سوریه ایرانیزه میشود!

حمید تقوائی
در سوریه دور تازه ای از تظاهرات و اعتراضات توده ای شروع شده است. مردمی که در دل تحولاتی که به بهار عرب معروف شد علیه بشار اسد بپا خاسته بودند بعد از قریب به دهسال جنگ خانمانسوز و کشتار و توحش و ویرانی بار دیگر بمیدان می آیند و این بار شعارها علیه حکومت اسد و علیه جمهوری اسلامی هر دو است. مردم سوریه نیز مانند مردم عراق خواستار اخراج جمهوری اسلامی و نیروهای اسلامی وابسته به او از جامعه و کشور خود هستند. “اسد برکنار، جمهوری اسلامی اخراج” یک شعار محوری تظاهرات اخیر در سوریه است. در عراق نیز جنبشی که از سال ٢٠١٨ شروع شد اوج مجددی گرفته است و دوباره شعار اخراج جمهوری اسلامی در خیابانها طنین افکنده است.

در لبنان هم شاهد بمیدان آمدن جنبش توده ای علیه دولت آن کشور و علیه حزب الله و علیه جمهوری اسلامی حامی او هستیم. بحران و ورشکستگی اقتصادی و شرایط فلاکت بار معیشتی مردم زمینه ساز خیزشهای اخیر در لبنان و سوریه و عراق است اما این اعتراضات از چارچوب مطالبات اقتصادی و یا حتی اعتراض به وضعیت فلاکت بار اقتصادی فراتر میرود و کل حکومت و نظام موجود را بچالش میکشد. شعار علیه جمهوری اسلامی بعنوان یک نیروی مافوق ارتجاعی که از طریق حزب الله و حشد الشعبی و امل و جیش المهدی و سپاه قدس و کتائب حزب الله و غیره بعنوان یک عامل سرکوب و کشتار در این کشورها عمل و اعمال نفوذ میکند، یک ویژگی خیزشهای توده ای در این کشورها در چند ماه گذشته است. خواست اخراج جمهوری اسلامی و نیروها وابسته اش از لبنان و عراق و سوریه، در واقع روی دیگر شعار “سوریه را رها کن فکری بحال ما کن” مردم ایران است.

همزمان با خیزش آبان ماه سال گذشته در ایران مردمی که کنترل میدان تحریر بغداد را بدست گرفته بودند به مردم بپاخاسته ایران پیام همبستگی دادند و اعلام کردند خود را همدوش و همرزم مردم ایران در مبارزه علیه جمهوری اسلامی میدانند. این پیام امروز حرف دل مردم بمیدان آمده در لبنان و سوریه نیز هست.
جمهوری اسلامی به همراه نیروهای دوخردادی، استحاله چی ها و کلا نیروهای اپوزیسیون هراسان از انقلاب در ایران مدام مردم را از انقلاب به این بهانه که ایران سوریه و یا عراقیزه خواهد شد میترسانند. فاجعه سوریه، جنگ داخلی و از هم گسستن شیرازه جامعه در ان کشور را بمرد م نشان میدهند تا یک عامل مهم این وضعیت سناریوی سیاهی، یعنی جمهوری اسلامی و نیروهای نظامی و شبه نظامی وابسته به او را از زیرتیغ حمله مردم بدر ببرند. خیزش جاری در سوریه پاسخ کوبنده ای به این نیروها هم هست. امروز این مردم سوریه و لبنان و عراق هستند که همراه و همدوش مردم ایران علیه حکومتهای ارتجاعی در این کشورها و علیه جمهوری اسلامی حامی این حکومتها بپا خاسته اند. این سوریه و لبنان و عراق هستند که دارند ایرانیزه میشوند. این مردم خشمگین در این کشورها هستند که دارند مانند مردم ایران علیه حکومتها و نیروهای فوق ارتجاعی اسلامی بخیابان می آیند. قدرت خیابان و انقلاب موجد سناریوی سیاه نیست، پاد زهر آنست.
با سرنگونی جمهوری اسلامی ستون فقرات جنبش اسلام سیاسی و نیروها و دارو دسته های جنایتکار اسلامی در منطقه و در جهان در هم میشکند و این فاکتور تعیین کننده ای در رهائی مردم عراق و لبنان و سوریه و کل منطقه از شر حکومتهای اسلامی و شبه اسلامی خواهد بود.
١٧ ژوئن ٢٠٢٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *