اطلاعیه خبری: ٢٩ شهریور: ادامه اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و چند خبر دیگر

  • روز ۲۹ شهریور کارگران اعتصابی غیر نیشکری هفت تپه جهت بر پایی تجمع در مقابل دفتر مدیریت به داخل شرکت رفته بودند که با ممانعت نیروی انتظامی روبرو شدند. اما کارگران به اعتراض خود ادامه داده و در مقابل کارخانه تجمع کردند. کارگران نیشکر هفت تپه خواستار اجرایی شدن وعده های داده شده هستند.
  • روز شنبه ۲۹ شهریور، جمعی از کارگران سایت پسماند صفیره اهواز با برپایی تجمعی دیگر مقابل ساختمان شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز به اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دادند. به گفته کارگران هر ساله با تغییر پیمانکار، وضعیت پرداختی آنها بدتر می‌شود و آنها از اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند، هیچ حقوقی دریافت نکرده اند. حتی سنوات سال های گذشته نیز به آنها پرداخت نشده است. بنا بر خبر آنها در تیر امسال تنها ۱۰ روز اجازه حضور در محل کار را پیدا کردند و پس از آن به دلیل آتش سوزی، تفکیک زباله تعطیل شد. از ۱۲۰ کارگر این سایت بیش از نصف آنها زنان سرپرست خانوار هستند و پرداخت نشدن به موقع و کامل حقوق ضربه بسیار سنگینی به آنها وارد می کند. مزد این کارگران فقط ٢ میلیون تومان است یعنی حتی از حداقل دستمزد چند بار زیر خط فقر تعیین شده توسط شورایعالی کار نیز کمتر است و ٤ ماه است که حق بیمه شان نیز پرداخت نشده است. دو ماه قبل به آنها وعده پرداخت طلبهایشان داده شد، اما این وعده عملی نشده است. معضل دیگر این کارگران عدم اختصاص تجهیزات لازم برای مقابله با بیماری مرگبار کرونا است . به گفته آنها تا کنون ٣٥ نفر آنها به این بیماری مبتلا شده است.
  • روز ٢٩ شهریور کارگران پیمانی اخراج شده اداره امور ورزش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در ادامه اعتراضات خود، با خواست بازگشت به کار مقابل فرمانداری گچساران دست به تجمع زدند. این کارگران چند هفته است که از کار اخراج شده اند. حقوق ماهیانه آنان به عنوان ارکان ثالت مستمر که غالبا بالای ده سال سابقه کاری دارند و بعضا تحصیلات اکادمیک دارند به یک میلیون و چهارصد هزار تومان نیز نمیرسد. این کارگران در همین رابطه در یازدهم شهریور نیز تجمع داشتند.
  • روز شنبه ۲۹ شهریور، کارگران کارخانه نساجی پاکان به خاطر اینکه در سال جاری حقوق کامل دریافت نکرده‌اند و حدود ۶ ماه است که فقط مبلغی علی‌الحساب دریافت میکنند، اعتراض خود را رسانه ای کردند.
  • روز ۲۹ شهریور، رانندگان کد ۸ مریوان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی دست از کار کشیده وبا به صف کردن خودروهایشان مقابل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر مریوان و حومه دست به تجمع زدند. بنا بر خبر این رانندگان ۲۵ دستگاه تاکسی دارند و در نامه‌ای به رئیس پلیس راهور شهرستان مریوان اعتراض خود را به اخاذی و اجحافات علیه خود اعلام کرده اند.

-ابوالفضل غسالی، کارگر ایرانخودرو از حدود ۴ شهریور دوران محکومیت خود را در بند ۴ زندان اوین سپری می‌کند. او در سال ٩٦ به دلیل فعالیت در فضای مجازی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در سال ۹۷ توسط “دادگاه انقلاب تهران” به ۷ سال حبس محکوم گردید. این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۴ سال و ۹ ماه حبس کاهش یافت که ۳ سال و ۶ ماه آن قابل اجرا است.

  • روز ١٩ شهریور کارگران شهرداری آغاجاری برای بار دوم در این ماه دست به اعتصاب زدند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٩ شهریور۱۳۹۹، ١٩ سپتامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *