اعتصاب در پتروشیمی سنندج و فضای پرتحرک اعتراضی در مراکز نفتی

روز ۶ بهمن کارگران پتروشیمی سنندج در اعتراض به پایین بودن دستمزد برای دومین روزدست به اعتصاب زدند. دراین روز هیتئی ۶ نفره از طرف کارفرما با ریاست اصغری رئیس مجتمع پتروشیمی سنندج وجورابچی رئیس تعمیرات با ٢٥ نفر از نمایندگان کارگران نشستی برگزارکردند. اما در این نشست شرکت کنندگان از سوی کارفرما کارگران را تهدید به اخراج کردند و در مقابل کارگران بر ادامه اعتصاب تاکید کردند. این اعتراضات ادامه دارد.

اعتراضات در مراکز نفتی هر روز گسترده تر میشود و شاهد تحرک جدیدی در صنعت نفت و مراکز وابسته به آن هستیم. این اعتراضات در تداوم اعتصاب ٢٥ هزار کارگر پیمانی نفت در مرداد ماه صورت میگیرد که ضربه محکمی بر فضای اردوگاهی و امنیتی نفت وارد کرد. لازم به یادآوریست که در روز ٤ بهمن کارگران رسمی نفت تجمع داشتند و کارگران پیمانی نیز طی بیانیه ای حمایت خود را از این تجمع اعلام کردند. در آن روز حکومت اسلامی در هراس از به میدان آمدن کارگران نفت تجمع آنها را مورد حمله قرار داد ومانع پیوستن جمعیت بیشتری که در حال پیوستن به این تجمع بودند گردید. در این تجمع اعتراضی همچنین چند نفری از کارگران بازداشت شدند اما بازداشت شدگان در پایان همان روز آزاد شدند.

اعتراضات در مراکز مختلف نفتی ادامه دارد و هرروز گسترده تر میشود. افزایش فوری دستمزدها به بالای خط فقر ١٢ میلیونی، پرداخت بموقع دستمزدها و طلبهای کارگران، لغو قراردادهای موقت و پیمانی و خلع ید از پیمانکاران مفتخور در این مراکز، لغو قوانین برده وار مراکز ویژه اقتصادی، بالا بردن استاندار بهداشت و درمان و گذاشتن امکانات درمانی رایگان نفت در اختیار همه کارگران، رعایت موازین سازمان بهداشت جهانی در مقابله با بیماری مرگبار کرونا و بالا بردن استاندارد زیستی و کاری، پایان دادن به فضای پادگانی مراکز نفتی و امنیتی کردن مبارزات از جمله خواستهاییست که در مبارزات کارگران نفت در چند ماه اخیر مورد تاکید قرار گرفته است. این چنین است که کارگران نفت دوباره با قدرت به میدان میآیند. از خواستها و مبارزات آنها باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٦ بهمن ۱۳۹۹، ٢٥ ژانویه ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *