جریمه ۵ میلیونی برای کارگران معدن آق دره

چهار کارگر معدن آق دره که از کار اخراج شده بودند، در ازای حکم زندان خود از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم محکوم شده و این حکم اکنون اجرایی شده است. پیش از این، حکم سه نفر دیگر از آنان به مرحله اجرا رسیده بود که با کمک مردم روستای آق دره، ۱۵ میلیون تومان جریمه آن سه نفر پرداخت شد. مردم در تلاشند که جریمه ٤ نفر باقی مانده را تهیه و بپردازند و آنها را نیز آزاد کنند. بعلاوه اینکه خواست کارگران معدن آق دره و مردم این روستا که همواره در کنار کارگران بوده اند، بازگشت به کار این هفت کارگر اخراجی به سر کارشان است.
هفت کارگر اخراجی معدن طلای آق دره در استان آذربایجان غربی به اسامی داریوش نیکزاد، بهزاد مومنی خلیل آفتابی، سعدون آفتابی، صلاح آفتابی، خلیل ایرانپورو اسماعیل تیموری در جریان اعتراضات کارگران این معدن در سال ۹۶ بازداشت و در دادگاه به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۲۱ ماه حبس محکوم شده بودند.
حمایت وسیع مردم از کارگران و کمک به پرداخت جریمه برای آزادی هفت کارگر معدن آق دره و تلاش جمعی برای بازگشت آنها به سرکار، نمونه ای از همبستگی آنان با خواستها و مبارزات این کارگران است.
تعیین احکام زندان و شلاق برای کارگران و بعد تعیین وثیقه های سنگین برای کارگری که اعتراضش به نپرداختن دستمزدها و دزدی ها وچپاولهاست، یک گستاخی آشکار در قبال کارگران است و باید با وسیعترین اعتراض پاسخ گیرد. باید به این احکام و اخاذی ها که بشکل جریمه یا وثیقه برای زندانی تعیین میشود و شکل بارزی از بساط دزدی در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است، فورا خاتمه داد.
در بهار هر سال کارگران معدن آق دره با بیکارسازیها روبرویند و اعتراض این کارگران به اخراجها و قراردادهای موقت کاری، تعویق پرداخت دستمزدها و سطح نازل آن، نداشتن ایمنی شغلی و امنیتی بودن محیط کار و اثرات مخرب این معدن بر محیط زیست و شرایط زندگی در این منطقه است.
در رابطه با همین وضعیت این کارگران در سال ٩٣ نیز با همراهی شماری از مردم روستا تجمع داشتند که در جریان آن ١٧ کارگر بازداشت شدند و برای آنها احکام وحشیانه شلاق و زندان صادر شد. بعد هم در خرداد ٩٥ احکام وحشیانه شلاق در ملاء عام علیه سه کارگر اجر شد. و اجرای این حکم با موجی از نفرت و اعتراض در میان کارگران روبرو گردید و اخبارش انعکاسی جهانی یافت. از جمله اتحادیه های کارگری بسیاری همچون کنفدراسیون اتحادیه های کارگری این عمل وحشیانه رژیم اسلامی را شدیدا محکوم کردند.
کمپین برای آزادی کارگران زندانی از تمام سازمانهای بین المللی کارگری و نهادهای انساندوست انتظار دارد که به هر شکلی که میتونند تعرض به کارگران معدن طلای آق دره و احکام زندان و تشدید فشار و سرکوب فعالین و رهبران کارگری توسط جمهوری اسلامی را محکوم کنند. جمهوری اسلامی این حکومت شلاق و زندان باید از سازمان جهانی کار و تمامی نهادهای بین المللی اخراج شود.
کمپین برای آزادی زندانیان سیاسی (فری دم ناو)
١٥ تیر ٩٩
http://free-them-now.com/, shahla.daneshfar2@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *