اعتصاب کارگران بخش تجهیزات نیشکر هفت تپه, جدال تند میان باندهای حکومتی بر سر مالکیت نیشکر هفت تپه

اعتصاب کارگران بخش تجهیزات نیشکر هفت تپه, جدال تند میان باندهای حکومتی بر سر مالکیت نیشکر هفت تپه
امروز صبح چهارشنبه دهم دیماه، کارگران بخش تجهیزات مکانیکی در نیشکر هفت تپه در اعتراض به نحوه فیش حقوق صادر شده برای ٤ نفر از همکاران خود که قبلا مدتی در بازداشت بوده اند، دست به اعتصاب زدند. مدیریت برای این چهار کارگر روزهای زندانشان را بعنوان غیبت زده است و کارگران بر پرداخت کامل حقوق به کارگران بازداشت شده تاکید دارند. در این روز کارگران اعتصابی به مدت یکساعت مقابل مدیریت تجهیزات تجمع کردند و دلیل این غیبت زدن برای کارگران را جویا شدند. در برابر اعتراض کارگران مدیریت تجهیزات اعلام کرد که تایم شیت ها را به همان شکلی که بوده پر و ارسال کرده است و این غیبت زدن از سوی مدیریت شرکت یعنی آمیلی صورت گرفته است. بدنبال آن کارگران در مقابل دفتر آمیلی تجمع کردند و خواستار پرداخت کامل حقوق به این ٤ همکار خود شدند. اعتصاب این روز کارگران بخش تجهیزات شکل زیبایی از همبستگی کارگری را به نمایش گذاشت. کارگران نیشکر هفت تپه با اتحاد مبارزاتی شان همکاران بازداشتی خود را آزاد کردند و امروز متحدانه به کسر حقوق آنان بخاطر ایام زندان اعتراض دارند. کارگران نیشکر هفت تپه با اتحاد و همبستگی در مقابل تعرضات هر روزه مدیریت محکم ایستاده و پیگیر خواستهایشان هستند. اعتراض کارگران در این مورد ادامه دارد.
از سوی دیگر مساله خلع ید از اسد بیگی به معضل حکومت تبدیل شده است. باندهای مختلف حکومتی زیر فشار اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و حمایت های وسیع اجتماعی از کارگران، در مخمصه سختی قرار گرفته و به جان هم افتاده اند. دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور واگذاری مجتمع نیشکر هفت تپه به مالکان کنونی را “غیرقانونی” دانسته و تحت عنوان نداشتن “اهلیت قانونی” رای به خلع ید از آنان داده است. اما دولت از پذیرش این رأی خودداری می‌کند. بر سر این نزاع در سوم دیماه هیات داوری نشست داشت و به نتیجه نرسید و تصمیم گیری در این مورد به دو هفته بعد موکول شد. شعار کارگرن نیشکر هفت تپه خلع ید یک کلام ، والسلام است. این کارگران اعلام کرده اند که اعتراضات آنها ربطی به جناحهای حکومتی و دعواهای آنها ندارد و روش اصلی مبارزه آنان برای کسب مطالبات برحق شان بهره گرفتن از اختلافات این طیفها نیست. کارگران همچنین تصریح کرده اند که مطالبه اصلی آنها فقط خلع ید از اسد بیگی و دولتی شدن نیست بلکه این قدم اول برای رفتن به سمت مطالبات اساسی تر بعدی است.
بنا به گزارشها اسد بیگی از یکی از نمایندگان مجلس اسلامی بنام احمد نادری شکایت کرده است. او که نیشکر هفت تپه و زندگی ٥ هزار کارگر در این شرکت را به نابودی کشانده است تحت عنوان “توهین ،اتهام، افترا، تشویش اذهان عمومی و نشر اکادیب در مقام شکایت از احمد نادری برخاسته است. بنا بر خبرها روز سه‌شنبه ۹ دی ماه در جریان بحث مجلس در باره مجتمع نیشکر هفت تپه که با حضور فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد انجام شد، احمد نادری یکی از نمایندگان به اتهامات وارد شده به امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه از جمله رشوه دهی به مقامات استان خوزستان و همسر استاندار در پرونده اختلاس ارزی استناد کرد و او را اَبَرمتهم ارزی خواند. در مقابل وزیر اقتصاد از از روند خصوصی‌سازی در هفت تپه دفاع کرد و آن را بازگشت‌ناپذیر خواند. نیشکر هفت تپه صدای اعتراض همه مردم علیه فقر، تبعیض، بی تامینی و بساط چپاول و اختلاس حاکم است. از مبارزات و خواستهای این کارگران باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد. خلع ید یک کلام، والسلام حرف اول کارگران نیشکر هفت تپه است.
زنده باد نیشکر هفت تپه
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١٠ دی ۱۳۹۹، ٣٠ دسامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *