madan turkiye1 301 x 192

تظاهرات گسترده در ترکیه در اعتراض به انفجار معدن

madan turkiye1 301 x 192

فاضل نادری
دراثرانفجاردریک معدن ذغال سنگ درشهر سوما در نواحی غرب ترکیه صدها کارگرمعدن جان باختند!
        بهنگام تعویض کارگران شیفتی معدن ذغال سنگ در شهر سوما، در اثر انفجار عظیم گاز یک ترانسفورموتور در درون معدن، آتش سوزی مهیبی درمرکز تأسیسات برقی معدن، رخ داد و بدین صدها کارگر معدن زیر آوار و در میان شعله های آتش محبوس شدند. در حالیکه مأمورین آتش نشانی در طول تلاش وکوششان از توانستند، بالغ بر۳۰۰ نفرازکارگران آسیب دیده را از مرگ نجات بدهند، همچنان صدها کارگر دردرون و در زیرآوار معدن، درعمق دو کیلومتری با مرگ درگریبانند.
         کارکنان آتش نشانی مشغول پمپ کردن اکسیژن بدرون آن قسمت ازمعدن هستند که احتمال میدهند، کارگران محبوس ومصدوم ولی زنده وجود دارند. لیکن مأمورین نجات، امیدی برای نجات آنها ندارند. برآورد میشود که درهنگام انفجار، تعداد ۷۸۷ نفردر معدن وجود داشتند.
        تعداد کشته شدگان تا زمان نوشتن این گزارش ۲۳۸ نفر اعلام شده است. از سرنوشت بیش از صد نفر دیگر از کارگران معدن هنوز اطلاعی در دست نیست.
        کارگران معدن ازسیستم و شیوه های رعایت ایمنی معدن همیشه ناراضی بوده اند ومیگویند مقامات مسئول، هرگز بفکر رعایت سلامتی کارگران نبوده ومثل تمام شبکه های سرمایه داری در صدد تأمین سود برای خودشان بوده اند. بزرگترین اتحادیه کارگری ترکیه فراخوان یک اعتصاب برای روز پنجشنبه داده است. این اتحادیه اعلام کرد است که فاجعه معدن ذغال سنگ نتیجه سیاست خصوصی سازی و کاهش هزینه ها به قیمت جان کارگران است.
اعتراضات وسیعی در اعتراض به دولت و سرمایه داران در ترکیه جریان دارد. در شهرهای آنکارا، استانبول و ازمیر و همچنین در اطراف معدن ذغال سنگ تظاهرات وسیعی با شرکت هزاران نفر برگزار شده است. نیرو های پلیس با گاز اشک آور و ماشین های آبپاش به تظاهر کنندگان حمله کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *