yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی
جنب و جوش کارگران و تشکلهای کارگری به مناسبت اول مه در شهرهای کردستان!
روز دوشنبه ۲۸ آپریل از طرف تشکل کارگران ساختمانی و تشکل کارگران مهاجر در شهر سلیمانیه مراسمی به مناسبت اول مه و یاد قربانیان نا امنی محیط کار برگزار شد. بنا بر این گزارش در این روز صدهها نفر به فراخوان این دو تشکل گرد هم آمدند و پس از یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان نا امنی محیط کار، چند تن از کارگران به سخنرانی پرداختند، از جمله یکی از کارگران مجاجر در این گرد همائی رسما شروع به کار تشکل کارگران مهاجر را اعلام کرد، همچنین قرار است به مناسبت اول مه در روزهای آتی مراسمهای دیگری نیز برگزار شود.
مردم شهر زاخو هنگام ورود نچیروان بارزانی به این شهر به مدت دو ساعت جاده اصلی این شهر را بستند!

kord araq1 305 x 170

بنا بر خبرهای منتشر شده روز ۲۶ آپریل در حالی که نچیروان بارزانی معاون مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات برای تبلیغاب انتخابانی قصد ورود به این شهر را داشت، صدها نفر از مردم شهرک موقبلی جاده دهو زاخو را به مدت دو ساعت مسدود کردند. این گزارش می افزاید که نیروهای امنیتی و محافظ نچیروان بارزانی با چوب و بکس به جان تظاهر کنندگان افتاده اند و تعدادی را زخمی کرده اند. در این اعتراض مردم خواستار پرداخت خسارت بابت زمینهای شده اند که از طرف حکومت اقلیم کردستان تسخیر شده و بارها قول پرداخت خسارت داده اند اما عملا از پرداخت هر گونه خسارتی خود داری می کنند. اعتراضات مردم در این روز باعث شد که جانشین مسعود بارزانی از راه دیگری وارد شهر زاخو شود.
روزنامه نگاران کردستان عراق نمی توانند آزادانه به حرفه خود بپردازند و باید خود سانسوری کنند!
بر اساس آخرین گزارش از کمیته بین المللی دفاع از روزنامه نگاران که در روز ۲۲ آپریل منتشر شده، روزنامه نگاران در کردستان عراق بدلیل فشار، تهدید و پیگیری نکردن قاتلان روزنامه نگاران از طرف دستگاهای مسول باعث شده که آنها خود سانسوری کنند و در برخی موارد و از جمله مسله حاکمیت و دزدی و چپاول آنها نتوانند آزادانه خبر و گزارش تهیه کنند. لازم به یاد آوریست که بر اساس اطلاعیه دیگری از ” تشکل سردشت عثمان برای دفاع از آزادی” که روز ۲۱ آپریل منتشر شده، یکی دیگر از روزنامه نگاران به اسم کامران محمد در شهر اربیل از طرف مختار( کدخدا) محله نیشتمان مورد تهدید قرار گرفته. تهدید فشار و کشتن روزنامه نگاران بخشی از تلاش احزاب ناسیونالیست در قدرت بوده و تا کنون دهها نفر از روزنامه نگاران و آزادیخواهان مورد حمله قرار گرفته و متاسفانه تعدادی هم از جمله سردشت عثمان، کاوه گرمیانی و سوران مامه حه مه به قتل رسیده اند و پرونده قاتلان و متجاوزین به روزنامه نگاران همچنان بدونه پیگیری باقی مانده و احزاب در قدرت نه تنها کوچکترین همکاری نمی کنند بلکه اساسا خود مانعی جدی در راه دستگیری و محاکمه قاتلان روزنامه نگاران و آزادیخواهان کردستان هستند.

توافق حزب دمکرات و جنبش تغییر در باره تشکیل حکومت جدید!
بر اساس گزارشهای منتشر شده روز هفده هم آپریل توافقی میان حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و جنبش تغییر(گوران) به رهبری نوشیروان مصطفی به امضا رسیده و بعد از بیش از ۲۰۰ روز از انتخابات پارلمانی و جنگ و جدل احزاب در قدرت بلاخره قرار است این دو حزب حکومت را تشکیل دهند و ظاهرا در باره تشکیل کابینه و پستهای مورد اختلاف به تواق رسیده اند. لازم به ذکر است که بدلیل اختلاف و جنگ قدرت در میان احزاب حاکم نزدیک به هفت ماه از انتخابات پارلمانی کردستان عراق می گذرد که اینها هنوز نتوانسته اند دولت را تشکیل دهند و از هم اکنون توافق این دو جریان باعث موضعگیری تند اتحادیه مهینی که در ۲۳ سال گذشته یک پای قدرت و چپاول در کردستان بوده را به بار آورده، در هر حال توافق و اختلاف این احزاب و از جمله حزب گوران به رهبری نوشیروان مصطفی کوچکترین ربطی به منافع اکثریت مردم کردستان ندارد و همه مردم می دانند که جنگ اینها بر سر سهم خواهی بیشتر از دکان دزدی و چپاولی است که به اسم حاکمیت احزاب به مردم تحمیل کرده اند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *