کارگران فولاد مدیران دزد و فاسد را از کارخانه بیرون کردند

دورجدیدی از مبارازت کارگران فولاد اهواز آغاز شده است. یک موضوع مهم اعتراضات این کارگران، اعتراض به بساط چپاول مدیران دزد و فاسد است. در همین رابطه روز ٦ بهمن کارگران فولاد در حرکتی جمعی به دفتر مدیر عامل و معاون او رفته و آنها را از شرکت بیرون کردند. بنا بر گزارشات منتشر شده در مدیای اجتماعی از سوی این کارگران ماجرا از این قرار بود که در این روز ۲۱ نفر از ورزشکاران بوکس با هماهنگی مدیریت به اسم نیروی استخدامی حراست وارد مهمانسرای شرکت شدند. پس از مدتی حدود چهار و نیم بعدازظهر، تعدادی از پرسنل سراغ آنها رفته و درباره نحوه استخدام این افراد سوالاتی کردند. این افراد ادعا داشتند که از طریق آگهی موسسات کاریابی برای کار در شرکت آمده اند، در حالیکه آدرس یا حتی نام و تلفن موسسه را نمی دانستند. کارگران متوجه شدند که نادرجعفر یوسفی که گویا به دنبال مدارج عالی رانت خواری در ورزش نیز میگردد، قصد داشته به بهانه تشکیل تیم بوکس در گروه ملی، این بوکسورها را که به عنوان مزدور خود برگزیده، برای سرکوب کارگران به حراست بفرستد. با روشن شدن این موضوع کارگران معترض فولاد متحدانه تصمیم گرفتند که تمام این افراد معلوم الحال را از کارخانه بیرون کنند. سپس در حالیکه بحث در میان کارگران داغ بود، بلافاصله سر و کله پویامنش رئیس حفاظت همراه با نیروهای حراست پیدا شد. آنها به قصد برخورد با پرسنل آمده بودند که با مقاومت کارگران فولاد مواجه گردیدند و “پویامنش” نیز از شرکت بیرون انداخته میشود.

در ادامه این حرکت اعتراضی و بدنبال کنار زدن نیروهای حفاظت فیزیکی، کارگران فولاد به سمت دفتر مدیرعامل حرکت کرده و با شعار کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد و در حالیکه یوسفی مدیرعامل و معاونانش جلسه داشتند، با هجوم به آنها و برهم زدن جلسه، خواهان اخراج این مدیران از شرکت شدند.

کارگران گروه ملی به دفعات نسبت به حضور این مدیران یعنی “نادر جعفر یوسفی” و “افشین محمدی” و “ابوالفضل جنتی” هشدارهای لازم را داده بودند و این بار با قاطعیت و عمل مستقیم خود به مدیرعامل اعلام کردند که فوراً باید با تیم همراهشان شرکت را ترک کند. مدیر حراست و نیروی انتظامی در این مقطع در نقش محافظان آنها و سربازهای وظیفه شناس مفتخوران وساطت کرده و ضمن تلاش برای کنترل اوضاع، خواسته های کارگران را جویا شدند. اما کارگران مجدداً بر مطالبه برحق خود یعنی لزوم اخراج مدیران فاسد از شرکت تاکید کردند.

پس از این اتفاقات، دفتر مدیریت چند ساعت به بهانه های متعدد از جمله نماز و تلفن و… کارگران را معطل نگاه داشتند که شاید اوضاع آرام بگیرد. اما کارگران همچنان بر خروج آنها از شرکت پافشاری کردند. سرانجام زیر فشار اعتراض کارگران در ساعت هشت و نیم شب مدیریت پیشنهاد مذاکره به کارگران را داد. اما کارگران قبول نکردند. مدیریت از در دیگری وارد شده و مطرح کرد که مدیر عامل تمایل به صحبت با کارگران را دارد. کارگران که دیگر توان تحمل یوسفی و معاونین را نداشتند، بعد از اینکه او با اسکورت تعدادی از ماموران نیروی انتظامی به میان کارگران آمد، در مقابل تمام یاوه ها و صحبت های پوچش، سکوت مطلق را اختیار کردند!
مدیریت در سخنان خود برای آرام کردن اوضاع درباره استخدام های تازه اظهار بی اطلاعی کرد و ادعا کردند که این استخدام ها مشمول سهمیه های نیروی انتظامی است. اما این استخدامها همانند استخدام های مشکوک چند ماه قبل که با عنوان سهمیه سپاه و استانداری و شهدای حرم انجام گرفته بود، توطئه ای برای امنیتی کردن این شرکت برای عقب زدن اعتراضات کارگران است. از همین رو کارگران اجازه نداده و در مقابل این توطئه گری ها قاطعانه ایستاده اند.
بدین ترتیب بعد از همه این ماجرا ها در این روز کارگران فولاد اهواز به تجمع و اعتراض خود ادامه دادند. و وقتی مدیر عامل و دارو دسته رانت خوارش متوجه شدند که کارگران با عزم راسخ ایستاده اند، ناگزیر جلوی چشم کارگران و با گردنی افتاده مجبور به ترک شرکت شدند.

حرکت اعتراضی قدرتمند کارگران فولاد در این روز و اعتراض متحدانه و موفقیت آمیز آنان علیه بساط شورای اسلامی، این نهاد سرکوب و جاسوسی در کارخانه و به هم زدن بساط نمایش انتخاباتی آن در بیستم دی ماه، فضایی از اتحاد و همبستگی در میان کارگران برای پیگیری خواستها و مطالباتشان ایجاد کرده است. این چنین است که کارگران فولاد با خواستهایی چون برکناری مدیران فاسد، افزایش حقوقها و پرداخت فوری مطالباتشان بابت اضافه کاری ها و حق بدی آب و هوا، داشتن امنیت شغلی و پایان دادن به امنیتی کردن محیط کار با قدرت به میدان آمده و علیه توطئه گری هایی چون تلاش برای ایجاد شورای اسلامی و استخدام های مشکوک برای امنیتی کردن محیط این شرکت قاطعانه ایستاده اند.

حرکت متحدانه کارگران فولاد اهواز، در کنار اعتراضات کارگران هفت تپه و نفت و تجمعات بزرگ و سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی بیانگر به میدان آمدن قدرتمند طبقه کارگر با خواستهایی روشن و تعرضی است. باید فعالانه از این اعتراضات حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٧ دی ۱۳۹۹، ٢٦ ژانویه ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *