اطلاعیه خبری: اعتصاب معدنچیان سواد کوه، اعتراضات با شعار “غذا نیست، ترس نیست” و یک خبر

روز دوشنبه ۳۱ شهریور برای دومین روز متوالی، کارگران معدن زغال سنگ سوادکوه در اعتراض به سطح نازل حقوق، عدم اجرای دقیق طرح طبقه ‌بندی مشاغل وشرایط نامناسب ایمنی وبهداشتی کاردست از کار کشیده و مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان مازندران تجمع کردند. در این روز کارگران مطالبات خود را در پانزده بند بصورت کتبی اعلام کردند که رئوس آن عبارتند از: اجرای دقیق کارشناسی شده‌ی طرح طبقه‌بندی مشاغل، پرداخت مابه‌التفاوت طرح طبقه‌بندی از سال ۱۳۹۶ تاکنون، لباس کار، کفش کار، لوازم بهداشتی، صابون و حوله دوبار در سال، برگ مرخصی کتبی استفاده از مرخصی ماهی سه روز در مشاغل سخت و زیان‌آور، سرویس و پول شام شیفت شب و حذف شب‌کاری، استفاده از نیروی آموزش دیده جهت امداد و نجات پرسنل و جعبه کمک های اولیه داخل معدن، بهبود وضعیت بهداشتی معدن، سرویس و حمام، معرفی کارگر به بهداشت برای صحت سلامتی و تندرستی او، واریزی بیمه به تامین اجتماعی، در خواست بازرس و کارشناس کار بر صلاحیت معدن، بازرسی بهداشت محیط از محل کار، فیش حقوقی قبل از حقوق و بازدید هر روزه‌ی کاردکس، فاصله گذاری اجتماعی در محیط کار به علت شیوع کرونا (یک روز کار یک روز استراحت) مانند شرکت زغال سنگ سامان و بالاخره لغو توافق بین شرکت سامان و جلیلی در خصوص بکارگیری از نیروهای همدیگر. کارگران با اعلام این خواستها در واقع صدای اعتراض خود را به شرایط ناامن و غیر انسانی کار و حقوقهای نازل اعلام کرده اند. این کارگران اعلام کرده اند که تا تحقق خواسته‌هایشان اعتصاب را ادامه می‌دهند. حرکت این کارگران میتواند پیش در آمد اعتراضات سراسری معدنکاران به شرایط نا امن و خطرناک و غیر انسانی کار خود باشد.

  • روز ٣١ شهریور کارگران کارخانه نساجی ایران‌پوپلین رشت اعتراضشان را نسبت به مصوبه كارگروه “تسهیل و رفع موانع تولید”، وقرار گرفتن این شرکت در لیست واگذاری شركت سرمایه‌گذاری توسعه ملی وابسته به بانك ملی اعلام کردند. بنا بر این تصمیم قرار است این کارخانه یا به بخش خصوصی واگذار شود و یا به شرط تملیک به اجاره داده شود. کارگران این تصمیم را اقدامی در جهت تعرض بیشتر به زندگی و معیشت خود و در پیش بودن بیکارسازی ها میدانند و به آن اعتراض دارند.
  • روز ٣٠ شهریور شماری از مردم در مشهد در اعتراض به گرسنگی و بیکاری با شعار “غذا نیست، ترس نیست” تجمع داشتند. در بیست و هفتم شهریور نیز تعدادی از جوانان در خیابان شوش تهران با همین شعار اعتراض خود را به گرسنگی و بیکاری و فقر اعلام کردند. و این شعاریست که بر در و دیوار شهرها دارد نقش میبندد و بدین شکل اعتراض علیه فقر و بیکاری میرود که به اعتراضی در محلات و در شهرهای مختلف تبدیل شود

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١ مهر۱۳۹۹، ٢٢ سپتامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *