزان سبد هزینه از جانب کمیته مزد به میزان شش میلیون و هشتصد هزار که یک دوم مبلغ سبد هزینه ای است که قبلا از سوی خود حکومت اعلام شده بود و با خواست افزایش حقوقها به بالای دوازده میلیون فراخوان به تجمع در مقابل وزارت کار را داده اند.

  • روز سه شنبه ۱۲ اسفند کارگران شهرداری کوت سیدنعیم از توابع دشت آزادگان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ۷ ماه اخیر خود تجمع کردند. در همین روز کارگران شهرداری کوت عبدالله نیز بخاطر عدم دریافت ٤ ماه دستمزد خود تجمع داشتند. یک موضوع مهم اعتراضی این کارگران سطح نازل حقوقها و قراردادهای پیمانی است.
    حزب کمونیست کارگری ایران
    ١٣ اسفند ۱۳۹۹، ٣ مارس ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *