جدید ترین

در مورد احکام اعدام و زندان علیه برادران افکاری

انترناسیونال 885
گفتگو با مینا احدی
صدور حکم اعدام نوید افکاری و حکم ۵۴ سال زندان برای برادرانش وحید و حبیب افکاری که از معترضین دستگیر شده در اعتراضات سراسری ۹۷ بودند اعتراضات وسیع و بسیار گسترده ای در ایران و سطح جهان داشته است. اخیرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی به روال معمول یک شوی تلویزیونی در مورد اینکه نوید افکاری به قتل اعتراف کرده است، صحنه های ساختگی ای را پخش نمود. در این باره گفتگویی داریم با مینا احدی از فعالین سرشناس جنبش علیه اعدام.

انترناسیونال:نطرتان راجع به شوی تلویزیونی مستند “هشت وسی” که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد چیست؟ رژیم چه هدفی از این به اصطلاح مستند سازیها دنبنال میکند؟
مینا احدی: این البته اولین بار نیست که حکومت اسلامی دست به چنین کاری میزند. در مورد هر کمپین و یا حرکتی که ابعادی بین المللی پیدا کرده و در مقابل هر اعتراضی که جهانی میشود، حکومت دست به تشبثاتی این چنینی میزند. وقتی مردم اعتراض میکنند که چرا یک نفر را گرفته و به دلایل واهی به اعدام محکوم کرده و یا وقتی مردم علیه سنگسار اعتراض میکردند، حکومت فیلمی را سرهم بندی میکرد و می آورد پخش میکرد. اکنون میخواهد بگوید به این دلیل و با اتکا به این اسناد میخواهم یک فرد را بکشم. جالب اینست که این اسناد، خود یک زمینه بیشتر فراهم میکند که اعتراضات گسترده تر شود. چرا که پرونده سازیهایی از این نوع خود نشان میدهد که حکومت اسلامی ایران همچنان که خود نوید افکاری گفته “اینها احتیاج به یک گردن برای طناب دارشان دارند” و از بد روزگاراین بار قرعه به اسم نوید و خانواده او افتاده است.
در همین مورد فیلمی که پخش شد، در نهایت دستپاچگی و غیر حرفه ای گری تهیه شده بود. تو گویی مردم ایران و دنیا که این حکومت را می شناسند با این فیلم و دادن چاقویی به دست نوید که بگوید با این چاقو کشتم، قانع میشوند که آنچه رژیم ادعا میکند درست است.
همه میدانند این حکومت زندانیان را شکنجه میکند و در مورد خانواده نوید افکاری، چنین است که آنها را تحت فشار گذاشته افشا گری نکنند. اکنون همه میدانند که نوید زیر شکنجه دستش شکسته و وحید برادر دیگرشان نیز چنان وحشیانه شکنجه شده که علیه برادرش اقرار کند، که او دوبار دست به خودکشی زده تا از این وضع نجات پیدا کند. او دو روز در کما بوده است .پخش این اعترافات جز به نفرت و انزجار عمومی دامن زدن فایده دیگری برای حکومت نداشته و ندارد.
انترناسیونال: همانطور که اشاره کردیدنوید افکاری جمله تکان دهنده ای بیان کرده با این عنوان که “من فهمیدم آنها دنبال گردنی برای طنابشان می گردند” منظورش روشن است نظر شما راجع به این گفته چیست؟
مینا احدی: من بعنوان کسی که از روز اول در مقابل اعدامهای حکومت اسلامی ایستاده و سالهای سال کمپین هایی علیه احکام وحشیانه اعدام سازمان داده ام، کاملا این جمله را درک میکنم و این جمله تکان دهنده و طلایی را هم نتیجه همان مبارزاتی میدانم که ما سالها انجام داده و سیستم قضایی جمهوری اسلامی را افشا کرده ایم. ببنید ما در مورد دستگاهی حرف میزنیم که فقط برای سرکوب مردم است و هر بار لازم داشته باشد یک نفر را در ملا عام و یا در زندان میکشد تا وحشت ایجاد کند و مانع اعتراضات شود. من دیده ام وقتی مثلا در شاهین شهر احساس میکنند فضا متشنج است و ممکنست اعتراضی صورت بگیرد، دو برادر را میبرند اعدام میکنند و یا وقتی در کردستان می بینند ممکنست اعتصاب عمومی بشود، چند جوان را میکشند. اینکه اعدام غیر انسانی و وحشیانه است یک بحث است و اینکه همین اعدام ها در ایران،کاملا سیاسی است و بیگناهان زیادی را اینها با پرونده سازی و بنا بر مصلحت نظام اشان کشته اند یک بحث مهم دیگر است که باید به آن توجه کرد.
اعدام در ایران فقط برای ایجاد وحشت است و در سیستمی که مثلا به جرایم رسیدگی میکند یک مینیمم از عدالت و بررسی حقیقت و توجه به شاهدین ماجرا و غیره وجود ندارد. یک قاضی سنگدل از قبل تصمیمش را میگیرد و دنبال کسی میگردند طناب را به گردن او انداخته و به نیاز سیستم انسانکش خود پاسخ بدهند. در این سیستم وکیلی که بخواهد دنبال راه حل بگردد و با اتکا به همان قوانین کذایی اینها فردی را از اعدام نجات دهد، خودش را دستگیر و زندانی میکنند. بی دلیل نیست تقریبا همه وکلایی که قصد کمک داشتند را یا گرفته و زندانی کرده اند و یا مجبور کرده اند از ایران خارج شوند. من صد در صد با نوید موافقم که در این مورد هم دنبال گردنی هستند برای انداختن طناب دور آن. و این بیان ساده یک فاجعه عظیم اجتماعی است.
انترناسیونال:کمپینها و فعالیتهایی برای نجات برادران افکاری جریان دارد که شما نقش برجسته ای در برخی از آنها داشته اید. اگر ممکن است در این رابطه توضیحاتی به خوانندگان بدهید. همینطور در مورد دیگر فعالیتهایی که این روزها علیه جمهوری اسلامی داشته اید مختصرا بگویید.
مینا احدی: خانواده نوید افکاری متاسفانه تحت فشار حکومت، تقریبا دو سال به وعده و وعیدها و یا اعمال فشار حکومت تمکین کرده و در مورد این ظلم بزرگ بخودشان حرفی نزدند. اما وقتی همه راهها به بن بست رسید، نوید و خانواده او شروع به حرف زدن کردند. نکته جالب اینست که در ایران بدلیل مبارزات گسترده و دائمی علیه اعدام، یک شبکه بزرگ اعتراض به اعدام و یک روشنی و شفافیت در مقابله با اعدام و همچنین راههای تجربه شده برای جلب نظر افکار عمومی بین المللی هست که ما می بینیم وقتی اولین پیام نوید و مادرش علنی میشود، چند روزی نمیکشد که همین شبکه از قبل آماده و همین تجارب درخشان مبارزه که با درد و رنج و غم فراوان شکل گرفته، یکباره به حرکت در آمده و در یک هفته می بینیم دنیا خبردار میشود و در ایران و در جهان بطور اتوماتیک جنبشی راه می افتد که توجه دنیا را بخود جلب میکند. الان در دفاع از نوید نه فقط مردم ایران بلکه میلیونها نفر مردم دنیا دارند فعالیت میکنند. با امضا طومار و تویت کردن و تظاهرات سازمان دادن و مجموعه اقدامات جالب از این نوع . الان اتحادیه بین المللی ورزشکاران به یاری نوید آمده و حتی اعلام کرده اند اگر حکومت اسلامی نوید را اعدام کند، باید کمیته بین المللی المپیک جمهوری اسلامی را از المپیک و ورزش بین المللی بیرون بیندازد.
ما هم به عنوان کمیته بین المللی علیه اعدام اقدامات متعددی را در پیش گرفته ایم، ملاقات با مقامات دولتها، ارسال نامه به این مقامات، تماس و ملاقات با مسئولین سازمان عفو بین الملل و ترتیب دادن مصاحبه با رسانه های بین المللی و … من هفته گذشته بطور مثال دربرلین با نشریه دی ولت مصاحبه ایی را با کمک خانم شعله پاکروان مادر زنده یاد ریحانه جباری پیش بردیمکه در مورد نوید افکاری بود و با توجه به تماسهایی که با افراد مطلع در ایران داشتیم به سوالات خبرنگاران پاسخ دادیم. من همچنین در میتینگی در برلین که به فراخوان ١٢ سازمان ایرانی مخالف اعدام بود شرکت کردم و چند شبکه خبری در این میتینگ مرا همراهی کردند و از این اقدامات فیلم و عکس تهیه کردند.
انترناسیونال: کلا فکر میکنید برای نجات جان برادران افکاری مردم و خانواده اشان چه میتوانند بکنند؟ پیامتان به مردم در این رابطه چیست؟
مینا احدی: باید این اعتراضات را ادامه داد و گسترده تر کرد. ما باید دولتها را تحت فشار بگذاریم تا حکومت اسلامی را زیر فشار بگذارند. تا کنون البته به دلیل پخش وسیع خبر و توجه افکار عمومی دولتها مجبور شده اند کمی عکس العمل نشان دهند. این هنوز کم است. باید در سراسر جهان تظاهراتهای بیشتری سازمان داد و باید گلوی حکومت اسلامی را گرفت و فشار داد.
پیام من به مردم ایران اینست که نجات جان نوید، یعنی بی اثر کردن طناب دار و خم کردن و ضعیف کردن یک ستون محکم حکومت اسلامی است. اعدام برای ترساندن مردم است و در این مورد حکومت میخواهد جوانان معترض و فعال را بترساند. باید نشان دهیم این تشبثات دیگر بی فایده است و مردم و جوانان ایران جانشان به لب رسیده و خواهان سرنگون کردن این حکومت هستند. و پیاممن اینست که در اینمبارزه مهم برای نجات نوید بیش از پیش خود را سهیم و شریک کنید و دست به دست هم دهیم و جان نوید افکاری را نجات دهیم.*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *