yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی:
نا امنی محیط کار در کردستان عراق هر روزه قربانیان بیشتری بر جای می گذارد!
بر اساس خبرهای منتشر شده در طول کمتر از دو هفته چهار کارگر در نقاط مختلف کردستان در حین کار جانشان را از دست داده اند. از اواسط آپریل تا اوائل مه ماه مه این کارگران قربانی نا امنی محیط کار شده اند. کارگری هفده ساله در پروژه آب شهر حلبچه به داخل آب می افتد و جانش را از دست می دهد، شب چهارده آپریل کارگر دیگری اهل کردستان ایران ۲۳ در یکی از روستاهای منطقه سوران به دلیل برق گرفتی جانش را از دست می دهد، روز ۲۴ آپریل کارگر دیگری به اسم کیوان علی جلال ۲۵ ساله از دیواری ۵ متری به پائین پرتاب می شود و جانش را از دست می دهد، روز ۲۶ آپریل کارگر دیگری در نزدیکیهای شهر اربیل به داخل دستگاه سنگ شکن می افتد و جانش را از دست می دهد. این حواث تنها گوشه کوچکی از نا امنی محیط کاری است که بورژوازی کرد، برای چپاول هر روزه بیشتر به کارگران تحمیل کرده اند، چرا که قطعا بسیاری دیگر ازحوادث نا امنی محیط کار هیچگاه ثبت نمی شود و به روزناه ها و میدیا راه پیدا نمی کنند، اما همین آمار هم نشان از بی حقوقی کارگران و مردمی دارند که ناچارند برای لقمه نانی به کارهای سخت و نا امن تن دهند و متاسفانه تعداد زیادی از آنها سالانه جاشان را از دست می دهند. طبق آمارهای رسمی تنها در سال ۲۰۱۳ صد و هفت کارگر جانشان را از دست دادند.

بعد از انتخابات شهرداریها در اقلیم کردستان، جنگ احزاب ناسیونالیست بالا گرفته است !
بعد از دور جدید انتخابات و در طول تبلیغات انتخاباتی، سه حزب مدعی قدرت، حزب دمکرات کردستان، جنبش گوران و اتحادیه مهینی بر سر سهم خواهی بیشتر تبلیغات علیه همدیگر را به اوج خود رساندند، بطوری که اتحادیه مهینی و حزب دمکرات رسما علیه همدیگر اطلاعیه صادر کردند و همدیگر را به خصمانه بودن تبلیغات خود متهم کردند. از طرف دیگر اختلاف میان اتحادیه میهنی و جنبش گوران در شهر سلیمانیه بر سر انتخاب شهردار برای این شهر بالا گرفته و جالب است که هر دو طرف اکنون به جریانات اسلامی برای میانجگیری متوسل شده اند و در این رابطه صلاح الدین بهادین از سران جریان مرتجع اتحادیه اسلامیها با هر دو رهبری گوران و اتحادیه میهنی ملاقات کرده است. لازم به ذکر است که در انتخابات اخیر جنبش گوران که بیشترین کرسیهای انتخاباتی را در شهر سلیمانیه کسب کرده نماینده خود هفال ابوبکر را برای شهر دار شهر کاندید کرده که اتحادیه مهینی وی را به بعثی بودن متهم کرده و ملا بختیار سخنگوی اتحادیه مهینی اعلام کرده آنها نخواهد گذاشت که او شهردار این شهر شود. بهر حال جنگ و جدل این احزاب همچنانکه در ۲۳ سال گذشته نشان داده اند بر سر چپاول بیشتر است و هیچ ربطی که منفعت اکثریت مردم کردستان ندارد.

در سال جاری ۶۲ شرکت و صاحب کار به دادگاه کشانده شده اند!
آسو نجیب وزیر کار اقلیم کردستان روز ۲۷ آپریل در در یک کنفرانس خبری اعلام کرده که، تنها در سال جاری ۶۲ شرکت و صاحب کار بخاطر زیر پا گذاشتن حقوق کارگران به دادگاه کشانده شده اند. کارگران در کردستان عراق از تشکلهای مستقل خود برخوردار نیستند و به همین خاطر سرمایه داران و صاحبان کار کارگران را به شدیترین شیوه استثمار می کنند. آقای وزیر کار در این کنفرانس خبری بلاخره اعلام کرده که پیش نویس قانون کار برای کارگران در راه است، که البته با توجه به سابقه احزاب ناسیونالیست در بی حقوق کردن کارگران می توان پی برد که قانون کارشان هم که کارگران کوچکترین نقشی در تدوین آن ندارند نمی تواند قانونی به نفع کارگران باشد، بلکه بیشتر قانونی است برای قانونی کردن استثمار وحشیانه تر کارگران.

حکم دستگیری چند تن از مسولین امنیتی شهر سلیمانیه صادر شد!
بر اساس خبرهای منتشر شده بعد از دستگیری و شکنجه کردن شش تن از اعضای جنبش گوران که چهار تن آنها روز چهارم می آزاد شدند، یکی از وکلای آنها اعلام کرده که علیه چند تن از مسولین امنیتی شهر به دادگاه شکایت کرده و حکم بازداشت آنها را گرفته است. آلان عمر وکیل دستگیر شدگان اعلام کرد که مسول امنیت( آسایش) شهر سلیمانیه و مسول ترور و خرابکاری این شهر جز متهمین به شکنجه و آذیت و آزار شهر وندان هستند و حکم بازداشت آنها صادر شده.

به دستور مسعود بارزانی ۱۶۰ زندانی تحویل رژیم اسلامی داده می شود!
سید عظیم حسینی سر کنسولگری حکومت جنایتکار اسلامی در شهر اربیل اعلام کرده که به دستور مسعود بارزانی ۱۶۰ زندانی ایرانی که اکثرا در رابطه با پخش و فروش مواد مخدر در اقلیم کردستان دستگیری و زندانی شده اند را تحویل مقامات رژیم اسلامی خواهند شد تا بقیه حکم خود را در زندانهای رژیم اسلامی بگذرانند. نماینده رژیم اسلامی و یا حکومت اقلیم کردستان هیچ اشاره ای آیا در میان این زندانیان، زندانی سیاسی هم وجود دارده اشاره ای نشده است، اما با توجه به سابقه احزاب ناسیونالیست کرد در همکاری با دولتهای ارتجاعی منطقه قطعا این خطر وجود دارد که در میان این زندانیان تعدادی هم زندانی سیاسی وجود داشته باشد و مسعود بارزانی بخواهد برای خوشخدمتی به رژیم جنایته پیشه اسلامی آنها را تحویل دهد و در این باره باید بیشترین اطلاع رسانی را کرد و حتی در همین سطح هم این معامله کثیف را محكوم کرده.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *