۱۷ اسفند: ‌فراخوان تشکلهای کارگری، بازنشستگان و معلمان به تجمع مقابل وزارت کار

تشکلهای مستقل کارگران، بازنشستگان و معلمان برای ساعت ده ونیم صبح روز ١٧ اسفند به تجمع سراسری علیه پایین آوردن نرخ سبد هزینه بالای دوازده میلیونی به ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان فراخوان به تجمعی بزرگ در مقابل وزارت کار را داده اند. قبلا بازنشستگان در ادامه تجمعات سراسری خود به تجمع در این روز فراخوان به تجمعات سراسری داده بودند. اما بدنبال جلسات پشت پرده شورایعالی کار قرار تجمع تهران به اعتراض بخش های مختلف کارگری علیه دستمزدهای زیر خط تبدیل شد. به این حرکت اعتراضی باید وسیعا پیوست.

شورای بازنشستگان ایران در فراخوان خود به این مناسبت چنین مینویسد:” هر چه به انتهای سال نزدیک می‌شویم وضعیت کارگران و بازنشستگان وخیم‌تر می‌شود. تورمی که با محاسبات خود حکومت همچنان حول و حوش ۵۰ درصد در نوسان است و در شرایطی که در دی و بهمن ماه، اقلام سبد خانوار همچنان با سرعت در حال گران تر شدن است و رمق زندگی را از ما گرفته و در حالیکه محافل کارگری و کارشناسان مستقل، مزد بالای ۱۲ میلیون را بعنوان هزینه واقعی سبد خانوار برآورد کرده اند، کمیته مزد دولتی در تکرار سناریوی هر ساله خود این رقم را کمتر از ۷ میلیون تومان آنهم روی کاغذ و نه در جیب حقوق بگیر، ارزیابی کرده است.
ما کارگران شاغل ، معلمان، پرستاران ، بازنشستگان و سایر حقوق بگیران روزهای انتهای سال را به صحنه اعتراضات گسترده علیه وضعیت موجود تبدیل خواهیم کرد”.

در همین رابطه سندیکای شرکت واحد در فراخوانی خطاب به همه کارگران برای شرکت در این تجمع چنین نوشته است: “از آنجا که نرخ تعیین دستمزد کارگران همه ساله درکشور ما توسط کارفرما، دولت و تشکل های فرمایشی و انتصابی دولت تعیین میشود ، دستمزد کارگران فاصله بسیار زیادی با یک زندگی شایسته دارد و سفره کارگران و بازنشستگان همه ساله کوچک و کوچکتر میشود بطوری که اکثریت کارگران همین دستمزد ناچیز را برای زنده مانی گاها با تاخیر چند ماهه دریافت میکنند. بنابر این دستمزد شایسته باید متناسب با هزینه های خوراک و پوشاک، مسکن، بهداشت، درمان و آموزش که از پایه ترین زندگی شرافتمندانه برای کارگران است، باشد”.

جنبش برای خواست افزایش دستمزد بالای دوازده میلیون و نیم یک جنبش قدرتمند است. کارگران، معلمان، بازنشستگان از جمله نیروی فعال این جنبش هستند. هم اکنون ده تشکل کارگری طی بیانیه ای بر خواست افزایش دستمزد به بالای ١٢ میلیون تاکید کرده اند. این اعتراض به کارخانه و بخش های مختلف کارگری کشیده شده است. در همین راستا کارگران فولاد اهواز بیانیه داده و خواستار حداقل دستمزد دوازده میلیون شده اند. و بنا بر آخرین خبرها از کارگران مس گرفته تا کارگران صنایع ساوه، همگی خواستار افزایش دستمزد به اندازه سبد معیشت خانوار شده‌اند و کارگران اعلام کرده اند که این رقم باید بالای ١٢ میلیون باشد. با چنین قدرتی در سطحی سراسری بخش های مختلف کارگری علیه فقر به میدان آمده اند.

حزب کمونیست کارگری همگان را به شرکت وسیع در اعتراض سراسری هفدهم اسفند در دفاع از زندگی و معیشت خود و برای داشتن یک زندگی انسانی فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٣ اسفند ۱۳۹۹، ٣ مارس ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *