mozafar fallahi

به مناسبت اول ماه مه و يادی از کارگر کمونيست و سخنران اول ماه مه سال ١٣٦٨ سنندج جمال چراغ ويسى!

mozafar fallahi
مظفر فلاحی:
     بدنبال روز جهانی کارگر در سال ۱۳۶۸ ، مزدوران و ماموران رژيم سرمايه‌دارى جمهورى اسلامى ايران به جنبش کارگرى کردستان و بخصوص اتحاديه صنعتگر سنندج يورش آورده و ده‌ها تن از کارگران و رهبران اين جنبش را دستگير کردند. این يورش مزدوران و ماموران رژيم سرمايه‌دارى در شرايطى و در زمانی اتفاق افتاد که جنبش کارگری در کردستان داشت پا می گرفت، وحشت بر پیکر حکومت اسلامی سرمایه انداخته بود و همزمان شد با نوشیدن جام زهر توسط خمینی براى جبران شکست در جنگ ارتجاعى ايران و عراق و براى بقاى عمر ننگين سرمايه در ايران. لذا نیازمند این بودند به فعالين کارگرى که در حال سازماندهى براى پيشبرد اهداف کارگرى بودند تعرض کنند.
      در اين يورش جنايتکارانه اغلب فعالين جنبش کارگرى در سنندج و چندين شهر ديگر کردستان از جمله سقز، مريوان، بوکان و بانه را يا دستگير کردند و يا مجبورشان کردند که از خانه و محل کار و زندگى‌شان بگريزند. ده‌ها تن از اين کارگران را سال‌ها در زير وحشيانه‌ترين شکنجه‌ها قرار دادند و کارگر کمونيست وسخنگوى اول ماه مه ٦٨ سنندج رفيق جمال چراغ ويسى را بعد از حدود ٨ ماه شکنجه به جوغه اعدام سپردند. جمال کارگر آگاه و کمونيست، در زير شکنجه‌هاى رژيم شجاعانه مقاومت کرد و در طول مدتى که در زندان بود با سر بلندى از اهداف کارگرى و سوسياليستى سرسختانه دفاع کرد و در راه رسيدن به اهدافش که همانا نابودى سرمايه‌دارى و برقرارى حکومت کارگرى بود قهرمانانه جان باخت.
     رفقای کارگر!
     حاکمیت اسلامی سرمایه تلاش کرد تحرک و سنتی را که جمال در حال پایه ریزی آن در جنبش کارگری بود از این جنبش و مبارزه طبقاتی کارگر بگیرد. اما این سنت میخ خود را کوبید و به رشد و تقویت خود ادامه داد. این جنبش امروز به خاری در چشم دشمنان طبقه کارگر تبدیل شده است. گسترش و تقویت این سنت در مبارزات کارگری در گرو اتحاد و همبستگی ما کارگران در اوضاع و شرایط کنونی است. اين امر در روز جهانی کارگر و هر روز از اعتراضات کارگری، با ايستادگى در برابر يورش چماقداران و مرتجعين سرمایه، خانه کارگر و شوراى های ‌اسلامى کار و حفظ اتحاد و همبستگى‌مان ميسر مى‌گردد. پرهيز از مسائلى فرعى که به اتحاد طبقاتى ما ضربه مى‌زند و معطوف شدن به اين اتحاد طبقاتى‌مان ما را قادر خواهد ساخت که نويد بخش يک زندگى بهتر براى کارگران و زحمتکشان باشيم.
زنده باد ياد کارگر کمونيست جمال چراغ ويسى
زنده باد هبستگى طبقاتى کارگران
سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *