ادامه اعتراضات گسترده کارگران در دل بحران کرونا

بیماری کرونا- اطلاعیه شماره ۵٢

  • روز ٢١ اردیبهشت شماری از کارکنان شاغل در دفاتر سهام عدالت به‌دلیل نامشخص بودن وضعیت شغلی و معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و دارایی در تهران تجمع کردند.
  • روز ٢١ اردیبهشت کارگران شهرداری تبریز در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای برده وار کاری خود در محوطه تاریخی ساعت شهر تجمع کردند.
  • روز ٢٠ اردیبهشت کارگران پیمانکاری معدن گل گهر سیرجان در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و عدم پرداخت بخشی از مطالبات خود دست به اعتراض زده و خبر آنرا رسانه ای کردند. معادن سنگ گلگهر سیرجان شامل چندین معدن است که حدوداً ١۶ هزار نفر را استخدام کرده است. این کارگران همگی در آزمون ورودی استخدامی معدن گلگهر شرکت کرده و شاغل به کار شده اند. اما برخی از آنان استخدام مستقیم و برخی به استخدام پیمانکاران در آمده اند. بنا برخبرها کارگران پیمانی علیرغم کار یکسان دستمزد بسیار کمتری از کارگران قرارداد مستقیم دریافت میکنند و برخی از پیمانکاران حتی مزایای مزدی آنان را که نزدیک به هفتاد درصد حداقل حقوق میشود را پرداخت نمیکنند. کارگران معدن گل گهر خواستار جمع شدن بساط پیمانکاران و حقوق برابر در برابر کار برابر هستند. اعتراض واقعی این کارگران به سطح نازل دستمزدهاست.
  • صبح روز شنبه ٢٠ اردیبهشت جمعی از کارگران روغن نباتی جهان در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی خود در محوطه این کارخانه دست به تجمع زدند. بنا بر خبر حدود ۸۵ کارگر در این واحد تولیدی با سوابق بالای ۱۵ سال مشغول کارند که مطالبات مربوط به سال ۹۳ تا اسفند ۹۷ خود را هنوز دریافت نکرده‌اند. در عین حال یک نگرانی مهم این کارگران کمبود امکانات بهداشتی برای مقابله با کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه است. کارگران روغن نباتی ناگزیرند ماسک و دستکش موردنیاز را با هزینه خود خریداری ‌کنند.
  • روز ٢٠ اردیبهشت کشاورزان گوجه کار جنوب استان کرمان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود مقابل کارخانه رب گوجه فرنگی تجمع کردند.
  • روز ٢٠ اردیبهشت اعتصاب کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب واقع در استان کرمان دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق خود وارد پنجمین روز شد. در این روز بدنبال وعده پرداخت یک ماه حقوق طی ده روز آینده کارگران اعلام کردند که از روز بعد سرکار خواهند رفت. اما اگر به این وعده عمل نشود اعتراضاتشان را از سر خواهند گرفت.
  • روز ٢٠ اردیبهشت کارگران فضای سبز شهرداری کوت‌عبدالله برای دومین هفته متوالی در اعتراض به عدم دریافت حقوق اسفند و فروردین و مطالبات سال ٩٨ مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.
  • روز سه شنبه ١۶ اردیبهشت، کارگران شرکت گاز فاروج (شرکت پیمانکاری)درخراسان شمالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل این اداره در شهرستان فاروج تجمع کردند.
  • روز ١٨ اردیبهشت ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی و پرستاری در منزل، از درمانگاه‌های خصوصی و دولتی شهرهای استان فارس بار دیگر در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و اخراج ها دست به اعتصاب زدند.
  • روز ١۶ اردیبهشت جمعی از کارگران شرکت بازیافت زباله اهواز، در اعتراض به تعطیلی این کارخانه پس از شیوع ویروس کرونا، مشکلات معیشتی و عدم دریافت مطالبات مزدی خود در مقابل ساختمان سازمان پسماند شهرداری این شهر تجمع کردند.
  • روز ١۶ اردیبهشت جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله برای دومین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت ۲ماه حقوق اسفند و فروردین مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. این کارگران خواستار پرداخت حقوق به موقع و جبران هزینه پرداخت دیرهنگام مطالباتشان هستند.
  • روز ١۶ اردیبهشت کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان برای دومین روزمتوالی وسومین بار درماه جاری، از رفتن برسرکارشان خودداری کردند وبا تجمع مقابل ساختمان شرکت ضمن اعتراض به واگذاری به بخش خصوصی خواهان قرارداد دائمی واجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند. اعتراض این کارگران به فروش سهام معدن و دزدی های پشت پرده و نا امنی شغلی و سطح نازل حقوقهایشان است.
    حزب کمونیست کارگری ایران
    ٢١ اردیبهشت ۱۳۹۹، ١٠ مه ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *