هفت تپه: شماره ٦٩: اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در روز ٦٦

روز ٢٩ مرداد اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد شصت و ششمین روز خود شد. در این روز کارگران در جاهای مختلفی با حکومتیان در حال کشاکش بودند. یکی در تهران با حضور نمایندگان کارگران در نشست با نمایندگان مجلس که قرار است امروز وضعیت مالکیت شرکت تعیین تکلیف شود و در مورد بازگشت کارگران اخراجی به کار تصمیم گیری گردد، نمایندگان کارگران جلوی نمایندگان ایستادند و محکم حرفشان را زدند و خواستهایشان را طرح کردند. در تجمع مقابل فرمانداری شهر شوش نیز کارگران با شعار دادن و سخنرانی بر خواستهایشان تاکید کردند. و در داخل کارخانه جمعی از کارگران حاضر شدند و حضور هیاتی از نمایندگان حکومتی را که برای بازدید به این شرکت آمده بودند را به صحنه اعتراض خود تبدیل کنند. به این ترتیب اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه متحدانه و با هماهمگی بخشهای مختلف کارگری محکم به پیش میرود.
در تجمع مقابل فرمانداری سه نفر از کارگران به اسامی محمد خدارحم، حسین انصاری و حسن کهنکی سخنران بودند و تاکید همه آنها بر روی ادامه اعتصاب تا خلع ید از بخش چپاولگر خصوصی در این مجتمع کارگری بود. از جمله حسن کهنگی در بخشی از سخنانش به گفته جهانگیری(معاون روحانی) مبنی بر اینکه گفته است چرا با کارگران جلسه میگذارید که پررو میشوند و مطالباتشان بالا میرود با خشم و نفرت بسیار فریاد زد و گفت “پر رو تو هستی.ما میگوییم حقوق و مطالباتمان را بدهید چیز زیادی نخواسته ایم. دولت بی تدبیر و نا اامید کننده! دولت سرمایه داری! دولتی که فکر میکنی کارگر برده است! برده داری در ایران هنوز مانده و از بین نرفته است. به کارگر به شکل ابزار نگاه میکنید. تا زمانی که سرپا است از کار او استفاده میکیند. زمانی هم که از کار افتاد پرتش میکنید بیرون. اما به این سادگی نیست. ما ایستاده ایم. باید خصوصی از اینجا برود. تا نرود ما کف خیابان می مانیم”. کارگران نیشکر هفت تپه بدون ذره ای تردید در برابر تعرض کل حکومت و مفتخوران ایستاده اند و حقوقشان را مطالبه میکنند.
از سوی دیگر در این روز همانطور که اشاره شد هیات بازدید کننده حکومتی از این شرکت با فریادهای خشم و اعتراض کارگران مورد استقبال قرار گرفتند. کارگران که صبح این روز از ماجرای بازدید این هیات با خبر شدند، عده ای در کارخانه ماندند که جواب آنان را کف دستشان بگذارند. در این بازید سعید عمرانی معاون دادستان کشور جمهوری اسلامی، زالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، الفت معاون رئیسی و چند تن از مسئولان استانی و شهرستانی از مجموعه هفت تپه برای بازدید از طرح‌های به اصطلاح در دست ساخت شرکت حضور داشتند. در این دیدار کارگران حاضر در داخل شرکت با دادن پاسخ های محکمی به آنان بر پیگیری خواستها و مطالباتشان تاکید کردند.
کارگران نیشکر هفت تپه با اعتراضاتشان پرداخت دو ماه حقوق به مقامات مسئول را تحمیل کردند. با نزدیک شدن آخرین روزهای ماه مرداد این کارگران دو ماه دیگر مزد طلب دارند. کارگران نیشکر هفت تپه بر پایان دادن به بساط دزدی و چپاول و خلع ید از اسد بیگی و هرگونه خصوصی سازی ای تاکید دارند و خواست آنها گسیل یک نفر از سوی دولت به این شرکت و اداره آن تحت نظارت و مشورت خود کارگران است.
از اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٩ مرداد۱۳۹۹، ١٩ اوت ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *