Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

در حاشیه اخبار کارگری

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:
هفته بیستم (٢٠١٤)
جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی دو نفر از دستگیر شدگان روز جهانی کارگر را فورا آزاد کنید! خواست و فریاد هزاران کارگر!
        اطلاعیه های کارگران “کارگران کارخانجات نورد و پروفیل ساوه و لوله سازی صفا و کارگران شهرصنعتی کاوه، مامونیه و شهرصنعتی اراک “، “كارگران خودرو سازی ایران خودرو و سایپا”، ” کارگران امضا کننده طومار اعتراضی در سنندج و کرمانشاه”، ” کارگران اخراجی نساجی های کردستان، نساجی شاهو . نساجی پرریس”، ” سندیکای کارگران هفت تپه”، ” کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری”، ” سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران و حومه”، ” اتحادیه آزاد کارگران ایران” در دفاع از کارگران زندانی پدیده مهم و به عرصه ای از مبارزه کارگران و جامعه تبدیل شده است. پیگیری این عرصه و فعالیت مشترک و باز کردن راه های عملی آزادی کارگران زندانی، جبهه تعرض آشکار و زورآزمایی کارگران علیه دستگیری و فشار و بزندان انداخین سخنگویان و فعالین کارگری است. محورهای مهم روز کارگر امسال اینها بودند. جمهوری اسلامی در مقابله با روز کارگر، صف آرایی علنی و امنیتی ـ نظامی را اتخاذ کرد. اقدامات پلیسی نهادهای امنیتی پیشگیرانه بود. ترس جمهوری اسلامی از اعتراض علنی کارگران و مردم، طومار چهل هزار امضا از بیش از هشت استان و ده ها مراکز تولیدی، حمایت کارگران فعال از کمپین چهل هزار امضا، اعتصابات و اعتراضات یکسال گذشته حول مصوبه شورای عالی کار و حداقل دستمزدها(٤برابر زیر خط فقر) رد و نه کارگران به این مصوبات ضد کارگری، ده ها تجمع و اعتصاب رادیکال در مقابله با دولت و کارفرماها برای تحقق مطالبات کارگران و بویژه در ارتباط با عدم پرداخت حقوق و مزدهای پرداخت نشده، حضور علنی کارگران و مردم در کانال های تلویزیونی و از جمله “کانال جدید”، آماده شدن برای تجمع در مقابل وزارت کار و حضور تعداد زیادی از کارگران و مردم برای ایجاد تجمع بمناسبت روز کارگر(ترندی اعتراضی که به نسبت سالهای گذشته متفاوت است. باز خوانی آماده بودن کارگران و مردم را باید باز و مرور کرد). روز کارگر بر متن و از دل اعتراض رادیکال و حق طلبانه کارگران و مردم علیه وضع موجود و برآمده از دفاع از زندگی و اعتراض به نظام سرمایه داری و دولت و جمهوری اسلامی برخاسته بود. بعنوان تنیجه گیری، تاکنون چندین اطلاعیه در دفاع از کارگران زندانی صادر شده است. خواست محوری صادر کنندگان اطلاعیه ها آزادی کارگران زندانی از جمله در محکومیت دستگیری جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی است. تکثیر وسیع تر و پیوستن هر چه بیشتر کارگران، معلمان، دانشجویان و مردم در جامعه برای آزادی کارگران زندانی و آزادی کارگران زندانی را بیشتر کنیم.

نا امنی محیط کار
        در اخبار کارگری ٥ماه گذشته بیشترین آمار ناشی از نا امنی محیط کار مربوط به کارگران پروژه ای و بویژه کارگران ساختمانی، است. محمد تقی حسینی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل اعلام کرده: “بیش از ٤٧ درصد حوادث کار در کشور برای کارگران ساختمانی اتفاق می افتد.” در فاصله ٥سال گذشته تعداد حوادث شغلی برای کارگران ساختمانی از ٣٥درصد به ٤٧درصد افرایش یافته، است.
        بیشترین تلفات و مرگ های ناشی از نا امنی محیط کار و نا امنی جانی، در میان کارگران سفید امضا و کارگران قراردادهای موقت اتفاق افتاده اشت. در محیط های کار، مرگ های محیط کار از میان کارگرانی اتفاق افتاده که در ساختمانسازی ها بکار مشغولند. ریزش بر اثر گودبرداری های غیر متخصصانه، سقوط و گازگرفتگی در چاه، سقوط داربست کاران، محیط کار را به قتلگاه کارگران تبدیل کرده است. یکی از راه های سودجویی سرمایه داران و کارفرمایان صرفه جویی در هزینه های تولید، از جمله فراهم نکردن امکانات و تجهیزات ایمنی در محیط کار و قرار ندادن آنها در دسترس کارگران است. این صرفه جویی حتی شامل ابتدایی ترین امکانات مانند لباس، دستکش، کلاه کار و غیره می شود. از سوی دیگر شدت آهنگ کار و تولید بیشتر در زمان کمتر، ساعات کار طولانی، خستگی کار کردن حتی در ٢ شیفت، کار سنگین بویژه در شیفت شب، کار با دستگاه و وسایل دارای نقص فنی (که نیاز به خارج کردن از خط تولید و انجام تعمیر دارند) و … کارگران را در شرایط طاقت فرسایی قرار می دهد که هر لحظه خطر رخ دادن حادثه ای ناگوار، به آسانی در کمین جانشان است. حوادث کار، نجات، کمک رسانی، عملیات انتقال و درمان مجروحین با ضعیف ترین و کمترین امکانات و اتلاف زمان که از قبل هیچ گونه تدبیری برای آن مهیا نشده است، بر عمق فاجعه می افزاید.
        ایجاد و برپایی مجمع عمومی محل کار انتخاب بازرس و هیئت نطارت توسط کارگران در محلهای کار و ارائه گزارش ایمنی کار به مجمع عمومی و علنی کردن این گزارشها امنیت ایمنی محیط کار را بیشتر میکند. و در یک کلام جلوگیری و بالابردن سطح ایمنی محیط کار با دخالتهای موثر کارگران عملی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *