اعتصاب کارگران نفت٥: اعتصاب هماهنگ کارگران پالایشگاه ها و نیروگاههای نفت در روز پنجم. به کمپین # دفاع از حقوق بپیوندید

موجی از اعتصاب کارگران نفت و گاز و پتروشیمی در مناطق مختلف شروع شده است و در حال گسترش است. این اعتصابات از روز شنبه ۱۱ مرداد شروع شده و در حال گسترش است. هم اکنون هزاران کارگر نفت در شهرهای آبادان، اهواز، ماهشهر، قشم، کنگان و لامرد و دشت‌آزادگان هماهنگ و متحد در اعتصاب به سر میبرند. این اعتصابات همراه با هشتگ # دفاع از حقوق که یک کارزار اعتراضی کارگری است قدم به جلو گذاشت و دامنه آن هر روز گسترده تر میشود و یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌های کارگرى در چهار دهه اخیر است.

در حال حاضرکارگران در بیش از ٣٠ مجموعه پالایشگاهی نفت و گاز و پتروشیمی وارد اعتصاب شده اند که از جمله میتوان از این مراکز اسم برد: پالایشگاه اصفهان، میدان نفتی آزادگان شمالی در هویزه، پالایشگاه پارسیان، پتروشیمی لامرد فارس، پالایشگاه های فازهای ۲۲ و ۲۳ پارس جنوبی کنگان، بخشی از کارگران پروژه ای آبادان، پتروپالایش کنگان، پالایشگاه نفت سنگین قشم در استان هرمزگان، پالایشگاه جفیر اهواز، پتروشیمی سبلان، نیروگاه برق رودشور تهران، فاز ١٤ پیمانکاری مطوری در پارس جنوبی، گروه پیمانکاری آریا نگین خوزستان NGL، فاز ۱۳ تمبک، نیروگاه ایرانشهر، شرکت آذران گستر و شرکت آویژه صنعت در پالایشگاه نفت سنگین قشم، شرکت آی.جی.سی در پالایشگاه آبادان، شرکت اکسیر صنعت در فاز ۱۳ در اسلکه تنبک، شرکت سینا صنعت در پتروشیمی پارس فنل، سیکل ترکیبی ارومیه، شرکت تناوب در فاز ۱۴، شرکت پتروهمگام ماهشهر، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی هنگام ماهشهر، کارگران و کارکنان نیروگاه برق پارس جنوبی واقع در بیدخون شهرستان عسلویه، نیروگاه سیکل ترکیبی مپنا بویلر در مشهد، شرکت ارتو پارت پیمانکاری باقری، پتروشیمی رازی، و شرکت جهانپارس ایلام ـ مهران.

روز ١٥ مرداد کارگران پالایشگاه اصفهان قصد طرح اعتراض خود در بیرون از پالایشگاه را داشتند که با مقابله نیروی حراست روبرو شدند. با فشار اعتراضات و ایستادگی کارگران، نیروی حراست ناگزیر به باز کردن راه خروجی کارگران شد و کارگران به اعتراض خود ادامه دادند. این کارگران روز گذشته به اعتصاب کارگران نفت، گاز و پتروشیمی پیوستند. بنا بر خبر ها در این روز تعدادی از کارگران بخاطر فیلم بردادی بازداشت شدند.

در همین روز ۹۰ نفر از نیروهای حراست پالاشگاه گاز بید بلند ۲ در بهبهان نیز در اعتراض به اخراج ها دست به تجمع زدند. بیشتر کارگران پالایشگاه‌های جنوب ایران به‌ویژه در کنگان و لامرد و مُهر، خوابگاه‌ها را ترک کرده و به شهرهای محل سکونت خود برگشته‌اند. همچنین در شرکت پترو پالایش کنگان با ۸۰۰ کارگر و فاز ١٤ پارس جنوبی کار تماما تعطیل شده است. کارگران فاز ١٤ روز گذشته با تعطیل کار به خانه هایشان برگشتند. بخشی از این کارگران جهت دنبال کردن اوضاع هنوز در خوابگاهها باقی مانده اند.

بنا بر خبرها زیر فشار اعتراض کارگران و گسترش دامنه آن در سطح سراسری عقب نشینی ها آغاز شده است. در نیروگاه ایرانشهر در روز گذشته هنگامیکه کارگران قصد ترک شرکت را داشتند کارفرما به ناگزیر اعلام کرد که با همه خواستهای کارگران موافقت میکند. یک خواست مهم کارگران در این اعتصابات افزایش حقوقهاست. در شرکت پیمانکاری مطوری کارفرما پیشنهاد دستمزد ۸ میلیونی را داده است. اما کارگران اعلام کرده اند که مزد زیر ٩ میلیون را قبول نمیکنند و مزد آنان باید همراه با عیدی و سنوات و مزایا پرداخت شود.

۶۰۰ کارگر پتروشیمی رازی روز گذشته با ممنوع الورود شدن یکی از همکارانشان در مقابل درب ورودی شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. در این پتروشیمی کارگران واحدهای بسته ‌بندی، نیروگاه FPC، فن اندیش شرکت داشتند. بنا بر خبرها مدیرعامل شرکت قبلا قول پرداخت یک حقوق پایه به‌عنوان پاداش به کارگران را داده بود، اما این قول فقط شامل کارکنان رسمی شد. سایر کارگران پیمانی فقط ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت کردند که مورد اعتراض این کارگران قرار گرفت. صبح روز گذشته نماینده ای از سوی این کارگران بخاطر پیگیری خواستهای کارگران، ممنوع الورود شد و این موضوع بر اعتراض کارگران شدت داد. جوشکاران فردا نیز خواستار امضای قرارداد با پایه ۱۲ میلیون تومان شده اند.

دامنه اعتراض در پارس جنوبی گسترش می یابد. به گفته یکی از کارگران پرداخت حقوق آنها باید مطابق پیمان نامه های مصوب بین پیمانکاران و کارفرما انجام گیرد. اما پیمانکاران به آن عمل نمیکنند. به گفته او بعضی از این آیتم‌ها در قرارداد بین پرسنل و پیمانکاران نیست. ولی سال‌های قبل به شکل عرفی به آنها پرداخت شده است واکنون با توجه به پایین آمدن بیشتر قدرت خرید آنها کسر این مبالغ از مزد آنان فشار سنگینی بر زندگی آنها وارد کرده است. بویژه مزد ماههای گذشته را هم طلب دارند و خواست فوری آنها پرداخت مطالباتشان است.

تعویق پرداخت دستمزدها، سطح نازل حقوقها، قراردادهای پیمانی و موقت و نداشتن امنیت شغلی، تبعیض میان کارگران غیر رسمی و رسمی در زمینه پرداخت حقوق و مزایا و استفاده نا برابر از خدمات و امکانات همچون امکانات درمانی و استفاده از خانه های سازمانی، قوانین برده وار حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی، عدم ایمنی محیط کار و ساعات طولانی کار در گرمای طاقت فرسای ٥٠ درجه، فضای امنیتی و تهدید کارگران معترض، همه و همه موضوعات اعتراض این کارگران است. این اعتراض اکنون با اعلام کمپین# دفاع_ از_ حقوق ابعاد سراسری گرفته و دامنه اش از نفت فراتر میرود. کمپینی که اعتراض کل کارگران به نقض حقوق پایه ای آنها را نمایندگی میکند و بستر واقعی اعتصابات سراسری کارگری است. کارگران نفت خواستها و مطالبات اعتراضی خود را در سیزده بند طی نامه ای سرگشاده به دولت اعلام کرده اند. از خواستها و مبارزات این کارگران باید وسیعا حمایت کرد و صدای کارگران را بازتاب داد.

اعتصاب گسترده کارگران نفت، بهمراه پنجاه و دو روز اعتصاب قدرتمند کارگران هفت تپه، و به میدان آمدن کارگران هپکو زمینه ساز اعتصاب فراگیر و سراسری است. باید به استقبال آن رفت.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١٥ مرداد۱۳۹۹، ٥ اوت ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *