حزب کمونیست کارگری: سی و پنجمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت تپه، “در نیشکر هفت تپه ۵ هزار رهبر کارگری هست”

هفت تپه: شماره ۴١

روز ٢٩ تیر کارگران نیشکر هفت تپه برای پیگیری مطالباتشان و بدنبال بیش از یکماه اعتصاب در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند. در این تجمع کارگران در مورد خواستها و مطالباتشان صحبت کردند و بر روی ادامه اعتصاب تا خلع ید از بخش خصوصی و پایان یافتن این بساط دزدی و چپاول در این شرکت تاکید کردند. ابراهیم عباسی یکی از کارگران دستگیر شده در روزهای گذشته، در جمع کارگران سخن گفت. او شرحی از جریان دستگیری اش و برخورد بد ماموران امنیتی داد و بر روی دفاع از خواستهای برحق کارگران نیشکر هفت تپه تاکید کرد. یک نکته قابل توجه در سخنان عباسی آگاهی ۵ هزار کارگر نیشکر هفت تپه و اتحاد آنها بر روی خواستهایشان بود. او گفت: “امروز در نیشکر هفت تپه ۵ هزار کارگر به اینجا رسیده اند که مطالبه گری کنند. یعنی ۵ هزار رهبر وجود دارد. دیگر فقط یک رهبر وجود ندارد”. ابراهیم عباسی در بخش دیگری از سخنانش از فرزانه زیلابی که وکالت کارگران هفت تپه را بر عهده دارد و تلاشهای بیدریغ وی قدردانی کرد و کارگران با شعار زیلابی، زیلابی، تشکر، تشکر، از او سپاسگزاری کردند. و بالاخره قسمتی از سخنان ابراهیم عباسی به توطئه ها و تفرقه افکنی های مدیریت و مقامات دست اندرکار در میان کارگران اشاره داشت. او با توضیح اینکه عاملی نماینده تام الاختیار اسد بیگی به کارگران غیر نیشکری گفته است که تا کارگران هفت تپه اعتصاب را تمام نکنند، آنها را سرکار برنخواهند گرداند. او این گفته های عاملی را یک گروگانگیری آشکار و تلاشی برای قرار دادن کارگران در برابر یکدیگر و شکست اعتصاب کارگران دانست و بر اتحاد و همبستگی تاکید کرد. عباسی در این رابطه گفت:” ما همین جا اعلام میکنیم آقای عاملی اگر ابزار کار برای کارگر غیر نیشکری مثل کار کشت چغندر آماده است، ما موافقیم این ١٢٠ نفر بروند سر کار”. سخنان عباسی با تایید مجمع عمومی کارگران پاسخ گرفت. بدین ترتیب کارگران نیشکر هفت تپه در مجمع عمومی خود که عملا در مقابل فرمانداری برگزار شد، بطور متحد بر ادامه اعتصاب خود تا رسیدن به مطالباتشان تاکید کردند.

یک معضل کارگران نیشکر هفت تپه بازگرداندن مدیران بازنشسته به جای شماری از مدیران قبلی در جهت ایجاد سردرگمی در میان کارگران است. اما کارگران نی بر و شرکت پیمانکاری لیلکو حاضر به کار با آنها نیستند و با توجه به اینکه این مدیران نیز کاری انجام نمیدهند، کار کشت عملا فلج شده است. بکارگیری مدیران بازنشسته نتیجه اش برای صاحبان شرکت این بوده است که زمینه را برای اجاره دادن زمین های کشت و چپاول بیشتر در نیشکر هفت تپه فراهم تر کرده است. کارگران میگویند که اگر این مدیران به کار خود ادامه دهند شرکت نابود میشود و باعث بیکاری کارگران زیادی خواهد شد. کارگران نیشکر هفت تپه خواستار پایان کار مدیران سابق و بازنشسته هستند. روز ٢٨ تیر بعد از تجمع در مقابل فرمانداری و تصمیم گیری کارگران در مجمع عمومی شان، کارگران نی بر به دفتر حاتمی یکی از مدیران بازنشسته رفتند و وی را از دفترش اخراج کردند. یک تصمیم کارگران اخراج کردن همه مدیران بازنشسته از شرکت است. اخراج حاتمی یک قدم عملی در جهت تحقق خواست اخراج مدیران بازنشسته است.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه با خشم بیشتر کارگران ادامه دارد. کارگران علاوه بر خواست پرداخت فوری تمامی طلبهایشان و تمدید دفترچه های بیمه خود بر خلع ید از بخش خصوصی و پایان دادن به بساط چپاول و دزدی در این شرکت به عنوان خواست اول خود تاکید دارند. این کارگران خواستار بازگرداندن پولهای به سرقت رفته برای تداوم کار شرکت و داشتن امنیت شغلی شان هستند. یک خواست مهم دیگر کارگران نیشکر هفت تپه بازگشت به کار اسماعیل بخشی و دیگر کارگران اخراجی به سرکارشان است. از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.

زنده باد همبستگی با کارگران اعتصابی هفت تپه

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٩ تیر۱۳۹۹، ١٩ ژوئیه ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *