موفقیت کارگران پتروشیمی سبلان برای افزایش حقوق

اعتصابات : شماره ٣٨:

اعتراض کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان به عدم اجرای طرح طبقه بندی
اعتصاب کارگران پیمانی نفت و پتروشیمی کارفرمایان را در بیشتر سایتها به عقب نشینی وادار کرده است. از جمله بدنبال اعتصاب ٤٠ روزه کارگران جوشکار و پایپیینگ پیمانی در پتروشیمی سبلان همراه با دیگر نفتگران آخرین خبرها حاکی از افزایش حقوق این کارگران مطابق با خواستهای اعلام شده کارگرانست. این عقب نشینی ها یک موفقیت برای این کارگران و گامی مهم در جهت جلو بردن جنبش برای خواست افزایش دستمزدها برای همه کارگران نفت و کل کارگران است. گفتنی است که شیوع بیماری کرونا در میان کارگران پتروشیمی سبلان اعتراضاتی را در میان کارگران دامن زده است. از جمله همانطور که قبلا گزارش کردیم شماری از کارگران و حتی مسئولین این پتروشیمی به بیماری کرونا مبتلا شده اند. اما به بهداری دستور داده شده است که اخبار آن منتشر نشود. همچنین از آنجا که این پتروشیمی پروژه خود را باید تا آخر مهرماه بطور کامل تحویل دهد، به جای کارگران بیمار کارگر موقت به کار گرفته شده است. یک موضوع اعتراضی نفتگران، اعتراض به عدم اجرای پروتکلهای بهداشتی در مقابل بیماری مرگبار کرونا در محیط های کارشان است.
بنا به یک گزارش دیگر صبح روز ٣٠ شهریور بیش از ٢٠٠ نفر از کارگران پیمانکاری واحدهای “حمل ونقل”، “استیج بند”، “طناب بند” و شماری دیگر از کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان در اعتراض به اجرای سلیقه ای و غیر استاندارد طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مرکزی پالایشگاه تجمع کرده و خواستار اصلاح اجرای آن شدند. به گفته این کارگران علیرغم مصوب شدن یکسان‌سازی حقوق کارگران رسمی و غیر رسمی این سیاست اجرا نشده و سالهاست که آنها در این واحد نفتی به کارهای سخت مشغولند، و حقوق آنها متناسب با سوابق کاری شان نیست.
زیر فشار اعتراضات کارگری از جمله اعتراضات کارگران پتروشیمی ماهشهر در سال ٩٠ و گسترش دامنه آن به بخش های دیگر نفت بر سر خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط های کار، در تیرماه سال ٩٤ حکومت عقب نشینی ای کرده و بخشنامه یکسان سازی حقوق از سوی وزارت کار به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد. اما این بخشنامه اجرایی نشده است.
با عقب نشینی پیمانکاران در شمار قابل توجهی از مراکز نفت و پتروشیمی و افزایش حقوق کارگران، شرایط مناسب تری برای تحمیل خواستهای کارگران به کارفرمایان در دیگر بخشها و صنایع نیز فراهم شده است. موفقیت کارگران نفت برای افزایش حقوق و برخی دیگر از خواستهایشان یک رویداد مهم است و قطعا بازتاب خود را در دیگر صنایع و بخشهای دیگر کارگری نیز خواهد داشت.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٣٠ شهریور ۱۳۹۹، ٢٠ سپتامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *