اطلاعیه خبری: اعتصاب کارگران ایران خودرو تبریز، تجمعات معلمان خرید خدمت و یک خبر دیگر

  • روز شنبه ١١ بهمن کارگران شرکت ایران خودرو در تبریز در اعتراض به اخراج شماری از همکارانشان و تعویق در پرداخت دستمزدها دست به اعتصاب زدند.
  • روز شنبه یازدهم بهمن ماه معلمان خرید خدمت یزد بار دیگر در آموزش و پرورش این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. معلمان خرید خدمت یزد در هفته ها و ماههای گذشته در اعتراض به تعویق در پرداخت مطالباتشان و نیز وضعیت شغلی خود تجمعات متعددی برگزار کرده اند. در هفته ای که گذشت شاهد برگزاری این تجمعات در باغملک، آبادان، الشتر و سیرجان، ایذه و تهران بودیم. آموزش و پرورش بیش از ۵۸ هزار و ۱۰۰ معلم را تحت عناوین مختلفی از جمله خرید خدمت، حق‌التدریسی، قراردادی، سرباز معلم، پیش‌دبستانی به کار گرفته است. در پی تجمعات اعتراضی گسترده سال‌های اخیر معلمان موقت در شهرهای مختلف در نهایت مجلس در ۱۳ شهریور ٩٧ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش‌ و پرورش را تصویب کرد. ۲۵ هزار و ۵۰۰ معلم موقت اجازه شرکت در این آزمون را داشتند و یک سوم آن ها رد شدند. این وضعیت ونداشتن امنیت شغلی و سطح نازل دستمزدها و افزایش هر روزه هزینه های زندگی فضای اعتراضی در میان معلمان خرید خدمت و موقت را شدت داده است. برخی از این معلمان سابقه کارشان به ٢٠ سال میرسد و اکثر معلمان زنان هستند و بخش بزرگی از آنها سرپرست خانواده هستند. بدین ترتیب آموزش و پرورش از نیروی این هزاران معلم با ارزانترین قیمت وبعضا با دستمزدی کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده چند بار زیر خط فقر شورایعالی کار سود میجوید و استخدام آنها موقت و پیمانی است و همواره چماق اخراج بالای سرشان است. خواست فوری معلمان خرید خدمت وموقت استخدام فوری در آموزش و پرورش است و به این آزمون برگزار کردن ها و سردواندن ها اعتراض دارند.
  • روز شنبه ١١ بهمن کارگران قراردادی شهرداری تبریز با خواست استخدام دائم و پرداخت بموقع حقوقها وداشتن امنیت شغلی مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.در این روز زیر فشار اعتراض کارگران معاون فرهنگی شهردار ناگزیر در میان تجمع کنندگان حاضر شد. کارگران اعلام کرده اند که تا وقتی پاسخ نگیرند به اعتراضشان ادامه خواهند داد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١١ بهمن ۱۳۹۹، ٣٠ ژانویه ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *