بیست و ششمین روز اعتصاب نفتگران

اعتصابات : شماره ٢٦:
امروز پنجم شهریور بیست و ششمین روز اعتصاب کارگران صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاههای برق است. در این روز کارگران ماشین های سواری اجاره ای شرکت نفت گچساران نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه خود وارد اعتصاب شدند. روز اول شهریور نیز کارگران شرکت صنعتی لادن بهشهر با نزدیک به ٣ هزار کارگر در اعتراض به وضعیت شغلی، مزدی و بیمه خود و با خواست حذف پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم کاری به اعتصاب پیوستند. دست به دست شدن این کارگران بین پیمانکاران و بستن قراردادهای موقت کاری، تعویق پرداخت دستمزدها و پرداخت مزد بصورت علی الحساب و در هر ماه ٥٠٠ هزار یا یک میلیون از طلب کارگران، و کلا سطح نازل حقوقها، همه و همه مورد اعتراض این کارگران است. حق بیمه و حق سختی کار نیز مرتب پرداخت نمیشود.

همچنین بنا بر خبرها در جاهایی پیمانکاران نیز که خود با دولت قرارداد معین دارند و توافق با دستمزد پیشنهادی کارگران یعنی دوازده میلیون برایشان مقرون به صرف نیست و تعطیلی کار نیز سود آنها را به خطر انداخته است، دست به اعتراض زده اند. یک نمونه آن پیمانکاران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان است. قدر مسلم است که در قبال همه این اعتراضات دولت مسئول است. ضمن اینکه یک خواست مهم کارگران کوتاه شدن دست پیمانکاران این دلالان کاری از محیط های کار و لغو قراردادهای موقت و تبدیل آن به قرار داد دائم است. بعلاوه اینکه کارگران نفت خواستار پایان دادن به فضای امنیتی محیط کار، پرداخت دستمزدهای معوقه و واریز فوری آن به حسابهایشان، بهبود امکانات درمانی و خوابگاهها در سطح استاندارد قابل قبول، و ایمنی محیط کارشان هستند.

با توجه به گستردگی مراکز نفت در سطح ایران اطلاع رسانی هر روزه و سخن گفتن خطاب به مردم یک شرط مهم تقویت و قوام یافتن این اعتصابات است. دادن بیانیه و اعلام شفاف و روشن مطالبات و نیز استفاده از ابزار مدیای اجتماعی و ایجاد گروههای ویژه کارگران نفت در عسلویه، پارس جنوبی، پالایشگاه ها و تک تک مراکز نفتی یک شکل مهم و موثر برقراری رابطه در میان خود کارگران نفت و دخالتگری حداکثر توده کارگران در پیشروی متحدانه این اعتصاب و جلب همبستگی وسیع مردمی است. این گروهها و تماس هر روزه کارگران از این طریق میتواند بستر ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصاب در سطح سراسری باشد و این دست رهبران کارگری در این اعتصابات را میبوسد که گام های بزرگتری در این راستا بردارند.

هم اکنون کارگران نفت اعتصاب خود را عمدتا بصورت تعطیلی کار و ترک محل کار به پیش میبرند. یک گام مهم در جهت ارتقای این اعتصاب برپایی تجمعات اعتراضی در مراکز نفتی و وابسته به آنها و شنیده شدن صدای اعتراض این کارگران در سطح جامعه است.

. اعتصاب کارگران نفت با هشتک دفاع_ از_ حقوق و کارزار نه به قرارداد های موقت کاری، بیانگر خواستهای همه مردم است. یک شکل عملی حمایت از اعتصاب کارگران نفت و خواستهایشان پیوستن به این اعتصابات است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٥ شهریور ۱۳۹۹، ٢٦ اوت ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *