صندوق همبستگی مالی نیاز اساسی جنبش کارگری است

صندوق همبستگی مالی یک نیاز عاجل جنبش کارگری است. تعداد کارگرانی که حقوقشان ماهها پرداخت نشده میلیونی شده است. بخش زیادی از کارگران در طی سالهای گذشته دار و ندارشان را فروخته اند که فرزندانشان و خودشان گرسنه نمانند. در چنین شرایطی صندوق های همبستگی مالی از همیشه حیاتی تر شده است. یک مانع پیشروی اعتصابات کارگری معضل اقتصادی است و صندوق مالی یک شکل فعال از همبستگی مبارزاتی با کارگران اعتصابی و قدمی موثر در جهت تقویت آن است. در همه مراکز کارگری باید دست به کار شد و صندوق ها را ایجاد کرد.

صندوق های همبستگی یک سنت قدیمی و پیشرو در جنبش کارگری در سطح جهان است. یک نمونه برجسته آن صندوق همبستگی با کارگران اعتصابی معدن در انگلیس در سال های ۱۹۸۴ تا ۸۵ است. در جریان بسیاری از اعتصابات طولانی که به کارگران اعتصابی حقوقی پرداخت نشده کارگران صندوق هایی ایجاد کرده اند، آنرا علنی اعلام کرده اند و بعنوان بخشی از مبارزه خود علیه دولت ها و کارفرمایان از مردم کمک خواسته اند و همیشه هم مورد حمایت قرار گرفته اند و این صندوق ها به ظرفی برای همبستگی مردم با کارگران اعتصابی تبدیل شده است.

هفت تپه یک نمونه آشکار از نیاز حیاتی کارگران به صندوق همبستگی مالی است. کارگران میگویند دیگر توان خرید شیر خشک نوزادشان را هم ندارند و سفره و یخچالشان خالی است. این فاجعه ای است که جمهوری اسلامی بر سر کارگران آورده است. اما کارگران هفت تپه بدلیل مقاومت و ایستادگی و سنت های ارزشمندی که به جنبش کارگری تقدیم کرده کرده اند و نقشی که در ارتقای جنبش آزادیخواهانه مردم ایفا کرده اند، از محبوبیت خاصی نه تنها در ایران بلکه حتی در میان اتحادیه های کارگری در سایر کشورها برخوردار شده اند و در صورت اعلام صندوق همبستگی مالی، مشکلات فوری بسیاری از خانواده های کارگری از طریق کمک های مردمی حل میشود، همبستگی وسیعتری با آنها جلب میکند و توان مبارزاتی شان را بیشتر میکند.

صندوق همبستگی مالی هم جنبه مالی و هم جنبه مبارزاتی دارد و جمهوری اسلامی بدلیل اهمیت این صندوق ها و تاثیری که در توان مبارزاتی کارگران ایجاد میکند، حتما موانعی ایجاد میکند اما جنبش کارگری بویژه در شرایط کنونی میتواند آنرا به حکومت تحمیل کند. این اقدام کارگران چنان از نظر جامعه مشروع است که مانع جمهوری اسلامی را میتوان از پیش پا برداشت. همینطور که اعتصاب و تجمع را هم کارگران به حکومت تحمیل کرده اند.

ما همه مراکز کارگری را به ایجاد صندوق های همبستگی کارگری فرامیخوانیم. صندوق های همبستگی مالی را همه جا ایجاد کنید، آنها را علنی اعلام کنید و به جامعه فراخوان کمک بدهید.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵ اوت ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *