اطلاعیه خبری: تجمع بازنشستگان فولاد، معلمان حق التدریسی و ادامه اعتراضات هپکو

  • روز سوم اسفند بازنشستگان فولاد و معدن در اعتراض به محرومیت از درمان و اینکه حتی آئین نامه فولاد در جدول ۷ قانون بودجه اجرایی نمیشود مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. این بازنشستگان در تجمعات اعتراضی شان همصدا با بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بارها بر درمان رایگان تاکید کرده اند.
  • ایران خودرو در تبریز یکی از مراکز پر جنب وجوش و پر از اعتراض کارگری است. تعویق پرداخت چند ماه دستمزد و حق بیمه و اخراجها، عدم اجرای پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی و دزدی و فساد موضوعات اصلی اعتراض کارگران این مجتمع است. زیر فشار این وضعیت تعدادی از کارگران که سالها سابقه کار دارند ناگزیر به بازنشست کردن پیش از موعد خود شده اند. دور جدید اعتراضات کارگران ایران خودرو در تبریز از دهم بهمن ماه شروع شد و این اعتراضات ادامه دارد. بنا برگزارشات چندین کارگر به دلیل این اعتراضات اخراج شده اند و این موضوع بر خشم و اعتراض کارگران شدت داده است. این کارگران قبلا در مهر ماه نیز اعتراضاتی داشتند. تولید این شرکت وسایل نقلیه از جمله کامیون، مینی بوس و اتوبوس با مجوز شرکت های رنو و سوزوکی است. ایران خودرو ٩ کارخانه در ایران دارد که شعبه تبریز آن یکی از بزرگترین آنهاست. ایران خودرو همچنین شعباتی در کشورهای آذربایجان، بلاروس، سنگان، سوریه و ونزوئلا دارد. اعتراض گسترده کارگران ایران خودرو در تبریز انعکاس وسیعی در ایران داشته و صدای آن جهانی شده است. از جمله کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال طی نامه ای حمایت خود را از مبارزات این کارگران اعلام کرده و اخراج کارگران معترض را محکوم نموده است.
    در بخشی از این نامه کمال اوزکان، معاون دبیر كل کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال چنین مینویسد: “دولت ایران در مسئولیت خود در قبال شهروندان کوتاهی کرده است. این اجازه را به شرکت ها داده است تا از کارگران سوء استفاده کنند و در طی یک بیماری همه گیر جهانی، در زمانی که بیشترین نیاز به آن وجود دارد، سیستم تأمین اجتماعی را با کمبودهای وحشتناکی روبرو کرده است. کارگران ایرانی برای دفاع از حقوق خود خود به اعتراض برخاسته اند. آنها حق دارند که چنین کنند و مصمم و شجاع هستند که در برابر شرکتهایی که از عهده مسئولیتهای خود بر نمی آیند ایستادگی می کنند. ایران باید اتحادیه های مستقل کارگری را به رسمیت بشناسد”.
  • روز٣ اسفند کارگران هپکو بار دیگر در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت شغلی و معیشتی خود و تعویق پرداخت دو ماه حقوق و مزایای شغلی شان و خلف وعده های مسئولان در راه اندازی تولید، دست به تجمع زدند و اعتراض کردند. در این حرکت اعتراضی این کارگران با در دست داشتن تابوت نمادین هپکو، در مرکز شهر اراک و نزدیک سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند. در همین رابطه این کارگران در روزهای ٢٩ و ٢٧ نیز تجمع داشتند و به نشانه اعتراض خط ریل راه آهن اراک را بستند.
  • روز ٣ اسفند معلمین مدارس حق التدریسی در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و قراردادهای برده وار موقت و وضع بدمعیشتی خود بار دیگر مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. همزمان سرایداران و خدمتگزاران مدارس دولتی نیز در همین محل تجمع داشتند. بدین ترتیب تجمع بزرگی در برابر مجلس برپا بود. خواست فوری آنها استخدام رسمی در آموزش و پرورش و افزایش حقوقها و پرداخت بموقع آنست.
    پیش بسوی اعتصابات سراسری
    پیش بسوی ایجاد شوراها
    حزب کمونیست کارگری ایران
    ۳ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱ فوریه ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *