اطلاعیه خبری: اعتراضات گسترده کارگران شهرداری، ادامه اعتراضات سراسری کارگران برق و تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت کارون

  • روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه جمعی از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری منطقه ۸ اهواز، در اعتراض به عدم دریافت معوقات مزدی خود در مقابل درب ورودی استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند و به وجود شرکتهای پیمانکاری و اجحافات آنها اعتراض کردند. اعتراض در میان کارگران شهرداری ابعادی سراسری پیدا کرده و موضوع اعتراضات آنها اساسا علیه قراردادهای موقت کاری و تعویق پرداخت دستمزدهاست. از جمله در هفته جاری کارگران شهرداری در هشت شهر بهبهان، اهواز، کوت عبدالله، حمیدیه، بندر لنگه، بوشهر، آبادان و دهدشت بر سر مطالبات مشابهی تجمعات اعتراضی بر پا کرده اند. شرایط کار یکسان این کارگران و مضمون مشترک اعتراضاتشان بستر مناسبی برای ایجاد تشکیل سراسری این کارگران و رفتن بسوی اعتصابات گسترده تر است.
  • روز ١٢ تیر جمعی از کارگران کشت وصنعت کارون در اعتراض به عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور وبلاتکلیفی بازنشستگی تعدادی از کارگران و ممنوع الورود شدن یک همکار خود به دلیل اعتراض دست به تجمع زدند. در این تجمع کارگران ضمن تاکید بر خواستهایشان خواستار آزادی فوری همکار اخراجی خود “رضا حسنی” هستند. این کارگر۱۳ سال سابقه کار دارد واز روز ۲۹ خرداد در جریان اعتراضات دامنه دار کارگران کشت وصنعت ، از کار اخراج و اجازه ورود به محل کار خود را ندارد. تعداد این کارگران به ٣٨٠نفر میرسد و در سال ٨١ با مجتمع کشت و صنعت کارون به صورت پیمانی قرارداد بسته اند و اکنون در خصوص بازنشستگی دچار مشکل شده‌اند. ماجرا از این قرار است که کارفرمای پیمانکار در سالهای گذشته، چهار درصد حق بیمه کارهای سخت و زیان‌آور را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است و کارگرانی که به سن بازنشستگی پیش از موعد رسیده‌اند، به دلیل بالاکشیدن حق بیمه شان توسط پیمانکار نمی‌توانند بازنشسته شوند. اکثریت این کارگران در آستانه بازنشستگی هستند و بیمه بازنشستگی آنها با حقوق معمول که «سختی کار و مزایای مشاغل سخت » در آن محاسبه نشده را مبنا قرار داده است.
  • جمعی از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق از استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام روز چهارشنبه ۱۱ تیر در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت استخدامی خود و دائمی شدن قراردادهایشان، در مقابل اداره برق منطقه‌ای کرمانشاه تجمع اعتراضی ای برگزار کردند. مشابه این تجمع در روز نهم تیر در تهران برگزار شد. قبلا از آن نیز کلاه زردهای هرمزگان برای پیگیری این خواستها مقابل شرکت برق منطقه ای این استان دربندرعباس تجمع کردند. مبارزات این کارگران دارد سراسری میشود و زمزمه های اعتراض در میان بخشهای دیگر نیز جریان دارد. به گفته این کارگران 80 تا 90 درصد کارگران این بخش هنوز قراردادهای موقت کاری دارند. این کارگران در همین رابطه به پرداختهای نازل که در اثر تورم سرسام آور مشکلات زیادی بر سر آنها آوار کرده و کاهش هر روزه قدرت خرید خود، اعتراض دارند.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٢ تیر ۱۳۹۹، ٢ ژوئیه ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *