اعتصاب کارگران ماشین سازی تبریز، و اعتراضات پرستاران و جوانان شهرویی

  • روز دوشنبه ۱۰ آذر کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز برای دومین روز متوالی دست از کار کشیده و تجمعی اعتراضی برپا کردند. این کارگران در روز نهم آذر ماه همزمان با معرفی مدیرعامل جدید شرکت ریخته گری و ماشین سازی، اعتصاب خود را آغاز کردند. کارگران ماشین سازی تبریز به واگذاری شرکت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، انتصاب «تقوامنش» بعنوان مدیرعامل جدید و وضع بحرانی کارخانه ونداشتن امنیت شغلی اعتراض دارند. پشت این واگذاری ها مثل همیشه اختلاسها و دزدیها نهفته است و بیش از بیش کار و معیشت کارگران را به خطر می اندازد.

در نشستی که زیر فشار کارگران اعتصابی برگزار شد، اعلام گردید که کارخانه با توافق و تعامل کارگران، مدیران استانی و سرپرست جدید، اداره میشود و سازمان گسترش هم نسبت به نقدینگی و تامین مواد اولیه اقدامات خود را انجام خواهد داد. در این نشست سازمان گسترش پیگیر مشکلات کارگران و تکمیل اعضای هیئت مدیره شد و تعهد داده شد که امنیت شغلی کارگران تضمین خواهد شد. اما کارگران گوششان از این گفته ها پر است و نگران امنیت شغلی خود هستند. از همین رو در روز یکشنبه مراسم معرفی سرپرست جدید در شرکت ریخته گری ماشین سازی با اعتراض و تجمع اعتراضی کارگران روبرو شد.

  • روز ١٠ آذر جوانان جویای کار شهرویی در استان بهبهان برای سومین روز در اعتراض به بیکاری خود و خواست اشتغال به کار در برابر پالایشگاه “بیدبلند” تجمع کردند. در حرکت اعتراضی این روز جوانان جویای کار به نشانه اعتراض درب اصلی و کمپ مهندسی پالایشگاه بید بلند ۲ بهبهان را بستند. همانطور که قبلا گزارش کردیم اهالی شهرویی با این شرط که اکثریت جوانان روستا به استخدام این پالایشگاه در بیایند زمین های خود را با قیمت مناسب به دولت فروخته اند. اما به این تعهد عمل نشده است و اکنون کارگران به پارتی بازی در استخدام ها اعتراض دارند. تجمع قبلی این جوانان در دوم آذر ماه بود. قبلا هم در ٢٢ آذر ٩٤ تجمع داشتند که در پی آن در روز ٢٤ آذر سال ۹۴ مرتضی فرج نیا با ضرب گلوله معاون فرمانده انتظامی بنام عبدولی کشته شد. این سابقه زمینه خشم و اعتراض بیشتر مردم ساکن در این روستا و جوانان جویای کار را فراهم کرده است.
  • روز ٨ آذر شماری از پرستاران بیمارستانهای سنندج، در اعتراض به ماهها عدم پرداخت دستمزدهای خود مقابل اداره بهداشت استان کردستان تجمعی اعتراضی برگزار کردند. به گفته پرستاران یکسال است که حقوقی دریافت نکرده اند، فشار کاری آنها بالاست و بیش از ۲ماه است که از اعلام اعتبار یازده‌ هزار ‌و ‌پانصد میلیون تومانی برای تسویه‌حساب کارانه و معوقات آنان می‌گذرد و هم‌چنان در انتظار پرداخت معوقات سال۹۸ خود هستند. اعتراضات پرستاران گسترده است. سطح نازل حقوقها، قراردادهای موقت و پیمانی، دیرکرد پرداخت دستمزدها و کارانه و دیگر مطالبات، فشار بالای کاری، عدم رعایت پروتکلهای بهداشت جهانی از جمله موضوعات مورد اعتراض پرستاران است. زیر فشار اعتراضات پرستاران و بالارفتن آمار قربانیان کرونا در میان پرستاران و مردم، روز ١٢ آذر ماه «نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه از موافقت با استخدام ٣٠ هزار نیروی انسانی در واحدهای بهداشتی و درمانی خبر داد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١١ آذر۱۳۹۹، ١ دسامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *