yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی:

کمپن پیشبرد اعتراضات مردمی، خواهان لغو پارلمان حکومت اقلیم و ممنوعیت اعضای این پارلمان از حقوق و مزایای خود شد.
کمپینی از اعتراضات مردمی علیه پارلمانتاران حکومت اقلیم کردستان به دادگاه فدرال عراق شکایت کرده و از رئیس حکومت اقلیم مسعود بارزانی هم خواسته که در اولین فرصت پارلمان حکومت اقلیم را ملغا کند. این کمپین در بیانیه خود اعلام کرده که بدلیل قبول نداشتن دادگاههای حکومت اقلیم که تحت نفوذ احزاب حاکم است از دادگاه فدرال عراق شکایت کرده، اما در عین حال فعالیتهای وسیعی را در مناطق اقلیم برای پیشبردن این کمپین و استعفای کلیه ۱۱۱ نماینده پارلمان پیش خواهند برد و خواهان انتخاباتی مجدد هستند. لازم به ذکر است که هم اکنون بیش از شش ماه از انتخابات پارلمانی می گذرد و احزاب حاکم هنوز هم نتوانسته اند دولت تشکیل دهند و همین جنگ و اختلاف احزاب حاکم بر سر قدرت باعث اعتراضاتی شده و از جمله تشکیل گروه ” کمپین پیشبرد اعتراضات مردی”.

پدیده خود سوزی گسترش می یابد!
بنا به اخبار منتشر شده غروب روز ششم آپریل جوانی ۲۴ ساله اهل شهر قلعه دیزه خود را به آتش می کشد و بعد از انتقالش به بیمارستان شهر سلیمانیه بر اثر جراحات زیاد جانش را از دست می دهد. همچنین یک روز قبلتر نیز در محله داروغه شهر سلیمانیه یک مردم خود را آتش می زند و او نیز جان خود را از دست می دهد. بیشترین آمار خود سوزیها بدلیل فقر و فلاکت، اختلافات خانوادگی و در میان زنان مسله بی حقوقی و تهدید و فشار خانواده ها می باشد. خود سوزی نه تنها هیچ راه حلی برای هیچکدام از مشکلات زندگی نیست، بلکه متاسفانه با نابودن کردن جسم خود فرد هیچ راهی برای درمان و خلاصی از دست مشکلات سیاسی اقتصادی و اجتماعی باقی نمی گذارد.
حزب دمکرات دو روز مهلت به اتحادیه میهنی داد تا در باره پیشنهاد آنها درمورد تشکیل حکومت جدید تصمیم بگیرند.
به گزارش روزنامه هاولاتی، نیچیروان بارزانی مسول هیت مذاکره کننده حزب دمکرات اعلام کرد که ” تشکیل حکومت را به تعویق نمی اندازیم، و انتظار داریم که اتحادیه میهنی در یکی دو روز آینده به ما جواب دهد” بنا بر همین گزارش روز چهارم آپریل هیت مذاکره کننده حزب دمکرات با هییت های از اتحادیه میهنی و جنبش گوران در مورد چگونگی تشکیل دولت مذاکره کرده. لازم به ذکر است که بیش از شش ماه از انتخابات پارلمانی حکومت اقلیم کردستان می گذرد و احزاب ناسیونالیست کرده تا هم اکنون نتوانسته اند در باره چگونگی تشکیل دولت جدید برای اقلیم کردستان تصمیم بگیرند و جنگ و اختلاف آنها بر سر قدرت و تقسیم پستهای دولتی در میان خود همچنان ادامه دارد.

شهردار قبلی شهر سلیمانیه بدونه تجدید دادگاهی جدید بخشوده شد.
بنا بر اخبار منتشر شده، دانا احمد مجید شهردار قبلی شهر سلیمانیه که قبلا غیابی محاکمه و به شش سال زندان محکوم شده بود روز ۲۵ ماه مارس خود را به دادگاه معرفی کرد و قرار بود روز ششم آپریل تجدید محاکمه شود. روز یکشنبه گذشته هنگامی که این شهردار قبلی به جرم دزدی از اموال مردم برای تجدید دادگاهی به داگاه مراجعه کرد، رئیس دادگاه اعلام کرده او مشمول عفو عمومی شده و آزاد می شود. دانا احمد به جرم اختلاس و مفقود شدن ۲۵۲ میلیون و ۷۶۳ هزار دینار در هنگام مسولیت او بعنوان شهردار سلیمانیه همرا با چهار تن دیگر از کارمندان عالیرتبه شهرداری به دادگاه کشانده شدند، تعدادی را به زندان محکوم کردند و دانا احمد که به خارج رفته بود غیابی محاکمه و محکوم می شود، اما در کمال ناباوری مردم روز یکشنبه به جای تجدید دادگاهی رئیس دادگاهی در شهر سلیمانیه او را آزاد می کند و این در حالی است که طبق قوانین نوشته شده خود احزاب ناسیونالیست در سال ۲۰۱۲ مسولین حکومتی که به جرم اختلاس دستگیر و محاکمه می شوند، نمی توانند مشمول عفو عموی قرار گیرند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *