اطلاعیه خبری: اعتصاب کارگران شرکت پتروالکتریک و فضای اعتراضی در صنعت نفت

بنا بر خبر منتشر شده در مدیای اجتماعی ‎در هفته گذشته کارگران پیمانی شرکت توسعه انرژی پتروالکتریک شاغل در خطوط زیر مجموعه شرکت توسعه پلمیر برای افزایش حقوقها و بهبود شرایط کار خود دست به اعتراض و اعتصاب زدند. با دخالت نیروی مزدور حراست در دفاع از کارفرما، کارگران با آنها درگیر شدند و با مسدود کردن محوطه کارگاهی مانع ورود حراست به شرکت شدند. پیمانکار با وعده دادن از کارگران میخواهد که به سر کارشان برگردند اما کارگران زیر بار نرفته و پیگیر عملی شدن فوری وعده های داده شده در زمینه افزایش حقوقها و بهبود شرایط کاری خود و کوتاه شدن دست پیمانکاران میشوند. مقابله کارگران با حراست و اعتراض به حضور آنها در محل کار، یک گام مهم در بیرون کردن نیروهای سرکوبگر از مراکز نفتی و تمامی محیط های کارگری است. بر اساس همین گزارشات با نزدیک شدن به آخر سال و گرانتر شدن هر روزه کالاها و سطح نازل حقوقها فضای اعتراض در میان کارگران تشدید شده و کارگران پیگیر خواستهایشان هستند.

اشاره کنیم که در ادامه اعتراضات مرداد ماه کارگران در مراکز نفتی و پتروشیمی ها و نیروگاهها، اکنون اعتراضات در مراکز نفتی گسترش یافته است. یک موضوع این اعتراضات پیگیری وعده های داده شده در مرداد ماه است. بعلاوه در بخش های دیگری از نفت که در آنها کارگران در اعتصاب سراسری مرداد ماه شرکت نکرده بودند، اکنون زمزمه های اعتراض بلند است.

از جمله در دو هفته اخیر شاهد اعتراضاتی بوده ایم که برخی عبارتند از: اعتصاب کارگران ميدان نفتی آزادگان شمالی در غرب کارون در شهرک هویزه در اعتراض به پایین بودن سطح حقوق ها و عدم تخصیص کمترین امکانات درمانی آنهم در شرایط بحران کرونا و خلف وعده های داده شده در بیست و دوم آبانماه ، تجمع اعتراضی کارگران تلمبه خانه نفت غرب کارون اهواز بعلت عدم پرداخت ٦ ماه حقوق و مزایای خود در مقابل استانداری خوزستان در بیستم آبانماه، تجمع جمعی از کارگران پیمانکاری عسلویه در اعتراض به شرایط نامناسب شغلی خود، از سر گیری تجمعات کارگران اخراجی نفت هفتگل از ابتدای آبان ماه سال جاری و چندین تجمع آنان در مقابل نهاد‌های دولتی همانند فرمانداری هفتگل، اعتصاب کارگران واحدهای تعمیراتی شرکت پتروشیمی فناوران در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در اعتراض به پایین بودن میزان حقوق و وضعیت نابسامان شغلی و وعده های انجام نگرفته در یازدهم آبانماه، تجمع اعتراضی عده ای از کارگرای بیکار در دوازدهم آبانماه با خواست اشتغال و در اعتراض به پارتی بازی در استخدام ها به کار مقابل مدیریت کار و اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس. ‎

کارگران نفت و پتروشیمی به سطح نازل حقوق ها، قراردادهای برده وار و پیمانی و شرایط پادگانی در صنعت نفت اعتراض دارند و با اعتراضات و اعتصابات خود دست به کار مقابله با پیمانکاران و مزدوران حکومت شده اند. صدای این کارگران را وسیعا بازتاب دهیم و از خواستها و اعتراضات آنها حمایت کنیم.

پیش بسوی اعتراضات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٤ آبان۱۳۹۹، ١٤ نوامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *